[XP] een specifiek ip laten verzoeken aan DHCP server

Pagina: 1
Acties:

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:40

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
DHCP werkt als volgt: de client broadcast een DHCP DISCOVER bericht, de server stuurt een DHCP OFFER terug met een aangeboden ip adres, de client stuurt vervolgens een DHCP REQUEST voor een ip adres (dat kan dat aangeboden adres zijn, maar ook een andere), en de server stuurt een ACK om aan te geven dat het goed is.

Welnu, m'n ISP heeft onlangs zitten klooien met address scopes op de DHCP server, en ik heb nu al voor de tweede keer binnen een week tijd hele nieuwe ip's toegewezen gekregen (m'n ADSL modem bridged en ik heb 4 apparaten aan het internet hangen, die elk hun eigen internet-ip krijgen). Aangezien ik op elke PCs firewalls heb draaien betekent dat dat ik elke keer weer die rules moet gaan veranderen. Tot overmaat van ramp was een van m'n PCs zelfs in een ander subnet geplaatst, waardoor al het lokale verkeer van en naar die PC via de DSL lijn verliep. Daar zit ik natuurlijk niet echt op te wachten :)

Goed, het is dus fysiek mogelijk om een ander ip adres op te vragen. Ik heb even een programmaatje gemaakt dat zelf een request doet, en in principe kan ik zo een willekeurig ongebruikt adres in de scope van de DHCP server opvragen. Da's natuurlijk wel mooi, maar hoe zorg ik dat windows dat oppakt? Voorlopig is het met wat kloten met packets naar de DHCP server gelukt om hem zover te krijgen dat hij bij de volgende DISCOVER het juiste adres OFFERt, zodat als ik een disable/enable doe op m'n NIC windows dat mooi oppakt. Maar veel mooier zou natuurlijk zijn als ik windows gewoon zelf dat ip netjes kon laten verzoeken :).

Heeft iemand enig idee of dat mogelijk is? De enige oplossing die ik kan bedenken is een programmaatje maken die de DHCP packets onderschept en daar bepaalde aanpassingen aan maakt voor hij ze doorstuurt (het zij de DCHP OFFER van de server, het zij de DHCP REQUEST van windows), maar dat lijkt mee een beetje omslachtig.

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 18-10-2007 01:31 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
OMG het is zo simpel :D
Gewoon eerst het gewenste ip vast instellen. Als je daarna overschakelt op DHCP dan zal Windows het oude vaste ip requesten aan de DHCP server \o/.

.edit: hmmnee, dat werkt ook niet echt lekker. De volgende keer dat je je NIC reenabled of je PC opnieuw opstart dan zit je weer met het adres dat de DHCP server je voorschotelt :/

[ Voor 38% gewijzigd door .oisyn op 18-10-2007 03:23 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Begrijp ik goed dat jouw programmaatje vraagt om de lease van het gewenste IP-adres te verlengen?
Onder Windows zou je dat moeten kunnen forceren door, voordat de DHCP request de deur uitgaat de registry values
HKEY_LOCAL_MACHINE
\SYSTEM
 \CurrentControlSet
  \Services
   \Tcpip
    \Parameters
     \Interfaces
      \{<interfaceGUID>}
       \DhcpIPAddress
en
       \DHCPServer
op de gewenste IP-adressen te zetten. Kun je realiseren met een computer startup script. Het re-enabelen van je adapter moet je dan even vervangen door een scriptje, dat op het goeie moment de IP-adressen erin prakt; enabelen en disabelen doe je dan met WMI
Overigens blijft 't natuurlijk een prutsoplossing, maar je provider wenst geen reservering op hardware adres te maken?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 08:40:
Begrijp ik goed dat jouw programmaatje vraagt om de lease van het gewenste IP-adres te verlengen?
Nee, hij request een nieuwe lease voor een ander ip. De server vindt dat prima (en dan werkt vervolgens mijn verbinding niet meer want windows denkt dat ie het andere ip nog heeft :P het werkt overigens wel als ik het nieuwe verkregen ip als vast instel - misschien is dat ook wel een optie, gewoon mijn app de request laten doen en die dan ook het vaste ip in laten stellen, zodat ik om het hele dhcp proces van windows heen werk)
Onder Windows zou je dat moeten kunnen forceren door...
Nee dat had ik ook geprobeerd (had ik er idd even bij moeten zetten). Het probleem is dat hij de niet-permanente waarden (zoals DhcpIPAddress) uit die key verwijdert als je je NIC disabled
Overigens blijft 't natuurlijk een prutsoplossing, maar je provider wenst geen reservering op hardware adres te maken?
Jawel, maar slechts 1 ip, voor €2,50 per maand. Beetje raar, want als ik m'n PCs altijd aan laat staan bereik ik hetzelfde en dan verdienen ze er niets aan. Maar goed, ik kan me voorstellen dat ze niet graag hebben dat iedereen maar lukraak ip adressen gaat zitten reserveren uit de toch al niet zo grote address space.

