Eigen webserver / email server

Pagina: 1
Acties:
  • 438 views sinds 30-01-2008

• Mathadon
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-01 13:37
Beste Tweakers,

Ik heb 2 sites die ik nu laat hosten bij een hostingprovider. Nu wil ik deze sites zelf hosten op mijn eigen webserver in mijn netwerk.

Nu ga ik via mijn hostingprovider vragen om de 2 domeinnamen van de websites te laten koppelen aan mijn internet ip-adres die ik thuis heb, zodat mijn webserver gaat werken in combinatie met de domeinnamen.

Echter, ik vraag mij af..... als mijn internetprovider besluit om mijn ip-adres te wijzigen (want het is dynamisch) is er een tooling die dan meteen mijn dommeinnamen update met het nieuwe ip-adres?

Oke, maar mijn tweede vraag gaat over MS Exchange 2003. (draait op Windows 2003 Server)
Ik heb de mailserver geïnstalleerd, maar ik vraag mij af wat ik precies nog meer moet doen om de mail van de 2 websites te koppelen aan de Exchange server?

Kan iemand mij dit uitleggen?

Thanks,
Mathadon.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 14:07

PcDealer

HP ftw \o/

Mathadon schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 14:17:

Nu ga ik via mijn hostingprovider vragen om de 2 domeinnamen van de websites te laten koppelen aan mijn internet ip-adres die ik thuis heb, zodat mijn webserver gaat werken in combinatie met de domeinnamen.

Echter, ik vraag mij af..... als mijn internetprovider besluit om mijn ip-adres te wijzigen (want het is dynamisch) is er een tooling die dan meteen mijn dommeinnamen update met het nieuwe ip-adres?
Zoek maar eens op dynsdns, dat wordt wijd gebruikt met dyn. ip-adressen.
Oke, maar mijn tweede vraag gaat over MS Exchange 2003. (draait op Windows 2003 Server)
Ik heb de mailserver geïnstalleerd, maar ik vraag mij af wat ik precies nog meer moet doen om de mail van de 2 websites te koppelen aan de Exchange server?
Is er niet een wizzard of de rollenverdeler waamee de server opstart waarmee je dat kunt doen? Anders heb je nog de help, microsoft.com.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/bb123872.aspx

LinkedIn WoT Cash Converter

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-02 21:24
PcDealer schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 14:21:
[...]
Zoek maar eens op dynsdns, dat wordt wijd gebruikt met dyn. ip-adressen.
Yup, klopt, maar dat gaat niet werken. De mx records die je provider aanmaakt in de dns willen een ipadres, geen hostname.

Verwijderd

UltraSub schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 14:23:
[...]
Yup, klopt, maar dat gaat niet werken. De mx records die je provider aanmaakt in de dns willen een ipadres, geen hostname.
Precies omgedraaid, MX records *moeten* een hostname zijn, en *mogen geen* ipadres zijn....

• Mathadon
MS Exchange Server 2003 werkt al, gewoon "standaard" geïnstalleerd.
Iedereen in mijn eigen domein kan ook gewoon email intern met elkaar....

Maar ik wil hem nu publiekelijk maken, dus mail vanuit buiten (internet) ontvangen en mensen vanuit binnen (LAN) moeten ook naar buiten kunnen mailen...

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik weet niet precies wat je beweegredenen zijn om het zelf te gaan doen?

Maar als dat financieel is (omdat je nu een X bedrag aan de hosting provider betaald), kan je bedrogen uitkomen. Een server 24/7 aanzetten kost al snel een aardige duit eurotjes.
Een en ander is natuurlijk afhankelijk van het feit of hij toch al 24/7 aanstaat, of juist niet.

Ik zou het in ieder geval even gaan uitzoeken!

Alles kan stuk.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Mathadon schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 14:30:
MS Exchange Server 2003 werkt al, gewoon "standaard" geïnstalleerd.
Iedereen in mijn eigen domein kan ook gewoon email intern met elkaar....

