Ik moet binnenkort een assessment gaan doen bij een sollicitatie.
Hierbij zit een capaciteitentest. Één bepaald onderdeel zijn cijferreeksen.
Zelf ben ik vrij matig in getallen/rekenen. Doordat mijn inzicht wel oke is denk ik, kan ik wel methoden ontdekken binnen cijferreeksen, maar omdat mijn rekenen niet zo goed is zie ik ze vaak toch niet zo snel.
Door de verschillende methoden te documenteren, ben ik misschien in staat om straks sneller een reeks te kunnen doorzien.
Dit wil ik graag met jullie delen, op- aanmerkingen en aanvullingen zijn welkom.
Cijferreeks Methoden
Easy
- Telkens de vorige plus/min/maal/gedeeld een vaststaand getal
Vb: 2, 4, 6, 8 > steeds +2
Medium
- Telkens de vorige plus/min/maal/gedeeld een vaststaand getal plus/min/maal/gedeeld een
vaststaand getal.
Vb: 5, 9, 17, 33 > huidige getal x 2 = volgende -1
- De volgende is de huidige plus/min/maal/gedeeld de vorige
Vb: 1, 1, 2, 3, 5 > De volgende is de huidige plus de vorige
- Dubbele reeksen die alle soorten methodes kunnen bevatten
Vb: 10, 25, 12, 30, 14, 35, 16, 40 > even reeks steeds +2, oneven reeks steeds +5
Advanced
- Vast getal bij elke stap plus/min/maal/gedeeld een vaststaand getal tot een bepaalde macht
Vb: 1, 8, 27, 64, 125 > 13, 23, 33, 43
- Telkens de vorige plus/min/maal/gedeeld een vaststaand getal tot een macht die
plus/min/maal/gedeeld wordt ten opzichte van bij de vorige.
Vb: 4, 5, 7, 11, 19 > +20, +21, +22, +23
- Het volgende getal is telkens de wortel uit het huidige getal
Vb: 65536, 256, 16
- Telkens de vorige plus/min/maal/gedeeld een getal die tot stand komt door een
kwadratische reeks.
Vb: 55, 30, 14, 5 > huidig getal is vorig getal – getal bepaald door kwadratische reeks.
Die reeks is: 25, 16, 9
- Telkens de vorige plus/min/maal/gedeeld een vaststaand getal en daar de wortel van.
Vb: 3968, 63, 8, 3 > volgende getal is huidige getal + 1 en daar de wortel van.
Hoe te herkennen?
- Een reeks waarbij de getallen beurtelings op en aflopen zijn vaak dubbele reeksen.
- Een reeks met een extreem groot getal t.o.v. de andere getallen binnen de reeks,
heeft meestal te maken met worteltrekken.
Hierbij zit een capaciteitentest. Één bepaald onderdeel zijn cijferreeksen.
Zelf ben ik vrij matig in getallen/rekenen. Doordat mijn inzicht wel oke is denk ik, kan ik wel methoden ontdekken binnen cijferreeksen, maar omdat mijn rekenen niet zo goed is zie ik ze vaak toch niet zo snel.
Door de verschillende methoden te documenteren, ben ik misschien in staat om straks sneller een reeks te kunnen doorzien.
Dit wil ik graag met jullie delen, op- aanmerkingen en aanvullingen zijn welkom.
Cijferreeks Methoden
Easy
- Telkens de vorige plus/min/maal/gedeeld een vaststaand getal
Vb: 2, 4, 6, 8 > steeds +2
Medium
- Telkens de vorige plus/min/maal/gedeeld een vaststaand getal plus/min/maal/gedeeld een
vaststaand getal.
Vb: 5, 9, 17, 33 > huidige getal x 2 = volgende -1
- De volgende is de huidige plus/min/maal/gedeeld de vorige
Vb: 1, 1, 2, 3, 5 > De volgende is de huidige plus de vorige
- Dubbele reeksen die alle soorten methodes kunnen bevatten
Vb: 10, 25, 12, 30, 14, 35, 16, 40 > even reeks steeds +2, oneven reeks steeds +5
Advanced
- Vast getal bij elke stap plus/min/maal/gedeeld een vaststaand getal tot een bepaalde macht
Vb: 1, 8, 27, 64, 125 > 13, 23, 33, 43
- Telkens de vorige plus/min/maal/gedeeld een vaststaand getal tot een macht die
plus/min/maal/gedeeld wordt ten opzichte van bij de vorige.
Vb: 4, 5, 7, 11, 19 > +20, +21, +22, +23
- Het volgende getal is telkens de wortel uit het huidige getal
Vb: 65536, 256, 16
- Telkens de vorige plus/min/maal/gedeeld een getal die tot stand komt door een
kwadratische reeks.
Vb: 55, 30, 14, 5 > huidig getal is vorig getal – getal bepaald door kwadratische reeks.
Die reeks is: 25, 16, 9
- Telkens de vorige plus/min/maal/gedeeld een vaststaand getal en daar de wortel van.
Vb: 3968, 63, 8, 3 > volgende getal is huidige getal + 1 en daar de wortel van.
Hoe te herkennen?
- Een reeks waarbij de getallen beurtelings op en aflopen zijn vaak dubbele reeksen.
- Een reeks met een extreem groot getal t.o.v. de andere getallen binnen de reeks,
heeft meestal te maken met worteltrekken.
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 100592 op 17-10-2007 23:38 ]