Cijferreeksen voor assessment ontleden

Pagina: 1
Acties:
  • 15.326 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100592

Topicstarter
Ik moet binnenkort een assessment gaan doen bij een sollicitatie.
Hierbij zit een capaciteitentest. Één bepaald onderdeel zijn cijferreeksen.
Zelf ben ik vrij matig in getallen/rekenen. Doordat mijn inzicht wel oke is denk ik, kan ik wel methoden ontdekken binnen cijferreeksen, maar omdat mijn rekenen niet zo goed is zie ik ze vaak toch niet zo snel.

Door de verschillende methoden te documenteren, ben ik misschien in staat om straks sneller een reeks te kunnen doorzien.

Dit wil ik graag met jullie delen, op- aanmerkingen en aanvullingen zijn welkom.

Cijferreeks Methoden

Easy

- Telkens de vorige plus/min/maal/gedeeld een vaststaand getal
Vb: 2, 4, 6, 8 > steeds +2

Medium

- Telkens de vorige plus/min/maal/gedeeld een vaststaand getal plus/min/maal/gedeeld een
vaststaand getal.
Vb: 5, 9, 17, 33 > huidige getal x 2 = volgende -1
- De volgende is de huidige plus/min/maal/gedeeld de vorige
Vb: 1, 1, 2, 3, 5 > De volgende is de huidige plus de vorige
- Dubbele reeksen die alle soorten methodes kunnen bevatten
Vb: 10, 25, 12, 30, 14, 35, 16, 40 > even reeks steeds +2, oneven reeks steeds +5

Advanced

- Vast getal bij elke stap plus/min/maal/gedeeld een vaststaand getal tot een bepaalde macht
Vb: 1, 8, 27, 64, 125 > 13, 23, 33, 43
- Telkens de vorige plus/min/maal/gedeeld een vaststaand getal tot een macht die
plus/min/maal/gedeeld wordt ten opzichte van bij de vorige.
Vb: 4, 5, 7, 11, 19 > +20, +21, +22, +23
- Het volgende getal is telkens de wortel uit het huidige getal
Vb: 65536, 256, 16
- Telkens de vorige plus/min/maal/gedeeld een getal die tot stand komt door een
kwadratische reeks.
Vb: 55, 30, 14, 5 > huidig getal is vorig getal – getal bepaald door kwadratische reeks.
Die reeks is: 25, 16, 9

- Telkens de vorige plus/min/maal/gedeeld een vaststaand getal en daar de wortel van.
Vb: 3968, 63, 8, 3 > volgende getal is huidige getal + 1 en daar de wortel van.

Hoe te herkennen?

- Een reeks waarbij de getallen beurtelings op en aflopen zijn vaak dubbele reeksen.
- Een reeks met een extreem groot getal t.o.v. de andere getallen binnen de reeks,
heeft meestal te maken met worteltrekken.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 100592 op 17-10-2007 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-07 17:03

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Óf je vind gewoon bij elke reeks van n punten een (n-1)e graads polynoom dat door alle punten gaat (is vrij simpel uit te rekenen), en gebruikt die polynoom om de volgende getallen te vinden. Niemand die jou kan vertellen dat je het niet goed gedaan hebt :P

is dit eigenlijk wel een Werk en Inkomen-topic?

[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 17-10-2007 18:11 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

.oisyn schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 18:09:
Óf je vind gewoon bij elke reeks van n punten een (n-1)e graads polynoom dat door alle punten gaat (is vrij simpel uit te rekenen), en gebruikt die polynoom om de volgende getallen te vinden. Niemand die jou kan vertellen dat je het niet goed gedaan hebt :P
Dat is dus ook altijd mijn kritiek op die reeksen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:04

