Toon posts:

[Access 2000] Waarde tussenvoegen in auto inc kolom

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op een rare manier is uit een lijst van facturen, één factuur verwijderd. Dat was niet de bedoeling. Ik wil deze factuur er nu weer opnieuw inzetten met behoud van het factuurnummer. Dit is om diverse redenen van wezenlijk belang.

Het factuurnummer is echter een veld met primary key met auto inc eigenschap (automatische nummering). De tabel waar deze kolom deel van uitmaakt heeft relaties met andere tabellen.

Ik weet echter niet hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. Er staat mij iets bij van een trigger of een specifiek set commando, maar ik kan er niet meer op komen en kan het ook niet meer vinden. Het gaat dus om een eenmalige actie, dus
  1. teller verlagen naar gewenste nummer
  2. waarde invoegen
  3. teller weer verhogen naar oorspronkelijke auto inc nummer.
Ik heb al van alles geprobeerd in trent van:
  • Tijdelijke tabellen
  • Relaties verwijderd, auto inc verwijderd... (daarna loopt het vast, want auto inc is niet meer terug te zetten)
  • Etc.
Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:22
Je kan gewoon een INSERT statement uitvoeren op die tabel waarbij je gewoon zelf de waarde voor dat auto-nummer veld specifieert.
bv
code:
1
INSERT INTO tabel ( [id], naam) VALUES (57, 'melp')
Waarbij id dus een auto-inc veld is...

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik weer.... van alles gedaan en de meest voor de hand liggende mogelijkheid probeer ik niet.

Ik kan het atm helaas niet testen. Whoami, ik neem aan dat je in jouw voorbeeld bent uitgegaan van bijv. een lijstje van 100 (1 t/m 100) waarden, waarbij bijv. waarde 57 ontbreekt en opnieuw ingevoerd wordt?!

Verwijderd

Ja, dat is precies wat er gebeurt. Als 57 al zou bestaan krijg je een error (key violation).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2007 22:46 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Correct me if I'm wrong maar volgens mij vindt Access het niet leuk als je zelf een waarde aan een auto-inc veld probeert te geven (distant memories hoor ;) )

Oh, en PRG >> OFF (zie Waar hoort mijn topic?)

[ Voor 27% gewijzigd door RobIII op 16-10-2007 23:05 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Dat dacht ik ook, maar heb het net geprobeerd (access2007 welliswaar :p).

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

RobIII: Via de interface heb je gelijk, maar een query wordt sinds jaar en dag zonder problemen uitgevoerd :)

en nu nog naar het goeie subforum :)

[ Voor 31% gewijzigd door Lustucru op 16-10-2007 23:04 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Lustucru schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 23:03:
RobIII: Via de interface heb je gelijk, maar een query wordt sinds jaar en dag zonder problemen uitgevoerd :)
:X Ah, weet ik dat ook weer :P

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1