Toon posts:

[SBS 2003] POP3 Connector verdwijnt na 1ms

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende dilemma:

Er draait een schone Windows 2003 Small business server met Exchange erop geinstalleerd.
Exchange draait naar mijn inzicht ook prima, alleen moet er nu gebruik gemaakt gaan worden van de POP3 Connector van de SBS2003 zelf.

Nu heb ik dit hele tijd geleden ooit al een keer ingesteld maar kan het mij zo 1 2 3 niet meer voor de geest halen. Na een korte zoekperiode blijkt het redelijk eenvoudig te zijn door het POP.MSI bestand op CD3 in de map POP te starten.

Dit werkt prima, event viewer geeft aan dat het succesvol is geinstalleerd.
System Manager opnieuw gestart en POP connector staat er inderdaad tussen, vervolgens wil je eigenschappen doen en het scherm verschijnt 1ms en is dan ook weer weg.

Bij het afsluiten van de MMC krijg je een melding dat er een fout is opgetreden en naar het verder onderzoeken blijkt het aan de popconfigsnap.dll te liggen. Nu kan ik dit bestand nergens vinden op de schijf om hem opnieuw te registreren.

Iemand enig idee hoe makkelijk of moeilijk dit opgelost kan worden?

-edit-
Na wat situaties te hebben vergelijkt blijkt ook de map Microsoft Windows Small Business Server in C:\Program Files\ niet te bestaan? 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2007 17:11 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Staat standaard geinstalleerd op een SBS computer. Je zou die msi niet los uit hoeven voeren als je de wizards volledig hebt doorlopen. In die programfiles-map zou ook veel meer moeten staan dan alleen files voor de pop3connector, maar ook de "Server Manager", client-setupfiles, documentatie, fax, monitoring, ceicw-meuk, update services (if r2) en SBSBPA (als je die al hebt geinstalleerd, aanrader: Description of the Windows Small Business Server 2003 Best Practices Analyzer tool )

Dus: wat is er precies allemaal gehobby'd aan die server waardoor deze problemen zijn ontstaan?
Misschien staat de map op een andere plaats, zoek eens naar 'itprosbsconsole.msc' over je harde schijf ofzo :)

[ Voor 47% gewijzigd door sanfranjake op 17-10-2007 20:50 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 20:42:
Staat standaard geinstalleerd op een SBS computer. Je zou die msi niet los uit hoeven voeren als je de wizards volledig hebt doorlopen. In die programfiles-map zou ook veel meer moeten staan dan alleen files voor de pop3connector, maar ook de "Server Manager", client-setupfiles, documentatie, fax, monitoring, ceicw-meuk, update services (if r2) en SBSBPA (als je die al hebt geinstalleerd, aanrader: Description of the Windows Small Business Server 2003 Best Practices Analyzer tool )

Dus: wat is er precies allemaal gehobby'd aan die server waardoor deze problemen zijn ontstaan?
Misschien staat de map op een andere plaats, zoek eens naar 'itprosbsconsole.msc' over je harde schijf ofzo :)
Ik heb geen idee, wat ik zo zie is het allemaal standaard. Ik heb zoals al zei de installatie met reinstall mode gedraait. Alles verloopt prima en zonder foutmeldingen. Reboot zonder schikbarende meldingen in de event viewer.

De map Exchsrvr is de enige map met betrekking tot Exchange in de Program Files map.
Ik heb de Best Practices Analyzer Tool geinstalleerd die naar mijn weten in de root van de C schijf moet staan in de map SBSBPA, maar die map komt na de installatie niet te voorschijn en de snelkoppeling in het Start menu is niet geldig.

WT.... is er aan de hand, lijkt wel of de zeven dwergen aan het werk zijn op de achtergrond :D

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je misschien gewoon een link "doorgaan met setup" ofzo op je desktop waarmee je de wizard opnieuw kan draaien?

