Toon posts:

Last van condens

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,
al enige maanden heb ik een Vapochill LS in mijn bezit gekregen die naar wens
fungeert. Aangezien ik het zonde vond om een origineel kitje te kopen van Asetek,
heb ik zelf de isolatie gemaakt. Een vriend van mij werkte op de bouw waar hij aan
neopreen kon komen.
Het enigste waar ik mee kamp is met de isolatie tussen de processor en de socket.
Ik heb een Q6600 en zoals jullie weten heeft een 775 een complete metalen socket
wat in beneden 0 koeling niet erg handig is.
Ik zie dat jullie veel verder dan ik gaan met temps van -120, waar ik boven 0 uitkom
als ik mijn Q6600 flink laat werken. Desalniettemin heb ik wel last van de condens
en die wil ik er graag uit hebben. De socket heeft na een tijdje draaien enige druppeltjes
water en die horen er niet. Ik heb een P5K Deluxe Wifi-AP moederbord. Deze was
ingeruild voor mijn kapotte P5B. Ik had op internet een plaatje gezien van iemand die
met Vaseline bezig geweest was en daar al een jaar tevreden over was. Ik probeerde
dit ook en na in 15 minuten was mijn moederbord kapot. Vaseline of toch de condens
die al langer heerste? Ik hoor graag de tips van jullie over een oplossing voor de condens
tussen processor en socket.

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

1. LET (plastic spray zeg maar)
2. Het neophreen

Dat zou toch echt voldoende moeten zijn.

www.koopeendroom.nl

Verwijderd

Topicstarter
Normaal levert Asetek ook een soort van non conductive thermal grease ofzo. Ik vraag me af
wat ik dan fout doe als ik toch condens krijg. Opzich is het logisch toch? de CPU wordt -zoveel en dat geleid ie door naar de onderkant. Daar is een beetje lucht waar de condens ontstaat. Door dat vet daar te plaatsen maak je het daar luchtledig.
Maar jullie krijgen dus geen condens met -100 graden zonder iets van vet toe te passen?

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Volgens mij is het toch handig om gebruik te maken van zuurvrije vaseline of iets dergelijks als je gebruik maakt van een vapochill. Maar ik d8 dat een vapochill standaard niet erg goed overweg kon met een Quad, een temp boven 0 lijkt me niet ideaal.

Waarschijnlijk heb jij gebruik gemaakt van verkeerde vaseline, er zit dan een zuur in wat delen van je hardware aanvreet.

[ Voor 20% gewijzigd door dutch_warrior op 17-10-2007 21:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het was al na 15 minuten dat de componenten kapot gevroten waren in dat geval. Tevens weet ik ook zeker dat ik zuurvrije vaseline heb gebruikt aangezien het dezelfde was als die op het plaatje. Google maar eens "vaseline vapochill". Ik was ook bang dat ik teveel had maar ik kon nog niet op tegen die kerel van dat plaatje.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Maarten-NForce schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 19:05:
1. TEC (plastic spray zeg maar)
2. Het neophreen

Dat zou toch echt voldoende moeten zijn.
1: Je bedoeld LET waarschijnlijk (liquid electrical tape) dat is de plastic spray die je bedoeld, en die kun je maar beter niet ín je socket gebruiken...

Gewoon je socket vol met vaseline en klaar is kees.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Op temps van -100 heb je ook niet zoveel last van condens, aangezien dat direct bevriest.

Maar op de pic's is t niet goed te zien, maar ik heb ook gewoon druppels langs mijn isolatie (3cm dikke armaflex) naar beneden lopen en druppels op de tapeinden. Verschil is dat ik er continue bij ben, en dus kan deppen met een doekje en dergelijke

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Als jullie zeggen dat de vaseline moet werken ga ik daar vanuit. Het was gewoon vervelend dat het moederbord kapot ging na de vaseline want dan verdenk je dat uiteraard meteen. Ik denk alleen dat ik voor wat niet geleidend vet ga kijken. In het engels Dielectric Grease ofzo. Moet nog maar wel zien dat ik dat ergens kan halen.. Iemand een suggestie?

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
Luberex Dielectric Grease

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb het gezien op internet maar er is geen winkel die dat spul op voorraad heeft. Ik denk dat ik hier bij de Bol (niet de .com) ga kijken of ze het spul voor auto's hebben. Dat zou toch ook moeten werken?

• Viss
Google ?

Verwijderd

Topicstarter
"maar er is geen winkel die dat spul op voorraad heeft"

uiteraard heb ik Google gebruikt maar na pagina 3 ben ik gestopt. Geen resultaten bij mij in de buurt en allemaal een levertijd van 1-5 dagen ofzo. Maar dielectric grease voor auto's kan dus niet?

• Viss
Niet goed gelezen, xcuse. Dat kan ook ja, zelfde spul.

[ Voor 47% gewijzigd door Viss op 18-10-2007 12:26 ]

Verwijderd

Gewoon vasaline ja, dat is goedkoop en werkt als een trein.

