Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[PIC] RS232 en ICSP op een schakelbordje

Pagina: 1
Acties:
  • 1.271 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik ben bezig met het ontwerpen van een schakeling.
De achtergrond heb ik hier verteld: Anthor in "De EL-kroeg"

Het doel is dus om een 'audioswitch' te maken die ik door RS232 en een externe drukknop kan bedienen. Alles komt op een euro experimenteer print, die ik misschien in een drivebay bevestig.
De voeding voor de print komt via een molex uit de PSU van m'n PC

Ik ga toch maar voor een relais om het geluid te schakelen, omdat ik geen analoge audioswitches kon vinden in DIP. De analoge schakelaars die ik wel in DIP kon vinden hebben denk ik een te hoge weerstand. En andere oplossingen lijken me duurder en ik heb dan meer componenten nodig.
Ik ben van plan om ook een ULN2803 ofzo aan de PIC te hangen zodat ik meteen een paar output poorten heb voor ledjes of ander pc-bling

Aangezien de print toch al aan de com poort hangt, dacht ik er ook aan om (voor het eerst) ICSP te gebruiken. (eigenlijk gewoon een programmer op de print)
Dan hoef ik ook niet steeds aan de print/header te vrotten als ik de print in mijn pc bouw
Maar ik las ergens dat je dat niet kan combineren met een standaard rs232 verbinding, omdat de Td lijn dan twee keer gebruikt zou worden.
Als oplossing dacht ik aan een schakelaar (dpdt) om de lines te schakelen. (de schakelaar in mijn huidige audioswitch is een 3pdt dus ik kan nog een lijn schakelen)

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/t-schakelaar2.gif
klikbaar

Het schema dat ik ondertussen gemaakt heb, heb ik maar even uitgekleed, want ik ben een beetje vastgelopen.
Ik had twijfels of het wel zou gaan werken met de schakelaar (ik vraag me af of dender bij het schakelen niet voor problemen/schade kan zorgen) Dus ik ben een beetje de programmer documenten van microchip gaan lezen.
Daarin staat dat je de Vdd moet kunnen bedienen (eerst de MCLR pin naar Vpp brengen en dan pas vdd van 0 naar 5v) Het ICSP deel komt van deze schakeling van CO, maar ik kan niet uit het schema opmaken dat de Vdd wordt geregeld.
Is de 'Vpp voor Vdd'specifiek voor de 16f628a en is dit ICSP schema niet geschikt?

De belangrijktse vragen die ik op het moment heb zijn:
- Is rs232 communicatie en ICSP mogelijk zonder te hoeven schakelen (lijnen aan elkaar knopen en ergens een weerstand tussen zetten)?
- Kan ik de pinnen RB6 en RB7 van de pic nog als output gebruiken als de PIC niet in program mode staat? (naar een ULN2803)
- Waarom wordt de Vdd in de schakeling niet gestuurd? en zou ik het MCLR signaal eventueel met een R-C en een zener kunnen gebruiken om automatisch de Vdd aan te passen (vertraagd).
(als ik die schakelaar gebruik kan ik de 5V input van de molex ook schakelen)
- Ik heb ook nog een vraag over het schema van CO http://www.circuitsonline.net/circuits/view/129
waarom mag je hier opeens wel een pic via een weerstandje aan een RS232 port hangen?
(De enige rede die ik kan verzinnen is dat het 'JDM protocol' (ik neem aan dat ik dat moet gebruiken voor de ICSP) werkt met no-connect en logische nullen)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tip, de PGA2311 is een volume regelaar. hoge kwaliteit en in DIP beschikbaar. Klinkt echt beter dan een relais kan ik je vertellen ;)

• Anthor
  • Niet online
Zier er wel leuk uit, maar bij farnell zijn die dingen meer dan 8 euro en hier bij de lokale electroboer 14, dat vind ik dan weer iets te veel van het goede.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 00:11

M14

Heb ooit eens voor een bedrijf een schakeling moeten maken, waarmee 16 verschillende surroundset's geschakeld konden worden naar 16 verschillende speaker-set's. En het video-kanaal werdt naar 1 tv geschakeld. Geluid van normale speakers (wat reeds versterkt was) ging opzich niet verkeerd.

