[Exchange 2000] server slecht bereikbaar

Pagina: 1
Acties:
  • 332 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
ik heb een vaag probleem met de exchange 2000 server, die is op de meest willekeurige momenten voor bepaalde (ook willekeurige) werkplekken niet bereikbaar.

Het probleem is 2 weken geleden begonnen toen 1 vd 2 Hd's in de exchange server was gecrasht.Geen probleem hd's draaien in raid config. dus 2 dagen op 1 hd gedraaid (intussen nieuwe hd besteld), daarna nieuwe hd ingeplugt... voor de zekerheid server gereboot. en de HD is weer aan de raid config toegevoegd. (volgens HP system manager is de raid config / hd weer ok).

De server is echter nog steeds regelmatig slecht bereikbaar. het leek in eerste instantie door die defecte hd te komen maar daar twijfel ik nu aan..

wat bedoel ik met slecht bereikbaar? willekeurig collega start op willekeurig werkplek outlook op en krijgt de melding "uw persoonlijke mappen kunnen niet geopend worden bladiebla..." als ik vervolgens vanaf die werkplek de server ping of tracert dan is die totaal niet bereikbaar! LAN connection op werkplek repairen of werkplek reboten en de server is meestal direct weer bereikbaar.... gewoon afwachten werkt ook maar duurt langer.

ik kan echt geen oorzaak vinden/bedenken de event logs op de mail server geven imho ook geen relevante foutmeldingen aan. Ben nu al 2 weken aan het zoeken maar ik zie maar geen oorzaak/oplossing.

iemand enig idee? :?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Verwijderd

Netwerkprobleem?

Voor de rest geen interne netwerkproblemen/

Wat geeft de eventviewer aan op de server? Verliest de NIC soms connectie? Switch wel ok?

Je moet het denk niet zoeken je RAID maar op je netwerkkaart / switch / bekabeling.

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
de andere 2 servers die op dezelfde locatie staan werken prima.... zijn via dezelfde switch aangesloten, die servers wordne ook constant belast dus zouden die ook problemen geven..

kan exchange eens in een ander poortje gooien.... zal ook nog even in de log van de HP switch zelf kijken.

NIC verliest volgens mij geen connectie... dat zou wel in de event logs terug te vinden zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Chaoss op 16-10-2007 13:22 ]

Verwijderd

Heb je al eens een netwerk trace mee laten lopen op het moment dat die server onbereikbaar is? Als het probleem zich voordoet, zijn er dan andere werkstations die de server wel kunnen benaderen? Zo ja, lijkt met me niet echt in de exchange server te zitten....

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:09
Je moet ergens een "Point-of-Failure" hebben in je netwerk. Misschien een router die aan vervanging toe is? Zijn het steeds dezelfde clients waar de Exchange niet of slecht benaderbaar is?

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

Verwijderd

Check even je netwerk kaart settings van die server. En zet Auto Negotiate uit en zet de NIC op de daadwerkelijke netwerksnelheid van je switch. Dit kan nog wel eens wat performance schelen.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Zou't kunnen zijn dat je RAID controller nog steeds bezig is met het rebuilden van je disk?
In sommige RAID configuraties kan dat best een weekje duren...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Pedr0 schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 14:23:
Je moet ergens een "Point-of-Failure" hebben in je netwerk. Misschien een router die aan vervanging toe is? Zijn het steeds dezelfde clients waar de Exchange niet of slecht benaderbaar is?
nope das het vreemde, afwisselend.... alle werkplekken willekeurig. en terwijl de een er niet in kan komen, heeft een andere werkplek geen problemen met outlook (via dezelfde switch)

heb gister de 3 routers bekeken, maar er is geen die foutmeldingen in zijn log geeft.
Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 14:35:
Check even je netwerk kaart settings van die server. En zet Auto Negotiate uit en zet de NIC op de daadwerkelijke netwerksnelheid van je switch. Dit kan nog wel eens wat performance schelen.
done hij staat nu vast op 1GB, helpt niets.
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 14:44:
Zou't kunnen zijn dat je RAID controller nog steeds bezig is met het rebuilden van je disk?
In sommige RAID configuraties kan dat best een weekje duren...
tjah lijkt me sterk het is een raid va 36GB (SCSI) die misschien 50% gevuld was... inmiddels loopt het probleem al 2 weken. de HP array utilitie geeft verder ook niets aan, alleen status "ok"

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Welke versie van Windows incl service packs gaat het precies om?
Zoals hierboven aangegeven wordt: is er een gemeenschappelijke factor aan te wijzen tussen de pc's waar het niet werkt (besturingssysteem afwijkend, byzondere applicaties, andere virusscanner?)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
sorry vergeten te melden:

