Refoamen Philips FB 821

Pagina: 1
Acties:
  • 1.212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-01 13:16
Ik heb hier nog een mooi setje FB 821 (met isophase tweeter) van philips staan. Nu ze toch al weer aardig aan leeftijd raken wordt het tijd dat de foamranden vervangen worden. Dit weet ik omdat ze al een beetje scheuren als ik er met mijn vinger op druk. Nu kan ik ze naar Audiolab brengen om ze daar te laten refoamen of zelf refoamen met een kit van audiofriends en de tutorial op de site van mfbfreaks.

Ik zit dus heel erg te twijfelen of ik ze zelf ga refoamen of dat ik ze naar audiolab breng.

Audiolab gaat me ongeveer 150 euro kosten voor alle speakers. Dan weet ik wel zeker dat de randen er goed op zitten. Maar ze worden dan wel vervangen door een rubber veriant die ook nog eens op de woofer wordt geplakt (niet erachter zoals het hoort). Wat ik me dus afvraag is of dit de klank niet sterk benadeelt.

Audiofriends: Dan moet ik het dus zelf doen. Het plakken van de randen is niet moelijk en dat gaat me dan ook wel lukken, waar ik me echter zorgen over maak is het goed centreren van de woofers. Wanneer deze niet goed gecentreerd zijn gaan ze aanlopen en hoor je een schrapend geluid. Totale prijs van het zelf doen: 2 uurtjes per speaker en 50 euro aan foamranden + genoeg lijm en verzendkosten.

Voordeel is dat ik de speakers nou zelf in originele staat kan brengen en de wooferranden dus ook achter de speaker plaats en geen rubber gebruik zodat ik zeker weeet dat het geluidsbeeld niet beinvloed (als dat uberhaupt gebeurt met rubberranden, dit weet ik dus niet).

Wie heeft er ervaring met deze speakers en kan mij vertellen of het te doen is? Ik heb de tutorial op de MFB Freaks website gezien (ook van de FB821's) maar zit gewoon te twijfelen?

Verwijderd

Ik heb dit al meerdere keren zelf gedaan. 1x een set woofers uit de JBL L112's en 1x een set woofers uit de JBL LX55 zeg ik even uit mijn hoofd.
En moet zeggen dat het erg makkelijk is.
Wat ik je wel even aanraad is om bij www.audiofriends.nl te kijken.
Daar kosten de rubber randen ongeveer 10 euro per stuk en de lijm iets van 5 euro.
Dit zijn de foam rubber randen.

Ook is daar wel een goede handleiding te vinden.
Kan je eventueel ook de link naar mijn handleiding geven.

Tips voor het refoamen zelf zijn iig kijken of de openingen in je frame groot genoeg zijn om bij de rand te komen. En voor het centreren zolang de lijm nog niet hard is kan je door voorzichtig en recht de in en uit slag met de hand te maken al goed centreren aangezien er bij de spoel ook een centreer ring zit die hem behoorlijk de goede kant op duwd.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

refoamen is op zich goed te doen (ook een paar keer gedaan). Voor het centreren kan je (al naar gelang de ruimte) dunne plastic stripjes gebruiken.

Ik zou het gewoon proberen. Lukt het niet, kan je het altijd nog uitbesteden.
Je kan altijd een keer oefenen op een stel kapotte cheap ass kijkshop woofers.

Wise enough to play the fool