Toon posts:

Ongebruikte internetkabels

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar data over dark fiber in Nederland, Belgie en de UK.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dark_fiber
In Amerika is er jaren geleden veel geinvesteerd en ligt er zeer veel ongebruikte kabels in de grond. Is dit in Nederland & Belgie (en UK) ook zo? Wie bezit dit? Heeft iemand misschien een research paper?

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

In Nederland ligt iig een heleboel in de grond, ik geloof dat er in geen enkel land (of op een paar na) zoveel in de grond ligt.
Het lijkt me dat de kabels die in de grond liggen gewoon in het bezit zijn van wie ze of in de grond heeft gestopt of wie het onderhoud er over zou moeten hebben.
Ik denk dat er niet veel ongebruikte kabels in de grond liggen.
Edit: Je verwijst naar die wiki lemma, die gaat over glasvezel die niet gebruikt wordt. Hier in Nederland ligt nog niet zo super veel glasvezel, en moet soms (vaak) nog speciaal worden aangelegd...

[ Voor 22% gewijzigd door ibmos2warp op 15-10-2007 19:22 ]

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

Verwijderd

Topicstarter
Chips ik had de titel van dit topic echt wat interessanter moeten maken. Ik hoop echt goeie data te kunnen opsporen... heb een fantastisch business idee voor mijn bedrijf wat echt op internationale schaal impact kan maken. Ik weet echter niet waar ik moet beginnen om een dergelijk voorstel te schrijven, ik heb wat kwantitatieve data nodig over beschikbaarheid van dark fiber enzo...

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

Hmm... iets van oost-europese landen laten aansluiten op glasvezel en die hier weer naar toe laten doen ofzo? :? (Lekker lijp)
Iig, ik denk dat je met glasvezel hier niet echt ver komt. Glasvezel ligt in Nederland nog niet op zoveel plekken, zie wiki
en dit

[ Voor 7% gewijzigd door ibmos2warp op 15-10-2007 20:02 ]

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:20
Ik denk dat je toch bij de 'grote jongens' moet aankloppen.

KPN, de kabelmaatschappijen enzo.
Misschien dat die niet op het laatste stuk glasvezel hebben, maar wel tot in de straat.

let the past be the past.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ja het moet waarschijnlijk via de grote bestaande spelers... maar daar kan ik (nog) niet naar toe.
Misschien moet ik maar met de natte vinger een business proposal schrijven.

Verwijderd

Topicstarter
PS het gaat niet om het laatste stukje, het gaat puur om de backbone, hoeveel ligt daar nog ongebruikt...

• Coju
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik meen me te herinneren dat KPN Qwest enorm had geinvesteerd in communicatieverbindingen en dat dat later voor een prikkie te koop was. Er zal best nog heel wat ongebruikt onder de grond liggen. Ik zou het zoeken bij KPN en UPC als grootbezitters.

offtopic:
Krijg ik nu een aandeeltje in je bedrijf :) ?

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 19:11:
Ik ben op zoek naar data over dark fiber in Nederland, Belgie en de UK.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dark_fiber
In Amerika is er jaren geleden veel geinvesteerd en ligt er zeer veel ongebruikte kabels in de grond. Is dit in Nederland & Belgie (en UK) ook zo? Wie bezit dit? Heeft iemand misschien een research paper?
Er is heel veel ongebruikte fiber in de grond. En ook ongebruikte 'ducts' waar nog fiber in 'geblazen' moet worden (of kan worden eigenlijk). Elk traject, elke 'duct' (lege huls/buis) is wel van iemand natuurlijk en alles is te koop of te huur tegen een prijs. Van hele buizen, tot enkele vezels kun je huren/kopen/leasen.

Er zijn wel een ruime 100 tal partijen met glasvezel in de grond in Nederland eigenlijk.

Aangezien je het 'internetkabels' noemt is het misschien handig je eerst meer te verdiepen in het onderwerp. Ongebruikt betekent zeker niet dat het zo voor het oprapen ligt natuurlijk, het is van iemand en die iemand (bedrijf/instelling) heeft het voor een reden.

[ Voor 12% gewijzigd door bjck op 15-10-2007 21:38 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 20:24:
PS het gaat niet om het laatste stukje, het gaat puur om de backbone, hoeveel ligt daar nog ongebruikt...
ER is wel genoeg te vinden, O.A. Relined, eurofiber en nog wel wat partijen hebben darkfiber te huur. ben zelf met een dark fiber project bezig nu. Waarom ben je geintereseerd? Voor thuis? (grote onzin imho, maar marketingtechnisch doet 't 't leuk) voor een bedrijf? gewoon intresse?

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Hmm, ik denk dat TS zichzelf iets te serieus neemt na aanleiding van dit topic... "even" uit de natte vingen een bussines plan schrijven voor "de grote jongens" als je niet eens weet hoe en wat qua dark fiber...

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem inderdaad te veel hooi op mijn vork. Ik werk bij een grote speler en ik wilde in de de grote ideeenbox een idee deponeren . Dit zou een deal met een grote bezitter van beschikbare backbone ruimte inhouden. Goedkoop dark fiber zou een onderdeel kunnen zijn. Het is slechts een gedeelte van het plan wat ik zou schrijven maar het zou ideaal zijn als ik cijfertjes zou hebben over hoeveel miljoenen je praat als je een netwerk van kabels in NL & Belgie zou willen hebben. Denk dat ik het echter maar opgeef en puur theoretisch iets ga schrijven.
Pagina: 1