486 + CD-rom

Pagina: 1
Acties:

• diekstra
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-12-2025
Ik heb hier een 486 van Packard Bell :(
Computer heeft het altijd goed gedaan, maar wordt nu omgetovert naar een stand-alone mp3-speler, maar het probleem is dat ik de cd-rom speler niet aan de gang krijg....Er heeft altijd een cd-rom speler in gezeten, maar die was aangesloten op de geluidskaart, die is er nu uit dus zit de cd-rom speler op de primary ide-controller als master (hd niet nodig) Maar wat ik in het bios ook instel ik krijg de cd-speler niet aan de praat. Heeft iemand enig idee, tips om te proberen of een geniale inval, laat het me aub weten......

The Matrix is everywhere, It is all around us, Even now in this very room

• dhm00
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-04 20:43
Een HD niet nodig ????

Wees eens een beetje duidelijker???

• FoolZero
  • Laatst online: 13-03 10:17

FoolZero

Freedom of speech...

Begin eens te vertellen welk OS je draait en dan mag je ook nog vertellen welke drivers je eventueel geinstalleerd hebt...

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

hij moet booten via cd , en de cd moet bootable zijn.

weet alleen niet of een 486 dit kan (de mijne iig niet) daarom zal je de drivers voor de cdrom via diskette of HDD moeten laden en dan via de autoexec.bat het programma op de cd laten starten dat de mp3`s moet afspelen.

Verwijderd

Packard Hell :)
Vergeet het maar, die cdrom zat niet voor niets op die geluidskaart. |:(
Ik vrees dat het een moeilijk verhaal gaat worden.

• diekstra
Een hd is niet nodig omdat de mp3's van cd worden gespeeld....vervolgens zorgt een sukje software op flop ervoor dat de data stroom via de parallelle poort naar de mp3-decode-chip wordt toegevoerd. Drivers voor de cd-rom staan op de flop en dat zijn de standaard windows/dos drivers (mscdex)
Maar die zegt gewoon dat de installation ge-abort wordt omdat er geen drives gevonden worden (bootflop doet het wel in andere systemen)

Verwijderd

ik denk dat je een andere cdrom speler moet kopen.

welke speler ben je aan het maken?
de pump of oscar?

• diekstra
de mp3 speler uit cd c't van '99

• diekstra
Het grote probleem is volgens mij het bios.... Ik kan kiezen of ik de ide-controller wil enablen/disablen, dan kies ik natuurlijk voor enable, maar als ik dan reboot, dan zegt hij system-configuration invalid, en dan wil hij dus weten wat voor harde schijf er aan de controller hangt, maarja, das geen harde schijf maar een cd-rom...

Verwijderd

kijk maar eens naar de andere sites , want er worden nogal hoge eisen gesteld aan de cdrom speler

http://www.oscar-mp3.com/tech.html

http://home.t-online.de/home/enigma1/

http://www.geocities.com/michel_krieps/

Verwijderd

heb je ook al autodetekt gedaan.

volgens mij wordt de cdrom speler niet door de bios ondersteund maar pas tijdens laden van dos geinstalleerd.
maar dan moet de cdrom wel op een ide werken en je moet ook nog eens de goede driver er voor hebben.

en als deze speler eerst op de geluidskaart zat dan kan het wel eens zijn dat hij niet op de ide kan werken.

• FoolZero
  • Laatst online: 13-03 10:17

FoolZero

Freedom of speech...

Op maandag 12 februari 2001 17:55 schreef kneusje het volgende:
heb je ook al autodetekt gedaan.

volgens mij wordt de cdrom speler niet door de bios ondersteund maar pas tijdens laden van dos geinstalleerd.
maar dan moet de cdrom wel op een ide werken en je moet ook nog eens de goede driver er voor hebben.

en als deze speler eerst op de geluidskaart zat dan kan het wel eens zijn dat hij niet op de ide kan werken.
Kans is idd groot, dat deze op de panasonic connector van de geluidskaart zat oid. En tja dat is net zo veel pinnetjes als een ATAPI CD-ROM, maar toch net wel ff anders...

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• diekstra
hij heeft het in een andere 486 wel op de ide-poort gedaan.....

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:23
Speel eens wat met de master, slave en cable select instelling achterop de cd-rom speler.

Zelf had ik vorige week een harde schijf die het wel deed als er een tweede harde schijf in zat, maar 'stand-alone' niet deed ondanks dat deze echt op Master stond heb hem toen omgezet naar Cable Select en hij deed het ineens wel (drukje foutje van seagate bleek later). Dus probeer gewoon even wat dingen die niet horen te werken.

• diekstra
ok, na lang klooien en proberen blijkt de cd-rom speler wel te werken met de win98 opstart diskette...enige rotte is dus dat je met die ram-drive zit...Maar goed hardware is dus oké, nu de software nog............

Verwijderd

Hmm, ik kan me ook nog zoiets herinneren met een Compaq en een CDROM-speler, in de bios moest je bij de harddisktabel aangeven waar de cdrom zat omdat hij die anders niet vond.

Ik heb het trouwens ook alleen bij compaq gezien en bij geen enkel ander merk.
Pagina: 1