• Extera
Inderdaad, heb ik ook altijd gebruikt, alleen niet dat potje naast je bed zetten O-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 12:04:
"maar er is geen winkel die dat spul op voorraad heeft"

uiteraard heb ik Google gebruikt maar na pagina 3 ben ik gestopt. Geen resultaten bij mij in de buurt en allemaal een levertijd van 1-5 dagen ofzo. Maar dielectric grease voor auto's kan dus niet?
*klik*

Verwijderd

Topicstarter
Ik waardeer je zoeken voor me alleen zit er een maar aan. Die site van jou is een distributeur. De sites die ik zag hadden een paar dagen levertijd. Dat komt omdat het bij hun ook bij de leverancier op voorraad is. Tevens is er ook geen verkooppunt bij mij in de buurt. Toch bedankt.

Verwijderd

Ik snap nog steeds je punt tegen vasaline niet helemaal?

Anders kun je ook eens kijken naar sealstring, in mijn ervaring als je de socket rondom dichtduwt met sealstring zit er te weinig lucht onder om condens in je socket te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja het punt er tegen is dat mijn vorige moederbord naar de knoppe is gegaan.

Een sealstring heb ik nog niet van gehoord. Ik zal wel eens gaan kijken. Wij hebben
zo'n geel potje vaseline met een blauwe sticker. Staat alleen op dat het 100% puur
is maar nergens of het ook zuurvrij is.

Verwijderd

Mwah zuurvrij, hoe lang wou je dat mobo gaan gebruiken?

Hij zal gerust na 3 maanden uit elkaar vallen, maar wat verwacht je dan als je dat soort dingen ermee gaat doen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik had verwacht dat ie wel langer dan een jaar mee zou gaan. Het is maar een Vapochill, dat is toch wat anders dan LN² koeling leek me. Ik wil eigenlijk gewoon een Q6600 tot 4 Ghz ofzo overclocken (3.8 al stabiel) met de Vapochill maar wel de combinatie een jaar werkend houden.
Sommige mensen zeggen dat ze hun processor 24/7 stabiel hebben. Na dat testen kunnen ze er dus nog maar 2 maanden en een week meespelen?
Met goede isolatie zou het geen problemen mogen geven - dacht ik dan.

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

El Snorro schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 08:07:
[...]

1: Je bedoeld LET waarschijnlijk (liquid electrical tape) dat is de plastic spray die je bedoeld, en die kun je maar beter niet ín je socket gebruiken...

Gewoon je socket vol met vaseline en klaar is kees.
LET idd ;)
*Zucht, het zal is niet, maarten las weer is verkeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Maarten-NForce op 18-10-2007 15:36 ]

www.koopeendroom.nl

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 13:53:
Mwah zuurvrij, hoe lang wou je dat mobo gaan gebruiken?

Hij zal gerust na 3 maanden uit elkaar vallen, maar wat verwacht je dan als je dat soort dingen ermee gaat doen?
zuur?
Mijn socket zit al een half jaar vol 'normale kruidvat' vasleline en ik heb nergens last van hoor

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

El Snorro schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 16:03:
[...]

zuur?
Mijn socket zit al een half jaar vol 'normale kruidvat' vasleline en ik heb nergens last van hoor
Neuh denk ik ook niet, maar stel je hebt vaseline met veel zuur ofzo dan kan ik me goed voorstellen dat ie daar stuk van gaat.

Majah wat wil je dan als je aan het overclocken bent en sub-zero gaat, dan is de kans natuurlijk altijd aanwezig dat het stuk gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Met overclocken is dat altijd dat risico altijd aanwezig maar ook zonder overclocken kan het fout gaan. Vandaar de garantie. Ik vond het alleen nogal schokkend dat je moederbord maar 3 maanden mee zou gaan als je een Vapochill erop hebt zitten. Maar ik verneem dat dat bijgesteld mag worden. Ik ga - na het hele dorp afgezocht te hebben op Dielectric Grease - maar met de vaseline van slag. Benieuwd hoelang hij zonder problemen loopt..

Verwijderd

Topicstarter
Oke mensen hij zit er weer op en 3x beter dan de vorige keer... Op 3.8Ghz (ik weet het in jullie termen betekent dat dat ik net begonnen ben :P) komt ie nog steeds niet boven de 0 graden uit na 10 minuten primen. Vorige mounting was dat wel anders.. Toen zat ik al op 15 graden... Nog een puntje.. De vorige cpu (E6600) gaf gewoon aan als ie het koud had. -20 enzo maar deze Q6600 geeft geen temperaturen onder de 0. Coretemp geeft continue een statische reeks van 8 8 4 4 aan. Dat deed TAT ook bij de E6600 en dan wist ik dat ie onder 0 zat. Maar bij de E6600 kon ik nog wel de CPU temp uitlezen met Speedfan. Nu geeft ie constant 1 graden aan en dat is tevens wat de bios ook aangeeft.

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-01 22:25
tempsensor in je cpu stuk

Goed koper is duurder dan slecht koper

• Extera
Hier werkt alleen speedfan onder 0

Pagina: 1