Toon posts:

Lan over telefoonkabel

Pagina: 1
Acties:
  • 419 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
beste,

kan me iemand vertellen of het mogelijk is om over 2 telefoonkabels met elk 4 draadjes een lan verbinding op te zetten? ik zit nl met een probleem dat ik ergens ben ingetrokken en heb enkel 2 telefoonkabels naast elkaar lopende naar men 2de verdieping waar men pc staat vanuit men garage waar men kabelmodel aanwezig is.

Mvg
Tony V

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-03 16:52

killercow

eth0

Vg-anylan

dit gebruikt gewone telefoon kabels.

Kaartjes en hubs/switches (maakt geen verschil bij vg) heb ik eventueel zelfs nog te koop voor je.

Of gewoon de 2 kabel paren in 1 schoentje proppen en dan gewoon ethernet draaien.

(al kun je met 100mbit lan ook wel uit voeten met gewoon 4 draadjes)

[ Voor 34% gewijzigd door killercow op 17-10-2007 22:31 ]

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

Topicstarter
killercow schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:29:
Vg-anylan

dit gebruikt gewone telefoon kabels.

Kaartjes en hubs/switches (maakt geen verschil bij vg) heb ik eventueel zelfs nog te koop voor je.

Of gewoon de 2 kabel paren in 1 schoentje proppen en dan gewoon ethernet draaien.

Heb je daar soms ook een link van naar fabrikant?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:49

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

killercow schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:29:

Ik betwijfel of dit gaat werken, aangezien je al verbindings/snelheidsproblemen kunt krijgen door een Cat5 utp kabel alleen al in de verkeerde volgorde aan te sluiten. Dan lijkt het me al helemaal sterk dat je een goede snelheid haalt als je dit soort trucjes gaat uithalen.

(je hebt op zich wel gelijk over die 4 draadjes voor 100MBit ethernet, ik betwijfel alleen of dat wel zo stabiel wordt)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Topicstarter
en als ik de 2 kabels tegelijk gebruik? dan heb ik toch 8 draadjes? of lukt dit niet?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-03 06:04

Croga

The Unreasonable Man

Er is vast ook wel een electriciteitsnet aanwezig.... wellicht heeft Devolo een oplossing voor je.

Verwijderd

Topicstarter
Croga schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:41:
Er is vast ook wel een electriciteitsnet aanwezig.... wellicht heeft Devolo een oplossing voor je.
ja er zijn powerline oplossingen maar met 75% snelheidsverlies

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ja hoor gaat wel werken waarschijnlijk. Je hebt maar 4 aders nodig voor 100Mbit lan, dus gewoon proberen :)
In het ergste geval kun je twee stekkertjes weggooien ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Atlas schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:44:
Ja hoor gaat wel werken waarschijnlijk. Je hebt maar 4 aders nodig voor 100Mbit lan, dus gewoon proberen :)
In het ergste geval kun je twee stekkertjes weggooien ;)
4 aders, kan je me ook zeggen welke polen waar moeten zitten in het hoesje?

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:43:
ja er zijn powerline oplossingen maar met 75% snelheidsverlies
De huidige generatie powerline producten heeft echt geen 75% snelheidsverlies meer. Ik gebruik op dit moment de dlan200 producten (100Mbit) en die halen makkelijk dezelfde snelheid over het lichtnet als over een switch.

En zelfs al hadden ze 75% snelheidsverlies; als jij een dlan200 gebruikt op 25% van de maximale snelheid zit je nog altijd boven de maximale snelheid van breedband internet.....

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:40
Die producten van internet over de stroomkabels moeten wel in dezelfde groep zitten, anders werkt het niet!

Vaak zit een garage op een andere groep, dus het kan zijn dat het niet gaat werken.

Verwijderd

Topicstarter
Croga schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:51:
[...]

De huidige generatie powerline producten heeft echt geen 75% snelheidsverlies meer. Ik gebruik op dit moment de dlan200 producten (100Mbit) en die halen makkelijk dezelfde snelheid over het lichtnet als over een switch.

