Onkyo 875/905 of Denon 3808

Pagina: 1
Acties:
  • 7.090 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AleSyS
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-04-2021
Ik heb inmiddels mijn Onkyo 805 in de verkoop gedaan. Ik ben opzoek naar een receiver met upscale mogelijkheid naar 1080p, helaas heeft de 805 dat niet.

Nu zie ik dat de Onkyo 875/905 of Denon 3808 dit beide ondersteunen.

Nu zou de Onkyo 875/905 een HQV-scaler hebben en de Denon een Faroudja

Qua spec's lijken de receivers erg veel op elkaar, alleen lijkt het er op dat de Onkyo's meer vermogen zouden hebben en de Denon weer upgrade opties via het internet.

Ik moet wel zeggen dat ik erg gecharmeerd ben van de power die de onkyo levert. Ik heb voorheen altijd Yamaha gehad. Helaas heb ik qua versterker/receiver nooit ervaring gehad met Denon

Hoe zit het dus nu met de verschillen van scalers mbt HQV en Faroudja

Overigens lees ik ook op de diverse Forums (fora) dat 4803 van Denon nog wel scaler problemen heeft...geeft de kleur blauw niet door.

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-10-2025

PaulX

Beyond your imagination...

Hmm, je hebt zo te zien duidelijk je 'huiswerk' gedaan ;-)
Ik zou zelf in dat geval eerder kiezen voor de Onkyo TX-SR875 met de HQV Reon chip
in tegenstelling tot de ietwat minder interessante Faroudja chip in de Denon 3808,
maar als je meer geeft om design & degelijkheid zou ik voor de Denon gaan.

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

• AleSyS
PaulX schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 12:23:
Hmm, je hebt zo te zien duidelijk je 'huiswerk' gedaan ;-)
Ik zou zelf in dat geval eerder kiezen voor de Onkyo TX-SR875 met de HQV Reon chip
in tegenstelling tot de ietwat minder interessante Faroudja chip in de Denon 3808,
maar als je meer geeft om design & degelijkheid zou ik voor de Denon gaan.
Ik weet ook niet het voordeel is van firmware upgrade optie bij de denon

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Als er later nog bugs in de firmware zitten kun je die eruit werken met een firmware upgrade.

Portfolio

• PaulX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-10-2025

PaulX

Beyond your imagination...

Sja, ik weet niet precies de details maar firmware updaten kan denk ik ook op de TX-SR875, want als het met de TX-SR605 kan (zoals hier is te lezen) is er grote kans dat het ook wel mogelijk moet gaan zijn op de duurdere modellen zoals dus de 875/905)
Het valt natuurlijk te betwijfelen of dat echt nodig is...

ASRock Z97 Extreme6, Intel Core i7-4790S, G.Skill 16GB DDR3-1866, Samsung 950 Pro 256GB m.2 SSD (GPT, Bootdrive)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:33
Als de 805 jouw qua geluid en power goed bevalt moet je de 875 nemen, die is nagenoeg hetzelfde maar met betere videoprocessing en ietsjes bijgeschaafd versterkergedeelte. Dan weet je dus wat je krijgt :)

De 3808 is natuurlijk ook een prachtig apparaat maar op papier slaat de balans toch iets door naar de Onkyo. Hoe dit in de praktijk zal zijn weet ik niet maar er al wel het een en ander te vinden op het internet over de keuze Denon 3808 of Onkyo 875 (zijn op dit moment de meest vooruitstrevende receivers in hun prijsklasse, dus met elk zit je sowieso goed).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• klaasjanb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05-2021
AleSyS schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 12:09:
Overigens lees ik ook op de diverse Forums (fora) dat 4803 van Denon nog wel scaler problemen heeft...geeft de kleur blauw niet door.
Bij Denon slaat het het laatste cijfer in de typecode op het modeljaar. Dat in 2003 nog wat kinderziektes opgetreden zijn zal nu waarschijnlijk niet zoveel uitmaken.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 15:04
De 875 schijnt wel een ongelovelijk heethoofd te zijn dus hou daar rekening mee.. (voldoende ventilatie e.d.)

