Moderatie van crewreacties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als ik de karmaranking bekijk dan zijn van de eerste 10 tweakers er 7 (ex)crew en overal waar ik crewleden zie reageren op de FP worden ze +1 of +2 gemodereerd. Uiteraard dragen deze reacties wel bij in het topic waar ze geplaatst worden, meestal althans, maar ik vraag me af wat het nut van deze moderaties is.
Het lijkt me dat positieve moderaties ook een soort 'beloning' zijn voor de persoon die de reactie plaatst maar als een crewlid een reactie plaatst dan is dat gewoon zijn werk/plicht, niets bijzonders. Het wordt op deze manier voor normale gebruikers moeilijker om op te vallen door hun reacties/reactiescore en dat zal toch niet de bedoeling zijn?

Ik zou als oplossing voor willen stellen om het modereren van reacties van crewleden uit te schakelen, of dan in ieder geval voor degenen die daadwerkelijk voor T.net werkzaam zijn. Als een moderatie positief beoordeeld zou moeten worden dan is dat niet meer dan normaal voor een crew-reactie, en als het negatief beoordeeld zou moeten worden dan is er iets mis wat in LA gepost kan worden.

Misschien denk ik wel veel te radicaal maar ik vond dat ik dit even kwijt moest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Heb je bewijzen van het overpositief modden?

Crewleden zullen niet zo snel slechte posts maken en gemiddeld een goede score hebben. Het geldt net zo goed dat wanneer een reactie van een crewlid verkeerd is gemod, dat je deze kan melden in het mismod topic. Ik zou iig helpen om een goede mod te maken en denk dat eventueel zelfs de score fixed gezet zou worden bij ernstige mismods door een powermod.

De karma stijgt sowieso sneller omdat karma niet alleen van posts op de Frontpage afhankelijk is:
Getsie, ik krijg karmapunten!

Karma is de totale waardering van de door een gebruiker geleverde input op Tweakers.net. Je ontvangt karmapunten voor het plaatsen van reacties, productreviews, shopreviews, forumposts, prijzen, Vraag & Aanbod-advertenties, het doen van moderaties en nog vele andere input op Tweakers.net.
En vaak zijn ze ook powermod en geldt dit ook
Karmawaardering: Expertmoderators en PowerMods krijgen een hogere beloning dan beginnende moderators.

[ Voor 8% gewijzigd door Kixtart op 16-10-2007 23:42 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs1
  • Niet online
Kixtart schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 23:40:
Heb je bewijzen van het overpositief modden?
Ik zeg nergens dat deze moderaties niet geoorloofd zijn, ik betwijfel alleen het nut ervan.
Crewleden zullen niet zo snel slechte posts maken en gemiddeld een goede score hebben. Het geldt net zo goed dat wanneer een reactie van een crewlid verkeerd is gemod, dat je deze kan melden in het mismod topic. Ik zou iig helpen om een goede mod te maken en denk dat eventueel zelfs de score fixed gezet zou worden bij ernstige mismods door een powermod.
Posts van crewleden zijn bijna altijd nuttig om te lezen en verdienen relatief vaak een +2 vergeleken met user-posts. Dit feit alleen al geeft aan dat een positieve moderatie zijn nut een beetje verliest bij deze posts. Om het maar heel extreem te zeggen; elke post van een crewlid zou standaard op +2 moeten staan. (Neem dit niet te serieus)
De karma stijgt sowieso sneller omdat karma niet alleen van posts op de Frontpage afhankelijk is:
Dat snap ik, maar wat ik hier opper helpt natuurlijk wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Mathijs1 schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 23:45:
[...]

Posts van crewleden zijn bijna altijd nuttig om te lezen en verdienen relatief vaak een +2 vergeleken met user-posts. Dit feit alleen al geeft aan dat een positieve moderatie zijn nut een beetje verliest bij deze posts. Om het maar heel extreem te zeggen; elke post van een crewlid zou standaard op +2 moeten staan. (Neem dit niet te serieus)
Maar als zij tov ons altijd +2 posten is het toch juist goed dat ze daar komen? Automatisch is dus nergens voor nodig.

Vergeet verder niet dat mods vaak actiever zijn op forum of FP, en daarvoor ook karmapunten 'verdienen', buiten hun bijna altijd hoger gewaardeerde (door betere) reacties om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09-2024
Het hele moderatie systeem is er voor om te zorgen dat de gebruikers kunnen filteren op basis van de waarde van een post. Je geeft zelf al aan dat de posts van de crew vaak meerwaarde hebben, waarom zouden deze dan niet hoog gewaardeerd mogen worden? Bovendien ken ik echt niet de hele crew lijst uit mijn hoofd en kijk ik sowieso niet naar namen wanneer ik mod dus heb ik ook geen echt beeld van in hoevere het een probleem zou zijn.

