X1950 Pro, schade door oververhitting

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ramquin
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-03-2025

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb dit topic geopend om wat informatie in te winnen.

Ik heb circa 1 maand geleden een nieuw systeem bij Azerty aangeschaft met de volgende videokaart: http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=27560
Tijdens het spelen van bijv. CoD2 kreeg ik echter artifacts en viel uiteindelijk eht scherm weg, na wat gegoogle kwam ik op dit topic uit: ATI x1950 Pro - crash topic
Een probleem met de vrm chips misschien?

Afijn, 2e scherm eraan gezet om met Everest ultimate de temps van de vrm chips in de gaten te houden en die werden rond de 114 graden.
Het probleem veregerde en zelf de visualisaties in wmp zorgen ervoor dat het beeld wegviel.
Kaart voor RMA als DOA opgestuurd en een nieuwe gekregen.

Deze nieuwe kaart heeft het 2 weken goed gedaan, nu heb ik echter Crysis gespeeld en wederom kreeg ik na een uurtje Artifacts, dit ging even zo door en nu krijg ik om het kwatier artifacts, de rode draad wordt weer zichtbaar dus..

Nu mijn vraag, valt deze schade door oververhitting onder de garantie?
En wat kan ik dan het beste doen? Bij wijze van spreken morgen opsturen?
Ik maak mij namelijk een beetje zorgen dat de kaart nog niet als defect wordt bevonden, Rainbow Six Vegas ed. kunnen namelijk wel zonder problemen worden gespeeld, maar om de kaart nu langer te gebruiken om de verergering af te wachten lijkt me ook niets o.0.
En is het ook mogelijk om voor zoiets je geld terug te krijgen om een ander product te kiezen? Ik heb het nu namelijk natuurlijk wel gehad emt de x1950 Pro serie..

Heel verhaal, bedankt voor het lezen!

Systeemkast Thermaltake VB1000BWS, Soprano + Window, Zwart
Voeding Be Quiet Straight Power, 450 Watt, Retail
Moederbord Asus P5K SE, Retail
Processor(s) Intel Core 2 Duo, 2,66Mhz, Boxed, E6750, Socket 775
Geheugen G.Skill F2-6400CL5D-2GBNQ, 2048MB, 800MHz, DDR2. PC6400, 2x
Hard Disk(s) Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II
Videokaart(en) HIS X1950Pro IceQ3 Turbo, 512 MB, DDR3, PCI Express x16
Monitor(en) Samsung SyncMaster 206BW
Brander(s) Asus DRW1814BLT, Serial ATA150, Zwart, Retail
CD/DVD-Drive(s) Asus DRW1814BLT, Serial ATA150, Zwart, Retail
Speakers Trust 350p Soundwave
Geluidskaart(en) Onboard
Netwerkkaart(en) IBM 100/10 Netwerkkaart
Muis Microsoft Comfort Optical 3000
Toetsenbord Logitech media UltraX
CPU cooler Standaard Intel cooler
Casefans 2 x 120 mm, 1 x 90 mm

[ Voor 20% gewijzigd door Ramquin op 17-10-2007 22:04 ]

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Terugsturen, en bijleggen voor zwaarder model? Je krijgt namelijk geen deugdelijk product...

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Nap
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Nap

Misschien is de voeding te zwak. Dan krijg je ook artefacts. Is het een standaard voeding in de kast? Is je voeding al oud?

[ Voor 9% gewijzigd door Nap op 17-10-2007 22:03 ]

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Nap schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:01:
Misschien is de voeding te zwak. Dan krijg je ook artefacts. Is het een standaard voeding in de kast? Is je voeding al oud?
Het is een 450W van Be Quiet!, maar dan zou de kaart het toch vanaf eht begin niet goed gedaan hebben?

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Snake schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 21:57:
Terugsturen, en bijleggen voor zwaarder model? Je krijgt namelijk geen deugdelijk product...
Dat zal toch wel niet zo makkelijk gaan?

• Nap
  • Niet online

Nap

Ramquin schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:02:
[...]

Het is een 450W van Be Quiet!, maar dan zou de kaart het toch vanaf eht begin niet goed gedaan hebben?
Eeeuh, ik had ongeveer 2,5 jaar een goed functionerende voeding, ging ook gewoon ineens artefacts geven en uiteindelijk plofte de pc uit. Niet fijn, maar ik zou niet weten hoe je moet testen of je voeding het neit doet. Wat zijn eigenlijk de rest van je specs, wel handig voor in de OP

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:11

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Hoe zit het met de koeling in de rest van je kast?

