[VoIP] Nieuwe implementatie

Pagina: 1
Acties:
  • 377 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mickos
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-07-2015
Situatie:

Onze (non-profit) stichting zal binnen enige tijd een overstap maken naar een nieuwe locatie, dit biedt de mogelijkheid om te kijken naar nieuwe mogelijkheden met betrekking tot telefonie. Vandaar ook dat momenteel de mogelijkheden met betrekking tot VoIP bekeken worden. Er is behoefte aan ± 8 telefoons, met de mogelijkheid om meerde gesprekken tegelijkertijd te voeren.

Opties:

Ik heb enkele mogelijkheden bekeken en de volgende opties gevonden.
  • Zakelijk InternetPlusBellen (KPN)
  • Managed PBX
  • Home-hosted PBX
Zakelijk InternetPlusBellen (KPN):
Mijn inziens niet een volwaardige VoIP oplossing indien ik het goed heb begrepen. Deze maakt simpelweg gebruik van een splitter op de inkomende DSL verbinding waar vervolgens een 'reguliere' telefooncentral achter komt te hangen.

Afbeeldingslocatie: http://www.kpn.com/upload/1576268_340_1158647449060-434x175_infographic_IPB.jpg

In mijn ogen niet al te flexibel indien we naar een andere VoIP provider zouden willen overstappen mijn inziens.

Managed PBX:
Indien ik het goed heb begrepen maak je in dit geval simpelweg gebruik van een IP PBX die extern gehost wordt. Ik heb hier enkele providers voor gevonden waaronder http://www.belcentrale.nl/ Zover mij duidelijk is zou het in principe volstaan wanneer wij in onze nieuwe situatie 8 VoIP telefoons zouden aanschaffen en deze op een router / switch verbonden met het internet zouden aansluiten en de telefoons instellen om verbinding te maken met de managed PBX.

Home-hosted PBX:
Ik zou deze onderverdelen in Software IP PBX's & Hardware.

Software:
Asterisk – Linux
SIPX – Linux
3CX Phone System – Windows

Zover ik het kan inschatten lijkt mij persoonlijk de software optie geen handige keuze aangezien ik de indruk krijg dat dit de nodige kennis vereist en in geval van problemen ook niet makkelijk door niet technische gebruikers opgelost kan worden.

Hardware:

Hier zie ik vervolgens een subverdeling in gateways & IP PBX's.

Gateways:
Deze stellen je simpelweg in staat om een huidige ISDN(?) telefonie infrastructuur aan te sluiten op een dergelijke gateway die simpelweg als brug tussen het VoIP en 'reguliere' telefoonnetwerk. In onze situatie niet relevant mijn inziens aangezien we gelijk voor een volledig nieuw netwerk willen gaan en niet oude techniek nieuw willen aanschaffen.

IP PBX:
Kortom een digitale telefooncentrale, zoals bijvoorbeeld deze: http://www.voipshop.nl/pr...0-ip-telefooncentrale.htm

Nu is mij alleen niet geheel duidelijk wat nu precies het voordeel is van een eigen centrale. Bovendien heb ik bijzonder weinig hardware matige centrales weten te vinden. Is hier een specifieke reden voor? Indien we voor een eigen hardware IP PBX zouden kiezen, kan dit simpelweg gebruikt worden i.c.m. een abbonement zoals de eerder aangehaalde belcentrale.nl levert of vereist dit weer een specifiek VoIP abbonement van een provider.

Vragen:
De vragen die ik nu heb naar aanleiding van dit stuk.
  • Klopt deze weergave van de door mij beschreven opties of heb ik ergens de plank helemaal misgeslagen?
  • Zijn er opties die ik over het hoofd heb gezien of heb ik de relevante opties voor onze situaties op deze manier allen gedekt. (uiteraard besef ik dat er vele verscheidene VoIP aanbieders zijn met verschillende tarieven)
  • Wat zijn de voordelen van home-hosted IP PBX t.o.v. managed PBX? Vereist een home-hosted PBX nog een specifieke VoIP provider/service? Waarom is het aanbod van hardware IPB PBX's zo klein?
  • Gezien de hier geschetste opties, welke zouden jullie aanraden op basis van jullie ervaring en kennis?

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
*** Disclamer ***
* Bl@ckbird is nogal Cisco minded, dus daar moet je ff doorheen kijken.

Met VoIP wordt telefonie een applicatie op je netwerk.
Dat betekend dat je huidige netwerk geschikt moet zijn voor VoIP.
Omdat VoIP een applicatie is, kun je dit ook integreren met andere applicaties.

Je moet voor je zelf even helder krijgen, wat je hiermee wil.

ISDN lijnen worden zakelijk nog veel gebruikt ondanks dat men een IP-PBX heeft.
Dit heeft te maken met de betrouwbaarheid van een ISDN lijn.
De grote winst zit dan vooral in de integratie met andere applicatie en het gratis bellen tussen verschillende vestigingen.

Je kunt ook kijken naar een SIP provider. Maar als de internet lijn er uit ligt, ligt telefonie er ook uit.
Je kan kijken naar een SIP provider + (dure) internetlijn met een goede SLA, of naar een consumer graded internetlijn met SIP provider + voorzien van een lokale breakout via ISDN.

Het voordeel van een eigen IP-PBX is dat je zelf de call-routering kunt inregelen, hunt groups kan aanmaken, (verkorte) toestel nummers kunt aanmaken, enz.

Op je netwerkapparatuur moet je Quality of Service inregelen. Met QoS geef je VoIP verkeer voorrang boven ander netwerk verkeer. Dit configureer je op alle switches en routers in je netwerk. Op het internet zelf is er geen QoS. ( Tenzij je een dure zakelijke MPLS verbinding hebt.) Tot de internet facing router heb je QoS zelf in de hand; daarna niet meer. In de praktijk is dit geen probleem, omdat de beschikbare bandbreedtes na de xDSL lijn voldoende zijn. Maar garanties heb je dus niet.

Cisco heeft CallManager als IP-PBX. Dit is en server met pre-loaded software.
CallManager verzorgt de call-routering. Gaat een VoIP pakketje naar buiten dan moet er een VoIP --> ISDN omzetting plaats vinden. Dit gebeurt door een Voice Gateway. ( Dit is een router met dedicated DSP chips. ) Dit schaalt van 50 gebruikers tot duizenden.

Daarnaast is er CallManager Express. Dit is een IP-PBX en Voice Gateway in één en is gebaseerd op routers als platform. Afhankelijk van de router, schaalt dit van 8 tot 240 gebruikers.

Voor de kleine MKB markt heeft Cisco de UC500 en is een soort alles in één kastje. ( Call routering + voicemail + firewalling + VPN )

Daarnaast zijn er legio toepassingen en opties:
- Welke IP telefoons wil je hebben?
- Wil je VoIP Wifi telefoons hebben?
- Wil je integratie met Nokia telefoons / Blackberry hebben?
- Wil je voicemail hebben? Met integratie in mail / Outlook?
- Wil je een soort MSN / Office Communicator / Presence hebben?
- Wil je single number reach hebben?
- Wil je automatic attendant hebben?
- Wil je wacht muziek hebben?
- Wil je phone to desktop integratie / click to dial hebben?
- Wil je softphones hebben voor laptopgebruikers / telewerkers?
- Wil je integratie hebben met CRM systemen?
- Wil je fax integratie met je mail / Outlook?
- Wat doe je sowieso met je analoge fax?
- Wat doe je met je overige analoge apparatuur? ( bijvoorbeeld alarminstallaties )
- enz, enz, enz...

Naast Linksys en Cisco maken ook 3Com, Avaya (IP Office) en Nortel hardwarematige IP-PBXen.
(...en nog een sloot andere fabrikanten, met een nog bredere sloot aan opties en mogelijkheden.)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~