Toon posts:

Windows XP en chkdsk (gegevens kwijt?) unmountable_boot_volu

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

sinds vorige week gaf de pc van m'n vriendin fouten wanneer het OS bepaalde bestanden wou lezen/schrijven. Dit zorgde ervoor dat de pc af en toe even hing.

Maar enkele dagen terug, kreeg ze bij het opstarten van windows XP een 'Blue Screen Of Death' met de melding "unmountable_boot_volume".

Ik heb dit dan ook opgezocht, en volgens microsoft was dit op te lossen door in de herstelconsole "chkdsk /r" uit te voeren. ("STOP 0x000000ED UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME" Error Message When You Restart Your Computer or Upgrade to Windows XP)

Ik heb dit dan ook gedaan, en de pc heeft een hele nacht gedaan over deze opdracht. En vanmorgen kreeg ik de melding dat bepaalde foute sectoren nog altijd niet zijn gefixed.
Nu koos ik voor "exit" te typen, en herstartte de pc, met als resultaat dat windows wel wou booten nu.

Vervolgens sloot ik de pc af (met de windows XP cd-rom nog in de lezer). En stak ik 'm in m'n laptop tas om naar school te gaan. Eens aangekomen wil ik de laptop opstarten, en krijg ik een melding :

"Non-system disk or disk error, pres any key to continue" (of iets in die aard)

Ik deed nogmaals een chkdsk en zag :
38989752 kB totale schijfruimte
38920816 kB beschikbaar

wil dat nu zeggen dat mijn schijf geformatteerd is? Ik moet wel zeggen dat de pc zijn "power" lichtje nog aanstond als ik hem uit mijn laptopzak haalde... En de cd-rom zat in de drive, maar die start niet automatisch op. Dus dat kan de oorzaak niet zijn!

Kan iemand me verder helpen? Wat is hetvolgende dat ik kan proberen?

Alvast bedankt voor het lezen van uitleg
Groetjes

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2007 08:57 . Reden: Poging tot aanpassen topic ]

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:37

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

chkdsk is meestal het eerste wat microsoft roept met zulke foutmeldingen. Start de HD wel gewoon op?(luisteren) Ziet hij de schijf in de bios?

Keep it calm...en lek mig de zuk

Verwijderd

Topicstarter
Hij ziet de schijf in de bios ja, en ik hoor ze ook wel 'ratelen'...

die chkdsk herkent dus wel dat het een 40gig schijfje is. Dus dat is niet echt een probleem.
Kan het zijn dat de bootsector beschadigd is? En dat deze daardoor al die vrije ruimte toont?

• kromme

kromme

Ratelen? Als in van normaal of niet goed ratelen.
Heb je de mogelijkheid om je schijf extern te benaderen? Dat je hem in een externe case doet?

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
Dit is typisch een geval van oh oh, ik hoop dat je recent een backup hebt gemaakt...
Zo niet: Om je gegevens terug te krijgen zou je een filerecovery kunnen proberen door de schijf in een andere pc te hangen en daar vanuit windows een filerecovery op die schijf los te laten. (met knoppix booten op die laptop kan dat geloof ik ook, maar dan heb je nog een ander medium nodig om de gevonden files op op te slaan).

• kromme

kromme

Dat was iidd wat ik ook wilde voorstellen. Probeer hem aan een pc te koppelen middels een externe case en doe file recovery. Een programma waar ik veel mee terug heb gekregen is badcopy.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, geen tof nieuws.

Ik heb net nog eens "chkdsk /r" en "fixboot" laten runnen, en een poging gedaan om te herstarten ,en nu krijg ik de melding dat "NTLDR" mist.

Straks even ntldr overgooien, en hopen dat die weer start.

En anders heb ik thuis een externe schijf waar ik die bestanden wel kan opgooien vanuit een linux live.
Bestaan er geen alternatieven om een hd te recoveren vanaf CD-rom?

En dat ratelen dat was dus in positieve zin...

Nog andere alternatieven die mij eventueel kunnen helpen?
(alvast bedankt voor de reacties)

• kromme

kromme

Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 09:24:
Bestaan er geen alternatieven om een hd te recoveren vanaf CD-rom?
Je kunt eens kijken op hirens boot cd, alhoewel ik ik niet zeker weet of dat allemaal legaal is.

