HIS Radeon X1550 problemen

Pagina: 1
Acties:

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-06 15:24
Systeeminfo:
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Home Edition (OS Service Pack Service Pack 2)
CPU Type AMD Sempron, 1800 MHz (9 x 200) 3400+
Moederbordnaam ASRock AM2NF3-VSTA (5 PCI, 1 AGP, 4 DDR2 DIMM, Audio, LAN)
Moederbord Chipset nVIDIA nForce3 250, AMD Hammer
Systeemgeheugen 2048 MB (DDR2-667 DDR2 SDRAM)
Video kaart HIS Radeon X1550 (256 MB)
Monitor Fujitsu Siemens C382FA [15" LCD] (YEDR402822)
Harde schijf Hitachi HDS721616PLA380 (160 GB, 7200 RPM, SATA-II)
Optische Station BW1354F HYQ303D SCSI CdRom Device
Optische Station
SONY DVD-ROM DDU1612 (16x/40x DVD-ROM)
Netwerkkaart Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC (192.168.1.3)
power supply Spire 400 watt (met 2x 12v lijnen samen goed voor 320 max watt output)

Ik heb een probleem met deze pc en vooral videokaart. Waarom de videokaart?
Tijdens het spelen van Warcraft schakelt de monitor op zwart, komt de mededeling "unsupported mode" in beeld en schakelt de monitor uit. Het enige dat dan mogelijk is, is opnieuw opstarten. Het geluid van Warcraft gaat op de achtergrond door en klinkt normaal. Ik hoor zelfs nog de windows geluidjes van eht afsluit proces.

In de windows logboeken staat na het opstarten:
Type gebeurtenis: Fout
Bron van gebeurtenis: ati2mtag
Categorie van gebeurtenis: SDTV
Gebeurtenis-ID: 49170
Beschrijving:
MODE: GXO Execute BIOS Table Error
  • Ik heb al geprobeerd om verschillende drivers te installeren. De nieuwste Catalyst drivers tot en met de oudst beschikbaar (versie 7.10 Catalyst suite tot en met de 6.14 wdm drivers.)
  • Zelfs Omega drivers geven dezelfde foutmelding in de logboeken.
  • Bij het installeren van de nieuwe (of oude) drivers heb ik eerst de vorige drivers verwijderd en vervolgens in de "Veilige Modus" een register clean en hardeschijf clean gedaan (alle ati*.* bestanden handmatig verwijderen)
  • Ik heb geprobeerd om de oude tft plank om te wisselen met mijn Samsung Syncmaster 940BF.
  • Ik heb de batterij van mijn multimeter vervangen en dan komen op de 12v lijn uit op ~11,97 en op de 5,5v lijn uit op ~5,1v. Die voltages schommelen iets, maar de 12volt komt niet onder de 11,90
  • ik heb de extra voedingskabel op de AGP kaart wel aangesloten
Ik weet het niet meer.
Is mijn videokaart gaar? Moet ie met een baksteen retour naar HIS. Of is mijn voeding te slap, heeft die misschien een ±450 watt nodig...
Wie kan me helpen, ik heb al veel geprobeerd en gezocht.
En ik heb hulp nodig, nu speelt mijn vriendin Warcraft op mijn pc en kan ik zelf dus niet gamen ;)

Wie, met een vergelijkbaar systeem of probleem kan me een duwtje in de richting van de oplossing geven.

Ik heb ook aan de temperaturen gedacht, maar op dit moment draait het systeem met kast op en, beide side panels er af. De temp meten is lastig, volgens mij zitten er geen sensoren op de kaart. Een huistuinenkeueken temp meter geeft zo´n 40 graden aan in de ventilator. Ik weet het, geen exacte meting, but the best i can do.