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Nap schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:04:
Wat zijn eigenlijk de rest van je specs, wel handig voor in de OP
Ze staan erin.
Nyarlathotep schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:05:
Hoe zit het met de koeling in de rest van je kast?
Die is prima in orde, de core van de videokaart zit stressed rond de 45 graden.

[ Voor 39% gewijzigd door Ramquin op 17-10-2007 22:05 ]

• Nap
  • Niet online

Nap

Om even bijdehand te doen, ik zie in een ander topic van je dit plaatje:

Ramquin in "Hoe warm mogen vrm chips worden?"

Zitten al die harde schijven er nog steeds in? Dat trekt ook nogal wat stroom he O-)

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Nap schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:09:

Yep, dat topic heb ik gestart toen ik een nieuw model kreeg, ik voelde toen namelijk al de bui hangen..
Maar zoals gezegd had ik geen problemen, het is sinds enkele dagen pas weer mis na het spelen van Crysis wat kennelijk net teveel voor 'm was.

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Nap schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:04:
[...]

Eeeuh, ik had ongeveer 2,5 jaar een goed functionerende voeding, ging ook gewoon ineens artefacts geven en uiteindelijk plofte de pc uit. Niet fijn, maar ik zou niet weten hoe je moet testen of je voeding het neit doet. Wat zijn eigenlijk de rest van je specs, wel handig voor in de OP
En de voeding is toch ook wel ontkracht doordat Azerty de eerste kaart als defect heeft getest? :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het zou kunnen dat de voeding brak is al lijkt mij dat sterk. Maar 450W van dat merk is meer dan voldoende voor die PC.

Edit: Volgens mij zijn er wel andere 1950PRO's die dit probleem niet hebben door betere koeling. Je zou sowieso een nieuwe kaart moeten krijgen. Het beste lijkt mij de opties te bespreken met Azerty.

Eventueel wat geld bij leggen voor een andere kaart zou een goede oplossing zijn.

@saL. Dat heeft eigenlijk niets met dit probleem te maken :)

[ Voor 61% gewijzigd door PilatuS op 17-10-2007 22:30 ]

• saL-onE
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-07 10:02
Ik heb een Sapphire ATI RADEON X1950 PRO 512MB en had ook problemen dat mijn computer opeens afsloeg tijdens het spelen van spellen op momenten waar het nogal grafisch intensief was. Ik had een 450 Watt Thermaltake voeding in die bak zitten en heb die vervangen voor een 550 Watt voeding van Corsair en sindsdien heb ik erg geen last meer van..

grtz,

saL

http://sal-one.com/

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-06 13:56

Zitten al die harde schijven er nog steeds in? Dat trekt ook nogal wat stroom he O-)
Als je goed oplet zie je dat het 4 partities op één schijf zijn. O-) :+

Work hard & be brave.

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter

Sorry, ik las over " plaatje" heen, zoals hierboven gezegd wordt zijn het inderdaad 4 partities op 1 schijf.
saL-onE schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:25:
Ik heb een Sapphire ATI RADEON X1950 PRO 512MB en had ook problemen dat mijn computer opeens afsloeg tijdens het spelen van spellen op momenten waar het nogal grafisch intensief was. Ik had een 450 Watt Thermaltake voeding in die bak zitten en heb die vervangen voor een 550 Watt voeding van Corsair en sindsdien heb ik erg geen last meer van..

grtz,

saL
Tsja raar maar meer kan ik er eigenlijk niet voer zeggen.
Ik geloof zelf niet dat de voeding de bottleneck is, de verschijnselen treden niet op als er een explosie plaatsvindt of iets ander plots grafish zwaar geschut, het ene moment loopt je rond, het volgende moment zit je scherm vol met artifacts.
PilatuS schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:22:
Het zou kunnen dat de voeding brak is al lijkt mij dat sterk. Maar 450W van dat merk is meer dan voldoende voor die PC.

Edit: Volgens mij zijn er wel andere 1950PRO's die dit probleem niet hebben door betere koeling. Je zou sowieso een nieuwe kaart moeten krijgen. Het beste lijkt mij de opties te bespreken met Azerty.

Eventueel wat geld bij leggen voor een andere kaart zou een goede oplossing zijn.

