Scheduled defragmenteren

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-02 19:01
Op mijn stage heb ik de opdracht gekregen om een aantal computers zover te krijgen dat ze om 2 uur snachts alle schijven gaan defragmenteren.

Via Task manager in windows (xp) kan ik alleen het programmatje op laten starten, maar niet dat hij zichzelf aan het werk zet.

Ik ben een topic tegen gekomen:

[Win 2000] Defragmentatie als een taak uitvoeren

De command "defrag c: -f" werkt precies hetzelfde als taskmanager, hij start op, maar vervolgens dus niks.

Ik ben wel programmas tegengekomen zoals UltraDefrag 1.2.0 enz maar die kun je niet schedulen, wel natuurlijk via task manager (of een programma daarvoor) maar dan start ie alleen het programma en dat was het..

Ook op google heb ik gezocht en het enigste wat ik ben tegengekomen zijn programmas om tasks mee te schedulen. (en dus NIET dat hij ECHT gaat defraggen)

Ik ben dus op zoek naar een programma/command om een pc om bv 2 uur snachts drive C + D (iig alle schijven die er in de pc zitten) te laten defragmenteren.

Ik dacht, het zal niet zo moeilijk zijn, maar viel tegen.. 8)7

}:O

:D

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:28
Koffie En Thee schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 12:50:
De command "defrag c: -f" werkt precies hetzelfde als taskmanager, hij start op, maar vervolgens dus niks.
defrag c: -f werkt hier anders prima hoor. Hoe je automatisch alle schijven kan doen, geen idee. Zal wel iets scripten worden denk ik.

Roomba E5 te koop

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 22:21

Swaptor

Java Apprentice

O&O Defrag doet dat zonder problemen, intern worden jobs gebruikt om gescheduled om welke tijd dan ook te beginnen te defraggen.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Swaptor schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 12:53:
O&O Defrag doet dat zonder problemen, intern worden jobs gebruikt om gescheduled om welke tijd dan ook te beginnen te defraggen.
Diskeeper doet het ook prima.

Maar je kunt ook een batch maken met daarin het defrag commando per schijf en deze dan schedulen. Werkt prima.

Money for nothin' and your chicks for free

• KoffieNT
Heey Thanks Fellaz,

Wist wel dat het simpel zou moeten zijn, zolang je maar weet waar je naar moet zoeken. ;)

_/-\o_

edit:

Hmm, er waren toch een paar eisen.

De programmas (zoals Diskkeeper en de O&O) moeten perse gratis zijn, het gaat hier om 200+ servers en het bedrijf wil natuurlijk niet 200 keer zo'n licentie betalen.

Mijn plan was dan, een of ander task schedule-programma te downloaden, 2 .bat files te maken met de commands.

defrag c: -f

en de andere

defrag d: -f

(stel dus dat een server 2 hdd's zou hebben)

maar het blijkt dat ik maar 1 .bat tegelijk kan runnen.

Oplossing zou kunnen zijn: 1 .bat file met de commands:

maar dan start hij er maar 1 op, (C:, de bovenste)

Andere oplossing zou kunnen zijn, bijvoorbeeld .bat (van C:) om 01:00 uur starten en .bat (van D:) om 04:00 uur, maar dat kun je natuurlijk nooit inschatten wanneer hij de 2e moet opstarten. (schijfgrootte, schijffragmentatie, hoelang is het geleden sinds de laatste defrag)

edit2: blijkbaar als ik de commands:

in 1 .bat zou zetten dat het dan gewoon wel gebeurt, niet tegelijk, maar gewoon achter elkaar.

Ik laat vanavond deze pc mooi aanstaan en dan kijk ik morgenvroeg wel of het gelukt is. (heb ook een .log aangemaakt dus kan mooi controleren) :9

[ Voor 92% gewijzigd door KoffieNT op 17-10-2007 13:40 ]

• KoffieNT
Doh!, hij heeft 2 minuten gelopen en heeft daarna niets meer gedaan kwam ik vanochtend achter..

Ik heb het nu opgelost door gewoon via scheduled task van windows (xp) zelf te kiezen voor defrag.exe in de system32 map en daarna C: eraan toe te voegen. Dit werkte ' toevallig :( ' weer niet op deze computer maar op een andere wel.

Het gaat hier niet alleen om XP, bij 2003 werkt dit gelukkig precies hetzelfde :*). Maar bij Windows 2000 is er geen .exe zoals defrag.exe, wel dfrg.msc maar dan kom ik natuurlijk weer in het menutje alleen en moet ik zelf nog op analyseren/defragmenteren drukken, dus dat is ook geen oplossing.

Er is wel een bestand als dfrgfat.exe en dfrgntfs.exe maar die doen niets.
Ook defrag C: werkt natuurlijk niet in de cmd.

El problemo: Schedule Task> Defragmentation voor Windows 2000. |:( iemand?

[ Voor 8% gewijzigd door KoffieNT op 18-10-2007 12:55 ]

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Ga dan eens opzoek naar een ander produkt.
Ik heb goede ervaringen met Diskeeper!
Maar ook O&O defrag werkt goed.