Er zit trouwens wel een lullig ventilatortje op.
Afbeeldingslocatie: http://image.mm.co.kr/spec/img/533/t1_532744_s1.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door TheMe op 17-10-2007 21:34 ]

There is no place like 127.0.0.1

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Heeft er eerst een andere vga ingezeten? Drivers verwijderen gaat prima met DriverCleaner
Kan je de pc met een andere voeding testen?
en een andere videokaart?

Ultra 5 250KF / B860M AORUS ELITE / Intel B580 12GB OC

• TheMe
Heeft er eerst een andere vga ingezeten? Nee, ik heb het moederbord speciaal voor deze AGP kaart gekocht, het vorige mobo ondersteunde alleen AGP 1x. 8)7 Dus er heeft nooit een andere grafische kaart ingezeten. Ook zit er geen ingebakken grafische chip op het moederbord.

Drivers verwijderen gaat prima met DriverCleaner Volgens mij is de manier die ik heb gebruikt grondig genoeg om de restanten van de drijvers te verwijderen. Maar zal er DriverCleaner eens tegen aan gooien.

Kan je de pc met een andere voeding testen? Lastig, dan moet ik mijn eigen Antec Earthwatts uit mijn PC slopen, ben ik niet zo'n fan van.

en een andere videokaart? Moederbord ondersteunt geen AGP 3,3volt. Ik heb een AGP Radeon 9200 (volgens mij) en een ATI Rage Theater liggen, maar die zijn beiden 3,3volt. Dus dat gaat niet passen.

Overigens is er een ontwikkeling: Met AGPx4 geforceerd in de BIOS van het moederbord lijkt de kaart het een stuk langer vol te houden. Wellicht is het geen probleem met de videokaart, maar met de Nforce 3 250 chipset.

• Ziasod
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-07-2025
is het niet zo dat met agp 4x de memory niet vol uit kan gebruiken en minder stroom gebruikt?

• TheMe
Van Wikipedia:
AGP 1x
A 32-bit channel operating at 66 MHz resulting in a maximum data rate of 266 megabytes per second (MB/s), doubled from the 133 MB/s transfer rate of PCI bus 33 MHz / 32-bit; 3.3 V signaling.
AGP 2x
A 32-bit channel operating at 66 MHz double pumped to an effective 133 MHz resulting in a maximum data rate of 533 MB/s; signaling voltages the same as AGP 1x;
AGP 4x
A 32-bit channel operating at 66 MHz quad pumped to an effective 266 MHz resulting in a maximum data rate of 1066 MB/s (1 GB/s); 1.5 V signaling;
AGP 8x
A 32-bit channel operating at 66 MHz, strobing eight times per clock, delivering an effective 533 MHz resulting in a maximum data rate of 2133 MB/s (2 GB/s); 0.8 V signaling.
Voor mij betekent dit zoveel als: de nieuwste (8x agp) versie gebruikt minder volts van het mobo (maar heeft vrijwel altijd een 12v aansluiting om te functioneren)
AGPx4 gebruikt meer volts vanf het mobo, maar idd heeft een lagere bandbreedte. Wellicht dat het geheugen dan minder stroom vraagt. Lijkt me onwaarschijnlijk.
Zelf zit ik toch meer te denken aan temperatuur, maar de thermometer geeft ook bij AGP4x tussen de 40 en 43 graden aan.
Bij AGP8x was 43 graden het maximum.

Er is iets heel gammel aan het systeem, de vraag is wat. De HIS Radeon X1550, het moderbord of de Nforce chipset.
Ik kan altijd nog een bios updat proberen, maar daar ben ik niet zo'n fan van.

Voor de framerates maakt het in World of Warcraft nauwelijks iets uit, AGP 8x of AGP4x.
Ik heb mijn vriendin "opdracht gegeven" om de hele dag te Warcraften, wat ze natuurlijk vreselijk vindt 8) .

Nog een uitgebreide pagina met info over AGP en de verschilende formaten en voltages:
http://support.ati.com/ic...nowledge&questionID=18872

[ Voor 5% gewijzigd door TheMe op 18-10-2007 13:04 ]