In de karmaberekening worden ook forumposts meegenomen tegenwoordig, dat lijkt me een bewuste keuze en als je dat wilt uitschakelen dan moeten gewoon alle crewleden van de karmaberekening uitgesloten worden - ik zie niet in waarom je dat zou doen. Omdat ik echter de indruk heb dat je klacht betrekking heeft op de FP-reacties en de moderaties daarop, zal ik me daarop concentreren.
Dat er bij de eerste tien tweakers in de all-time karmaranking 7 (ex-)crewleden staan komt waarschijnlijk omdat deze mensen al 'ab urbe condita' (vanaf de stichting van de stad) hier rondlopen. Na zeven jaar lang reacties plaatsen hebben zij dus aardig wat puntjes kunnen scoren. Heel veel van die punten zijn ook verzameld vóórdat zij crew werden - in gevallen als die van RM-rf hebben zij zich juist met buitengewoon goeie reacties in de kijker gespeeld, naar aanleiding waarvan zij crew werden. Ik zou niet weten waarom hen dat afgenomen moet worden zodra zij dan crew zijn. Ik ken er een aantal van hen persoonlijk en je hebt het simpelweg ook over een enkele van de meest betrokken Tweakers ooit. Dat nieuwe users die achterstand van zeven jaar waarschijnlijk de komende jaren niet inlopen, is mij zeker geen reden genoeg om de bestaande ranking te gaan nivelleren.
Mijn standpunt is altijd geweest, toen ik nog erg actief modereerde op de FP, dat
alle crewleden op de frontpage een andere rol innemen dan op het forum. Natuurlijk is er een zekere voorbeeldrol, zo je wilt, maar dit doet er niet aan af dat naar mijn mening
iedereen vrijelijk zijn reactie op de nieuwartikelen zou moeten kunnen geven. Dat standpunt houdt in dat die reacties door crewleden worden gegeven, volstrekt onafhankelijk van hun positie als crewlid. Zij spreken niet namens T.net, maar namens zichzelf. Dat heeft het voordeel dat zij enerzijds gewoon vrijelijk
net als iedere gewone gebruiker hun bijdrage onder het nieuws kunnen leveren; daarnaast kunnen zij in theorie met deze (vaak toch tamelijk subjectieve reacties - althans meer dan op het forum) ook geen 'schade' berokkenen aan T.net, omdat ze
formeel niet namens T.net spreken. (Wat natuurlijk niet wegneemt dat sommige mensen een soort voorbeeldrol verwachten en een crewlid zich dus niet moet misdragen - temeer omdat hij de regels geacht wordt te kennen).
Jij zegt: "als een moderatie positief beoordeeld zou moeten worden dan is dat niet meer dan normaal voor een crew-reactie". Welnu, op de frontpage
zijn er geen crewreacties (behalve misschien in .plans en reviews eventueel), voor zover het de inhoud betreft. Ik heb het dan even niet over admin edits and such. Een gewone reactie op het nieuws is wat mij betreft nooit een crew-reactie, simpelweg omdat niet namens Tweakers.net reacties op nieuws gegeven moet worden naar mijn mening. Tweakers.net voorziet in het nieuws en ik vind dat zeer voorzichtig om moet worden gegaan met standpunten van T.net daarover - dus van crew die (in de hoedanigheid van vertegenwoordiger van T.net) namens T.net zou spreken. De NOS heeft er al vaak een handje van om een inhoudelijk oordeel op het nieuws te geven en dat moet T.net vermijden denk ik.
Voor dit standpunt spreekt des te meer dat crewleden niet als zodanig op de frontpage herkenbaar zijn. Zij hebben geen titel en geen kleur en dat is niet voor niets: ze zijn gelijk aan alle anderen voor wat betreft het voeren van de discussie aldaar: zij spreken niet als 'iemand van T.net'. Credits moeten dus verdiend worden met een goed inhoudelijk verhaal en niet met uiterlijk vertoon. Het plaatsen van reacties bij nieuwsartikelen op de FP is geen 'werk of plicht' als crewlid. Geen crewlid is verplicht op de frontpage te reageren - waar van een moderator in een inhoudelijk technisch GoT-forum uiteraard wel wordt verwacht dat hij zich een beetje mengt in de discussie op zijn forum. Om die reden vind ik het onjuist om de mogelijkheid tot het modereren van crew-reacties uit te sluiten. Bekijk het eens iets positiever: sommige crewleden hebben een ontzettend grote specifieke of algemene kennis, die zij kunnen uitdragen op de FP en zo kunnen delen met anderen. (En nee, niet alle crew heeft veel kennis en door kennis wordt je niet automatisch crew - er lopen bovendien heel veel niet-crewleden rond met heel veel kennis - het was niet mijn voornemen te generaliseren.) Als iemand echt weet waar hij over praat is het toch niet meer dan logisch dat hij net als alle anderen daarnaar gewaardeerd wordt, zeker als, zoals ik in het voorgaande betoogd heb, de rol van een crewlid bij het reageren op de frontpage exact gelijk is aan die van iedere andere user die daar zijn bijdrage levert?
Ik snap je ergernis dus wel enigszins, maar ik vind je oplossing ronduit onwenselijk en ben van mening dat je bij jouw onderbouwing van verkeerde vooronderstellingen uitgaat.
edit:
Wat die groene hieronder zegt dus. Alleen traditiegetrouw heb ik in /16 nogal wat woorden nodig om mijn mening uit de doeken te doen.

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.