• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Topicstarter
Van nu.nl:
Experiment met wave in De Kuip
Uitgegeven: 12 oktober 2007 11:32
Laatst gewijzigd: 12 oktober 2007 11:57

ROTTERDAM/EINDHOVEN - Wetenschappers en voetbalsupporters doen tijdens de Open Dag van Feyenoord op 19 juli 2008 mee aan een experiment met de wave.

De wave gaat volgens literatuur in 90 procent van de gevallen met de klok mee door het stadion. De onderzoeker van de Technische Universiteit Eindhoven denkt dat mensen de natuurlijke neiging hebben om op hun rechterbuurman te letten.

Van Heijst vergelijkt de wave met twee golven water die na een botsing hun gang voortzetten. De hoogleraar verwacht echter dat de wave stopt als die botst. Alleen als het publiek nadrukkelijk de opdracht krijgt om het blikveld te verruimen en op meer mensen links en rechts naast zich te letten, zou de wave na de botsing kunnen doorgaan, denkt Van Heijst.

Initiatief

Het experiment is een initiatief van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen die volgend jaar tweehonderd jaar bestaat en dat wilde vieren met het publiek. Ook Feyenoord viert volgend jaar feest. De club bestaat dan honderd jaar.
Volgens mij is het artikel niet volledig. Uit de tweede alinea lees ik dat de bedoeling eigenlijk is om twee waves die tegengesteld aan elkaar lopen met elkaar te laten botsen.
Ik zeg dat die altijd uitdoven en dat dat niets te maken heeft met letten op de rechterbuurman maar met het simpele feit dat je een wave alleen doorgeeft als je een buurman ziet opstaan.
Als er dus tegelijkertijd een buurman links en rechts opstaan dan sta je op, maar die beide buurmannen gaan niet nog een keer opstaan omdat jij opstaat. Dus dooft de wave uit.

In ASCII art:
-_______-
^-_____-^
-^-___-^-
_-^-_-^-_
__-^-^-__
___-^-___
____-____
_________

Deze redenering klopt toch?

De enige manier om een wave te laten botsen en door te laten lopen is door een loper voor de mensenmassa te zetten.

Signatures zijn voor boomers.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
In theorie heb je gelijk. In de praktijk zullen er enkelen toch "hun blikveld vergroten" en de aankomende waves van beide kanten inzetten. Hoe verder je van het punt van de "botsing" afzit hoe sterker dit effect optreed denk ik.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Alvast feli@KNAW, maar (in dit geval) jammer dat men het doel vooraf al zo publiek heeft gemaakt. Zie ook "Alleen als het publiek nadrukkelijk de opdracht krijgt om..." Niet dat het hele publiek het bericht zal lezen, maar imho toch niet handig.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Tja, als je net bent opgestaan voor de wave heb je toch geen zin om weer meteen te gaan staan? :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 18:16:
Tja, als je net bent opgestaan voor de wave heb je toch geen zin om weer meteen te gaan staan? :P
Precies!
Om twee waves in tegen gestelde richting te laten ontstaan moet er überhaupt een soort afspraak c.q. instructie zijn dat daar waar de wave ontstaat het de bedoeling is dat de mensen het in twee richtingen ook werkelijk zo doen. . .dit creëert op den duur een discipline voor het ontstaan van twee waves. . .als je dit niet forceert ontstaan die twee waves ook niet. Ben je eenmaal zover dan zullen ook op de plaats van de "botsing" de mensen eerst even gaan zitten en dan weer opstaan (volgens een afspraak) om de wave door te laten gaan. Als dit niet afgesproken wordt zal het een zootje worden. . .sommige mensen zien een wave van links zien aankomen en zullen het leuk vinden om mee te doen. Anderen zullen het "te veel" moeite vinden omdat ze net van te voren hun Cola en Patat (of bier en worst) weer opgepakt hebben.

Ik elke geval kan je niet spreken van een "botsing" op het punt waar de twee waves samenkomen omdat een "stadium wave" geen transport van een fysiek medium is maar slechts transport van informatie op basis van afspraak- - -het volgt niet de weten van de fysica maar de regels van een afspraak. Om zo iets tot stand te brengen volgens een specificatie moet iedere deelnemer precies weten wat ie moet doen.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-01 16:40
Volgens mij kan je dit met een heel simpel experiment uitproberen.
Je zet 20 mensen op een rijtje, laat ze zitten, en instrueer ze goed de buurtjes in de gaten te houden vanwege de wave. Je vertelt ze het doel (de dubbele wave) nog niet.
Dan ga je oefenen: je zegt tegen persoon 1 ga staan en weer zitten: gevolg een wave van 1 naar 20.
Doe dit een aantal keer, afwisselend startend bij persoon 1 en 20, en laat af en toe totaal onverwachts persoon 1 en 20 tegelijk staan...

Daarna herhaal je het experiment als je het doel hebt duidelijk gemaakt.

Ik denk dat, afhankelijk van motoriek van de personen ongeveer in het midden volgende dingen zullen gaan gebeuren:
- de wave dooft volledig ongeveer in het midden uit
- de wave dooft in een kant uit, maar een kant gaat hij door.
- de wave gaat tweezijdig door. In feite keren de 2 waves om, meer nog dan dat ze elkaar passeren!

Uiteraard is het zo dat dit microexperiment niet echt de werkelijkheid van een stadion met duizenden mensen dekt, maar als in het microexperiment het mogelijk is om de 2 waves door te laten gaan, zal dit ook in een stadion kunnen!

Houdoe

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Logisch gezien zou ik zeggen dat vanuit het middelpunt (of kantelpunt) van de wave gezien, zullen er 3, 5, 7 of 9* mensen blijven staan waardoor de mensen aan beide zijden weer gaan staan. Dus het middelpunt zal niet een "middelpunt" van 1 persoon (of rij van personen) zijn, maar de wave zou theoretisch gewoon door moeten gaan.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg :P

*afhankelijk van de wave

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Pagina: 1