Toon posts:

HD nu als ATA of SATA?

Pagina: 1
Acties:
  • 669 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Net een nieuwe PC gekocht en daarin zitten 2x DVD/RW met SATA en 3x Samsung HD501LJ SATA-II schijven onder Vista. Ik vond ze wat langzaam gaan, dus de properties opgezocht en daarin staat onder IDE ATA/ATAPI controllers mijn 3 harddisks als Device type 'ATA disk' en Current Mode 'Ultra DMA Mode 5'.
Het lijkt me dat daar SATA moet staan, dus op internet gezocht, maar naast veel klachten over Vista installeren op SATA schijven en nog iemand met hetzelfde probleem maar geen goed antwoord ben ik benieuwd of dit nu goed is of niet? Wat hoort er te staan en welke mode?

Een ander advies wat ik vond was HDTune draaien en die geeft aan Supported UDMA Mode 7, Active UDMA Mode 5. Lijkt me ook al niet goed.

Kan iemand mij zeggen of een SATA installatie ook SATA bij properties etc. aangeeft en of mijn HD's nu langzamer werken dan ze kunnen of niet? Mijn pc is door een webwinkel samengesteld en mijn vorige pc had alleen ATA schijven.

Aanvulling:

Moederboard: Asus P5k met P35+ ICH9 en Sata 3.0 GB/s
Processor: Intel E6750

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2007 18:25 ]

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:43
S-ATA == ATA

Maar waarschijnlijk bedoel je dat je pc je S-ATA disk herkend als een P-ATA schijf. Dat is even kwestie van een BIOS setting (IDE emulatie uitzetten).

Wat voor moederboard / chipset gaat het om?

[ Voor 12% gewijzigd door Spixo op 16-10-2007 18:06 ]

Verwijderd

Ik vond ze wat langzaam gaan

Waar baseer je dat op? Dat lijkt me eerder aan Vista te liggen :)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Waarschijnlijk is de controller ingesteld op IDE-modus. Zodoende kun je Windows installeren zonder driverdisk voorafgaand aan Setup, maar dan mis je wel enkele SATA-functies zoals bijvoorbeeld Native Command Queuing (NCQ).

Je kunt de modus instellen op AHCI, maar eerst dien je een registerwaarde te wijzigen.
Zie voor meer informatie hierover Microsoft.com » STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE.

Voor meer informatie aangaande AHCI:
Advanced Host Controller Interface specification for Serial ATA (Intel.com)
Advanced Host Controller Interface (Wikipedia)

Ervan uitgaande dat dit van toepassing is op jouw hardware; je bent namelijk je systeemspecs vergeten.
Controleer dit dus even voordat je aan de slag gaat.

[ Voor 34% gewijzigd door Rone op 16-10-2007 18:33 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
r00n schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 18:17:
Waarschijnlijk is de controller ingesteld op IDE-modus.
Je kunt de modus instellen op AHCI, maar eerst dien je een registerwaarde te wijzigen.
Ik heb de register waarde gewijzigd. Daarin in de BIOS de J-micron controller aangezet als AHCI (stond nu inderdaad op IDE). Computer opnieuw aanzetten, werkt, maar geen wijzigingen, behalve dat ik bij de 'Device Manager' nu de ICH9 controller en dual channel PCI IDE controller erbij heb.
[tevens foutmelding bij een dvd speler] Harddisks staan nog steeds hetzelfde.

Opnieuw BIOS in gegaan en onder SATA Configuration gekeken, ik neem aan dat ik daar nog een aanpassing moet doen, maar bij 'SATA configuration', Configure SATA as, heb ik nog steeds alleen als optie 'IDE'.

Ik ga handleiding moederboard nog een keer doorlezen en google'n, maar als iemand nog ideeen heeft dan hoor ik ze graag.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:43
Een ICH-9 draait voor zover ik weet alleen in IDE modus in tegenstelling tot de ICH-9R.

Correct me if i am wrong...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles terug gezet zoals het stond (geen AHCI etc.) nadat ik binnen GoT op HD Tune zocht, mijn waarden zijn goed te vergelijken met die van anderen. Als voorbeeld deze link

http://img241.imageshack.us/my.php?image=samsung500gbpe2.jpg

waarbij een average van 64.7 MB/s en een burst rate van 153.0 wordt gescored, terwijl bij mij dit op 63.5 MB/s en 149.6 staat met precies dezelfde harddisk, vrijwel hetzelfde.