Het gaat om exchange 2000, op een win 2000 server met SP4. deze server wordt alleen gebruikt voor mail (met een spam en virus scanner van GFI), server is een HP ML350 G3

naast de exchange server heb ik nog een DC draaien ook win2k SP4 (geen problemen) en nog een win2k3 applicatie server (ook geen problemen).

het grootste probleem is dat er (nog) geen gemeenschappelijke factor is... het probleem komt echt op alle werkstations voor (allemaal XP pro, met nieuwste service packs en updates), software is overal gelijk (op kleine dingetjes als een pdf printertje oid na), overal dezelfde (norman) virusscanner.

het grootste gedeelte draaid outlook (office) 2000 een paar werkstations hebben outlook 2003 maar ook die geven dezelfde problemen.

het is wel zo dat het op bepaalde werkplekken vaker voorkomt dan op andere... bij mij is het in 2 weken slechts 2x voorgekomen terwijl collega's 10x per dag uit outlook gegooid worden. De keren dat ik er zelf last van had werd ik ook uit de remote desktop connectie gegooid... dus de server is dan echt totaal onbereikbaar.

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Reageer even op de posts van Wilhelmstroker, ik denk dat je dan wat meer info zult vinden. Ook logging in Exchange zelf al wat hoger gezet?

Mijn spoorwegfotografie

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
kheb het al gedeeltleijk beantwoord
Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 14:07:
Heb je al eens een netwerk trace mee laten lopen op het moment dat die server onbereikbaar is? Als het probleem zich voordoet, zijn er dan andere werkstations die de server wel kunnen benaderen? Zo ja, lijkt met me niet echt in de exchange server te zitten....
met tracert is de server ook niet bereikbaar... veel kan ik er ook niet wijs van worden want er zitten max 2 switches tussen..... zijn er andere network tracers waar ik wat mee kan?

en zoals eerder aangegeven jah als er een stuk of wat werkstations geen verbinding met de exchange server hebben dan zijn er anderen die gewoon verbinding hebben... gelijktijdig dus.

EDIT: gister nog nieuwe NIC drivers geïnstalleerd, in de pauze server gereboot kreeg toen ineens WEL meldingen in de eventlog die relevant leken: "browser" en "netlogon" service gaven foutmeldingen oa over DNS,... goed die meldingen opgelost, gisteravond weer gereboot maar helaasch problemen blijven :(

vanmorgen heb ik nog de exchange server in een ander poortje van de switch geplugt en beide switches gereset maar ook dat helpt niets.

[ Voor 22% gewijzigd door Chaoss op 18-10-2007 08:44 ]

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
krijg sinds afgelopen nacht weer 2 nieuwe meldingen in de system log:

- Event id: 8032 Source: Browser

- Event id: 8021 Source: Browser

maar ik betwijfel of die er iets mee te maken hebben?

Verwijderd

Ik bedoelde niet tracert maar een andere network sniffer zoals MS Netmon. Omdat er wel gewoon machines zijn die exchange kunnen benaderen lijkt het me dat je het niet op de server moet zoeken.

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:31

kraats

Ik rol

Het niet kunnen bereiken van een Exchange-server heeft bij ons vaak gelegen aan een DC die niet lekker draaide. Heb je die al eens gereboot? Vaak merk je verder weinig als je DC niet helemaal lekker draait, behalve dan in Exchange. Die is iets kritischer met time-outs, ofzo.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
ok ik ga netmon installeren :)

@hierboven: jah de DC is gister ook gereboot.. omdat ik daar een paar dingetjes had gewijzigd.

btw de exchange server is ook backup DC

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Chaoss schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 10:00:
ok ik ga netmon installeren :)

@hierboven: jah de DC is gister ook gereboot.. omdat ik daar een paar dingetjes had gewijzigd.

btw de exchange server is ook backup DC
Aha is 'ie misschien geen global catalog?a

Mijn spoorwegfotografie

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
sanfranjake schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 11:11:
[...]

Aha is 'ie misschien geen global catalog?a
global catalog staat op de exchange server bij NTDS settings wel aangevinkt.

edit netmon geinstalleerd en laten lopen... maar ik kan niet zoveel met de verzamelde info.

kheb wel gemerkt dat pingen van de exchange server naar een werkstation (wat op dat moment uit outlook gegooid is) ook niet werkt.

