Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Versterker voor PC bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.600 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2009 16:53 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:28

Exirion

Gadgetfetisjist

Wil je het bouwen omdat het je leuk lijkt of omdat het goedkoop moet? Indien dat laatste het geval is zou ik gewoon eens op marktplaats kijken. Voor 50 euro kun je met een beetje mazzel al wat leuks hebben.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2009 16:53 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Audiofielen kunnen je in geuren en kleuren uitleggen dat de volumeregeling van je PC de resolutie van het geluid beperkt, hoe stiller hoe minder kwaliteit... érg veel kans dat je nooit het verschil zal horen, maar het is toch aan te raden een potmetertje in je versterker te steken (om te voorkomen dat je je luidsprekers opblaast bijvoorbeeld, als het opstartriedeltje per ongeluk op max volume wordt afgespeelt).

Als ik het zo lees, wil je gewoon een simpel dingetje waar geluid uit komt, een zekere oplossing is iets als het velleman-kitje K4003, 22.5€ + een transformator, misschien is voor jou toepassing zelfs geen voorversterkertje nodig.
Maar terwijl je toch bezig bent, kan je net zo goed iets als dit schema bij gooien (volumeregeling, balans treble en bass, allemaal stereo), weer geen extreme kwaliteit maar je kan het wel erg gemakkelijk zelf maken.
Als je het helemaal zelf wil doen, kan je gemakkelijk ipv die velleman 2 keer dit schema maken, kan samen met die voorversterker op dezelfde voeding hangen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Vortex_be
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-03-2024
en wat als je nu eens gewoon in de winkel zoeen goedkoop speaker setje koopt van 10 euro. de kwaliteit zal wel niet heel goed zijn maar het is beter als niks (en goedkoper als de oplossing van naftebakje)

i5 3570K|16 GB DDR3|GTX 1080TI|512 GB samsung 840 SSD - Samsung 46F8000 TV - Samsung 24" LCD - Logitech G11 + G903 + G25 + Z5500

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hier kan je veel zelfbouw audio projecten met schema's vinden:
http://sound.westhost.com/projects.htm

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2009 16:53 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Anthor schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 22:50:
Hier kan je veel zelfbouw audio projecten met schema's vinden:
http://sound.westhost.com/projects.htm
Die site is idd verplicht leesvoer als je het ingewikkelder wil maken dan dingen in het genre van de linkjes die ik heb gegeven. Hoe moet je design in elkaar zitten, wat moet thermisch gekoppeld zijn, hoe test je de versterker,... vind je er allemaal duidelijk uitgelegd.
Maar of dat dan nog allemaal haalbaar genoeg is en binnen het budget van TS valt, dat is nog te bezien.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik zou voor die 50 euro gewoon marktplaats edg in de gaten houden, voor dat geld kan je een hele mooie tegenkomen. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Verwijderd

Als je weinig ervaring hebt zou ik idd voor een Vellemankitje oid gaan. Zit gelijk mooi printje bij en dat klust de zaak gelijk een stuk simpeler in elkaar. Of als je ook zelf een printje wilt klussen zoek dan een schema dat met PCB layout komt anders moet je dat ook nog eens gaan ontwerpen (hoewel dat dan ook wel weer leuk is)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:27
Kijk hier eens naar : http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=1255

Daar bouw je onmogelijk tegenop ...

Als je het dan toch echt zelf wilt bouwen (Gunstig als je al een hoop onderdelen hebt liggen, of als je Sine heet natuurlijk ;) ) kijk dan eens naar een LM3875, simpeler dan dat worden versterkers niet.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Sine schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 22:32:
Kijk hier eens naar : http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=1255

Daar bouw je onmogelijk tegenop ...

Als je het dan toch echt zelf wilt bouwen (Gunstig als je al een hoop onderdelen hebt liggen, of als je Sine heet natuurlijk ;) ) kijk dan eens naar een LM3875, simpeler dan dat worden versterkers niet.
TDA7377 :P
Heb je alleen een 12V voeding nodig en wat C'tjes (ok, en een heatsink, maar die heb je vrijwel altijd nodig) voor een 4 kanaals amp :)
Die TDA kost 5 euro ofzo.

Die TDA kan hard genoeg voor thuis (heb 'm hier ook eens gemaakt). Sterker nog, ik zou er absoluut een volumeregeling op maken, want als je pc om wat voor reden dan ook ineens op 100% volume staat heb je een probleem (zere oren of kapotte speakers :P ).

Voor geluidskwaliteit is die LM3875 wel veel beter zo te zien :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2007 23:07 ]

Verwijderd

Zelf bouwen is ontzettend leuk, MAAR het kost je veel geld. Niet zo zeer componentjes, maar juist de andere grote onderdelen.

- lm3875/6 kost per stuk zo'n 6 euro. Koellichaampje van een euro of 10, 30 euro voor een mooie ringtrafo en dan heb ik het nog niet gehad over een mooi kastje waar al dit moois in gaat passen. Wil je dit netjes maken kom je denk ik al snel tegen de 100 euro.

-Velleman kitjes zijn fijn aangezien de kans op slagen groot is! (IVM pcb en geleverde componenten/handleiding) Ze zijn niet te kostbaar en omdat het vermogen wat lager is zijn de trafo's over het algemeen ook goedkoper.

-TDA7377, 1 stuk nodig. 1 12Vac voeding nodig (+gelijkrichter en grote elco +lm338) Een klein handje componenten en een koellichaam. Dit is wellicht het meeste vermogen dat je met <50euro zelf kan maken.

-En zo zijn er een berg mogelijke IC's die je kan proberen. TDA2003,2030,2050 etc LM1875/6, LM4730/1 en ga zo maar door. Neem maar eens een kijkje op de audio afdeling van www.national.com en als je dan toch ebig bent, de chip afdeling van www.diyaudio.com

-35euro amp kopen (wat Sine zegt) werkt zeker goed, weet verder niks van de kwaliteit.

-http://www.t-amp.nl/?gclid=CIefqKKXmI8CFQZ3MAodX0ddVw T-amp, google er maar eens op. Koop er een 12Vdc, 45VA voeding bij en je bent klaar. Maar let op: Het net staat vol met "upgrades"! Vind je het fijn dat de amp zeker werkt, maar vind je het ook leuk om te solderen, dan kun je hier naar kijken. Voor 70 euro ben je dan zeker van een "vleugje" HiFi. (2*8 watt meen ik)

Dus, wil je zo goedkoop mogelijk uit zijn ga je NIET zelf bouwen, maar zoeken naar bestaande oplossingen (marktplaats/ebay/koopjes)
Zelf bouwen is leuk, maar is kostbaarder en succes is niet gegarandeerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2007 12:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2009 16:54 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:28

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 15:04:
Moet dan nog een ringkerntrafo bij, denk ongeveer 30 Euro?
Voor 30 euro heb ik op Marktplaats een keer een puntgave Denon PMA260 gekocht ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1