@saL. Dat heeft eigenlijk niets met dit probleem te maken :)
Er zit een flink koeler op dus ik dacht zelf dat deze tot die x1950's behoorde.
Wat geld erbij leggen voor een ander model vind ik zelf een prima oplossing, maar denk je dat dat zo makkelijk gaat (zal dan toch via geld terugkrijgen etc moeten gaan, niet gewoon een kwestie van op een of andere manier bijbetalen?)

Stel, ik doe het op die manier en ga dan voor (bijv) deze kaart: http://www.azerty.nl/prod...8600gts-diamond-plus.html
Kom ik dan niet met mn voeding in de knel? (Ik weet zelf niet bepaald hoeveel ik "over heb" O-))

[ Voor 78% gewijzigd door Ramquin op 17-10-2007 22:51 ]

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-06 16:34
Ik meen me te herrinneren dat Sapphire's 1950 Pro ook dit probleem had en dat kwam doordat de VRM-ic's geen koeling hadden waardoor ze te warm werden, met dergelijke gevolgen van dien. Misschien dat deze ook hetzelfde probleem heeft?
Voeding lijkt me sterk, alhoewel je het niet kan uitsluiten.

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Oguz286 schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:49:
Ik meen me te herrinneren dat Sapphire's 1950 Pro ook dit probleem had en dat kwam doordat de VRM-ic's geen koeling hadden waardoor ze te warm werden, met dergelijke gevolgen van dien.
Misschien dat deze ook hetzelfde probleem heeft?
Startpost helemaal gelezen? ;)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-07 13:36

M2M

medicijnman

Ik meen me te herrinneren dat Sapphire's 1950 Pro ook dit probleem had en dat kwam doordat de VRM-ic's geen koeling hadden waardoor ze te warm werden, met dergelijke gevolgen van dien. Misschien dat deze ook hetzelfde probleem heeft?
dus gewoon ff testen of je artevarcts krijgt als je een grote tafelventilator voor je opengeschroefde kast hebt (en dan dus ook ff de temps in de gaten houden :)) dan kun je weer iets uitsluiten, of niet.

-_-

Verwijderd

Ik heb ook een sapphire 1950 pro en dito problemen, scherm op zwart na 5 minuten game en dan in suspend mode met fans op max

Ik RMA de kaart en kies of voor een update of laat een nieuwere revisie komen. het zijn de vrm's, no doubt. Bij mij geeft de GPU alleen ook een temp die veel te hoog is 65 graden idle en bij 3d in no time boven de 100. Uit zelfbescherming schakelt ie zichzelf uit

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-06 16:34
Ramquin schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:52:
[...]

Startpost helemaal gelezen? ;)
* Oguz286 is schuldig :P

Ok het komt dus door oververhitting. Gewoon omruilen voor een ander exemplaar waarbij dit probleem zich niet voordoet of een betere kaart halen dus :+ Je moet het kunnen omruilen omdat je geen fatsoenlijk product hebt gekregen en bijbetalen voor een betere kaart vindt zo'n winkel niet erg want het is weer extra geld :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou niet voor de 8600GTS gaan. Qua DX10 heb je er niets aan omdat ie daar te sloom voor is. Volgens mij ga je er voor DX9 zelfs wat op achteruit itt de 1950PRO.

Zou eerst ff wat benchmarks lezen voordat je beslist welke kaart je zou willen aanschaffen.

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
PilatuS schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 23:03:
Ik zou niet voor de 8600GTS gaan. Qua DX10 heb je er niets aan omdat ie daar te sloom voor is. Volgens mij ga je er voor DX9 zelfs wat op achteruit itt de 1950PRO.

Zou eerst ff wat benchmarks lezen voordat je beslist welke kaart je zou willen aanschaffen.
Natuurlijk, het was als een snel voorbeeldje bedoeld ;)

Ok, hij gaat dus iig voor RMA terug, maar dan blijft de vraag over of ik dat morgen moet doen, of nog even afwachten tot het probleem duidelijker/erger is (wat ik principieel niet echt juist vind klinken).
Want zoals gezegd doen de problemen zich tot nu toe alleen nog maar in Crysis voor maar komen ze wel steeds sneller tevoorschijn.
Mijn echte worst-case scenario is namelijk dat de kaart niet Crysis-alike genoeg wordt getest en niet als defect wordt beschouwd 8)7

Overigens is de kaart maar korte tijd via Azerty leverbaar geweest, dat heeft wellicht met dit probleem te maken.