En zelfs al hadden ze 75% snelheidsverlies; als jij een dlan200 gebruikt op 25% van de maximale snelheid zit je nog altijd boven de maximale snelheid van breedband internet.....
de prijs is anders ook wel 75% beter 229 euro

Verwijderd

Kan je de kabels die er al zijn, niet gebruiken als trekkabel en de bekabeling vervangen door Cat5?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:58:
Kan je de kabels die er al zijn, niet gebruiken als trekkabel en de bekabeling vervangen door Cat5?
nee ze zitten vast.

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:21
ThinkPad schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:53:
Die producten van internet over de stroomkabels moeten wel in dezelfde groep zitten, anders werkt het niet!

Vaak zit een garage op een andere groep, dus het kan zijn dat het niet gaat werken.
Als je er nou niets vanaf weet, laat dat dan niet zo blijken. Ik heb het zelfs al eens voor elkaar gekregen om een netwerkverbinding via powerline naar twee huizen verder te krijgen (per ongeluk weliswaar, maar toch). Normaal gesproken werkt het binnen één huis uitstekend, onafhankelijk van de groepen...

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-03 18:12

DataGhost

iPL dev

Over het algemeen zit er een filter tussen die alle overbodige rotzooi (niet-50-hz) filtert, waardoor dergelijke oplossingen niet meer werken. Zoiets simpels wist ik een jaar of 12 geleden ook al, toen ik aan het spelen was met intercoms die over het stroomnet werkten. Dat het in jouw situatie wel werkt is, zoals je zelf al aangeeft, per ongeluk ofwel eerder uitzondering dan regel.

edit:
Outlets must be electrically connected in order for Powerline devices to provide a network connection between them.
Dat staat er echt niet voor de grap bij.

[ Voor 19% gewijzigd door DataGhost op 17-10-2007 23:19 ]

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:33
Ik heb geen verstand van internet over een powerline, maar in een stoppenkast komen uiteindelijk alle groepen bij elkaar op dezelfde kabel die je huis binnenkomt. Die wordt alleen maar gesplitst en er zit een schakelaartje tussen (de zekering), dus in feite zou het gewoon moeten werken

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dirickteur schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 23:29:
Ik heb geen verstand van internet over een powerline, maar in een stoppenkast komen uiteindelijk alle groepen bij elkaar op dezelfde kabel die je huis binnenkomt. Die wordt alleen maar gesplitst en er zit een schakelaartje tussen (de zekering), dus in feite zou het gewoon moeten werken
totdat je een driefasen aansluiting hebt :P

ik zou proberen de elk de telefoondraden als een aderpaar te gebruiken.
en gewoon van 10mb/half duplex omhoog proberen te werken

maar is wel tricky

[ Voor 14% gewijzigd door Fish op 17-10-2007 23:53 ]

Iperf

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:04

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik zal in ieder geval iedereen even uit de droom helpen dat je een 4 aderige telefoon kabel (of 2x 4 aders) kunt gebruiken als netwerk kabel.
Dat gaat NIET lukken.

Als er al een netwerkverbinding tot stand komt is ie zo storingsgevoelig dat het laten van het kleinste stille scheetje al leid tot een complete meltdown.
Cat5 kabel is niet voor niets getwist mensen! Met name die twist ontbreekt in telefoon kabel en laat dat nou net even het belangrijkste gegeven zijn!
Het maakt daarbij dus ook geen bal uit of je nu 2 of 4 of 8 aders gebruikt. 4 is genoeg, maar ze moeten wel getwist zijn.

@TS
Doe niet moeilijk, bespaar jezelf een hoop ergernis en zoek naar een alternatief of trek een kabel.

Alles kan stuk.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Waarom niet gewoon wireless ipv van moeilijk te gaan doen!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

DataGhost schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 23:16:
Over het algemeen zit er een filter tussen die alle overbodige rotzooi (niet-50-hz) filtert, waardoor dergelijke oplossingen niet meer werken. Zoiets simpels wist ik een jaar of 12 geleden ook al, toen ik aan het spelen was met intercoms die over het stroomnet werkten. Dat het in jouw situatie wel werkt is, zoals je zelf al aangeeft, per ongeluk ofwel eerder uitzondering dan regel.
mwah, ik ken ondertussen zo'n man of 10 die het gebruiken in verschillende streken en verschillende huizen (van België tot Brabant tot Zuid Holland tot Utrecht met huizen van 1940 tot en met nieuwbouw) en nog nergens is het een probleem om tussen verschillende groepen te communiceren.... Theoriën over niet werken zijn leuk maar als de praktijk bewijst dat het wél werkt zit er ergens een fout in de theorie.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
remco_k schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 23:57:
Ik zal in ieder geval iedereen even uit de droom helpen dat je een 4 aderige telefoon kabel (of 2x 4 aders) kunt gebruiken als netwerk kabel.
Dat gaat NIET lukken.