Echter werdt er vanuit gegaan dat alle bas-kasten actief waren, daar ging dus een signaal-kabel heen. Doordat dat ook met relais werdt geschakeld, wsa een heel stuk niet afgeschermd, met een dikke brom als gevolg.

Ik weet zo snel geen type's uit mn hoofd, maar er zijn ic's die audio-signalen van verschillende bronnen naar 1 uitgang kunnen schakelen. Dit wordt bijvoorbeeld in TV's toegepast, waar er geschakeld wordt tussen audio van de tuner, scart of andere externe ingangen.

[edit]
Zoek eens op www.maxim-ic.com Daar hebben ze ook ic's die bedoelt zijn als switch voor audio-signaal.

[ Voor 6% gewijzigd door M14 op 19-10-2007 18:31 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Anthor
  • Niet online
Ik heb de knoop maar doorgehakt en een dpdt relais gehaald.
Ik probeer dat deel voor mij even zo simpel mogelijk te houden, ik zit atm meer met de seriele communicatie. Als de geluidskwaliteit tegen valt dan verzin ik wel een beter oplossing.

Heeft er niemand een antwoord op mijn vraag over deze icsp programmer?
Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000129.png
het schema komt van Circuits-Online

Ik snap nogsteeds niet waarom je hier wel een pic via een weerstandje aan een RS232 port hangen. Ik heb het schema nagemaakt op een breadboard, en als ik test met winpic krijg ik wel 12 en 0 volt op de MCLR lijn, maar op de rb7 en rb6 aansluitingen krijg ik de positive en negatieve voltages. (resp. +/- 7 V en +/- 11 V)

In de datasheet staat dat tijdens het programmeren de inputs Schmitt triggers zijn, maar dat de voltages wel op TTL niveau moeten zijn.
Kan iemand mij vertellen waarom dit schema wel zou moeten werken? want ik snap het eigenlijk niet.
(ik kan er wel een pic aan hangen en kijken of het werkt, maar ik probeer te begrijpen waarom dit zou moeten werken)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
De ingangen van een PIC zijn voorzien van clamp diode's (denk aan een BAV99), die ervoor zorgen dat de ingangssignalen niet meer dan 0.7V boven of onder de voedingsspanningen kunnen liggen (als er voldoende ingangsweerstand is), vandaar R1 en R2.
Die clamp diode's zijn niet gespecifiëerd, ze zijn in basis bedoeld om ESD-gevoeligheid te beperken, maar op deze manier kunnen ze gebruikt worden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Anthor
  • Niet online
Ik hoor een kwartje vallen.

Ik had al overwogen om op een of andere manier een RCD programmer te integreren op het bordje.
Daar zitten die clamp diodes ook op, maar die zijn dus niet nodig?(als je de weesrstanden van de RCD zou verhogen) Dat ze al in de uC konden zitten was niet in me opgekomen, tnx.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Van die diodes intern in de PIC weet je eigenlijk niets, je kan er wel op gokken dat het goed gaat maar het is altijd beter om er zelf extern toe te voegen als deze nodig zijn (dan kan je ze netjes berekenen).
Of ze in die RCD al dan niet nodig zijn, dat hangt af van je goktalent (voor de weerstandswaarden) en geluk :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 00:11

M14

Ik raad je niet aan dat schema te gebruiken om pics te programmeren. Veel mensen hebben het al geprobeerd, been there done that ;).

Dit is de enige programmer die ik aan de gang heb gekregen. Bij mij geeft ie wel een warning omdat ie niks kan inlezen, maar hij programmeert wel :P.
http://feng3.cool.ne.jp/en/pg5v2.html

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Anthor
  • Niet online
Het is me vandaag gelukt om een opstelling werkend te krijgen

Het is eigenlijk niet meer dan een PIC aan een aangepaste RCD (niet helemaal de variant van CO)
en aan een max232. Dit is het schema dat ik gemaakt heb:

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/t-schakelaar3.png
(klikbaar)

De schakelaars die je ziet is één 3 polige 'double throw' schakelaar.

Ik heb het op een breadboard gemaakt (kan netter ;) ), en ik heb de PIC kunnen programmeren en lezen via ic-prog en data laten doorlussen van en naar hyperterminal zonder de stekker te hoeven wisselen, dus dat is een goed begin.
Pagina: 1