Die Amerikaanse TV-kaarten..

Pagina: 1
Acties:

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:50
Tja, vandaan alweer zo'n bericht erover.

nieuws: AMD komt met nieuwe hdtv-tuners voor pc

ATSC? ClearQam? Cablecard?

In Nederland gebruiken we ook QAM ja. QAM64 (kabel, kan ook QAM128 en QAM256 gebruiken), QAM64 (DVB-T/Digitenne, kan ook QAM16 en QPSK gebruiken), QPSK (DVB-S, DVB-S2 gebruikt 8PSK). Maar dat niets met "ClearQam" te maken!

Deze berichten (dit is niet de enige, kijk alleen al bij "Gerelateerde artikelen") zijn voor de Amerikaanse markt, en we hebben er hier zeer weinig tot niets aan. Ze zijn alleen maar extreem verwarrend en dat zie je ook aan de reacties.

Als ik hier een nieuwsbericht over digitale TV-tuners lees, dan verwacht ik termen als DVB-S en DVB-T (en eventueel DVB-C maar dat ligt moeilijk in NL/BE). Dan verwacht ik informatie over de aanwezigheid of het ontbreken van een common interface, of een smartcardlezer (en in geval van een smartcardlezer moet dat een Conax kaartlezer zijn voor DVB-T, een Seca2 kaartlezer voor DVB-S, of een speciaal goedgekeurde Irdeto2 kaartlezer voor kabel, anders heeft het alsnog geen zin).

Bijvoorbeeld toen Technotrend en KNC1 met DVB-S2 (HDTV) PCI kaarten kwamen, was er op de t.net FP niets te zien. Daar hebben we voor Nederlandse zenders niet direct iets aan, maar we zouden er 3 Duitse HDTV zenders mee kunnen kijken evenals Euro1080, en in de nabije toekomst wellicht ook Nederlandse kanalen (is nog onzeker). Die kaarten doen het hier op z'n minst.

Toen KPN een USB DVB-T tuner met Conax kaartlezer in het standaard aanbod tuners opnam, een Dutch's First.. Ik kan me niet herinneren daar iets over te hebben gelezen op de FP. Maar dat zijn voorbeelden van informatie waar we hier iets aan hebben. Die info over Amerikaanse TV-tuners van AMD is hier nutteloos maar vooral heel erg verwarrend.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Het was inderdaad wel handig geweest om te vermelden dat het hier om tuners voor de Amerikaanse markt gaat. Desondanks blijft het imo interessant om dergelijk nieuws aan bod te laten komen, al was het maar om te illustreren dat AMD nog steeds actief is op de tunermarkt, in tegenstelling tot wat wel eens beweerd geweest is.

Héél handig is deze nieuwspost niet aangepakt, maar otoh weet iemand die in dergelijk apparaat geïnteresseerd is zelf ook wel wat hij hier al dan niet mee kan aanvangen, zoals wel uit jouw post blijkt.

Wat je voorbeelden van Europees spul betreft, nodig ik je vooral uit om dat in de submitqueue te gooien. AMD-spul zien we nu eenmaal makkelijker vanzelf verschijnen dan Technotrend of KNC1 :)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-02 11:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Tv-tuners (met name de digitale) zijn zeker een interessant onderwerp omdat ze een belangrijk onderdeel zijn voor bouwers van mediacenters. De riedel aan standaarden en technieken die W3ird_N3rd opnoemt maakt wel duidelijk dat het geen eenvoudig onderwerp is. Er is kennis van het onderwerp nodig om de lezer juist te kunnen informeren. Ik heb zelf een dvb-s-tuner in mijn mediacenter en het is een wonder dat het (meestal) werkt.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:50
Yoeri schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 09:19:
Héél handig is deze nieuwspost niet aangepakt, maar otoh weet iemand die in dergelijk apparaat geïnteresseerd is zelf ook wel wat hij hier al dan niet mee kan aanvangen, zoals wel uit jouw post blijkt.
Ik weet het wel, maar ik heb hier dan ook vermoedelijk meer DVB-ontvangers dan jij en Femme bij elkaar opgeteld televisies hebben :+. In de reacties op het artikel zie je veel verwarring.
Wat je voorbeelden van Europees spul betreft, nodig ik je vooral uit om dat in de submitqueue te gooien. AMD-spul zien we nu eenmaal makkelijker vanzelf verschijnen dan Technotrend of KNC1 :)
De 2 voorbeelden die ik noemde waren toevallig heel erg duidelijk, maar ik weet vaak ook niet zo zeker wat er nieuwswaardig is.

Zo is er nu een Linuxdriver in de maak voor de genoemde KPN/Digitenne USB tuner (vanuit de OS-community, niet vanuit de fabrikant). Is dat b.v. nieuwswaardig? (misschien als hij zover af is dat hij werkt met Digitenne?)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Als je twijfelt: submitten. Ik gok dat die driver het niet op de FP haalt, maar een meuk is ook mogelijk natuurlijk. We trashen het wel als het niks is :)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten