Toon posts:

Externe SATA heeft schijf vernield

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
tenminste dat denkik

ik heb een externe serial ata, eentje die je aansluit op het moederbord dus niet echt een e-sata (dat heb je ook) maar gewoon externa sata.. ik sloot mijn laptop schijf hierop aan terwijl de PC aanstond omdat ik dacht dat dat gewoon kon, maar nu doet de laptop schijf echt helemaal niks meer. de computer ziet hem niet meer en je hoort alleen nog een keer KLIK en dan niks meer.

Is het zo dat je sata schijven niet kunt aansluiten met het stroom erop? ik wil nog een schijf aansluiten maar straks gaat die ook kapot als het iets anders is.

bedankt

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:12

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het gaat dus niet dmv een USB kabel? Normaliter moet dat geen probleem zijn eigenlijk.
Volgende keer dan maar de computer even uitzetten voordat je het gaat koppelen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• tim007
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-02-2024
wat heb je nu precies gedaan?

je notebookschijf aangesloten op een sata poort van je vaste pc?

ik dacht dat het zou moeten kunnen, sata is normaal toch hot swap

Macbook | AMD Phenom II X6 1075T | Samsung Galaxy S i9000 | Visture V10 | Lenovo Tab 2 | ZOPO ZP999

• merlijn85
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-12-2022
Als je dat wilt doen moet je wel AHCI gebruiken. SATA is niet standaard hotplugable. Als je bios niet op AHCI staat ingesteld of hij heeft geen AHCI, dan heb je kans dat er dingen mis gaan. Dat de schijf helemaal dood is is misschien wat bizar, maar ik denk niet compleet onmogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
AHCI kan ik inderdaad inschakelen in het bios, maar kan dit als windows al geinstalleerd is want ik heb gelezen dat je dat vóór de installatie behoort te doen, wellicht weet jij hier meer over in de praktijk. de schijf is misschien niet gemaakt voor het aansluiten op externe sata omdat het een laptop schijf is, maar ik ben nu wel ontzettend bang om het nog eens te proberen haha.

wat ik precies gedaan heb?

er zit een plaatje bij het moederbord met daarop twee sata kabels en een power kabel zodat je sata schijven buiten de kast kan aansluiten. dit heb ik gedaan met de pc aan en dat ging niet goed.

Verwijderd

De reden dat het kan is dat bij Serial ATA en USB de 'ground' pinnetjes die voor de aarding zorgen, het eerst contact maken met elkaar. Dit omdat deze langer zijn en dus altijd eerst contact maken, zodat ESD (electro-static discharge) geen schade kan aanrichten. Ongeacht of het softwarematig werkt (AHCI, etc) zou het dus nooit fysieke schade mogen veroorzaken.

Het enige verschil tussen SATA en eSATA is, dat laatstgenoemde kabels langer dan 1.5 meter kan hebben, volgens de specs twee maal zo lang (tot 3 meter). Verder is er geen verschil. Het is mij dan ook een raadsel hoe je laptop schijf stuk is gegaan. Die laptop schijf was eerst nog 100% goed? Heb je al getest op een andere controller? Misschien is het ding helemaal niet stuk maar werkt het niet door wat voor reden dan ook.

Verwijderd

Topicstarter
ja hij doet echt he-le-maal niks meer, ook niet in de laptop. bios ziet hem niet meer, en is echt dood : ( bedankt voor je uitleg, ik heb nog de voltages doorgemeten en het klopt volgens de specificaties.

beste test zou wezen om een andere schijf aan te sluiten, maar ik heb niet een schijf die stuk mag haha

edit:
ja lekker. als ik het op AHCI zet dan ziet windows mijn schijven helemaal niet meer, en de software die intel levert ondersteunt deze southbridge weer niet. ik heb een ICH9 en alleen de ICH9R (van RAID denk ik) wordt ondersteund. het is de bedoeling dat je windows installeert met AHCI aan, dat moet dan ooit maar eens. tot die tijd geen hot swap |:(

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2007 00:20 ]

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

niks

[ Voor 99% gewijzigd door Gamo op 18-10-2007 00:19 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Is je laptop schijf ook native SATA of heeft deze een convertor nodig?

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
MadMarky schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 00:22:
Is je laptop schijf ook native SATA of heeft deze een convertor nodig?
Het was een hitachi sata schijf, uit een nieuwe laptop. de specificaties ken ik niet, wellicht niet hot swappable hehe, maar het zou toch inderdaad niet mogen dat hij op zown manier kapot gaat.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Spannendste dat ik heb meegemaakt is dat een voeding uitschakelde toen ik een sata schijf 'hot' aan wou sluiten met een 4-pins->sata verloopje voor de spanning. Ik heb verder geen verstand van laptopschijven, lijkt me niet dat daaraan zo'n ding stuk mag gaan.

🖥️ | 🚗

Pagina: 1