Maar ik wil hem nu publiekelijk maken, dus mail vanuit buiten (internet) ontvangen en mensen vanuit binnen (LAN) moeten ook naar buiten kunnen mailen...
Zie mijn eerdere link over Exchange 2003.

Is poort 25 geblokkeerd?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

remco_k schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 14:30:

Maar als dat financieel is (omdat je nu een X bedrag aan de hosting provider betaald), kan je bedrogen uitkomen. Een server 24/7 aanzetten kost al snel een aardige duit eurotjes.
Een en ander is natuurlijk afhankelijk van het feit of hij toch al 24/7 aanstaat, of juist niet.

Ik denk dat er een hoop Tweakers zijn die een thuis server hebben. Maken de kosten bij hen ook zoveel uit? Een hobby mag toch geld kosten :)

* Gunner aait z'n HP Proliant ML115 G1 B)

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 17-10-2007 14:31 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-02 21:04
Ik heb twee CNAME record aangemaakt in de DNS manager (van de hostingprovider) die verwijzen van

*.domein.nl naar domein.dyndnsdomein.org
domein.nl naar domein.dyndnsdomein.org

En dyndns verwijst weer naar mijn dynamische ipadres thuis en wordt geupdate zodra mijn ipadres wijzigd. Werkt prima zo (voor de website/FTP server). Voor de vraag over de mailserver, daar kan ik je niet bij helpen (geen ervaring mee).

En qua kosten valt t ook wel mee. Ik heb een NAS staan met apache/PHP/MySQL. Een NAS trekt niet zo veel stroom lijkt me, en zorgt ervoor dat ik ook bestanden via FTP kan benaderen vanaf mijn werk bijvoorbeeld. Dat is ook wel wat waard.

[ Voor 65% gewijzigd door s441558 op 17-10-2007 15:01 ]

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-02 18:17

Heb zelf een Linux bak met hardware uit 2000, ik merk het stroomverbruik (want waar doel je anders op?) niet. Dit jaar bv. 200 e terug gehad van Eneco en deze bak staat al 3 jaar 24/7 aan. Met een Windows machine heb je zwaardere hardware nodig lijkt mij, maar veel hangt af van het aantal processen, dus minimaliseer deze zo veel mogelijk.

• Mathadon

Kosten doet er nu niet toe, het gaat erom dat ik het aan de praat wil krijgen.....

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

pennywiser schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 14:41:
[...]

Heb zelf een Linux bak met hardware uit 2000, ik merk het stroomverbruik (want waar doel je anders op?) niet. Dit jaar bv. 200 e terug gehad van Eneco en deze bak staat al 3 jaar 24/7 aan. Met een Windows machine heb je zwaardere hardware nodig lijkt mij, maar veel hangt af van het aantal processen, dus minimaliseer deze zo veel mogelijk.
Dat zegt op zich ons niets omdat wij je voorschotnota's niet weten. Kan goed zijn dat je EUR 500,00 per maand naar Eneco brengt, en ja, dan is een keer wat terugkrijgen niet zo gek. ;)

• DRAFTER86
  • Laatst online: 09:14
pennywiser schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 14:41:
[...]

Je merkt het misschien niet maar het is er wel, zeg dat je bak 50 watt verbruikt, wat volgens mij erg weinig zou zijn, dan kom je op 50*3600*24*365 / (3600*1000) = 438 kWh (1 kWh = 3600000 Joule)
Ik gok dat 1 kWh ongeveer 20 cent kost. Dus toch nog 87,60 per jaar...

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
s441558 schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 14:32:
Ik heb twee CNAME record aangemaakt in de DNS manager (van de hostingprovider) die verwijzen van

*.domein.nl naar domein.dyndnsdomein.org
domein.nl naar domein.dyndnsdomein.org

En dyndns verwijst weer naar mijn dynamische ipadres thuis en wordt geupdate zodra mijn ipadres wijzigd. Werkt prima zo (voor de website/FTP server). Voor de vraag over de mailserver, daar kan ik je niet bij helpen (geen ervaring mee).