Als er al een netwerkverbinding tot stand komt is ie zo storingsgevoelig dat het laten van het kleinste stille scheetje al leid tot een complete meltdown.
Cat5 kabel is niet voor niets getwist mensen! Met name die twist ontbreekt in telefoon kabel en laat dat nou net even het belangrijkste gegeven zijn!
Het maakt daarbij dus ook geen bal uit of je nu 2 of 4 of 8 aders gebruikt. 4 is genoeg, maar ze moeten wel getwist zijn.

@TS
Doe niet moeilijk, bespaar jezelf een hoop ergernis en zoek naar een alternatief of trek een kabel.
en als zn telefoonkabel nou wel gewoon getwist is?

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Gezien de reacties over het netwerk-over-stopcontact; tjek deze review http://www.hardware.info/...ontact_onverwacht_handig/
Omdat er binnen het stroomnet thuis nooit frequentiefilters gebruikt worden, werkt een Homeplug netwerk ook probleemloos binnen verschillende stroomgroepen. Als de stopcontacten op zolder uit ons voorbeeld dus op een andere groep zijn aangesloten dan de stopcontacten op de benedenverdieping, kun je nog steeds prima gebruik maken van alle netwerkfaciliteiten, al wijzen onze tests uit dat het dan wel goed mogelijk is dat de prestaties iets zakken.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:16

Haan

dotnetter

Ik lees in het hele topic nergens iets over draadloos netwerk, is dat niet gewoon mogelijk?

@The Eagle: great minds.. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Haan op 18-10-2007 11:05 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is gewoon een draadloze router bij je kabelmodem zetten niet een optie? Kan gewoon standaard zijn, want 100mbit krijg je toch niet binnen over de kabel. Die 54Mbit die WLAN tegenwoordig haalt is dan ook al meer als voldoende. Ben je s net zo snel klaar en gen gedonder met kabels :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:46:
[...]

4 aders, kan je me ook zeggen welke polen waar moeten zitten in het hoesje?
100BASE-TX is the predominant form of Fast Ethernet, and runs over two pairs of category 5 or above cable (a typical category 5 cable contains 4 pairs and can therefore support two 100BASE-TX links). Like 10BASE-T, the proper pairs are the orange and green pairs (canonical second and third pairs) in TIA/EIA-568-B's termination standards, T568A or T568B. These pairs use pins 1, 2, 3 and 6.
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:53:
[...]

de prijs is anders ook wel 75% beter 229 euro
Iets minder, maar inderdaad overpriced.

De Sweex LC085 is de gulden middenweg qua snelheid (max. 85 Mbit) en prijs (€30 per stuk). Wel een 'fout' merk, maar werkt vast wel. ;)

Draadloos lijkt me inderdaad het handigst.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:04

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Palomar schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 10:31:
[...]

en als zn telefoonkabel nou wel gewoon getwist is?
Zo'n kabel moet natuurlijk niet 'zomaar' getwist zijn. Daar zit ook nog een vorm van preciezie bij.
Maar stel dat die kabel dan wel is getwist, en er staat geen CAT5 label op de kabel, dan is het nog steeds vragen om de grootste en meest vage problemen.

Alles kan stuk.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien de afstand gewoon lekker stekkertjes eraan knijpen en kijken of het werkt zal geen 100mb zijn maar 10 is ook nog genoeg voor naar het internet. Kan zelfs beter zijn om je netwerk kaart op 10mb te zetten. Heb op de scouting net werk over telefonie multikabel over 3 laspunten met een lengte van ruim 50 meter werkend op 10 mb. Dus ja het kan wel gewoon zeker als er geen stroomkabels naast lopen en de afstand kort is. Succes Qua prijs is het zeker het proberen waard.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nooit geprobeerd altijd mis

maar de ervaring leert dat de kans er is, maar daar bestaat ook een grote kans dat het falikant mislukt

gewoon proberen kost je 50 centjes .....

Iperf

Pagina: 1