Toon posts:

Letters met trema's etceterar

Pagina: 1
Acties:
  • 13.307 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey jongens. Normaal op een windows PC is het mogelijk om de volgende toetsencombinatie in te voeren: " , e. En dan krijg ik een e met een trema erboven op. Dit werkt dus lekker snel en efficient. Ik heb nu op mijn macbook het probleem dat dit niet kan. Dan moet ik helemaal me word openen en een symbool invoeren om die vervolgens te kopieren in een veld.

Weet iemand hoe ik kan instellen dat dit wel gebeurt? Of weten jullie misschien een programmatje of aple script dat dit mogelijk maakt

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Misschien moet je de toetsenbordinstelling nog op VS Internationaal of iets soortgelijks zetten. :) (geen mac kenner trouwens.;) )

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 09:53:
Hey jongens. Normaal op een windows PC is het mogelijk om de volgende toetsencombinatie in te voeren: " , e. En dan krijg ik een e met een trema erboven op. Dit werkt dus lekker snel en efficient. Ik heb nu op mijn macbook het probleem dat dit niet kan. Dan moet ik helemaal me word openen en een symbool invoeren om die vervolgens te kopieren in een veld.

Weet iemand hoe ik kan instellen dat dit wel gebeurt? Of weten jullie misschien een programmatje of aple script dat dit mogelijk maakt
alt + u + letter = ë
alt + e + letter = é
alt + i + letter = ê

Nog meer nodig? ;)

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

vooghel

Cunning linguist

Dit is makkelijk met de search te vinden, maar goed: alt-U geeft een trema/umlaut op de volgende letter, alt-E geeft een accent aigu op de volgende letter, alt-` geeft een accent grave op de volgende letter. Zie ook Overstap vraagje: accenten onder Mac-OS, dit plaatje en de CharacterPal widget. :)

Nederlands is makkelijker als je denkt.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

En daar hebben we nu juist de FAQ's voor in het leven geroepen :) In de Mac OS X FAQ staat: Hoe maak ik in vredesnaam speciale tekens, zoals é, ó, ï, enzovoort?. Als je precies hetzelfde gedrag wilt zoals onder Windows gebeurt, dan heb je USInternational keyboard layout for Mac OS X nodig. Dit zijn wel dingen die je redelijk makkelijk met Google had kunnen vinde. Dit topic gaat daarom op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Dit werkt op de Mac veel fijner :)

é = option+e, e
ü = option+u, u

enzovoorts.

Dus geen gezeur dat als je "o" wil typen, dat je dan ", <spatie>, o, ", <spatie> moet typen om niet ö te krijgen.

Op zich had je dit wel erg makkelijk zelf kunnen vinden door even te [google=mac keyboard accent]. Overigens is er ook een hele handige widget die je als spiekbriefje kunt gebruiken :)

Dit topic doe ik in ieder geval op slot. In het vervolg graag zelf even zoeken :)

edit:
damn you, Daedalus :P

[ Voor 3% gewijzigd door dawuss op 18-10-2007 10:03 ]

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.