Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

drukknop aanpassen

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een ideetje waarvoor ik een chronometer/stopwatch wil gebruiken en de start/stop knop wil aanpassen.

Het idee zou zijn dat ik een drukknop heb die ingedrukt is. op het moment dat de druknop losgelaten wordt, start de stopwatch. Op het moment dat de drukknop terug ingedrukt wordt, stopt de stopwatch. Dit zou onder een plaatje komen met een veer onder zodat je kan zien hoelang het plaatje losgelaten wordt.

Ik vraag me nu af hoe ik dat met die drukknop met doen.

Als ik een gewone drukknop op een stopwatch aansluit (de start/stop drukknop) denk ik niet dat het gaat werken. Die drukknop werkt anders, aangezien je hem 1 keer moet indrukken om te starten en 1 keer op te stoppen.

Ideaal zou zijn een drukknop die ergens halverwege eventjes contact maakt maar geen contact geeft als hij volledig is ingedrukt of volledig losgelaten wordt. Ik heb zoiets echter nog niet gevonden. Bestaat zoiets? waar zou ik dat kunnen vinden?

of zijn er andere alternatieven? Ik kan gerust wel wat met wat componentjes solderen, maar ik ben niet vertrouwd met microcontrollers.

Kan iemand me helpen?

alvast bedankt,

Johan

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:49
Even een snelle hersenspinsel...

De normale schakelaar in een stopwatch zal een "maak" schakelaar zijn, zodra je 'm indrukt, maakt hij contact.

Als je deze vervangt door een "verbreek" schakelaar, deze is in z'n "uitgedrukte" toestand aan het maken en ingedrukte toestand aan het verbreken.

Probleem blijft dat je stopwatch in rust altijd blijft doorlopen.

Verwijderd

Topicstarter
ondertussen had ik ook het verschil tussen SPNC en SPNO ontdekt. Misschien dat ik met een combinatie van zo'n drukknoppen wat kan bereiken, maar een SPNC op zich is niet voldoende omdat die enkel de chronometer zou starten.

Johan

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Als je de drukknop een signaal naar massa laat trekken, dat met een pull-up weerstand (10K ofzo) naar de +5V wordt getrokken, kan je met wat simpele elektronica nette start en stoppulsjes maken.
Bij het loslaten van de drukknop heb je een stijgende flank (massa naar +5V), daarop wil je een startpuls. Bij het terug indrukken van de drukknop heb je een dalende flank (+5V naar massa) en wil je een stoppuls.

Voor het genereren van je start en stoppuls kan je 2 monostabiele multivibrators maken, die reageren doorgaans op een stijgende flank dus voor de stoppuls moet je nog even het ingangssignaal inverteren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
dat lijkt me inderdaad wel iets haalbaars.
Ik heb net nog iets anders gezien, namelijk een reed-contact. dat schakelt als het langs een magneet passeert. gezien het 'toestel' dat ik wil maken lijkt me dat voor een eerste proefopstelling een goede keuze om mee te beginnen dus ik ga het eerst eens op die manier proberen.

in ieder geval al bedankt voor de tip.