Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

verlichting LCD kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ThemNuts
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-04 16:16
Hey, ik ben in het bezit van een 12" lcd. Ik heb deze in men case gebouwd en deze heeft geruime tijd gewerkt. Daar ik een tijd stilgelegen heb op het gebied van modden, heeft het scherm voor een bepaalde tijd niet gedraaid. Nu heb ik gisteren alles weer aangesloten en wat dacht je? Het wil niet werken..

Het scherm is een oud touchscreen dat ik van men baas gekregen heb (Elo 1225L)
Door beperkte afmetingen is de touchscreen + toebehorende printplaat verwijderd.

De print voor de backlight zit vooraan in mijn case (met de achterkant van het print naar voor).
Nu heb ik op een ongelukkig moment dit aangeraakt, is er kortsluiting veroorzaakt en viel de boel uit.
Dit was toen ik hem voor een tijd opborg. Gisteren heb ik dan de stroom op dit circuit getest maar hier zat bitter weinig stroom op..

Dit is de bewuste printplaat : Picture

Nu is mijn vraag of dit op een of andere manier te herstellen is, ergens een soortgelijke print te koop is of dit een verloren zaak is.

Ook heeft men slimme schoonbroer de kleur van de I/O knop gestript dus heb ik geen idee welke draad op welke pin van de knop gaat... Hier een handleiding/regel/w,e voor?

Bedankt op voorhand.

Verwijderd

Dit is je inverter van je LCD display die kapot is,
dus als ge ergens een kapote laptop of flatscreen kan vinden kan je proberen de inverter eruit te halen en die te gebruiken.

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

mooie scherpe foto!
Als je boven de connector in het midden kijkt, dan zie je het component F1.
Dit is een zekering en is doorgebrand. Je kan de zekering vervangen, maar ik geef je een kans van 99,99% dat de zekering weer knapt.
Voor de rest kan je gaan zoeken naar de woorden die links op de printplaat staan.

• ruzzel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-11 19:29
meet F1 even door. die ziet er in mijn ogen een beetje raar uit.

deze moet een waarde dicht bij 0 ohm hebben. dit is meestal een zekering.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
F1 is idd een zekering, hij lijkt sprekend op een courant modelletje op m'n werk, 1.6A is die. Zodra je de backlights aanraakt, brand die zekering door (en brand er een gaatje in je vingers). Je kan doorgaans niet zien dat die zekering doorgebrand is, enkel meten.
Vluchtig bekeken ziet het er niet naar uit dat er nog iets anders kapot is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ThemNuts
Wel die brande idd goed in men vinger...
Daar ik een complete noob ben op gebied van el, mag ik vragen wat ik moet aanschaffen om dit te meten en te repareren? En hoe komt het dat hij dan 99.99% weer doorbrand en kan ik hier iets aan doen? Het maakt niet echt uit als het iets kost of redelijk moeilijk is, wil het zeker proberen.

Heb ook de tekst links opgezocht en kwam met 1 resultaat.
Een shop in US die er 1 "used" model heeft liggen voor 50$ (wat ik er wel aan wil geven)
alleen is het een ander part nr.

allebei zijn het Optima INV-154 inverters
De mijne = P/N:00.56704.001 Rev. C
De shop = P/N:00.56706.001 Rev. A

is dit dan de verbeterde versie of een totaal verschillende? Zou op de foto willen kijken maar is niet groot genoeg, en voor de rest niks te vinden over deze inverters :(
Hopelijk IS het de zelfde, zou me een heleboel kopzorgen besparen

[ Voor 44% gewijzigd door ThemNuts op 16-10-2007 02:31 . Reden: Even opgezocht ]

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
50$ voor zo'n componentje?? Dat lijkt me niet goed hoor!

[edit]
Oh ik zie nu dat je de inverter compleet bedoeld, dacht dat je een SMD zekering voor 50 dollar wilde gaan halen...
Meer koffie nodig :p

[ Voor 56% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 16-10-2007 10:14 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Gieltjev verondersteld blijkbaar dat je invertor een slecht berekende zekering heeft, dat er dus meer stuk is dan die zekering bij kortsluiting. Mijn ervaring beperkt zich tot schermen voor kritische toepassingen, ik zou niet weten hoe gevoelig die commerciële zijn.

Probeer gewoon eens een zekering van 1.6 of 2A te zetten parallel op die kapotte (mag voor het testen gewoon met draadjes aan een el-cheapo draadzekering). Binnen een paar seconden na inschakelen weet je dan of er verder al dan niet iets defect is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ThemNuts
Ok de max. Ga morgen langs bij Radio Home en zoek naar een 1.6A zekering
Laat morgen wel weten of het helpt en alvast bedankt!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

ThemNuts schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 02:09:
Wel die brande idd goed in men vinger...
Daar ik een complete noob ben op gebied van el, mag ik vragen wat ik moet aanschaffen om dit te meten en te repareren? En hoe komt het dat hij dan 99.99% weer doorbrand en kan ik hier iets aan doen? Het maakt niet echt uit als het iets kost of redelijk moeilijk is, wil het zeker proberen.

Heb ook de tekst links opgezocht en kwam met 1 resultaat.
Een shop in US die er 1 "used" model heeft liggen voor 50$ (wat ik er wel aan wil geven)
alleen is het een ander part nr.

allebei zijn het Optima INV-154 inverters
De mijne = P/N:00.56704.001 Rev. C
De shop = P/N:00.56706.001 Rev. A

is dit dan de verbeterde versie of een totaal verschillende? Zou op de foto willen kijken maar is niet groot genoeg, en voor de rest niks te vinden over deze inverters :(
Hopelijk IS het de zelfde, zou me een heleboel kopzorgen besparen
Sorry, ik heb de tekst niet helemaal gelezen en dacht dat dit gebeuren zonder aanraking is gebeurt, in dat geval is er meestal meer aan de hand. Bij aanraking geef ik je veel meer kans. een normale zekering kan je waarschijnlijk met houder en 2 draadjes eraan vast zetten, maar smd is waarschijnlijk mooier

• ThemNuts
zou ik dan mogen vragen wat smd is? En wat is de optie die het duurzaamst is?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

smd is surface mounted device, (in tegenstelling tot trough-hole device) die dus op de print is gesoldeerd (in plaats van door en gaatje heen.) het zijn vaak hele kleine onderdeeltjes. als je genoeg geduld en een kleine soldeerbout hebt zou ik voor smd gaan, als je een beetje dikke vingers of soldeerbout hebt, dan gewoon met 2 draadjes een iets grotere (afmetingen) zekering erop zetten...

smd is natuurlijk wel het mooiste ;)

• ThemNuts
Bedankt voor de duidelijke uitleg, als alletwee dezelfde kwaliteit geven ga ik maar voor de gemakkelijke oplossing. Heb niet zo een fijne soldeerbout liggen en aangezien het weggestoken zit in men case kan ook het uiterlijk geen kwaad. Morgen meer nieuws (en hopelijk een foto van het werkende resultaat)
Pagina: 1