Abbadon schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 20:34:
[...]
Dat klopt. Maar de basis van een receiver is imo geluid, dan beeld en als laatste iets als ethernet. De Onkyo is voorzien van zwaarder versterkermateriaal (vertaalt zich ook wel naar het gewicht, 23 vs 18kg), iets betere DAC's en een betere videoprocessor. En hij is ook nog eens THX gecertificeerd (voor zover dat überhaupt wat zegt).
Mja dat zijn specs. THX certificatie boeit me niet zoveel, maar het kan afgezien van de kosten die ze ervoor maken ook weinig kwaad denk ik. Maar ik denk dat deze verschillen eigenlijk weinig zeggen over de geluidskwaliteit.
Het duitse blad audiovision heeft in het oktobernummer de Onkyo en de Denon beide gereviewd (ze zijn te downloaden en te betalen met telefoon op
www.audiovision.de , leuk als je beltegoed over hebt, maar de kwaliteit van de reviews lijkt wat minder te zijn dan die van audio of stereoplay). De meetresultaten zijn ongeveer als volgt:
De Onkyo heeft in multichannel (5 belast denk ik) 2 watt meer dan de Denon (120 vs 118 op 8 ohm), in stereo 8 watt (236 vs 228 in 4 ohm). De signaal/ruisafstand en vervorming van de Onkyo zijn vrijwel gelijk aan de Denon, maar de frequentierespons (lineariteit) is iets minder. Uiteindelijk krijgen beide receivers in de subjectieve luistertest dezelfde score voor stereo, en krijgt de Denon 1 puntje meer voor surround (25/30 vs 24/30 voor de Onkyo).
Stereoplay heeft een
gratis te downloaden vergelijking van de Yamhaha RX-V1800 en de Onkyo TX-SR805, net een model lager, maar de 805 weegt evenveel als de 875 en schijnt ook een grotendeels vergelijkbare versterkeropbouw te hebben. Hierbij heeft de Onkyo dus net wat mindere meetresultaten, meer harmonische vervorming, en in de subjectieve luistertest krijgt hij voor stereo 2 punten lager dan de Yamaha. Een voordeel van de Onkyo is wel dat hij zich beter houdt bij sterk reactieve belastingen.
De Denon AVR-4308, wel een prijsklasse duurder, maar toch leuk voor de vergelijking, krijgt een stukje hogere scores:
http://www.stereoplay.de/d/153762
Audio heeft wel een
test van de AVR-3808, maar deze is helaas niet gratis. Hierin wordt genoemd dat de geluidskwaliteit vergelijkbaar is (gelijke scores ook) met de Yamaha RX-V2700, welke ze daar een referentie in zijn prijsklasse vinden: "Ehre, wem Ehre gebührt: Der Yamaha macht in Surround die 90 Punkte voll – und der Denon zieht mit ihm gleich, weil er zwar nicht ganz so weiträumig-feine Filmpanoramen zeichnet, dafür aber auch in diesem Vergleich erdiger und druckvoller musiziert. Dass der Denon den Yamaha aber ausgerechnet in dessen Star-Disziplin „Stereo, analog“ ernsthaft in Bedrängnis brachte, hatte wirklich niemand erwartet. Gerade hier, wo sein Vorfahre eher etwas lustlos wirkte, ließ es der 3808 richtig krachen."
Als laatste heb ik nog een test in Video (
www.video-magazin.de ) gezien, waarin de Onkyo er als beste uit komt. In deze test staan minder uitgebreide meetresultaten dan in de adnere tests. De Onkyo krijgt 1 punt meer voor geluidskwaliteit dan de Denon (43/50 vs 42/50), maar het is niet duidelijk waar die vandaan komt (alle categorieen krijgen bij beide receivers 'sehr gut'), de vermogens bij resistieve belasting zijn vrijwel gelijk, maar bij complexe belasting scoort de Onkyo wat beter. Deze zou ook iets 'krachtiger' klinken.
Als laatste nog de Engelstalige tests: What Hi-Fi geeft de Onkyo 5 sterren, de rest geloof ik 4, dit zijn wel vrij korte tests. Ultimate av mag
behoordeelt de Onkyo goed, maar doet vrij weinig tests, dus het is lastig om te bepalen waar de Denon of Yamaha hier zouden eindigen. Home cinema choice [url=http://www.homecinemachoice.com/cgi-bin/displayreview.php?reviewid=7312] beoordeelt de Onkyo erg goed maar geeft aan dat het geen manusje van alles is (minder geschikt voor stereo of muziek?)
Uiteindelijk denk ik dus dat de zwaardere bouw en de duurdere dacs van de Onkyo zich niet eenduidig vertalen in betere geluidskwaliteit dan de rest. Wellicht heeft hij bij lastige luidsprekers op hoog volume wel een streepje voor.
Ja, maar die heb ik nog nergens te koop zien staan? Als hij verkrijgbaar is al hij zich waarschijnlijk probleemloos kunnen meten met de Denon en Onkyo.
In Nederland heb ik alleen bij hifihuis (
www.hifihuis.nl) gezien dat hij op voorraad zou zijn, in Duitsland staat hij op diverse sites ook al wel op voorraad, maar helaas nog niet zo goed te krijgen als de andere twee. De prijs ligt ook wat hoger, maar ik vermoed dat het nog wel wat zakt als hij beter verkrijgbaar wordt.