Repair install bedoel je dan dat je een repair van Windows hebt gedaan? Ik denk dat je dan het beste de laatste SBS backup even kunt terugzetten. Maar wees eens assertief en probeer eens wat dingen :)

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 21:41:
Heb je misschien gewoon een link "doorgaan met setup" ofzo op je desktop waarmee je de wizard opnieuw kan draaien?

Repair install bedoel je dan dat je een repair van Windows hebt gedaan? Ik denk dat je dan het beste de laatste SBS backup even kunt terugzetten. Maar wees eens assertief en probeer eens wat dingen :)
De Reinstall optie is dat je CD2 opnieuw de setup start en vervolgens kiest voor een nieuwe Exchange server installeren. Dan bij de install krijg je op een gegeven moment de onderdelen die geselecteerd zijn. Daar kun je de optie wijzigen in Reinstall en dan herinstalleerd Exchange zich opnieuw.

Voor de duidelijkheid maar even een link gezocht: Link

Ik probeer zoveel dingen, maar tot op heden nog geen oplossing of een directe foutmelding waar ik wat mee kan.
Het vreemde is dat ik dus de BPAT tool installeer en dus ook niet kan gebruiken. Lijkt net of de MSIinstaller niet goed functioneerd, maar als dat het geval zou zijn dan zou dat overduidelijk in de Event Viewer staan.

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Erg leuk, maar dat document beschrijft Exchange 2003, niet SBS 2003. SBS is heel anders, dus deze handleiding is totaal niet representatief, er hoort nog veel meer omheen.

Gelukkig heb ik zelf nog nooit op deze manier een restore hoeven doen, weet er ook byzonder weinig van af. Ik zorg altijd dat minimaal de SBS backup geconfigureerd is, en liefst nog een uitgebreider pakket (bv. backupexec, arcserv noem ze maar op).

[ Voor 4% gewijzigd door sanfranjake op 17-10-2007 21:55 ]

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Hier is toch een update voor van ms? Moet je even microsoft update draaien (en geen windows update)

Edit:
Deze dus: "Update voor Windows Small Business Server 2003: KB921096: Foutbericht bij het gebruik van de module Microsoft Connector for POP3 Mailboxes met Microsoft Management Console (MMC) 3.0
Met deze update wordt een probleem opgelost dat tot een foutbericht leidt wanneer u de module Microsoft Connector for POP3 Mailboxes gebruikt met Microsoft Management Console (MMC) versie 3.0. "

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2007 22:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 21:55:
Erg leuk, maar dat document beschrijft Exchange 2003, niet SBS 2003. SBS is heel anders, dus deze handleiding is totaal niet representatief, er hoort nog veel meer omheen.

Gelukkig heb ik zelf nog nooit op deze manier een restore hoeven doen, weet er ook byzonder weinig van af. Ik zorg altijd dat minimaal de SBS backup geconfigureerd is, en liefst nog een uitgebreider pakket (bv. backupexec, arcserv noem ze maar op).
Dat was even ter verduideling qua optie wat er bij zat. Het is nog een totaal nieuwe omgeving dus geen historie van daarvoor. Dus een simpele reinstall mag en kan geen kwaad want er zit nog geen data in.

Het is geen hobby configuratie alles is geinstalleerd volgens "het boekje". Kom nu alleen deze melding tegen bij deze configuratie terwijl ik dit voorheen nooit heb gezien.
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:27:
Hier is toch een update voor van ms? Moet je even microsoft update draaien (en geen windows update)

Edit:
Deze dus: "Update voor Windows Small Business Server 2003: KB921096: Foutbericht bij het gebruik van de module Microsoft Connector for POP3 Mailboxes met Microsoft Management Console (MMC) 3.0
Met deze update wordt een probleem opgelost dat tot een foutbericht leidt wanneer u de module Microsoft Connector for POP3 Mailboxes gebruikt met Microsoft Management Console (MMC) versie 3.0. "
Die update zit nu in http://update.microsoft.com/microsoftupdate .
Wist alleen niet dat hier verschil in zit dat er een Microsoft Update bestond en een Windows Update.
Ik hoop dat ik zometeen na alle mogelijke updates die er nog zijn het probleem opgelost is.