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 22:25
Heb ook zo'n kaart gehad en dezelfde problemen maar met 3dmark06. Het is een bekend probleem van deze kaart (van bijna alle merken) waar veel mensen last van hebben.
Sommige verzinnen manieren om bijv. met een 8cm fan de vrm's te koelen maar ik heb hem meteen teruggestuurd en een andere kaart (7900) gepakt aangezien ik dit zie als een design probleem.
Dus gewoon zeggen dat ze 3dmark06 er maar eens op moeten los laten in een standaard gekoelde kast.

• ZTeeVeR
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-07 17:25
Ik heb de mijna ook bij Azerty vandaan. Wegens hetzelfde probleem teruggestuurt en netjes een nieuwe gekregen.

Deze was van een later productiemodel welke al beter werkte. Naar mijn mening werdt deze nog steeds te heet (85-90 graden).

Toen heb ik een extra case fannetje ingebouwd welde over de graka heenblaast. Sinsdien geen problemen meer gehad en de max temp die ik ooit gehaald hebt is 78 graden

Dell XPS L702X, Ci72620M, 6GB, Geforce GT 550M

Verwijderd

gek hoor, ik heb een msi x1950 pro met reference koeler, en mijn temps komen niet boven 75 uit met stressen via ati tool (3d view) (3dmark05/06 is nog stuk onder 75 graden)

idle is de core 44, en omgeving 39 geloof ik...

ik ben nog steeds aan het overwegen een tweede te kopen om cf te draaien, maar is het zo dat de later geproduceerde x1950 pro's met hitteproblemen kampen, of is het toeval?

Wat ik wel eens in de 2 maanden doe: kaart uit mn pc, en met niet teveel druk met de compressor de boel goed schoonmaken, dan merk ik altijd wel weer zo'n 5 graden verschil, maar dat lijkt me het probleem bij jullie niet.

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Bedankt voor alle tips, ervaringen etc.

Ik ga binnenkort (moet nog even kijken wanneer) de kaart wederom voor RMA opsturen en neem dan alleen genoegen met een ander model.
Allen bedankt voor de hulp!

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Change of plans,

Ik ga hem toch niet voor RMA sturen, ik snap er hoe langer hoe minder van.
Crysis is inmiddels niet meer te spelen, je ziet namelijk niets meer door de artifacs, ik ben er echter nu wel achtergekomen dat de vrm's bij Crysis minder warm worden dan bij CoD2, en die gaat wel zonder problemen.
Tevens vind ik het ook raar dat Crysis een ramp is en spellen zoals Oblivion en Bioshock en CoD Modern Warfare zonder problemen kunnen lopen.
Verder ook net eens 3DMark06 gedraaid en die werd ook zonder problemen voltooid.

Ligt het probleem wellicht bij de Crysis multiplayer beta?

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Dat was een goeie ingeving :)

Crysis opnieuw geïnstalleerd, nog steeds niet te spelen.
Ati drivers opnieuw geïnstalleerd, alle problemen lijken voorbij! :9

Dat wil zeggen, hij start nu weer prima op ed., ik ga eens een klein uurtje spelen om te kijken wat er gebeurt, ik houd jullie op de hoogte!

Verwijderd

Gut.............

de mijne gaat op de post morgen.

succes!

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Zojuist probleemloos 3 kwartier lang Crysis kunnen spelen (jipiee!), dus de problemen lijken opgelost :9
De oplossing was dus de drivers te updaten (liepen 1 versie achter).
Mocht er nog iets ontstaan laat ik het natuurlijk even horen.
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 23:50:
de mijne gaat op de post morgen.

succes!
Tja, maar jij had ook een probleem met de core temps, erg vergelijkbaar met mijn 1ste kaart, daarmee ging het scherm ook in standby, en dat heb ik met deze nog niet meegemaakt.

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 22:25
Tja de core temp zegt niet veel over het vrm probleem. Bij mij werd ie iig niet warm. Na alles geprobeert te hebben (drivers, updates etc) had ik een ingeving en dat was met mijn fancontroller alle fans van de kast op minimaal te zetten.
Toen starte ie niet eens meer normaal op met het windows boot scherm. Daarna alle fans op de hoogste snelheid gezet en ja ik kon alles draaien zonder artifacts (zit een 25 cm fan in de zijkant die op de kaarten blaast), alleen leek mijn pc een vliegtuig.
Nogmaals de core werd in alle gevallen niet echt warm (max 45 graden ofzo).
Die VRM's worden gewoon te heet. Ook met extra koeling gaat het fout als er bijv. een hittegolf is en de temp in de kamer 30 graden wordt.
Nee deze kaart is door ati niet goed bedacht en heeft gewoon een probleem (en das jammer want hij heeft prima prestaties voor zijn prijs).