Systeem Specs

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:17

lier

MikroTik nerd

Wat voor speakers gaat de versterker aan sturen ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Abbadon schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 13:11:
De 3808 is natuurlijk ook een prachtig apparaat maar op papier slaat de balans toch iets door naar de Onkyo. Hoe dit in de praktijk zal zijn weet ik niet maar er al wel het een en ander te vinden op het internet over de keuze Denon 3808 of Onkyo 875 (zijn op dit moment de meest vooruitstrevende receivers in hun prijsklasse, dus met elk zit je sowieso goed).
Hm, dat 'op papier' wordt vooral bepaald door waar je naar kijkt. Als je alleen naar videoprocessing kijkt zal de onkyo wel winnen, maar die ethernetfuncties zijn ook niet niks. Wat geluidskwaliteit betreft lijkt de denon net iets beter uit de reviews te komen, maar de verschillen zijn zo klein dat het de vraag is of het in de praktijk echt zal schelen, of dat het misschien gewoon een kwestie van smaak wordt. Qua problemen lijkt de Onkyo meer last van warmte te hebben, terwijl de Denon eerder bugs in de firmware heeft (en soms problemen met updaten ervan). Al met al vind ik het bij elkaar erg lastig om een betere aan te wijzen.

Maar volgens mij zijn dit niet de enige 'meest vooruitstrevende receivers', neem de Yamaha RX-V3800, heeft ook ethernet, een anchor bay scaler (die van de DVDO scalers, al is het maar de vraag hoe goed de implementatie is in deze receiver, weet iemand hier toevallig reviews van?) met natuurlijk de bekende Yamaha DSP programma's, inclusief parametrische equalizer. En daarbij komt natuurlijk dat de geluidskwaliteit van de voorganger, de RX-V2700, alom geprezen werd in de prijsklasse, met de 3800 zit het waarschijnlijk dus ook wel snor.

Wel enkele beperkingen die ik tegenkwam voor al deze receivers:
- HDMI wordt niet naar analoog geconverteerd
- 1080p component input vanaf een XBOX 360 naar HDMI converteren lijkt onmogelijk (De Denon en Yamaha kunnen 1080p input van component alleen weer via component uitspugen, de Onkyo schijnt ook problemen te hebben hiermee, maar het is me niet helemaal duidelijk waarom, en of het alleen voor de XBOX als bron geldt)
- conversie, scaling en overlays werken maar in beperkte mate: De Yamaha kan uberhaupt HDMI inputs niet scalen en geeft ze onveranderd door, overlays van volumeveranderingen (short message display noemt Yamaha dat). De denon kan wel HDMI scalen (Manual Setup / HDMI Setup / i/p Scaler menu), maar de scaler kan niet overweg met deep color (converteert 10 of 12 bit naar 8 bit) en xvYCC signalen. De Onkyo lijkt aanpassingen voor analoge bronnen te missen, schijnt niveaus (zwart/witniveau) aan te passen, scalerinstelling beperkt tot outputresolutie en wel/geen xvYCC.

Persoonlijk vind ik de TX-NR905 wat te duur, en omdat scalerfuncties steeds minder belangrijk worden naarmate er meer echte HD bronnen komen, en ik een beetje bang ben voor warmteproblemen van de Onkyo (hij moet in een gesloten kast, niet op een 'open' glasplaat) en problemen met HDMI handshakes denk ik dat ik voor de Denon kies (of misschien toch die Yamaha als hij snel leverbaar wordt?). lastig, lastig ;)

• AleSyS
Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 15:34:
[...]

Maar volgens mij zijn dit niet de enige 'meest vooruitstrevende receivers', neem de Yamaha RX-V3800, heeft ook ethernet, een anchor bay scaler (die van de DVDO scalers, al is het maar de vraag hoe goed de implementatie is in deze receiver, weet iemand hier toevallig reviews van?) met natuurlijk de bekende Yamaha DSP programma's, inclusief parametrische equalizer. En daarbij komt natuurlijk dat de geluidskwaliteit van de voorganger, de RX-V2700, alom geprezen werd in de prijsklasse, met de 3800 zit het waarschijnlijk dus ook wel snor.

Wel enkele beperkingen die ik tegenkwam voor al deze receivers:
De denon kan wel HDMI scalen (Manual Setup / HDMI Setup / i/p Scaler menu), maar de scaler kan niet overweg met deep color (converteert 10 of 12 bit naar 8 bit) en xvYCC signalen. De Onkyo lijkt aanpassingen voor analoge bronnen te missen, schijnt niveaus (zwart/witniveau) aan te passen, scalerinstelling beperkt tot outputresolutie en wel/geen xvYCC.