When you only live once, try not to die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs1
  • Niet online
Het gaat mij er vooral om dat de postieve beoordelingen op posts hun repercussions (weet zo even het NL woord er niet voor) hebben voor de Karma score, en dit dus een soort beloning is. En om crewleden in vergelijking met normale users zo zwaar positief te beoordelen op wat gewoon hun taak is vind ik vreemd, thats all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Ik had de essentie van je verhaal een beetje gemist. Ik dacht dat je wilde vertellen dat iedereen verkeerd mod als een crewlid heeft gepost.

Het is hun werk ja, maar voor het grootste deel is het een vrijwillige bijdrage aan Tweakers. Veel crewleden hebben een baan en is dit een soort van hobby. Ik ben daarom van mening dat er niks mis is met het verkrijgen van karma-waardering voor crewleden.
Mathijs1 schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 23:52:
Het gaat mij er vooral om dat de postieve beoordelingen op posts hun repercussions (weet zo even het NL woord er niet voor) hebben voor de Karma score, en dit dus een soort beloning is. En om crewleden in vergelijking met normale users zo zwaar positief te beoordelen op wat gewoon hun taak is vind ik vreemd, thats all.
Dus het gaat toch over mismods. Dit heb ik nog niet waargenomen, maar zal bij overpositieve moderaties dit zeker aankaarten in het mismod-topic.

Nog een editje:
Crewleden worden ook op het matje geroepen wanneer nodig

[ Voor 49% gewijzigd door Kixtart op 16-10-2007 23:57 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09-2024
Wanneer het alleen om de karmapunten gaat snap ik het probleem niet helemaal. Helemaal niet omdat je excrew er volgens mij ook bij vond horen.

When you only live once, try not to die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs1
  • Niet online
Excrew noemde ik er even bij omdat die toevallig ook 3 keer voorkwam in de karma top10, maar individuele gevallen zijn een beetje moeilijk te beoordelen.

Voor de duidelijkheid: het gaat mij helemaal niet om mismods, zie mijn vorige reactie. Hoe je hier mismoderatie uithaalt is mij een beetje een raadsel eerlijk gezegd. De positieve beoordeling is wel op zijn plek als je het nut ervan in een FP-artikel bekijkt maar dit zou vanzelfsprekend moeten zijn imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

In de karmaberekening worden ook forumposts meegenomen tegenwoordig, dat lijkt me een bewuste keuze en als je dat wilt uitschakelen dan moeten gewoon alle crewleden van de karmaberekening uitgesloten worden - ik zie niet in waarom je dat zou doen. Omdat ik echter de indruk heb dat je klacht betrekking heeft op de FP-reacties en de moderaties daarop, zal ik me daarop concentreren.

Dat er bij de eerste tien tweakers in de all-time karmaranking 7 (ex-)crewleden staan komt waarschijnlijk omdat deze mensen al 'ab urbe condita' (vanaf de stichting van de stad) hier rondlopen. Na zeven jaar lang reacties plaatsen hebben zij dus aardig wat puntjes kunnen scoren. Heel veel van die punten zijn ook verzameld vóórdat zij crew werden - in gevallen als die van RM-rf hebben zij zich juist met buitengewoon goeie reacties in de kijker gespeeld, naar aanleiding waarvan zij crew werden. Ik zou niet weten waarom hen dat afgenomen moet worden zodra zij dan crew zijn. Ik ken er een aantal van hen persoonlijk en je hebt het simpelweg ook over een enkele van de meest betrokken Tweakers ooit. Dat nieuwe users die achterstand van zeven jaar waarschijnlijk de komende jaren niet inlopen, is mij zeker geen reden genoeg om de bestaande ranking te gaan nivelleren. :)

Mijn standpunt is altijd geweest, toen ik nog erg actief modereerde op de FP, dat alle crewleden op de frontpage een andere rol innemen dan op het forum. Natuurlijk is er een zekere voorbeeldrol, zo je wilt, maar dit doet er niet aan af dat naar mijn mening iedereen vrijelijk zijn reactie op de nieuwartikelen zou moeten kunnen geven. Dat standpunt houdt in dat die reacties door crewleden worden gegeven, volstrekt onafhankelijk van hun positie als crewlid. Zij spreken niet namens T.net, maar namens zichzelf. Dat heeft het voordeel dat zij enerzijds gewoon vrijelijk net als iedere gewone gebruiker hun bijdrage onder het nieuws kunnen leveren; daarnaast kunnen zij in theorie met deze (vaak toch tamelijk subjectieve reacties - althans meer dan op het forum) ook geen 'schade' berokkenen aan T.net, omdat ze formeel niet namens T.net spreken. (Wat natuurlijk niet wegneemt dat sommige mensen een soort voorbeeldrol verwachten en een crewlid zich dus niet moet misdragen - temeer omdat hij de regels geacht wordt te kennen).