• KoffieNT
Thanks voor het idee, maar zoals ik al zei:

/

De programmas (zoals Diskkeeper en de O&O) moeten perse gratis zijn, het gaat hier om 200+ servers en het bedrijf wil natuurlijk niet 200 keer zo'n licentie betalen.
/

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Koffie En Thee schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 13:02:
Thanks voor het idee, maar zoals ik al zei:

/

/
Voor diskeeper zijn er enterprise licenties. Die zijn voor een bedrijf met 200+ servers makkelijk te betalen hoor.
Sterker nog: Met zoveel servers zou ik zeker gaan voor bijv. Diskeeper ivm centraal management.

Defrag van windows is nou eenmaal niet erg sterk!
Misschien moet je je afvragen of wel alle 200 servers gedefraged MOETEN worden.

Diskeeper kan je zo instellen dat hij zelf bepaalt wanneer er het beste gedefragged kan worden. Dus op rusitge momenten. Hij leert dat zeg maar.
Ook kan je een time window meegeven.

Genoeg om de investering te kunnen verantwoorden lijkt mij.

[ Voor 21% gewijzigd door DeeJee op 18-10-2007 13:10 ]

• KoffieNT
Ik weet het, ik heb ze gevraagd of het toch geen goed idee is om een of andere regeling met een programma kunnen treffen maar dat is nu geen goed plan, in de toekomst zouden ze hier wel voor gaan kiezen.

En ja, de servers MOETEN gedefragged worden, wekelijks.

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
anders neem je dit topicje ff door, staan verschillende defraggers genoemd, ook gratis, misschien zit daar 1 bij met een mooie scheduler
meuktracker: Defraggler 1.00.023

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:07
Idee 1:

start /wait defrag.exe c: -f
start /wait defrag.exe d: -f

hierdoor wordt het batch bestandje in de wacht gezet en gaat pas naar de volgende regel als het programma afgesloten is.

idee 2:
kan je niet door middel van een VBS script het volgene doen:

defrag.exe aanroepen (oid) met het commando:
dan de toetsen opgeven (bijvoorbeeld tab, tab, tab, enter)
etc etc

• KoffieNT
@Mar2zz

Het programma Defraggler en Ultradefrag kende ik al, ze werken, maar geen schedule-mogelijkheid.

Ik kende het contig van Microsoft wel maar wist niet dat dit een apart programmatje was. <getest: doet het helemaal niet..>

Alle andere gratis programmas doen het niet, en als ze het wel doen zit er geen schedule-mogelijkheid op.

Er zijn maar een paar goede oplossingen:

Licentie voor O&O of Diskkeeper kopen (maar dat willen ze nu nog niet)
Windows XP+2003 zo laten (via schedule task), maar 2000 dan?..
Een gratis programma waar wel een schedule-mogelijkheid op zit. (maar die ben ik niet tegengekomen, en ik ben wel heeeeel erg veel programmas tegengekomen.)

@ConsoleFreak

In Windows 2000 zit geen defrag.exe

Aah, de enter/tab methode ga ik effe proberen.

edit: De keyboard-script methode is wat te riskant op servers, het is voor iedere server anders omdat er soms 1 schijf in zit, soms 2, 3 enz enz.

Het simpelste script zou dan zijn

dfrg.msc <enter> <enter> en dan gaat hij C: defragmenteren. Maar daar komt soms uit, schijf gedefragmenteerd, soms sommige bestanden zijn niet gedefragmenteerd. Dus ik kan dan natuurlijk niet instellen wat hij moet doen tenzij ik een script van 3 bladzijdes ga gebruiken met allemaal if if-gevallen, daarnaast is dat dus voor iedere server anders en dan is er nog een groot risico dat het misgaat.

@Microsoft (billy G) : Zo moeilijk kan het toch niet zijn ! :O

- vandetopiek:

@Mar2zz: goede tijd om te posten trouwens (8> -

[ Voor 32% gewijzigd door KoffieNT op 18-10-2007 14:38 ]

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
Mooie tijd idd :D
misschien kan het met behulp van dit proggie? http://www.autohotkey.com/ i.c.m. de scheduler.

Verwijderd

Ik vraag me af of defragmenteren ook een negatief effect kan hebben op performance. Zoals: bestanden die "bij elkaar horen" maar toch door de defragmentatie op een andere plek komen te staan. Welliswaar zonder frags, maar dat betekent toch veel meer seekbewegingen wanneer ze worden gebruikt.

Gewoon maar een gedachte.. misschien is overmatig defragmenteren ook weer onverstandig. Filesystems op Linux en BSD hebben geeneens defragmentatie utilities, omdat fragmentatie al bij het alloceren zoveel mogelijk wordt voorkomen.

• KoffieNT
-el updato

Een oplossing als een keyscripter is niet betrouwbaar gebleken, en op een andere manier is het gewoon niet voor elkaar te krijgen.

Dus..

Het bedrijf heeft toch maar besloten om een licentie te kopen voor een apart programma, diskkeeper bv.

Thanks voor de hulp allemaal :P

Pagina: 1