Persoonlijk vind ik de TX-NR905 wat te duur, en omdat scalerfuncties steeds minder belangrijk worden naarmate er meer echte HD bronnen komen, en ik een beetje bang ben voor warmteproblemen van de Onkyo (hij moet in een gesloten kast, niet op een 'open' glasplaat) en problemen met HDMI handshakes denk ik dat ik voor de Denon kies (of misschien toch die Yamaha als hij snel leverbaar wordt?). lastig, lastig ;)
De Onkyo wordt idd behoorlijk warm. Op diverse fora lees ik dat in sommige gevallen het een negatief effect heeft op de HDMI unit.

Wat betreft de scaler...ik vraag me nog steeds af hoe de kwaliteits verschillen zijn tussen de Reon scaler (Onkyo) en Faroudja (Denon).

Ook hiervan lees op je diverse fora dat de Reon de beste kwaliteit zou leveren. Hoe zit het dan met deep color wat jij omschrijft. Dat wordt pas bij Blu ray e.d. ondersteund toch :? Dan zou je dus eventueel de scaler hiervoor moeten uitschakelen en een pass through moeten gebruiken op de receiver. Nou wist een verkoper te vertellen dan in aankomende blu ray spelers van Denon wellicht wel een HQV scaler komt te zitten

Voor als nog wil ik de scaler gebruiken om content van samsung HD cable decoder te scalen en van mijn sony dvd/hdd record en uiteraard de normale DVD output van mijn panasonic 10a blu ray speler.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:33
Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 15:34:
[...]

Hm, dat 'op papier' wordt vooral bepaald door waar je naar kijkt.
Dat klopt. Maar de basis van een receiver is imo geluid, dan beeld en als laatste iets als ethernet. De Onkyo is voorzien van zwaarder versterkermateriaal (vertaalt zich ook wel naar het gewicht, 23 vs 18kg), iets betere DAC's en een betere videoprocessor. En hij is ook nog eens THX gecertificeerd (voor zover dat überhaupt wat zegt). Maar als ethernet een welkome aanvulling is, dan is de beslissing natuurlijk snel gemaakt. Zie hier de specs van beide receivers naast elkaar. Maar nogmaals, dit is op papier, over de praktijk kan ik niks zeggen.
Maar volgens mij zijn dit niet de enige 'meest vooruitstrevende receivers', neem de Yamaha RX-V3800.
Ja, maar die heb ik nog nergens te koop zien staan? Als hij verkrijgbaar is al hij zich waarschijnlijk probleemloos kunnen meten met de Denon en Onkyo.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• AleSyS
Helaas heeft de 3808 geen wifi aansluiting alleen ethernet. Zou er een mogelijk zijn om toch middels wifi de receiver aan te kunnen sturen voor internet radio e.d. Ik heb een wifi router maar die staan in de meterkast dus middels bekabeling aanlsuiten wordt een beetje moeilijk...of ik moet tig meter kabel naar mijn woonkamer leggen/trekken

• klaasjanb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05-2021
AleSyS schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 20:49:
Helaas heeft de 3808 geen wifi aansluiting alleen ethernet. Zou er een mogelijk zijn om toch middels wifi de receiver aan te kunnen sturen voor internet radio e.d. Ik heb een wifi router maar die staan in de meterkast dus middels bekabeling aanlsuiten wordt een beetje moeilijk...of ik moet tig meter kabel naar mijn woonkamer leggen/trekken
Je kan er altijd nog een bak euro's tegenaan gooien en voor de 4308 gaan, die wel wifi heeft.
Een goedkoper alternatief is misschien een cheap (11g is genoeg) accesspoint aan je receiver te hangen en in client modus te configureren. Is wel een extra kastje, maar waarschijnlijk goedkoper.

Verwijderd

Dit noemen ze dus een luxe-probleem :D

Op avforums heb ik al gelezen dat de HQV-chip in de Onkyo blijkbaar toch ook wat problemen heeft ivm upscaling (maar dit ging wel over de 905)

De 3808 heeft idd geen Wifi, maar is makkelijk op te lossen door de ASD-3W van Denon aan te schaffen, spaar je gelijk een paar eurotjes uit :)

Ik zit zelf te twijfelen tussen de 875 en de 3808, maar mijn keuze gaat eerder richting Denon, en ik ga eerlijk zeggen... alleen om de looks, want qua prestaties zal er niet zoveel verschil in zitten. En ik ga er Monitor Audio Silver speakers mee aansturen, en dit zijn niet zo brute speakers vind ik, dus daarom eerder de kalmte van de Denon voor mij :)

Verwijderd

Abbadon schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 20:34:
[...]
Dat klopt. Maar de basis van een receiver is imo geluid, dan beeld en als laatste iets als ethernet. De Onkyo is voorzien van zwaarder versterkermateriaal (vertaalt zich ook wel naar het gewicht, 23 vs 18kg), iets betere DAC's en een betere videoprocessor. En hij is ook nog eens THX gecertificeerd (voor zover dat überhaupt wat zegt).
Mja dat zijn specs. THX certificatie boeit me niet zoveel, maar het kan afgezien van de kosten die ze ervoor maken ook weinig kwaad denk ik. Maar ik denk dat deze verschillen eigenlijk weinig zeggen over de geluidskwaliteit.

