Toon posts:

[XP] Na herpartitioneren geen Bootable OS meer*

Pagina: 1
Acties:
  • 483 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben weer lekker bezig...

Ik had het plan om m'n partities, 2 stuks, even aan te passen, daar voor had ik een programma gevonden die dat kon, maar ik heb op het verkeerde knopje gedrukt....
De NTSF partities waren even groot, niet echt handig dus, aangezien ik met grote bestanden werk was de D schijf al bijna vol. Ik heb de laptop gekocht bij een winkel die nu gesloten is, dus geen hulp van die kant. (ik woon btw in China)

Nu ligt mijn laptop helemaal plat, waneer ik opstart, zie ik een zwart scherm met daar op zo iets van:
"geen besturings programma gevonden"

Ik wil heel graag wat data behouden, dus heb ik de harde schijf van de laptop even aangesloten op een PC, hij herkend hem wel, maar ik kan de schijf niet openen.
Verder geeft XP aan dat er 0 mb op staat en 0 mb aan ruimte is (schijf is 160 gb)
Via een het programma TestDisk kan ik de schijf vinden, deze zegt ook dat alle data er nog op staat.
Hoe kan ik de data er af plukken?? oja, ik ben geen ster in DOS...

De Laptop is een Acer travelmate 9262, 4 maanden oud, met XP (normaal vista)

Verwijderd

kijk eens bij configuratiescherm->computerbeheer->opslag en daar hoort jou schijf bij te staan, dan kun je daar met de rechtermuisknop op klikken en dan initialiseren doen als het goed is. en dan zou ie het moeten doen.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:15
Je zou MiniPE kunnen proberen, maar weet niet of je daarmee bijvoorbeeld kan branden, maar wellicht kan deze wel wat dingen maken voor je.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, via computerbeheer krijg ik niks aan de praat...

@ orange.x
Ik heb BartPE gedownload, ik ga het daar mee proberen, miniPE kon ik zo niet vinden.

Verwijderd

wordt de schijf wel weergegeven bij computerbeheer?

Verwijderd

Topicstarter
ja dat wel...

Verwijderd

Topicstarter
het gaat me niet lukken met de BartPE...
Ik heb ook nog even het geprobeerd met ERD Commander 2003, maar deze vind alleen me D schijf, maa rkan er verder niks mee.
Ok de een XP pro CD-rom kan niks voor me doen, kan gewoon weg de hele harde schijf niet vinden...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 14:32:
Ook de een XP pro CD-rom kan niks voor me doen, kan gewoon weg de hele harde schijf niet vinden...
Gokje: er zit een SATA disk in, en zowel in BartPE als de Windows CD hebben de driver niet voor de SATA controller.

En ik doe ook wat aan je titel, want die is ook niet conform de policy :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb een Sata, is daar een oplossing voor, een progje ofzo?

xiexie

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, ik heb een SATA driver gevonden voor m'n Laptop, hoop dat het lukt.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welk programma heb je gebruikt om je partities te veranderen? Je kan Paragon Partition Manager eens proberen met de recovery cd. Start daar van op en je zou je schijven moeten zien, ongeacht SATA.

Let ook op als je met de driver die je gevonden hebt xp probeert opnieuw te installeren dat je een floppy nodig hebt, of een BIOS die floppy emuleert, en dan ook tot het eind. Mijn laptop kan het voor een deel, want als ik XP opnieuw wil installeren kan ik de driver op een usb stick zetten, deze aangeven bij de installatie maar als hij de schijf geformatteerd heeft, heeft hij de driver weer nodig en ziet hij mijn stick niet meer als floppy. Intergreer de driver dus om fouten te voorkomen met nLite (www.nliteos.com).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Verwijderd

Topicstarter
Oke, relaxt, maar onder welke categorie valt de Driver voor mijn Sata disk, bij drivers kan ik geen .exe in dit programma laden... (de driver is een .exe)

Afbeeldingslocatie: http://www.nliteos.com/guide/pictures/a6.jpg

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De .exe is een ingepakte self-extractor. Deze pak je uit mbv WinRAR. Je krijgt nu mogelijk of nog een exe of een .ima bestand, of een zooi andere bestanden met .inf, .cat en .sys in een mapje. Krijg je een .ima bestand, dan kan je deze op 2 manieren gebruiken. Mount hem in een virtuele cd of pak hem uit met bijvoorbeeld UltraISO. Daarna kan je bij de optie Integrate Drivers hem integreren als textmode driver. Let op als er meerdere apparaten te kiezen is, je moet je specifieke driver aangeven, een andere kan betekenen dat je schijf niet gezien wordt. Welke SATA controller heb je eigenlijk, dan kan ik eventueel deze in zip formaat op het net zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Hitachi
Travelstar 5K160 ---160 gig --- 5400 rpm --- SATA, PATA
HTS541616J9SA00
Laptop is een Acer travelmate 6292

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jammer dat ik je geen PM kan sturen. Iig, op de volgende locatie kan je de drivers in rar formaat vinden: Link is weg.

[ Voor 48% gewijzigd door Hero of Time op 22-10-2007 00:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke, cool!

Welk van de 2 moet ik dan via N-Lite selecteren...
de iaahci of iastor

Als ik de map slecteer dan heb ik een lijstje, sever, mobile, desktop... in AHCI of RAID...
Wat is het verschil tussen AHCI en RAID btw?