• Mar2zz
Als je meerdere partities hebt zou je met knoppix kunnen recoveren naar de partitie waarop je niet je OS hebt staan. Ik weet het niet zeker meer, maar volgens mij heeft knoppix brandcapabilitys. Als je niks weet van knoppix zou je bv ubuntu live cd kunnen proberen. Nog bekendere omgeving: BartPE WinXP. dat is een bootable live cd die je kunt maken, en daarbij kan je ook een brandprogramma, netwerkverbinding en filerecovery maken, een echte rescuedisk die werkt in een windowsxp-like omgeving. Daarvoor moet je wel op een andere pc die cd even maken, dat is een kwestie van een uurtje werk.

het risico van recoveren naar een partitie op dezelfde schijf is dat je door daarop te schrijven andere files overschrijft waardoor die niet meer te recoveren zijn, dus kijk daarmee uit, naar een dvd of cd branden is dan beter denk ik

[ Voor 17% gewijzigd door Mar2zz op 18-10-2007 09:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dus het probleem, de pc heeft maar 1 partitie.

Maar ik ga die BartPE WinXP zeker eens bekijken!
Als ik het goed begrijp, kan ik dus die cdrom erinproppen, booten, en dan alles recoveren en branden? Maar ik heb ook maar 1 station in die laptop hé

• Mar2zz
Nou ja, recoveren, dat houdt in dat je de files tijdelijk moet opslaan op de schijf voordat je brand. En schrijven op die schijf houd in dat magnetische waarden anders worden waardoor sommige files dan niet meer te recoveren zijn. Een andere partitie of schijf zou dan handig zijn. De volgorde van recoveren is dan ook belangrijk, het allerbelangrijkste eerst...
Maar BartPE kan dat inderdaad. Wellicht kan je alles even opslaan in je Gmail account ofzo...
Check eerst maar of je MBR (ntldr) kan fixen, als dat lukt ben je meteen klaar. dit kan met je windowsxp cd (optie repareren)

ik kan niet linken naar de site van bartpe (werkproxy), maar je moet die recovery en brandprogramma's nog wel toevoegen, die komen niet automatisch mee in bartpe, maar dat staat op zijn site wel uitgelegd. je moet dus ff brand en recoveryplugin toevoegen

[ Voor 18% gewijzigd door Mar2zz op 18-10-2007 10:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik in de recoveryconsole zit, en "dir" commando uitvoer, krijg ik gewoon 1 files :
bootex.log.

Dus ik veronderstel dat windows starten geen optie meer is.
Vanmiddag ga ik dus die live-cd's proberen. Hetzij BartPE of Hiren's. (Enig idee waar ik die Hiren's kan downloaden? ik vind niet direct die link.)

Ik snap niet dat ik niets meer kan lezen. Vanmorgen startte windows nog. En nu is mijn schijf leeg. Automatisch formatteren kan ie nu toch niet maken.
En neem nu dat ie geformatteerd is, moet dat al heel snel gegaan zijn, en kan ik dan na een format (zonder nieuwe files te installeren) nog files recoveren denk je?

Mijn dank is groot voor de reply's!

• Mar2zz
een format lijkt me heel erg sterk. maar ook na een (snel)format kan je soms nog gegevens terughalen, dus doe zo min mogelijk met die harde schijf voordat je gaat recoveren.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, ik hou je op de hoogte! Bedankt!

• kromme

kromme

Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 10:05:
Vanmiddag ga ik dus die live-cd's proberen. Hetzij BartPE of Hiren's. (Enig idee waar ik die Hiren's kan downloaden? ik vind niet direct die link.)
*Doe dat maar niet*
Google en je had het zo gevonden.

[ Voor 19% gewijzigd door alt-92 op 18-10-2007 17:05 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op die CD's staat copyrighted software, en daarom willen we hier geen links daarvoor zien.

Staat ook duidelijk genoeg in de FAQ overigens.

Dicht dus.

[ Voor 17% gewijzigd door alt-92 op 18-10-2007 17:05 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.