Het duitse blad audiovision heeft in het oktobernummer de Onkyo en de Denon beide gereviewd (ze zijn te downloaden en te betalen met telefoon op www.audiovision.de , leuk als je beltegoed over hebt, maar de kwaliteit van de reviews lijkt wat minder te zijn dan die van audio of stereoplay). De meetresultaten zijn ongeveer als volgt:

De Onkyo heeft in multichannel (5 belast denk ik) 2 watt meer dan de Denon (120 vs 118 op 8 ohm), in stereo 8 watt (236 vs 228 in 4 ohm). De signaal/ruisafstand en vervorming van de Onkyo zijn vrijwel gelijk aan de Denon, maar de frequentierespons (lineariteit) is iets minder. Uiteindelijk krijgen beide receivers in de subjectieve luistertest dezelfde score voor stereo, en krijgt de Denon 1 puntje meer voor surround (25/30 vs 24/30 voor de Onkyo).

Stereoplay heeft een gratis te downloaden vergelijking van de Yamhaha RX-V1800 en de Onkyo TX-SR805, net een model lager, maar de 805 weegt evenveel als de 875 en schijnt ook een grotendeels vergelijkbare versterkeropbouw te hebben. Hierbij heeft de Onkyo dus net wat mindere meetresultaten, meer harmonische vervorming, en in de subjectieve luistertest krijgt hij voor stereo 2 punten lager dan de Yamaha. Een voordeel van de Onkyo is wel dat hij zich beter houdt bij sterk reactieve belastingen.

De Denon AVR-4308, wel een prijsklasse duurder, maar toch leuk voor de vergelijking, krijgt een stukje hogere scores: http://www.stereoplay.de/d/153762

Audio heeft wel een test van de AVR-3808, maar deze is helaas niet gratis. Hierin wordt genoemd dat de geluidskwaliteit vergelijkbaar is (gelijke scores ook) met de Yamaha RX-V2700, welke ze daar een referentie in zijn prijsklasse vinden: "Ehre, wem Ehre gebührt: Der Yamaha macht in Surround die 90 Punkte voll – und der Denon zieht mit ihm gleich, weil er zwar nicht ganz so weiträumig-feine Filmpanoramen zeichnet, dafür aber auch in diesem Vergleich erdiger und druckvoller musiziert. Dass der Denon den Yamaha aber ausgerechnet in dessen Star-Disziplin „Stereo, analog“ ernsthaft in Bedrängnis brachte, hatte wirklich niemand erwartet. Gerade hier, wo sein Vorfahre eher etwas lustlos wirkte, ließ es der 3808 richtig krachen."

Als laatste heb ik nog een test in Video ( www.video-magazin.de ) gezien, waarin de Onkyo er als beste uit komt. In deze test staan minder uitgebreide meetresultaten dan in de adnere tests. De Onkyo krijgt 1 punt meer voor geluidskwaliteit dan de Denon (43/50 vs 42/50), maar het is niet duidelijk waar die vandaan komt (alle categorieen krijgen bij beide receivers 'sehr gut'), de vermogens bij resistieve belasting zijn vrijwel gelijk, maar bij complexe belasting scoort de Onkyo wat beter. Deze zou ook iets 'krachtiger' klinken.

Als laatste nog de Engelstalige tests: What Hi-Fi geeft de Onkyo 5 sterren, de rest geloof ik 4, dit zijn wel vrij korte tests. Ultimate av mag behoordeelt de Onkyo goed, maar doet vrij weinig tests, dus het is lastig om te bepalen waar de Denon of Yamaha hier zouden eindigen. Home cinema choice [url=http://www.homecinemachoice.com/cgi-bin/displayreview.php?reviewid=7312] beoordeelt de Onkyo erg goed maar geeft aan dat het geen manusje van alles is (minder geschikt voor stereo of muziek?)