(linkje kan je sluiten...)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2007 00:45 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Neem als optie multi-driver folder, dan krijg je een lijst met apparaten. Selecteer degene die je hebt, dan krijg je automatisch de goede. Je kan er meerdere selecteren, maar 1 is het beste om eventuele fouten te voorkomen. Welke je precies moet hebben weet ik niet. Dat zal je dus moeten uitzoeken.

Over je verschil tussen AHCI en RAID, dat is duidelijk. Bij RAID maak je een opstelling van meerdere schijven om zo je data te beschermen of je hdd ruimte te vergroten. Zie de FAQ in Opslag en Media. Voor AHCI is zegmaar het normale werken van de controller als een SATA of IDE poort zoals je een normale opstelling maakt. Google kan je een betere uitleg geven.

Verwijderd

Topicstarter
hmm, hoe kan ik dat vinden, via de bios of zo?
of via i-net?

dit zie ik in N-Lite...

Afbeeldingslocatie: http://www.banzer.co.uk/graphics/Intel1.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2007 01:15 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik zou de 82801GHM nemen, samen met de HEM/HBM. Je hebt de Intel 945 GM chipset, zelfde als mijn laptop, maar welke versie van de SATA controller ze hebben, weet ik niet. Als je nu nog een OS hebt draaien, kan je daar in apparaatbeheer kijken, anders om het echt zeker te weten zeer goed zoeken met google. Misschien dat je iets van een linux topic vind ofzo. Je kan ook een live cd proberen en dan in een terminal met lspci zoeken naar je controller. Je zal het toch echt zelf moeten doen nu. Ik ga iig slapen, tis al veel te laat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al 2 uurtjes zitten zoeken... maar ik word er niets wijzer van...
Ik brand nu een CD, probeer het gewoon...

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik niet de goede driver heb...

Na het formateren van de C schijf krijg ik dit te zien...

Windows could not start because of a computer disk hardware configuration problem.
Could not read from the selected boot disk
Check boot path and disk hardware
Please check the Windows documentation about hardware disk configuration and your hardware reference manuals for additional information.

Ik zit ook nu weer te zoeken naar de goede driver, via i-net kan ik het niet vinden.
kan ik de info niet via die bios krijgen, er staat geen OS op de laptop, dus via apparaatbeheer is geen optie.

-- Live cd proberen en dan in een terminal met lspci zoeken naar je controller --

Wat is een live cd?? :/

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik weet wel zeker dat je de goede driver hebt, want ik heb hem van de Acer site gehaald met je specifieke typenummer. Je hebt alleen de verkeerde geselecteerd schijnbaar. Setup heeft je schijf wel gevonden, anders kon je niet formatteren.
Wat is een live cd??
Een Linux distributie die je vanaf een cd kan starten, zoals bijvoorbeeld Ubuntu. Type dan in een terminal 'lspci | grep Intel' zonder aanhalingstekens en hoofdlettergevoelig. Je ziet dan wat voor intel hardware je hebt.

Ik zie net ook dat ik een klein foutje heb gemaakt voor de driver die je moet selecteren, het moest niet de 82801GHM zijn, maar GBM. Verschil tussen RAID en AHCI. Daar zal je installer waarschijnlijk mee onderuit zijn gegaan. Zoeken naar een RAID config als die er niet is, zeer lastig :P. Komt ervan als je midden in de nacht nog bezig bent.

[ Voor 3% gewijzigd door Hero of Time op 22-10-2007 15:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
hehe, ik zat gisteren ook tot 6 uur in de ochtend hier op kantoor...
De PC's hier zijn echt 3 keer niks... kan niet eens ff een CDtje branden, ik probeer nu wat anders te regelen, leen even een laptopje ofzo.
Ik denk dat het nu wel gaat lukken... Xiexie! 谢谢

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2007 18:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal super! hij doet het weer!

Maar!
Ik kan niet op m'n D schijf komen, die is nu niet NTFS maar RAW... wat nu?
ik heb daar data opstaan die absoluut niet gedelete moet worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2007 02:51 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Kijk eens in de FAQ van I/O en data opslag... GetDataBack etc. zijn de programma´s die je nodig hebt.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

In een dos prompt fdisk starten, vervolgens het partitie type van D wijzigen naar het type wat bij ntfs hoort zo uit mijn hoofd is dat 7. met een beetje geluk kan je dan na een reboot er gewoon weer bij.
Dit werkt natuurlijk alleen als de partitie en met name zijn boot record nog intact zijn.

Verwijderd

Topicstarter
pinockio schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 04:34:
Kijk eens in de FAQ van I/O en data opslag... GetDataBack etc. zijn de programma´s die je nodig hebt.
GetDataBack, dat was wat ik nodig had!

Er stond ook nog een verborgen partitie op de schijf van 10 gig, ik dacht dat dat een belangrijk iets was wat daar op stond, ik XP pro er op gezet (N-Lite iso gemaakt, werkt super, ff wat Windows shit gedelete) na een paar keer XP her booten, geen leven meer...
BTW, ik kon ook niet een nieuwe partitie aanmaken, wel deleten...

Ik op i-net ff rond gekeken, blijkt dus dat Acer een verborgen partitie aanmaakt <EISA utilities> voor Empowering Technology.
Hup gelijk die zooi gedelete, op nieuw XP er op, partities aangemaakt...
Nu werkt hij helemaal weer tip top!

Hero of Time, ea...
Dank voor alle hulp!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daar zijn we voor. Om systemen draaiende te krijgen en houden :).

Pagina: 1