[ Voor 32% gewijzigd door Chaoss op 18-10-2007 12:33 ]

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dan moet je het dus toch zoals gezegd ergens onderwg zoeken. Niet op de Exchangeserver. Ga eens lezen wat mensen boven je adviseren.

Mijn spoorwegfotografie

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
ok probleem bestaat nog steeds...

onderweg? zoals ik al aangaf de andere 2 servers op dezelfde loctaie verbonden via dezelfde switches werken 100% perfect. kheb voor de zekerheid de exchange server aangesloten op een andere switch maar dat hielp niets, ook de werkplekken die aan dezelfde switch als de exchange server hangen geven problemen (welke van de 2 switches dan ook). Sowiezo alle 3 de switches die we hier hebben geven geen foutmeldingen aan en ik heb ze gereset voor de zekerheid. Verder geen routers behalve een Cisco pix firewall/router aan de internet verbinding maar lijkt me sterk dat die er iets mee te maken heeft.

het enige wat dan kwa "netwerk" overblijft, is de utp kabel van de switch naar de Exhange server of de (onboard?) netwerkkaart in de server zelf... die geven geen foutmeldingen en de connectie blijft ook wel online althans de duration in de LAN status wordt niet onderbroken / gereset.

Een week voor dat het probleem begon had ik wel alle HP/compaq software op de servers geupgrade, dus management en beheer tooltjes etc. in de services van zowel de Exchange als de DC heb ik ALLE hp services/tooltjes uitgezet.... nog steeds geen merkbaar verschil.

[ Voor 5% gewijzigd door Chaoss op 23-10-2007 09:02 ]

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 12:44
Chaoss schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 09:00:
...Een week voor dat het probleem begon had ik wel alle HP/compaq software op de servers geupgrade, dus management en beheer tooltjes etc...
Dus ook misschien de netwerkkaart driver geupdate?

TCP offload engine uitgezet?

Verwijderd

Vlgs mij heeft dit totaal niks met Exchange te maken. Persoonlijke Mappen (waar de foutmelding over gaat) zijn PST files...en die staan op een file server ofzo? Het zijn iig geen mailboxen.
Lijkt wel of er ene buffertjhe van een NIC driver volloopt eergens.. of een DNS cache die niet klopt..

En wat is "niet kunnen pingen"? Op naam of op IP? Maakt nogal wat uit namelijk.

Exchange op een DC.. bah :r ;)

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
_H_G_ schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 09:08:
[...]

Dus ook misschien de netwerkkaart driver geupdate?

TCP offload engine uitgezet?
TCP offload engine bestaat alleen in win 2k3 toch? mijn DC en exchange server zijn beide win 2k maar idd er is kans dat ik een nieuwe netwerkkaart driver geisntalleerd is magoed is inmiddles een maand geleden weet het niet exact meer :P
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 16:29:
Vlgs mij heeft dit totaal niks met Exchange te maken. Persoonlijke Mappen (waar de foutmelding over gaat) zijn PST files...en die staan op een file server ofzo? Het zijn iig geen mailboxen.
Lijkt wel of er ene buffertjhe van een NIC driver volloopt eergens.. of een DNS cache die niet klopt..

En wat is "niet kunnen pingen"? Op naam of op IP? Maakt nogal wat uit namelijk.

Exchange op een DC.. bah :r ;)
op een bakcup DC heh ;) de DC en enchange zijn wel 2 verschilledne servers!

maar niet kunnen pingen op zowel ip als naam, DNS werkt volgens mij prima want als ik ping 10.0.0.3 doe dan geeftie wel aan dat het om "exch2000" gaat dus naam resolven lukt prima. DNS cache @ DC server heb ik ook al eens leeg gegooid.

Verwijderd

Backup DC's bestaan niet in AD :P

Ik zou zeggen..wissel de NIC eens om met een andere. Liefst ander merk ook enzo.

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
ja ga ik doen.... zal eens kijken of ik nog wat heb liggen, anders maar ff 1 kopen zo duur is een NIC ook niet, en ik moet toch alle oorzaken uitsluiten.

wel vaag kheb gister de firmware vna de huidige NIC maar eens ge-update, en vannacht de server weer eens gereset sinds een week. en nu krijg ik in de eventlog een aantal "browser" en "netlogon" foutmeldingen mbt DNS registraties ed.... :?

kheb zowel netdiag als dcdiag gerunt op de DC en exchange overall passen alle tests :?

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 12:44
Chaoss schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 16:50:
[...]
TCP offload engine bestaat alleen in win 2k3 toch?
[...]
Feature van sommige netwerkkaarten (kijk bij de eigenschappen).
Pagina: 1