Uiteindelijk denk ik dus dat de zwaardere bouw en de duurdere dacs van de Onkyo zich niet eenduidig vertalen in betere geluidskwaliteit dan de rest. Wellicht heeft hij bij lastige luidsprekers op hoog volume wel een streepje voor.
Ja, maar die heb ik nog nergens te koop zien staan? Als hij verkrijgbaar is al hij zich waarschijnlijk probleemloos kunnen meten met de Denon en Onkyo.
In Nederland heb ik alleen bij hifihuis (www.hifihuis.nl) gezien dat hij op voorraad zou zijn, in Duitsland staat hij op diverse sites ook al wel op voorraad, maar helaas nog niet zo goed te krijgen als de andere twee. De prijs ligt ook wat hoger, maar ik vermoed dat het nog wel wat zakt als hij beter verkrijgbaar wordt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 21:38:
Ik zit zelf te twijfelen tussen de 875 en de 3808, maar mijn keuze gaat eerder richting Denon, en ik ga eerlijk zeggen... alleen om de looks, want qua prestaties zal er niet zoveel verschil in zitten. En ik ga er Monitor Audio Silver speakers mee aansturen, en dit zijn niet zo brute speakers vind ik, dus daarom eerder de kalmte van de Denon voor mij :)
Dit is ook ongeveer mijn overweging. Bij mij komt er een setje Teufel Theater LT 6 op (waarschijnlijk, de levertijd is vrij lang, als ze nog vaker uitgesteld worden zou het zou een ander setje met vergelijkbaar design kunnen worden), hiervoor zou de Denon ruim krachtig genoeg moeten zijn. Daarbij heb ik het gevoel dat de Denon net even wat minder problemen heeft, maar dat is erg subjectief.
Ook hiervan lees op je diverse fora dat de Reon de beste kwaliteit zou leveren. Hoe zit het dan met deep color wat jij omschrijft. Dat wordt pas bij Blu ray e.d. ondersteund toch :? Dan zou je dus eventueel de scaler hiervoor moeten uitschakelen en een pass through moeten gebruiken op de receiver. Nou wist een verkoper te vertellen dan in aankomende blu ray spelers van Denon wellicht wel een HQV scaler komt te zitten
Ja, op de Denon zou je dan de scaler voor HDMI uit moeten zetten. Voor dit soort bronnen vind ik dat ook geen probleem, als je een tv/projector hebt die 1080p24 ondersteunt hoeft er niks aan te gebeuren, anders kan de br/hddvd-speler het wel 'pulluppen' naar 60.
Je kunt een wifi-ethernet bridge gebruiken (bijvoorbeeld: pricewatch: U.S. Robotics USR805432 MAXg Bridge (125Mbps, 1x 100Mbps) ). Een alternatief is nog een setje voor een power-line netwerk, dat is misschien wat betrouwbaarder voor streamen dan draadloos (heb er zelf geen ervaring mee). Zelf ga ik wel even een kabel trekken, dan werkt het tenminste zeker ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2007 23:08 . Reden: stukje over scaler toegevoegd ]

• AleSyS
Hier nog een leuke vergelijking tussen de 905 en 3808

http://www.avsforum.com/a...p?p=11388031#post11388031

Van de onkyo weet ik dat deze 1080p/24 pass through heeft...bij de denon kan ik dat zo 123 niet terugvinden...lijkt me trouwens dat het er op moet zitten

Verwijderd

AleSyS schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 23:10:
Hier nog een leuke vergelijking tussen de 905 en 3808

http://www.avsforum.com/a...p?p=11388031#post11388031

Van de onkyo weet ik dat deze 1080p/24 pass through heeft...bij de denon kan ik dat zo 123 niet terugvinden...lijkt me trouwens dat het er op moet zitten
Hm, dat soort 'gebruikersreviews' vind ik vaak wat riskant, meestal wordt de uiteindelijke keuze verdedigd. Sommige resultaten vind ik ook wat vreemd:
"My DVD player, 360, and PS3 are all outputting 1080P so they are left alone and look incredible. Again they were fuzzy on the Denon. The Wii is the only non HDMI input I have for video and it looks as Wii'ish as ever."
Alles op HDMI, met 1080p input, dus niet gescaled, als er verschil in scherpte is kan dit eigenlijk alleen maar komen doordat een van de twee het signaal aanpast. Beide hebben geen instellingen voor sharpness voor hdmi, dus dat lijkt het niet te zijn. Faroudja is ook echt geen groentje in scalers, en wat hij beschrijft is wel heel extreem ('fuzzy', hij heeft het over bandwidth, wat totaal niet van belang is bij een digitaal signaal). In de review van ultimateav staat wel dat de Onkyo (de 875 dan) de zwart- en witniveaus van het signaal verandert, ik weet niet of dat ook voor HDMI geldt, maar misschien dat de Onkyo er daardoor een beetje contrastrijker uitziet (maar niet minder 'fuzzy'). Maar dat is iets dat dan bijgesteld kan worden op de tv/beamer.