[ Voor 38% gewijzigd door .oisyn op 18-10-2007 10:49 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik verbaas mij er al over dat jouw provider jouw überhaubt 4 public IP-adressen laat toewijzen. Bij de meeste providers krijg je toch echt maar één IP-adres toegewezen aan de hand van bijvoorbeeld accountgegevens of een gereserveerd MAC-adres of hostname.

Een IP-adres "hard" instellen zal voor andere problemen zorgen, namelijk: Wanneer de lease time is verlopen zal de DHCP server doodleuk het IP-adres aan een ander uitdelen, waardoor je twee hosts krijgt met een identiek IP-adres. Vervolgens zullen beide hosts niet meer functioneren.

Ik kan mij ook niet voorstellen dat dit alles de bedoeling is van jouw provider (dat je meerdere publieke IP-adressen in neemt). Is het niet makkelijker je router ook daadwerkelijk als router in te stellen. Vervolgens één publiekelijk IP-adres aan deze router te hangen waarna je in de router rules aanmaakt om het verkeer naar jouw vier PC's / Server's te regelen? Volgens mij ben je dan geheel van dit probleem verlost.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
_Dune_ schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 11:03:
Een IP-adres "hard" instellen zal voor andere problemen zorgen, namelijk: Wanneer de lease time is verlopen zal de DHCP server doodleuk het IP-adres aan een ander uitdelen, waardoor je twee hosts krijgt met een identiek IP-adres. Vervolgens zullen beide hosts niet meer functioneren.
Het spreekt natuurlijk voor zich dat als ik mijn app daarvoor inzet, het in feite als een custom DHCP client fungeert, en dat het dus ook om de zoveel tijd een release moet renewen, zoals een echte DHCP client dat zou doen.

Overigens zijn de vrijgegeven ip's wel redelijk vast, hoor. Er is dan wel een lease tijd van slechts 2 uur, maar mijn vorige ip's heb ik 2 jaar lang kunnen houden. De server houdt dus wel een mac-ip registratie bij, en zal niet zomaar ip adressen uit gaan geven die onlangs aan anderen zijn gegeven, tenzij het niet anders kan.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat dit alles de bedoeling is van jouw provider (dat je meerdere publieke IP-adressen in neemt).
Als het niet hun bedoeling is moeten ze niet meerdere IP's vrijgeven. Zoals je zegt, er zijn zat providers die het aantal ip's limiteren aan de hand van accountgegevens (een vriend van me heeft bijvoorbeeld casema en krijgt slechts 2 ip adressen - wie het eerst komt, die het eerst maalt, dus niet eens gekoppeld aan MAC adres)
Is het niet makkelijker je router ook daadwerkelijk als router in te stellen. Vervolgens één publiekelijk IP-adres aan deze router te hangen waarna je in de router rules aanmaakt om het verkeer naar jouw vier PC's / Server's te regelen? Volgens mij ben je dan geheel van dit probleem verlost.
Nee, het probleem waar ik een topic voor open is dat ik windows een ip wilt laten requesten. Dat dat gerelateerd is aan een ander probleem is niet relevant voor deze topic. Ik apprecieer het dat je meedenkt, maar let's stick to the subect :)

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:16

bord4kop

maximaal 100KB!

Ik zag het niet terug in het topic, weaarschijnlijk heb je er al aan gedacht, maar....

Als je nou op je DHCP server (ik weet niet wat je draait) IP adressen gewoon koppelt aan MAC adressen?
Zo heb je 'vaste' IP adressen maar toch DHCP ...

| Security Management |

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Ik ben dus geen administrator van de DHCP server, dat is mijn internetprovider :)

Pagina: 1