-edit-
Als je wilt ben ik toch erg benieuwt naar het verschil tussen Windows Update en Microsoft Update. Ik zie namelijk geen verschillen en volgens mij is er maar 1 update en dat is gewoon Microsoft Update. Ga je via de site of via Windows Update dan kom je op dezelfde pagina terecht.

Uiteraard zit deze update er niet tussen en kan ik hem niet installeren via Microsoft Update ;( |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2007 23:17 ]

Verwijderd

Windows Update is voor: windows, Microsoft Update is ook voor SQL, Exchange en nog een aantal. Maar het moet een optionele update zijn.

Als je microsoft update 1 keer hebt geïnstalleerd kun je niet meer naar Windows Update, wat geen probleem is.

Maar hij moet er bij staan. Ook als je bij microsoft kijkt.
Error message when you use the POP3 Connector Manager with MMC 3.0: "'MMC has detected an error in a snap-in"'
Uiteraard moet de pop3 connector wel geïnstalleerd zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 08:18:
Windows Update is voor: windows, Microsoft Update is ook voor SQL, Exchange en nog een aantal. Maar het moet een optionele update zijn.

Als je microsoft update 1 keer hebt geïnstalleerd kun je niet meer naar Windows Update, wat geen probleem is.

Maar hij moet er bij staan. Ook als je bij microsoft kijkt.
Error message when you use the POP3 Connector Manager with MMC 3.0: "'MMC has detected an error in a snap-in"'
Uiteraard moet de pop3 connector wel geïnstalleerd zijn.
De POP3 connector is geinstalleerd door de MSI op CD3. Sommige zeggen dat dit niet nodig is en sommige zeggen dat dit wel nodig is. Ik heb de MSI uitgevoerd, event viewer geeft ook een succesvolle installatie melding.

Ik vind nu geen enkele updates meer, maar wat ik wel verdacht vind is dat ik een aantal mappen mis in C:\Program Files waaronder ook de Microsoft Windows Small Business Server waar de POP3 connector zou moeten staan.

Het bestand popconfigsnap.dll bestaat ook niet op die server en dat bestand is juist nodig voor de System Manager snapin als ik het goed heb.

De update wordt nu apart doorgestuurd naar mij, maar ik vrees dat het niet de oplossing zal zijn.

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 12:44
Zelf geïnstalleerd? de map hoeft niet in c:\program files te staan

Verwijderd

Ik ben niet zo thuis in SBS maar moet je de pop connector niet via een wizard installeren en niet via het uitvoeren van de MSI? Ik dacht de Configure Internet wizard?

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 12:44
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:46:
[...]
Dat was even ter verduideling qua optie wat er bij zat. Het is nog een totaal nieuwe omgeving dus geen historie van daarvoor. Dus een simpele reinstall mag en kan geen kwaad want er zit nog geen data in.

Het is geen hobby configuratie alles is geinstalleerd volgens "het boekje". Kom nu alleen deze melding tegen bij deze configuratie terwijl ik dit voorheen nooit heb gezien.
[...]
Als het geen kwaad kan.. Een rotte installatie proberen te repareren lijkt me zowiezo niet zo verstandig. Enigste wat ik kan verzinnen is dat je het in de verkeerde volgorde geïnstalleerd hebt (2003, sbssetup, exchange).

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
_H_G_ schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 10:25:
[...]

Als het geen kwaad kan.. Een rotte installatie proberen te repareren lijkt me zowiezo niet zo verstandig. Enigste wat ik kan verzinnen is dat je het in de verkeerde volgorde geïnstalleerd hebt (2003, sbssetup, exchange).
Ik denk dat er gewoon een repair-install van windows gedraaid is, maar zolang iznogoud geen zin heeft om duidelijk te vertellen wat hij gesloopt heeft blijft het hier nutteloos speculeren :)

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 11:16:
[...]