Iets verderop in die thread zegt een andere user trouwens dat hij dit probleem niet heeft: "However, I think you might have a bad Denon unit. I also have a PS3 and Xbox Elite set to pass through and it is not fuzzy at all. I see zero difference going through the Denon on pass-through compared to going directly to my Sony SXRD. Were you using the same exact cables? Something is definitely not right there."

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een hardwaredefect 'fuzzyness' veroorzaakt (dat gebeurt eerder door foute programmering van de scaler), denk eerder dat die eerste gebruiker de Denon getest heeft op een andere HDMI ingang op z'n tv, waarvan de sharpness en contrast instellingen compleet anders waren (of hij wilde gewoon te graag verschil zien).

Ergens op avsforum heb ik ook gelezen dat de Denon ook zonder problemen 1080p24 doorgeeft, geen problemen daar dus :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2007 23:49 . Reden: post van een andere gebruiker uit die thread meegenomen ]

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:17
Wat veel mensen vergeten te vermelden bij de DAC's van de Denon's is dat ze een andere aanpak gebruiken. In plaats van iets duurdere DAC's gebruiken ze twee DAC's per kanaal in differentiele opstelling. Ik weet hier niet het fijne van, maar als ik het goed begrijp heffen ze dan gedeeltelijk elkaars afwijkingen op en zo schijn je met 2 DAC's van 10 euro hetzelfde resultaat te kunnen bereiken als 1 DAC van 20 euro of misschien wel meer. Je kunt dus niet simpelweg het typenummer opzoeken en zeggen dat de DAC's in de Onkyo beter zijn. Dit verklaart misschien waarom de meetwaarden qua lineariteit en vervormingen bij de Onkyo niet per se beter zijn dan bij de Denon.

• AleSyS
Ik heb inmiddels besloten voor op de Denon 3808 te gaan.

Heeft iemand inmiddels ook ervaring met RC-7000CI (remote controller) + RC-7001RCI (remote receiver). Is een aanwinst tov standaard bijgeleverde remote.

• AleSyS
Ik heb overigens nog een keer de spec's 4308 en 3808 te vergelijken

http://www.denon.co.uk/si...real&Pid=340&vPidN[0]=339

Nu geeft deze het volgende verschil ivm scaler (video processing)

4803
Analog and HDMI-Source -> HDMI-Output: 480p bzw. 576p / 720p / 1080i / 1080p

3808
480/576p / 720p / 1080i (for analogue Video-Signals > HDMI-output)

• mac1987
Dat is misschien de Amerikaanse versie. Als je op de Duitse Denon site kijkt (www.denon.de) dan zie je bij de videomogelijkheden het volgende staan:

Scaler Analoge und HDMI-Quellen -> HDMI-Ausgang:
480p bzw. 576p / 720p / 1080i / 1080p

Ik moet wel zeggen dat de HQV scalers in principe een beter resultaat geven dan de Faroudje scalers. Zo is de HQV Realta implementatie in de Denon DVD-A1XVA een van de beste ingebouwde scalers in een dvd-speler ooit. Maar dit betekent niet dat dit verschil ook merkbaar is in de desbetreffende receivers. Als Denon bijv. de ruis om de videochip heen lager heeft weten te houden dan Onkyo dan kan dat dit verschil weer opheffen. Toch denk ik dat de Onkyo qua scaling iets beter is, hoewel de diverse berichten over beeldproblemen bij het heet worden van de receiver mij niet echt hoopvol stemmen. Ik vertrouw het persoonlijk niet echt als de receiver bij een normaal volume al bijna te heet wordt om aan te raken. Wordt het toch tijd voor een extra fannetje, en die maakt weer een irritant zoemgeluid :S
Ik kan alleen zeggen dat mijn ervaringen met Denon altijd goed zijn geweest, ook al heb ik nu vanwege een goede aanbieding een Marantz. Er zullen uiteraard ook mensen zijn die altijd goede ervaring hebben gehad met Onkyo.

• AleSyS
Heb zelf ooit een uitstapje gewaagd naar Marant, maar daar was ik niet tevreden over qua power in de sound.

RC-7000CI (remote controller) + RC-7001RCI (remote receiver)....is dit nou eigenlijk wat?

