samba overdracht langzaam

Pagina: 1
Acties:

• 2playgames
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-06-2025
Ik heb hier een debian server met samba erop draaien. Ik zit met het probleem dat overdrachten tussen de server en mijn windows pc (beide richtingen op) erg langzaam zijn, zo'n 1MB/s. Ik wil graag video bewerken dus dit is veel te langzaam.
De share zit op een externe harde schijf, deze is aangesloten met USB 2.0 en moet volgens hdparm zo'n 25MB/s aankunnen. Het netwerk is 54Mbps tussen laptop en router, en 100Mbps tussen router en server.
De server heeft een 500MHz pentium 3 en 128 MB RAM

Hoe kan ik bepalen wat de bottleneck is?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

Teneerste zal je met 54mbit nooit de 54mbit halen.
Zelfs met een goede verbinding is zo'n 30-35 mbit realistischer.. (ookal zegt windows verbonden te zijn met 54mbit).
Dus dan zit je op zo'n 4 mb/sec.
Daarnaast is 128 mb ook niet bijster veel, en ten derde is samba niet het snelste protocol wat er is.
Kortom.... 3 factoren die allemaal opgetelt de boel aardig kunnen vertragen.

[ Voor 7% gewijzigd door job op 16-10-2007 23:40 ]

• 2playgames
4 mb/s is echter al 4 keer zoveel als wat ik nu heb, en zou ook genoeg zijn.
kent iemand een manier om de snelheid van mijn ethernet te meten? ik heb namelijk een klein vermoeden dat de server stiekem maar op 10Mbps draait

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-03 14:45
kijk naar de lampjes op de netwerkswitch. als het goed is, is er onderscheid in kleur voor 10 en 100mbit.

en verder bestaat er het programma iperf op linux, en jperf voor windows, om de performance te optimaliseren voor je netwerk. tweak er maar lekker op los.

[ Voor 42% gewijzigd door DrClaw op 16-10-2007 23:55 ]

• 2playgames
hmm, zeer vervelend, de snelheid is slechts 15,4 Mbps

----

lan kabeltje getrokken, krijg nu 100Mbps. helaas lukt het afspelen van een ongecomprimeerde DV avi van de server nog niet echt. ik ben op zoek naar een programma om de snelheid van de share te meten, maar kan het niet echt vinden. smbclient voor windows lijkt niet te bestaan

het vreemde is, ik kan een bestand wegschrijven met 7MB/s. Dit moet genoeg zijn voor het afspelen van de video (3,5MB/s)

[ Voor 88% gewijzigd door 2playgames op 17-10-2007 00:31 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 00:48

job

2playgames schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 23:50:
4 mb/s is echter al 4 keer zoveel als wat ik nu heb, en zou ook genoeg zijn.
kent iemand een manier om de snelheid van mijn ethernet te meten? ik heb namelijk een klein vermoeden dat de server stiekem maar op 10Mbps draait
Ik bedoelde dat het draadloze netwerk al de max snelheid verlaagd naar 4mb/sec.
Daarna zal die 128 mb de boel nog eens vertragen, en ook is samba niet het snelste protocol.

Je hebt er nu een draad tussen liggen, dat is sowieso positief.
Je zou eens kunnen kijken naar ftp. Gewoon om te testen.
En als je later nog een driveletter bij je ftpserver wilt, dan zijn daar nog wel tools voor.
Pagina: 1