Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Rica tuning] ik snap het niet

Pagina: 1
Acties:
  • 518 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Ik zit vaak op de Rica site te kijken wat voor tuning opties mogelijk zijn voor bepaalde volvo's.

Bijv een v70 2.0T met 180 pk standaard

Standard Power options
MAXIMUM POWER 132 kW / 180 hp 165 kW / 225 hp
MAXIMUM TORQUE 240 Nm / 2200 rpm 300 Nm / 3500 rpm

Grafiekje power curve:
Afbeeldingslocatie: http://www.rica.nl/chiptuning/power_curve.php?id=864

en het toegenomen koppel:
Afbeeldingslocatie: http://www.rica.nl/chiptuning/torque_curve.php?id=864

Als ik zo naar de grafiekjes kijk, zie ik idd dat aantal kWs stijgt van 132 naar grofweg 165. Hetzelfde voor de koppel van 240 naar 300Nm.
Echter, de site spreekt van 240Nm standaard @ 2200 rpm terwijl dat absoluut niet het geval is in de 2e grafiek.

Mis ik nu iets, of is de beschrijving op de site verkeerd.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Grafiek is fout. Zoek maar eens de standaard specs op google. Max koppel is op 2200rpm

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

gok dat de grafiek alles /2 moet gezien volgens de grafiek max koppel bij 4400rpm zit
ook niet, las 'm ff verkeerd uit :+

[ Voor 20% gewijzigd door GoldenSample op 16-10-2007 19:00 ]

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Het komt anders wel erg vaak voor, bij veel van de modellen staat de max koppel bij verkeerde rpm aangegeven.

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:40

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

ach sowieso staat rica tuning wel aardig goed bekend, alleen zijn de prijzen er ook naar. haha

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Verwijderd

mydogisgone schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 01:59:
ach sowieso staat rica tuning wel aardig goed bekend, alleen zijn de prijzen er ook naar. haha
nou, vind ze heel duur en weinig extra's bieden. Als kijk naar mijn auto : Lancia Thesis 2.4 JTD 20V die gaat van 150 naar 166 pk. Iets dat al niet klopt omdat de Thesis 170pk standaard heeft en met chiptuning via de importeur zelf naar 225pk is gebracht. En met behoudt van garantie. Dit heeft maar 510 euro gekost.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-11 06:42

Daniel

Kapitein NCC-1701
Rica gaat blijkbaar uit van de 10-kleps versie van die motor, die wel degelijk 150 pk en 305 Nm heeft. Volgens de site levert tuning 178 pk en 355 Nm op wat inderdaad geen erg schokkende winst is. Jij hebt dan de 20v-versie, die levert standaard al 175 pk en 380 Nm en daar zal vast nog wel wat meer winst te behalen zijn.

Rica is inderdaad niet de goedkoopste maar staat wel bekend (ook eigen ervaring) als een betrouwbare tuner die niet zomaar wat rotzooi-software in je auto zet.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het kan ook aan de manier van meten liggen. Als ze het vermogen meten d.m.v. een acceleratietest dan kan het natuurlijk zijn dat de turbo pas echt druk opbouwt als de motor al voorbij de 3000 toeren is. Als ze het vermogen meten d.m.v. afknijpen dan draait de turbo al mee en krijg je een groter vermogen bij een lager toerental.
Volvo geeft zelf trouwens 240Nm vanaf 1850 toeren.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

Rica staat ook binnen onze Nissanclub zeer goed bekend. Eigenlijk beetje onze huis-tuner ;)
We hebben dan ook goed contact met ze.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
ik vind een hoop chiptuners altijd van die grote uitspraken doen "50% meer vermogen" oid...
Je zal misschien iets meer top hebben, maar niet zo veel. (ja, ok. bij turbomotoren valt vaak redelijk wat te winnen)

dingen die bijna nooit vermeld worden, maar ook interessant zijn, zijn lager verbruik bij lage toeren en een betere throttle-response. Allemaal opties.

U vraagt, wij antwoorden.

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
MeMoRy schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 19:00:
ik vind een hoop chiptuners altijd van die grote uitspraken doen "50% meer vermogen" oid...
Je zal misschien iets meer top hebben, maar niet zo veel. (ja, ok. bij turbomotoren valt vaak redelijk wat te winnen)

dingen die bijna nooit vermeld worden, maar ook interessant zijn, zijn lager verbruik bij lage toeren en een betere throttle-response. Allemaal opties.
Een beetje tuner kijkt _juist_ naar het verbeteren van het verloop van je vermogen en koppel. Hoge waardes waar je helemaal niets aan hebt omdat ze heel snel opbouwen, totaal 500rpm "breed" maximaal zijn en vervolgens weer afbouwen schiet je weinig mee op. Je hebt veel meer aan een vlak kopperverloop, dat er minder hard in komt (besparen van je koppeling en allerlei andere delen).

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
dat bedoel ik te zeggen... een aantal chiptuners lijkt zich meer te richten op jochies die veel pk's willen... die veel geld hebben maar geen kennis van zaken... die chiptuners komen mij niet erg professioneel over.

Ik prefereer (net als jij dus) de echte tuners

U vraagt, wij antwoorden.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:00

JT

VETAK y0

Ja maar dat ga je bij ongeblazen motoren niet bereiken met alleen een chipje.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Precies, er is in nederland maar 1 echte tuner. En dat is Jeroen Dik.

Helaas moet ik naar ABT van de leasemaat. :(

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Pagina: 1