• mac1987
Tja, dat kan. Ieder zijn eigen smaak ;) Ik moet zeggen dat de SR-8001 voor mijn gevoel juist meer power heeft dan de vergelijkbare Denons die ik gehoord heb, maar ik weet natuurlijk niet welke receivers/versterkers jij gehad hebt :)
Wat betreft de afstandsbediening: ik vind het een prachtig ding, maar ook dat is persoonlijk.

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 14:31

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

De NAD AV receivers kunnen elke bron upscalen naar 1080p dacht ik.
Mooie receivers met mooie specs, algemeen wel 15% duurder dan denon.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• leeke1984
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02-2025
Ik wil dit topic toch nog een keer een schopje geven.

Er zijn ondertussen misschien meer mensen die ervaring hebben met 1 van beide apparaten of misschien met beide. Ik ben mezelf op dit moment aan het oriënteren op een nieuwe 5.1 setup. Daarin wil ik zo'n 3000 euro uitgeven. Ik heb daarvoor het volgende geselecteerd op dit moment:

AV-Receiver
Denon 3808 / Onkyo 875

Speakers:
2x KEF IQ9 als front en back en center weet ik nog niet
2x Dali Ikon 6 SE , Vocal 2 SE, 2 x onwall se (2000 euro bij HOBO - makkelijk want ik woon in Breda)
2x Dynaudio Audience 122 als front en back en center weet ik nog niet
2x Focal Chorus 826V als front en back en center weet ik nog niet
... (vul maar in mocht je nog een tip hebben)

Zoals jullie zien zijn deze front speakers allemaal tussen de 1400-1600 euro per paar. Dat betekent dat ik met de receiver erbij volgens mij al ver aan mijn budget zit. Ik moet ze echter allemaal nog luisteren behalve de KEF, die heb ik al kort gehoord. Bas vond ik daarvan erg strak maar eigenlijk iets te prominent aanwezig. (op neutraal stand van de versterker)

Tot zover de achtergrondinfo
Echter mijn vraag staat niet voor niets in dit topic:

De vraag luidt als volgt. Bijna al de speakers die hierboven staan zijn ook bij Hobo te halen, echter is daar niet de Onkyo versterker te koop. Nou heb ik al veel gelezen over deze versterkers en steeds komt het er op neer dat de Onkyo beter is, vooral op het video gedeelte (reon vs. faroudja). Omdat ik deze receiver voornamelijk ga gebruiken om ps3 op aan te sluiten (is al 1080p, dus maakt denk ik niet uit voor video processing (klopt dit?) en digitale tv te kijken (via schotel) (heb ik wel die upscaling voor nodig). De PS3 dient ook om de dvd's af te gaan spelen en hiervoor moet ook geupscaled worden (ik kijk voornamelijk concerten, vandaar de geluidseisen en goede versterker-eisen). Ik kan natuurlijk de Onkyo apart kopen en apart speakers, maar uit het oogpunt van korting bedingen is het makkelijker en beter om alles in eens te kopen....

Ga ik nou daadwerkelijk grote verschillen zien in die upscaling, of wordt er nou gemuggenzift, waar zitten nou die verschillen in in het upscalen? Krijg je dan onscherper beeld? Of af en toe eens een artifact? Waar zitten nou die verschillen in? Of is het niet noemenswaardig en kan ik net zo goed naar de hobo in Breda en gewoon een denon nemen, qua andere specs maakt het m.i. nl niet zoveel uit.

Hopelijk heeft iemand antwoord?

