Exchange problemen na installatie tweede netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:
  • 366 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• theXE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-01 12:31
De situatie is als volgt. We hebben een Exchangeserver (ES), Fileserver (FS) en een Backupserver (BS) staan die allemaal met 1 NIC zijn gekoppeld aan een Dell PowerConnect switch. De BS wordt in het netwerk verder gebruikt als algemene storage. Om de switch nu te onlasten met zware load van de ES die gaat back-uppen naar de BS heb ik in de ES een extra NIC geprikt. De BS heeft al 2x een 1000 Mbit NIC.

De ES en BS zijn nu ook onderling verbonden, om de load van ARCserve direct naar de BS te laten verlopen. In ARCserve kun je namelijk kiezen welke NIC je gaat gebruiken voor de backup-doeleinden. Maar sinds ik de netwerkkaart heb geïnstalleerd heb ik diverse problemen op de ES. DNS, DHCP, mail, FTP, etc. werkt niet meer. Hij werkt gewoon niet goed meer...

Heb bij netwerkverbindingen al de NIC die met het netwerk verbonden is bovenaan gezet. Maar dat lijkt weinig te helpen. Is hier iemand die deze problemen herkent?

EDIT: Excuus, moet hij naar PNS?

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-03 16:57

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Wat is je bedoeling nu? Dat die 2 netwerkkaarten geteamed worden ( alsof ze 1 zijn) of dat 1 netwerkkaart van de BS en 1 van de ES samen in 1 VLan staan?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• theXE
Nou, dat de NIC die bestemd is voor het backupverkeer dat alleen gebruikt en de NIC voor de rest (Exchangetaken) alleen het netwerk gebruikt. Maar nu lijkt het alsof hij voor DNS e.d. de extra toegevoegde NIC wil gebruiken ofzo...

Het gaat mij er alleen maar om de switch te ontlasten met backup-verkeer...

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-03 09:41
Kijk eens bij de bindings, wat is de volgorde van beide netwerkkaarten. De kaart voor normaal LAN verkeer moet dus als eerste staan.
Ik neem aan dat op die extra kaart geen gateway geconfigureerd is, dat is ook niet de bedoeling.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12

lier

MikroTik nerd

EDIT: Excuus, moet hij naar PNS?
Vast niet... ;)

Kan je wat meer vertellen met betrekking tot de configuratie van de tweede nic ?
Dus: ipconfig (van beide nics)
DNS instellingen
VLAN
enz.

Welke taken heeft je ES trouwens ?
Foutmeldingen in het Eventlog ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Bekend probleem met Exchange. Zoek op support.microsoft.com naar "PublishAddresses"

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• theXE
De NIC naar het netwerk heeft een vast IP: 192.168.0.2 en subnet: 255.255.255.0
De NIC naar de BS heeft een vast IP: 192.168.10.2 en subnet: 255.255.255.0

Uiteraard staat de Netwerk NIC al bovenaan bij eigenschappen in Netwerkverbindingen>Geavanceerd.

De DNS is geconfigureerd op de Exchangeserver en heeft dus IP: 192.168.0.2. Ik maak verder geen gebruik van VLAN's.

Echange doet: FTP-server (apart programma), Mail (Exchange), DNS, DHCP

• lier

lier

MikroTik nerd

Doet de back-up nic zich ook registreren in DNS ?
En heb je een gateway ingesteld op deze nic ?

• theXE
Op de NIC's van ES en BS staan geen gateway ingesteld.
Verder zie ik niet dat de BS NIC zich in de DNS registreerd, hoe kan ik dat precies zien?

• lier

lier

MikroTik nerd

Tja...DNS entries zou je wel eens in DNS terug kunnen vinden. Kijk maar bij de eigenschappen van de nic of deze zich in DNS moet registreren...

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

lier schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 15:46:
Tja...DNS entries zou je wel eens in DNS terug kunnen vinden. Kijk maar bij de eigenschappen van de nic of deze zich in DNS moet registreren...
En laat AD zich nou niks van die eigenschappen van de NIC's aantrekken. Daarvoor heb je dus die registry entry PublishAddresses nodig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• theXE
Ik heb het nu werkend, heb de gesharede map op de BS gewoon niet via verkenner gedaan, maar gewoon op IP. Dan forceer je eigenlijk het zoeken naar een naam binnen een netwerk. Ook heb ik nu geen problemen meer met Exchange, alles lijkt prima te werken...

Gateways staan nu op beide NIC's, die direct met elkaar verbonden zijn, uit.
En in ARCserve heb ik opgegeven dat hij gebruik mag maken van 192.168.10.2...

Me is happy again! ;)

• theXE
Om hier toch weer even op terug te komen...

Het werkt.. haperend. Om één of andere vreemde reden gaat de ES toch zijn 'niet-backup-verkeer', dus DNS afhandelingen e.d. over de lijn van de backupserver gooien. Als ik de netwerkkaart in ES dan uitschakel en weer inschakel werkt het weer een tijdje. Maar om één of andere manier switcht hij op een gegeven moment over ofzo...

Ik heb ook de situatie even geschetst:

Afbeeldingslocatie: http://img526.imageshack.us/img526/1057/plattegrondnetwerkserveya1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img263.imageshack.us/img263/7577/cmdipconfigesme0.jpg

De bindingen staan gewoon op de juiste manier en ik heb bij de backuplijn de optie 'De adressen van deze verbinding in DNS registreren' uitgevinkt. Maar dat haalt niets uit. (voor mijn gevoel...)

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-03 16:15
ALs je nu bij de backup netwerkkaart alleen ip + subnet neerzet en geen DNS en gateway?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

theXE schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 11:44:
... Maar dat haalt niets uit. (voor mijn gevoel...)
Voor mijn gevoel heb ik nu al twee keer gezegd hoe je het probleem kunt oplossen.
Hoe lang wil je dat nog blijven negeren?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• theXE
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 13:00:
[...]
Voor mijn gevoel heb ik nu al twee keer gezegd hoe je het probleem kunt oplossen.
Hoe lang wil je dat nog blijven negeren?
Mijn excuses, dit was niet mijn bedoeling. Ben er op dit moment mee bezig... ;)

De register-tekenreeks was nog niet aanwezig en heb ik nu aangemaakt in HKLM \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Services \ DNS \ Parameters.

[ Voor 17% gewijzigd door theXE op 30-11-2007 13:37 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

jjbstolk schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 12:18:
ALs je nu bij de backup netwerkkaart alleen ip + subnet neerzet en geen DNS en gateway?
Wat is (inderdaad) de reden dat je op je back-up netwerk ook DNS (je kan de back-up server gewoon laten resolven op z'n 192.168.10.* netwerk via de 192.168.0.2) en gateway (ik neem aan dat je alleen de back-up server wil kunnen bereiken ?) gedefinieerd hebt ?

Als je dit wijzigt werkt het waarschijnlijk alweer gelijk.

• theXE
Bij deze gedaan... Want bleef toch problemen houden. Hoop dat hij het nu wat langer in de lucht blijft...

• theXE
Even een update: probleem is blijvend opgelost lijkt het. Thanks heren!
Pagina: 1