Ik denk dat er gewoon een repair-install van windows gedraaid is, maar zolang iznogoud geen zin heeft om duidelijk te vertellen wat hij gesloopt heeft blijft het hier nutteloos speculeren :)
Als ik wist wat ik gesloopt had kon ik het ook repareren.
Hierbij de situatie hoe het is verlopen:

CD 1 - Windows 2003 SBS geinstalleerd + Drivers
Windows Update volledig gedraait
CD 2 - Exchange checklist bij langs lopen voor NNTP, SMPT en World Wide Web Service, Forest Prep, Domain Prep, etc
Windows Update volledig gedraait.
De Wizard E-mail starten via de System Manager van Exchange gestart
Vervolgens CD 3 - POP3.MSI uitgevoerd voor de POP connector (Blijkbaar moest dit via de Software met add en remove windows components gebeuren)

Na de event viewer etc gecontroleerd te hebben na een reboot de eigenschappen van de POP connector bekijken. Hier gaat het dus fout.

De Exchange installatie is uitgevoerd in de default locatie en dus moeten de mappen in C:\Program Files terecht komen. Wat dus niet gebeurd.

Ps. als je de installatie van Exchange start zoals in de link hierboven qua afbeelding staat. Is het WEL mogelijk om Exchange installatie te starten en daarin te kiezen voor een REINSTALL optie.
Dit heeft niet gewerkt voor de duidelijkheid.

-edit-
Gevolg hiervan is dat ik de hele installatie niet meer vertrouw en Exchange heb verwijderd.
Daarna heb ik IIS gedeinstalleerd, gereboot en vervolgens IIS weer opnieuw geinstalleerd.

Nu loop ik tegen het probleem op dat Forest Prep een foutmelding geeft.
Dit terwijl je Forest Prep ten alle tijden uit moet kunnen voeren.

Met andere woorden vergeet de hele POP Connector verhaal, blijkbaar zat er iets niet lekker in die installatie en moet dus het Forest Prep verhaal goed zien te krijgen 8)7

Foutmelding

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2007 14:45 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zou gewoon heel SBS opnieuw installeren, ik zie geen kans om dit helemaal goed te krijgen. Er zit ook al erg veel tijd in, en de kans dat dit nog goedkomt begint met de minuut kleiner te worden lijkt het wel. Voortaan gewoon goede backups maken.

Heb je misschien ISA op de server draaien (SBS Premium)? Er is ook een known-issue als de Enterprise Admins specifiek rechten heeft in ISA Administrators.

[ Voor 23% gewijzigd door sanfranjake op 18-10-2007 18:59 ]

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Ik zou toch een andere volgorde van installeren hanteren. Installeer CD1.
Dan alle drivers van de server; chipset, vga, nic, raid enz. Dan reboot. Dan doorgaan met setup icoon op het bureaublad of gewoon CD1 er weer in. In deze "grote wizard" aangeven wat je waar wilt installeren, koffie zetten, opdrinken, dan na de reboot updates uitvoeren.

Als je deze volgorde niet volgt krijg je problemen met sharepoint op .net enz.

Verwijderd

Topicstarter
Om toch maar even compleet te zijn. Het probleem zat hem in te weinig rechten of corrupte rechten op de organisatie. Dit kon ik aanpassen met adsiedit.msc. Vervolgens verliep sysprep prima.
Hierna kreeg fijn een MAPI32.dll error en dit kwam door het ontbrekende SP2.

Exchange draait weer prima, maar nog steeds zonder popconnector die niet onder windows onderdelen staat. Als goed is staat de CD1 nu op de server en moet ik via components de popconnector reinstallen en zou alles weer moeten werken.
Pagina: 1