Jij zegt: "als een moderatie positief beoordeeld zou moeten worden dan is dat niet meer dan normaal voor een crew-reactie". Welnu, op de frontpage zijn er geen crewreacties (behalve misschien in .plans en reviews eventueel), voor zover het de inhoud betreft. Ik heb het dan even niet over admin edits and such. Een gewone reactie op het nieuws is wat mij betreft nooit een crew-reactie, simpelweg omdat niet namens Tweakers.net reacties op nieuws gegeven moet worden naar mijn mening. Tweakers.net voorziet in het nieuws en ik vind dat zeer voorzichtig om moet worden gegaan met standpunten van T.net daarover - dus van crew die (in de hoedanigheid van vertegenwoordiger van T.net) namens T.net zou spreken. De NOS heeft er al vaak een handje van om een inhoudelijk oordeel op het nieuws te geven en dat moet T.net vermijden denk ik.

Voor dit standpunt spreekt des te meer dat crewleden niet als zodanig op de frontpage herkenbaar zijn. Zij hebben geen titel en geen kleur en dat is niet voor niets: ze zijn gelijk aan alle anderen voor wat betreft het voeren van de discussie aldaar: zij spreken niet als 'iemand van T.net'. Credits moeten dus verdiend worden met een goed inhoudelijk verhaal en niet met uiterlijk vertoon. Het plaatsen van reacties bij nieuwsartikelen op de FP is geen 'werk of plicht' als crewlid. Geen crewlid is verplicht op de frontpage te reageren - waar van een moderator in een inhoudelijk technisch GoT-forum uiteraard wel wordt verwacht dat hij zich een beetje mengt in de discussie op zijn forum. Om die reden vind ik het onjuist om de mogelijkheid tot het modereren van crew-reacties uit te sluiten. Bekijk het eens iets positiever: sommige crewleden hebben een ontzettend grote specifieke of algemene kennis, die zij kunnen uitdragen op de FP en zo kunnen delen met anderen. (En nee, niet alle crew heeft veel kennis en door kennis wordt je niet automatisch crew - er lopen bovendien heel veel niet-crewleden rond met heel veel kennis - het was niet mijn voornemen te generaliseren.) Als iemand echt weet waar hij over praat is het toch niet meer dan logisch dat hij net als alle anderen daarnaar gewaardeerd wordt, zeker als, zoals ik in het voorgaande betoogd heb, de rol van een crewlid bij het reageren op de frontpage exact gelijk is aan die van iedere andere user die daar zijn bijdrage levert?

Ik snap je ergernis dus wel enigszins, maar ik vind je oplossing ronduit onwenselijk en ben van mening dat je bij jouw onderbouwing van verkeerde vooronderstellingen uitgaat.

edit:
Wat die groene hieronder zegt dus. Alleen traditiegetrouw heb ik in /16 nogal wat woorden nodig om mijn mening uit de doeken te doen. :P

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03

crisp

Devver

Pixelated

Het reageren op artikelen op de frontpage is zeker geen taak van forum-crewleden, dat doen ze allemaal gewoon op persoonlijke naam (er wordt verder ook geen status-indicatie geplaatst bij de reacties op de frontpage). Zelfs het reageren hier op het forum voor zover het geen mod-actie betreft zie ik niet noodzakelijk als de taak van een moderator. Ik zie dan ook geen reden om betreffende moderator voor zijn bijdragen geen karma-punten te geven.

edit: Superdeboer weet het hierboven nog veel beter te verwoorden ;)

[ Voor 7% gewijzigd door crisp op 17-10-2007 00:16 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs1
  • Niet online
Vanuit dat oogpunt had ik het niet bekeken nee, als moderaties inderdaad uit persoonlijke naam worden gedaan dan houdt mijn verhaal geen stand. In ieder geval bedankt voor de opheldering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-10 16:43

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Mathijs1 schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 23:52:
Als karma een totale waardering is van hetgeen de gebruiker heeft bijgedragen aan Tweakers.net zie ik nog niet waarom een bijdrage door een werknemer niet met karma gewaardeerd mag worden en die van een gewone gebruiker wel.

Crewleden en gewone gebruikers krijgen karma voor dezelfde inspanningen. Crewleden worden niet met karma gewaardeerd voor bijvoorbeeld de nieuwsberichten die zij schrijven, adminacties in de Pricewtach of de modacties die zij op het forum doen. Veel bijdragen die met karma worden gewaardeerd worden overigens op persoonlijke titel in de vrije tijd door de betreffende crewleden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-10 13:29

botoo

💀 too old to die young

Femme schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 13:59:
. . . Veel bijdragen die met karma worden gewaardeerd worden overigens op persoonlijke titel in de vrije tijd door de betreffende crewleden gemaakt.
Waarbij ik voor de volledigheid graag wil vermelden dat het grootste deel van de crew uitsluitend vrijwilliger is en geen betaalde kracht.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Pagina: 1