• mac1987
Je PS3 heeft ook een heeeeel behoorlijke up-scaler die ook nog eens ge-update kan worden he ;) Dus die dvd's hoef je je al geen zorgen over te maken. Blijft alleen die schotel over. Over een tijdje zullen die kanalen ook wel bijna allemaal HD worden dus dan hoef je waarschijnlijk alleen een nieuwe decoder te kopen. Het verschil zit hem inderdaad in kleine detail-, kleur-, en vervormingsverschillen. Ik denk dat je beter je keuze kan baseren op klankkleur, want die is heeeeeeeel verschillend tussen die twee receivers. Ik wilde aanvankelijk een TX-SR805 kopen en had hem op basis van zijn specificaties al bijna besteld toen ik bij een electronica zaak een verkoper tegenkwam die vroeger in een plaatselijk hifi-zaakje waar ik vaak kwam werkte. Hij beval me aan om toch nog even naar andere receivers te luisteren, aangezien hij de Onkyo erg vond tegenvallen. Hij heeft ongeveer dezelfde smaak als ik (Dali speakers en Nad receiver in zijn zaak waren het mooiste) dus toch nog even geluisterd. De Onkyo was heeeeel erg neutraal, zou het bijna emotieloos willen noemen. In combinatie met warme speakers zal het waarschijnlijk geweldig zijn, maar bijvoorbeeld die Ikon's die je noemt zijn van zichzelf ook erg neutraal/kil en komen waarschijnlijk op die Denon beter tot hun recht. Die Denon is weer een stuk warmer en krachtiger (niet in vermogen maar klankafstemming) en lijkt meer op de Marantz SR-8001 die ik uiteindelijk gekocht heb.
Mijn advies: Kijk even welke speakers je het mooist vind klinken en baseer daar de keuze van je receiver op (en ook in die volgorde). Normaal gesproken zou ik zeggen dat je maar moet gaan luisteren en een receiver meestal toch wel op het merendeel van de (kwalitatief goede) speakers tot zijn recht komt. Maar de verschillen qua klankafstemming tussen de twee genoemde receivers zijn zo groot dat ik je moet waarschuwen geen van de twee te kopen zonder hem eerst op de gekozen speakers beluisterd te hebben.

• leeke1984
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02-2025
Hartelijk bedankt voor de nuttige input, ik ben daarnet nog even naar een audiospeciaalzaak gegaan en die raadde mij een rotel versterker aan, met als argument dat ik me beter niet kon blindstaren op die upscalers, omdat ze over het algemeen toch niet tot hun recht komen. Hij had het over losse upscalers die bij professionelere installaties gebruikt worden en dat die al begonnen boven de 2000 euro, laat staan dat er nu voor 1500 euro een hele av-receiver gebouwd kon worden. Daar heeft hij misschien wel gelijk in, zeker nu ik ook hier weer lees dat het waarschijnlijk beter is om te kijken naar het geluid dat uit het 'beestje' komt.

Ik ga dus inderdaad eerst daar nog maar eens wat verder naar kijken. Mochten jullie nog input hebben over rotel dan hoor ik dat ook graag natuurlijk, maar ik moet me hier nog even verder over inlezen. (ik heb er ook al even naar geluisterd samen met een stel B&W speakers en dit klonk wel mooi, alleen was het niet mijn muziek (jazzie, terwijl ik liever pink floyd of een lekkere blues a la BB King luister, dus ik ga zeker nog terug)

Omdat ik het wel voor de toekomst wil kopen, ook nog even de vraag: Wat verwachten jullie van de nieuwe 'geluidsstandaarden' (zijn ze nog niet) als DTS HD en Dolby True HD, heeft dit grote impact op de geluidskwaliteit? (aangezien dit niet op de Rotel zit?

[ Voor 10% gewijzigd door leeke1984 op 05-03-2008 19:55 . Reden: Toevoeging laatste alinea ]

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 14:31

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Dan kan je eigenlijk ook de NAD 5xx/6xx/7xx in deze draad opnemen.
Iets duurder misschien maar soundtechnisch toch wat beter dan de Onkyo en Denon.
En de 7xx of 8xx scalen ook alles naar 1080p.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• mac1987
Dat hangt natuurlijk ook weer van je smaak af ;) De opbouw is technisch mooier, maar of dat een mooier geluid oplevert is puur smaakafhankelijk. Koop ook nooit een Rotel zonder eerst te luisteren omdat mensen zeggen dat het mooier geluid geeft. De opbouw is technisch beter, maar de ene helft vindt het geluid van Rotel geweldig en de andere helft vindt het akelig emotieloos.

Dat neemt niet weg dat je absoluut gelijk hebt dat de keuze niet beperkt dient te blijven tot Denon/Onkyo tenzij daar een duidelijke reden voor is (bijv. goede ervaring met merk of een goede aanbieding). Neem dan meteen ook de rest mee (H/K, Yamaha, Marantz, CA, Arcam, Rotel (indien die ondertussen eindelijk eens HDMI hebben), enz.).

[ Voor 31% gewijzigd door mac1987 op 06-03-2008 14:10 ]

• ThaFlub
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:50
Op Ibood volgende CR-525UKD CD Receiver & D-525 Speaker Set

Ik ben al een tijdje op zoek naar iets dergelijks maar weet niet of dit wel degelijke kwaliteit is. Ik wil haarscherp geluid (zie m'n andere topic).

Iemand die ervaring heeft met Onkyo of met deze set specifiek?

http://www.ibood.com/be/nl/product_specs.php

wat raden jullie aan?

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

Pagina: 1