Ik moet voor school een site maken. De bedoeling is dat het een simpele site moet worden, omdat ik er weinig tijd voor gekregen heb (vrijdag moet het al af zijn). Ik heb dus bedacht dat ik via een javascript tekst kan ophalen uit een externbestand (bijvoorbeeld menu.txt) en het plaatst in die pagina.
Voorbeeld:
Dit staat er in menu.txt (dit is het externe bestand)
Dit wordt dus in in de html pagina geplaatst:
Door middel van die script krijg je dus hetzelfde effect als je een pagina zo zou maken:
Het voordeel als ik een script gebruik, is dat als ik iets verander in menu.txt, het menu in alle html pagina's verandert en ik dus niet alle html pagina's hoef aan te passen. Als ik dus in menu.txt "<h1>Voorbeeld5</h1>" erbij zou plaatsen verschijnt dit in alle pagina's.
Mijn probleem is dat ik niet weet hoe ik zo`n script zou moeten maken. Ik heb google en de search op het forum gebruikt, maar ik heb niks kunnen vinden. Dit is wat ik denk dat in ieder geval in het script hoort:
Zoals je ziet weet ik niet wat achter document.write hoort.
Mijn vraag is dus: Hoe maak ik deze script af?
Voorbeeld:
Dit staat er in menu.txt (dit is het externe bestand)
code:
1
2
3
4
| <h1>Voorbeeld </h1> <h1>Voorbeeld2</h1> <h1>Voorbeeld3</h1> <h1>Voorbeeld4</h1> |
Dit wordt dus in in de html pagina geplaatst:
code:
1
2
3
| <div id="menu"> <!--hier staat een javascript, die de content ophaalt uit menu.txt en hier plaatst--> </div> |
Door middel van die script krijg je dus hetzelfde effect als je een pagina zo zou maken:
code:
1
2
3
4
5
6
| <div id="menu"> <h1>Voorbeeld </h1> <h1>Voorbeeld2</h1> <h1>Voorbeeld3</h1> <h1>Voorbeeld4</h1> </div> |
Het voordeel als ik een script gebruik, is dat als ik iets verander in menu.txt, het menu in alle html pagina's verandert en ik dus niet alle html pagina's hoef aan te passen. Als ik dus in menu.txt "<h1>Voorbeeld5</h1>" erbij zou plaatsen verschijnt dit in alle pagina's.
Mijn probleem is dat ik niet weet hoe ik zo`n script zou moeten maken. Ik heb google en de search op het forum gebruikt, maar ik heb niks kunnen vinden. Dit is wat ik denk dat in ieder geval in het script hoort:
code:
1
2
3
| <script type="text/javascript"> document.write(<!-- Ik weet dus niet wat hier moet komen //-->) </script> |
Zoals je ziet weet ik niet wat achter document.write hoort.
Mijn vraag is dus: Hoe maak ik deze script af?