Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Toetsenbord stub maken

Pagina: 1
Acties:

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:34

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Wat is nu het geval, mijn kerstverse DIY NAS wil alleen booten als er een toesenbord aanhangt. Het vreemde is dat het blijkbaar modern is om de toesenbord error in de BIOS niet uitschakelbaar meer te maken. Met andere woorden: je kunt die shit niet uitzetten :X

Ik heb dus geen zin om een toesenbord aan die server te hangen, ik heb er ook geen plek voor. Nu kan ik wel het ding erin pluggen, en later eruit trekken, maar dat is ook niet echt een nette oplossing, zeker niet als je remote wil rebooten.

Helaas kun ik niet echt wat vinden over een schema om de BIOS te laten denken dat er een toesenbord aan de PS/2 hangt. Het enige relevante topic is [EL] Keyboard Afsluit Weerstand en dat is verschrikkelijk oud, en bevat geen echte oplossing.

Dus mijn vraag: is er een simpele manier om de bios te laten denken dat er een toetsenbord is aangesloten zonder het ding daadwerkelijk aan te sluiten? Misschien is het wel zo simpel als een pull-up of pull-down weerstandje tussen data/vcc of data/gnd? 'T is mij in ieder geval niet duidelijk geworden uit de PS2 specs.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 14:40
Tipje: Sloop een oud PS/2 toetsenbord!
Veel toetsenborden hebben een plastic toetsen-matrixfolie waar de drukknoppen op gedampt zitten.
Haal het kleine printje met de tobo-controller er uit en kort desnoods de kabel wat in.
Je kunt het plastic matrix-folie gewoon weggooien, de controller heeft die niet nodig.

Je kunt hem nog netjes in een klein plastic kastje stoppen en achter je DIY NAS leggen, dan is het nog relatief netjes ook!

Flickr

Verwijderd

FF google ingeschakeld en .......

http://www.fugitivethough...yboard-loopback/index.php

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Dat zou kunnen ja, maar nog handiger zou het zijn als het zonder controller zou kunnen ;)
Hmm, blijkbaar heb jij betere zoekwoorden gebruikt dan ik ;) Dat lijkt er meer op :)

[ Voor 63% gewijzigd door voodooless op 16-10-2007 11:01 ]

Verwijderd

Naar mijn weten moet een keyboard een reactie geven als de pc opstart, het is dus niet een pullup weerstand oid.
Makkelijkste lijkt mij om een goedkoop toetsenbord te halen en strippen totdat je alleen nog het printje met de controller chip overhoud. Over het algemeen zit dat ding boven het numpad en is dus lekker klein.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Damn you, op die oplossing was ik net ook uitgekomen ;)
linkje naar wat exactere gegevens (wat neerkomt op wat jij zegt)

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
lemming_nl schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 11:01:
Damn you, op die oplossing was ik net ook uitgekomen ;)
linkje naar wat exactere gegevens (wat neerkomt op wat jij zegt)
Waar staat daar wat over hoe een PC de detectie van het toesenbord doet dan :? Ik zie 't namelijk niet staan.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 12:25
Ooit ook eens omhanden gehad, bij mij werkte een weerstand van 10kOhm tussen pin3 en pin4 (van een PS/2, bij een AT DIN zijn het pin4 & 5). Ik weet natuurlijk niet of dit altijd werkt, no guarantees......

Most systems detect a keyboard connection by monitoring the current flow
through the connector.

To trick it, simple wire a 10kohm resistor
PC/AT:
between GND (pin 4) and +5V (pin 5). This is on a standard PC/AT style connector (the larger 5 pin one).
PS/2:
If you have a PS/2 keyboard, you can either use an adapter to change it to an AT connector, or use the resistor between pins 3 and 4 of the PS/2 adapter. Note that the pinout isn't simply clockwise or counter clockwise:

PC/AT:
code:
1
2
3
4
>        n
>      1   3
>      4   5
>        2

PS/2:
code:
1
2
3
4
>        n
>       5 6
>      3   4
>       1 2

as viewed looking into the connector on the keyboard, not the PC.Where "n" is the notch in the shield.

Evt. de pinlayout

edit: ik zie nu pas dat de genoemde url exact mijn oplossing is, ik had em ook daar vandaan vermoedelijk. Nou ja, nu staat ie ook in vol ornaat op GoT. Handig voor het nageslacht.....(en de archiveer functie)...... :9

[ Voor 9% gewijzigd door kaajee op 16-10-2007 16:13 ]

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wat ik opmaak uit dat linkje is het volgende:

er zijn verschillende mogelijkheden van pinnetjes, waarvan alle combinaties behalve 1,1 gebruikt worden om data te zenden (1,1 = idle state). De poortjes zo instellen dat het lijkt of je data verzend lijkt mij niet zo'n goed idee omdat je dan kans hebt dat er iets vast loopt. Als er geen keyboard aan hangt staat allebij de datalijnen in de hoge impendantie modus. Als de computers dus 1,1 ziet zou dat genoeg moeten zijn om te weten dat er een keyboard aan hangt. Het kan zijn dat hij data heen en weer gaat sturen maar dan kan je niets zonder een controller dus allebij de pinnen met een 4.7k(ofzo) omhoog trekken lijkt mij het beste idee.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik ga het gewoon proberen vanavond :) Bedankt in ieder geval!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 17:45
ook makkelijk; sloop een toetsenbord uit elkaar, houd het kleine printplaatje met de ledjes over, kort de kabel in en tape hem achterop je systeem (been there, done that :) ).

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 13:05

BaRF

bijna kerst

LiquidSmoke schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 16:10:
ook makkelijk; sloop een toetsenbord uit elkaar, houd het kleine printplaatje met de ledjes over, kort de kabel in en tape hem achterop je systeem (been there, done that :) ).
(staat al bovenaan deze pagina :x)

TS, zei je nou dat dit een modern mobo is?

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Pagina: 1