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:55

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

@ TS
kun je eens een foto maken van je kaart, want als het goed is zijn de vrm probl kaarten allang niet meer in omloop !

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 12:51:
@ TS
kun je eens een foto maken van je kaart, want als het goed is zijn de vrm probl kaarten allang niet meer in omloop !
Natuurlijk, maar na al de verhalen die over deze kaart heb gehoord geloof ik eerlijk gezegd daar niet meer zo in.

Kaart in totaal:
http://i21.tinypic.com/2i099w7.jpg
Bij de vrm's (valt op dat er wel heatsinkjes opzitten en de fan er behoorlijk overheen blaas): http://i21.tinypic.com/1zpij6b.jpg
Plaatje van het internet, iets anders maar de koeler etc. is precies hetzelfde: http://www.madboxpc.com/news/x1950pro/x1950pro_his.jpg
luckyjan schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 12:47:
Die VRM's worden gewoon te heet. Ook met extra koeling gaat het fout als er bijv. een hittegolf is en de temp in de kamer 30 graden wordt.
Er zit 2 jaar garantie op dus de hittegolf wacht ik nog maar even af :9

Er hebben zich vooralsnog geen problemen meer voorgedaan na de driver update!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

welke pro heb je pcies ? want jij hebt een heel andere koeler dan mijn pro
dus het lijkt alsof je idd een oud model hebt gekregen

edit

nvm jij hebt een HIS, ik heb daar geen ervaring mee

wel kan ik zeggen dat ik de problem ook gehad heb, maar dan met een spahhire pro
bleek laterna dus niet aan de kaart te liggen maar aan me mobo (was een asrock 4coredual-vsta) en nu een p5k

[ Voor 49% gewijzigd door CrankyGamerOG op 19-10-2007 14:25 ]

• Ramquin

Ramquin

Nu ook met icon!

Topicstarter
Helaas, te vroeg gejuicht :'(
Na een uur treden de bekende problemen weer op.
En nu weet ik helemaal niet meer of ik de kaart wel of niet rma moet sturen, kan moeilijk zeggen "speel er maar eens anderhalf uur Crysis op dan zie je het wel".
Eerst dan maar de officiële demo afwachten, eens kijken hoe dat gaat..

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Ramquin schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 14:49:
Helaas, te vroeg gejuicht :'(
Na een uur treden de bekende problemen weer op.
En nu weet ik helemaal niet meer of ik de kaart wel of niet rma moet sturen, kan moeilijk zeggen "speel er maar eens anderhalf uur Crysis op dan zie je het wel".
Eerst dan maar de officiële demo afwachten, eens kijken hoe dat gaat..
jawel dat kan je wel
krijg je ook artis bij 1 uur 3dmark bijv ?

Verwijderd

CrankyGamerOG schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 12:51:
@ TS
Hoezo 'als het goed is'? Niet elke shop hanteert hetzelfde voorraadbeheersysteem waardoor het best mogelijk is dat je oude(re) kaarten krijgt. Of denk eens aan partijen die aan een leverancier worden verkocht en geleverd, maar die door een zakelijk/juridisch geschil ooit weer terugkomen bij de importeur? Dat zijn gewoon ongeopende dozen, die gaan gewoon verder naar de volgende leverancier.

We leven nu in oktober 2007, maar als je nu een kaart koopt is er echt geen enkele garantie dat die kaart pas in september 2007 van de band is gerold.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 16:21:
[...]

Hoezo 'als het goed is'? Niet elke shop hanteert hetzelfde voorraadbeheersysteem waardoor het best mogelijk is dat je oude(re) kaarten krijgt. Of denk eens aan partijen die aan een leverancier worden verkocht en geleverd, maar die door een zakelijk/juridisch geschil ooit weer terugkomen bij de importeur? Dat zijn gewoon ongeopende dozen, die gaan gewoon verder naar de volgende leverancier.

We leven nu in oktober 2007, maar als je nu een kaart koopt is er echt geen enkele garantie dat die kaart pas in september 2007 van de band is gerold.
als jij in plaats van jou uitgesproken mening op wilt dringen eens onderzoek doet, dan zul je zien dat sapphire (in elk geval sapphire) deze kaarten heeft terug gehaald

Pagina: 1