En qua kosten valt t ook wel mee. Ik heb een NAS staan met apache/PHP/MySQL. Een NAS trekt niet zo veel stroom lijkt me, en zorgt ervoor dat ik ook bestanden via FTP kan benaderen vanaf mijn werk bijvoorbeeld. Dat is ook wel wat waard.
Een CNAME moet een hostname zijn ja, maar een MX-record 100% zeker ook ;) Een IP-adres in een MX-record proppen is gewoon faliekant fout.

• remco_k
  • Laatst online: 22:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

DRAFTER86 schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 14:58:
[...]

Je merkt het misschien niet maar het is er wel, zeg dat je bak 50 watt verbruikt, wat volgens mij erg weinig zou zijn, dan kom je op 50*3600*24*365 / (3600*1000) = 438 kWh (1 kWh = 3600000 Joule)
Ik gok dat 1 kWh ongeveer 20 cent kost. Dus toch nog 87,60 per jaar...
offtopic:
Offtopic aangezien het de TS niet om het verbruik of kosten gaat:
(50*24*365)/1000 is ook goed.
20 cent per KWh is bijna goed. 1KWh kost ca 19 cent (gemiddeld, incl belastingen en toeslagen e.d.).
Ik heb thuis een servertje (PII 600Mhz met 3 HDD's) staan die erg zuinig is en die verbruikt ten hoogste 60Watt. In idle doet ie 34Watt. (dan slapen de HDD's).
Maar bijvoorbeeld m'n computer (PIII nogwat GHz) pakt in idle modus al 120Watt.
Als ik deze 24/7 aan zou laten staan kost me dat 1051,2KWh == €199,- per jaar.
In tegenstelling tot m'n zuinige server waar ik gemiddeld met 50Watt reken en dat dus €83,22 per jaar kost.
Die 120Watt is helemaal geen vreemd getal in de wereld van redelijk snelle computers. De computer op 't werk pakt er in idle al 150Watt. Met 100% cpu load niet gemeten, maar het zal ongetwijfeld nog meer worden.

Ik wilde het alleen maar even onder de aandacht brengen.
De stroom die een computer verbruikt is al snel veel hoger dan je aanvankelijk denkt. En vaak blijkt het dan goedkoper om een shared servertje te huren voor €80,- per jaar bij een service provider. Heb je ook geen last van langzame uplinks.

[ Voor 12% gewijzigd door remco_k op 17-10-2007 15:26 ]

Alles kan stuk.

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-02 21:04
Osiris schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 15:02:
[...]

Een CNAME moet een hostname zijn ja, maar een MX-record 100% zeker ook ;) Een IP-adres in een MX-record proppen is gewoon faliekant fout.
Inderdaad. Oftewel, voor de topicstarter. Ik denk dat je een CNAME record (voor de website/FTP) en MX record (voor de mail) moet aanmaken bij je hostingprovider (DNS manager of hoe ze t ook noemen) die verwijst naar een dyndns adres.

CNAME record ----> domein.dyndns.org
MX record --> mail.domein.dyndns.org

Bij Dyndns kan je dan weer de boel door laten verwijzen naar je dynamisch ip thuis. Hier staat een hoop info over dyndns en het doorrouten van je mail: http://www.dyndns.com/services/dns/dyndns/howto.html

Voor de goede orde, Dyndns is gratis.

[ Voor 4% gewijzigd door s441558 op 17-10-2007 15:28 ]

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Right.. Dit is PNS as in Professional Networking & Servers. Een thuisservertje past daar dus niet in..

Een MX record MOET inderdaad een hostname zijn. Ik verwacht overigens dat een mail server op een dyndns adres problemen gaat krijgen. (pure speculatie, wellicht dat anderen daar tegen in kunnen gaa.)

verder is het configureren van externe email in exchange best te vinden op google of microsoft.com. Of kijk eens rond in Windows Servers en Server-software
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.