Toch ben ik benieuwd of het niet nog beter kan, aangezien HD tune onder 'Info' aangeeft dat de HD UDMA mode 7 aan moet kunnen.

Suggestions welcome.

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:05

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

ik denk niet dat udma 7 of 5 veel zal uitmaken, een enkele sata disk trekt die udma 5 mode al geeneens vol, je score is inderdaad goed zoals je zelf al zegt, ik zou me er verder niet veel van aantrekken en lekker zo laten lopen.

[specs]

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:44
Als je AHCI gaat activeren kan je:
* NCQ gebruiken (wat in werkelijkheid eigenlijk enkel MINDER performant gedrag met zich meebrengt)
* harde schijven gaan hotswappen (wat voor een desktop echt niet gaat gebeuren)

In ruil daarvoor krijg je:
* 15 seconden extra wachttijd bij het booten (Intel AHCI bios)
* niks extra prestaties
* allerhande problemen bij het installeren van windows (druk op F6 voor diskette met drivers etcetera)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

ICH9 ondersteunt hardwarematig geloof ik wel AHCI, maar wordt volgens mij niet officieel ondersteunt met driver support daarvoor.
Nou zijn er wel hacks voor geloof ik, maar ik denk dat je in de IDE Emulatie modus beter af bent in dit geval.

Overigens heeft het geen nut om de J-Micron controller op AHCI te zetten als je je schijf aan de Intel ICH9 controller hebt hangen. Maar ik zie niet staan waar de schijf aanhangt, dus daar valt weinig over te zeggen door mij. De J-Micron presteert verder geloof ik een stukje minder dan de Intel controller, dus als je hem al aan de Intel hebt hangen zou ik hem lekker laten zitten.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• phobosdeimos
Ultraman schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 10:03:
ICH9 ondersteunt hardwarematig geloof ik wel AHCI, maar wordt volgens mij niet officieel ondersteunt met driver support daarvoor.
Nou zijn er wel hacks voor geloof ik, maar ik denk dat je in de IDE Emulatie modus beter af bent in dit geval.
ICH9 is 100% identiek aan ICH9R, dus ook voor AHCI, enkel is er geen Raid ondersteuning.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:14
Volgens de Intel site ondersteunt de normale ICH9 geen AHCI, echter schijnt het i.c.m. toch Vista wel weer te kunnen.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Daarom zeg ik: blijkbaar is er wel hardwarematige ondersteuning maar geen officiële driver support. Dat is namelijk de indruk die ik er van krijg, heb hier op het moment geen ICH9 en zal die naar alle waarschijnlijkheid ook niet gaan halen dus ik kan alleen speculeren.
Misschien dat Intel liever de iets duurdere ICH9R chips slijt?
Die methode hebben ze wel vaker toegepast.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• phobosdeimos
Het moet iets softwarematig zijn idd, want Debian GNU/Linux in combinatie met AHCI actief op mijn ICH9 chipset werkt perfect (windows XP is een ander verhaal idd).

Verwijderd

Heb je niet gewoon je schijf op SATA 1,5Gbps gejumpered? Vaak moet je een jumper weghalen (of toevoegen?) om op 3Gbps mode te werken. Maar dat zal je performance niet significant doen veranderen. Verder raad ik aan je schijven op de intel controller te laten en geen gebruik te maken van extra controllers zoals JMicron.

IDE mode is wel zo handig, heb je geen driverproblemen. Je mist hot-plug en NCQ maar als je dat toch niet gebruikt is er niet veel reden om toch AHCI te willen.

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik ben er zojuist ook achtergekomen dat mijn nieuwe WD Blackseries onder de info tab van HDTune supported UDMA6/Current UDMA5 aangeeft. De WD hangt onder de ICH8R, bios staat op IDE, interface type op AUTO (max UDMA5 ondersteuning).

Vraag ik me nu ook af of het zinvol is om alsnog de ACHI in te schakelen. Ik draai overigens XP Pro op 2 raptors die op de Areca 1200 zijn aangesloten. Tijdens XP installatie heb ik de Intel drivers niet geladen, enkel de Areca drivers.
Pagina: 1