SmartDoDo

Woeptiedoe

Anoniem: 100592 schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 16:57:
Ik moet binnenkort een assessment gaan doen bij een sollicitatie.
De sollicitatie hoort in WI, maar je vraag heeft betrekking op iets wat beter in WL past. Daarom verplaats ik je topic richting WL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.oisyn schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 18:09:
Zou je dit uit kunnen leggen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Het sleutelwoord is: onderdeterminering. Er wordt bij dat soort vragen geen enkele beperking op het mogelijke antwoord gegeven. Dat betekent dat er oneindig veel oplossingen mogelijk zijn. Ieder antwoord dat de getallen 'verklaart' zou eigenlijk goed gerekend moeten worden. Zo is de reeks 13, 79, 554, 33, 16, die ik hier ter plekke verzin, te beschrijven met "punten liggend op dit-en-dit 4e-graads polynoom" of "punten liggend op <insert een-van-oneindig-veel 5e-graads polynomen>".

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Confusion schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 20:58:
[...]

Het sleutelwoord is: onderdeterminering. Er wordt bij dat soort vragen geen enkele beperking op het mogelijke antwoord gegeven. Dat betekent dat er oneindig veel oplossingen mogelijk zijn. Ieder antwoord dat de getallen 'verklaart' zou eigenlijk goed gerekend moeten worden. Zo is de reeks 13, 79, 554, 33, 16, die ik hier ter plekke verzin, te beschrijven met "punten liggend op dit-en-dit 4e-graads polynoom" of "punten liggend op <insert een-van-oneindig-veel 5e-graads polynomen>".
Ik begrijp het, jij hebt het over zogenaamde suggestieve cijferreeksen.
Maar bij een assessment maken ze natuurlijk alleen maar gebruik van degene waar wel een logische oplossing voor gevonden kan worden. Eigenlijk moeten ze daar dus bijschrijven: "zoek het meest logische antwoord" i.p.v. het "goede antwoord".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Anoniem: 100592 schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 21:32:
Ik begrijp het, jij hebt het over zogenaamde suggestieve cijferreeksen.
Maar bij een assessment maken ze natuurlijk alleen maar gebruik van degene waar wel een logische oplossing voor gevonden kan worden. Eigenlijk moeten ze daar dus bijschrijven: "zoek het meest logische antwoord" i.p.v. het "goede antwoord".
Jij hebt een metriek op "logischheid"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-07 17:03

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik vind een methode die voor alle reeksen meteen werkt anders veel logischer dan eentje waarbij je goed moet kijken om er een te verzinnen

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

De techniek lijkt me vergelijkbaar met Occam's scheermes;
Probeer de orde van de vergelijking met welke je de set genereert zo laag mogelijk te houden.
Een omgekeerde Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord-regel lijkt me verder als stelregel gebruikt te worden.

Om echter reeksen te herkennen, lijkt het me het meest efficient om onderlinge verhoudingen tussen getallen uit veelgebruikte reekstypen te leren herkennen. Het gros van de reeksen is te herleiden tot een combinatie van een zeer beperkt aantal typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34342

Anoniem: 100592 schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 16:57:
- Dubbele reeksen die alle soorten methodes kunnen bevatten
Vb: 10, 25, 12, 30, 14, 35, 16, 40 > even reeks steeds +2, oneven reeks steeds +5
Mm, ik heb hem als volgt uitgelegd:

x2 +5, -1 /2, x2 +6, -2 /2, x2 +7, -3 /2, x2 +8

Maar dat komt geloof ik op hetzelfde neer. Althans, ik kan me zo snel geen reeks bedenken die niet op jouw manier, maar wel op mijn manier is op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• byenary
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-11-2022
Ik was hier ook mee bezig en oplossingen aan het zoeken om dit te oefenen en te begrijpen.
Niet echt goede tools gevonden hiervoor, enkel deze was wel goed om te oefenen, *knip* als je het niet weet komt er op het einde ook een pagina met uitleg zo kan je het wel wat bijleren en meerdere algoritmes leren kennen.

[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 06-04-2018 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Ik denk dat Yoshitoshi na 10 jaar niet zoveel meer heeft aan dit advies, dit topic gaat daarom op slot.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
[html][norml][/norml][/html]