[VPN] Protocol van belang?

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 2_05
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:52
Vorige week heb ik de internetprovider (onsnet eindhoven) gevraagd of het mogelijk is een VPN verbinding te maken met het netwerk in ons studentenhuis (die door hun wordt onderhouden). Hierop vroegen zij of ik kon opgeven welk VPN protocol gebruikt wordt zodat ze kunnen kijken of een dergelijke verbinding mogelijk is. Nader onderzoek leert mij dat windows XP "PPTP VPN" en "L2TP IPSec" ondersteund maar maakt het uit welke je gebruikt aangezien je ook gewoon voor automatisch kunt kiezen?

Wat moet ik mijn provider antwoorden? (Uiteindelijke doel is een NAS die op mijn kamer staat te kunnen benaderen via "\\\[ip-adres]"

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik snap de vraag niet helemaal. Je leest nu op wat Windows als client doet. Da's minder relevant. Wie gaat de VPN server spelen en wat zijn daar de mogelijkheden? En als je kijkt naar de eigenschappen van PPTP versus L2TP, waar zou je dan voor kiezen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Hoogstwaarschijnlijk zul jij PPTP vpn gebruiken, hoogswaarschijnlijk zal dit ook wel gewoon mogelijk zijn via je provider. Maar blijkbaar werkt het dus niet?

• 2_05
F_J_K schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 12:04:
Ik snap de vraag niet helemaal. Je leest nu op wat Windows als client doet. Da's minder relevant. Wie gaat de VPN server spelen en wat zijn daar de mogelijkheden? En als je kijkt naar de eigenschappen van PPTP versus L2TP, waar zou je dan voor kiezen?
Wat ik dus wou weten van de provider is of de router die zij in hun beheer hebben in ons huis VPN ondersteund. Maar ik heb dus geen adminrechten op die router. Maar bij mijn weten heb je wel een ip+username+pass nodig om een VPN verbinding te kunnen maken. Daarop was hun vraag dus welk VPN protocol gebruikt wordt.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

2_05 schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 23:00:
Daarop was hun vraag dus welk VPN protocol gebruikt wordt.
En ze willen dus om jou een antwoord te kunnen geven weten of er een IPsec tunnel Mode VPN doos aan de andere kant staat of een PPTP doos.
Wat jij in ieder geval van ze wil weten is of IPsec ESP (500 en 4500 UDP), PPTP (GRE - da's een apart protocol, geen poort - en 1723 TCP) gebruikt kan worden.

Simpeler gesteld: zoek dus uit wat de server doet, zoals eerder aangegeven door F_J_K :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• 2_05
Naar mijn weten is hier geen server bij betrokken die in mijn beheer is. Doelen jullie op een server binnen of buiten het netwerk. Binnen het netwerk staat namelijk enkel mijn NAS (van de apparaten in mijn beheer) en soms een laptop. Buiten het netwerk wil ik contact zoeken met die NAS via VPN (voor gebruik van samba) met een laptop met windows XP.

Even een situatieschets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  [NAS]
    |
[Netwerk]----[laptop](+samba)
    |
    |(onbekende router)
    |
[Internet]
    |
    |-[Laptop](!samba)
    |-[Laptop+VPN](+samba)

[ Voor 5% gewijzigd door 2_05 op 16-10-2007 23:31 ]

• 2playgames
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-06-2025
Als je wilt verbinden met een VPN moet je ergens een server hebben. Dit kan je NAS zijn (als je een goede hebt, met Linux of zo), je router of een andere computer.
De traditionele VPN oplossingen (PPTP en IPsec) gebruiken speciale protocollen. Als alternatief kun je ook OpenVPN gebruiken. Dit werkt over "gewoon" TCP of UDP, en behoeft geen speciale instellingen (behalve wat poorten forwarden in je router)

• 2_05
Ok, ik was dus in de war omdat ik in de pricewatch routers heb zien staan met VPN ondersteuning. Dit bleek echter gewoon VPN passtrough te zijn. Ik dacht daarom dat je niet per see een server nodig hebt als je een zo'n router had staan. Het verhaaltje kan dus alleen doorgaan als er ergens aan het netwerk een server met VPN staat èn de router de juiste poorten open heeft staan?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-03 09:15
Yep, of je koopt bijvoorbeeld een Draytek router die wel een VPN server ingebouwd heeft.

• SneezyThunder91
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-03 14:14
djluc schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 10:54:
Yep, of je koopt bijvoorbeeld een Draytek router die wel een VPN server ingebouwd heeft.
Sow, ff simpel postje... Draytek Rulez
Pagina: 1