K8T800 en windows98SE

Pagina: 1
Acties:

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Beste Tweakers,

Weten jullie of Windows 98SE loopt op een MSI K8T NEO2-F V2, K8T800 Pro (ATX, AGP, Sound, LAN, SATA, RAID) moederbord. De reactie van MSI was dat er geen drivers voor USB2.0,
AMD Cool & Quiet en Realtek ALC Series AC97 Audio Driver zijn.
Echter volgens mij zou, als je de SATA HD in IDE mode zet best Win98SE hierop kunnen installeren. USB zou in 1.1 kunnen lopen en Cool & Quiet kan ik zonder. Geluid is wel handig, maar heb ook nog wel een kaartje liggen.

Groet Peter

10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Waarom probeer je het niet gewoon?

Money for nothin' and your chicks for free

• peter123
  • Niet online
Omdat ik dit bord dan eerst moet bestellen. Ben dus van plan het te kopen.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Waarom wil je er Windows 98 op gaan draaien? Zeker op het gebied van veiligheid en stabiliteit lijkt me dat niet de beste keuze. Als je perse Windows 98 nodig hebt voor bijvoorbeeld een administratiepakket zou je kunnen overwegen het in Virtual PC 2007 (gratis) te draaien.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• peter123
  • Niet online
Kinderspelletjes, Catan, enz, enz.
Verder is het supersnel op zo'n pc. Veel sneller dan XP.

• Ep1c
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09-2025
is windows 2000 dan niet beter, die ondersteund toch ook win98 spelletjes ?

ow en trouwens volgens mij ondersteund die chipset (k8t800) niet sata2 heb ik laatst ook ondervonden, helaas.

van de k8t800 pro weet ik het wel zeker.

[ Voor 51% gewijzigd door Ep1c op 15-10-2007 16:28 ]

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik weet niet wat voor componenten je verder hebt, maar volgens mij is het een s939/s754 bord. een 3000+ kan makkelijk xp supervlot draaien.
Gewoon zo kaal mogelijk installeren.

Alle Win98 kan je daarop spelen (catan zelf ook wel eens gedaan :$ )

[ Voor 7% gewijzigd door Kurios op 15-10-2007 16:29 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Voor de soort dingen die je alleen onder Win98 kunt doen is zo'n bak totale overkill, de meeste DOS/vroege Windows games zullen waarschijnlijk onspeelbaar snel gaan. Pak daar dan gewoon een P3 voor ofzo, en installeer een modern OS op je hoofdbak (hoeft niet per se XP of Vista te zijn, Linux, Mac OSX etc zijn ook prima)

Oslik blyat! Oslik!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 11:49

Sosabowski

nerd

AtleX schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 15:53:
Waarom wil je er Windows 98 op gaan draaien? Zeker op het gebied van veiligheid en stabiliteit lijkt me dat niet de beste keuze. Als je perse Windows 98 nodig hebt voor bijvoorbeeld een administratiepakket zou je kunnen overwegen het in Virtual PC 2007 (gratis) te draaien.
Zolang die pc niet op het internet komt is er geen probleem lijkt me.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 16:33:
Idd. Voor de soort dingen die je alleen onder Win98 kunt doen is zo'n bak totale overkill, de meeste DOS/vroege Windows games zullen waarschijnlijk onspeelbaar snel gaan. Pak daar dan gewoon een P3 voor ofzo, en installeer een modern OS op je hoofdbak (hoeft niet per se XP of Vista te zijn, Linux, Mac OSX etc zijn ook prima)
Voor de oude Dos games kun je het beste DosBox gebruiken. Deze emuleert ook de oude geluidskaarten, zodat je ook met geluid kunt spelen.

Overigens kan de TS ook gewoon een Virtuele pc aanmaken waar Win98 op draait. Voor dat soort oude games gaat dat prima werken.

• peter123
  • Niet online
Bedankt voor jullie antwoorden
Ik heb al heel wat geprobeerd. Probleem bij Catan is dat de proc 100% wordt belast. Sommige kinderspelletjes werken niet of slecht en heb toch wel vaak een crash.
Had altijd een AMD XP1700 en daar werkten de spelletjes perfect op. Zou graag win98SE en XP op 1pc draaien. Ik heb alles voor deze pc alleen het moederbord nog niet.
Daarnaast is Win98SE draaien ook een stukje nostalgie. 98SE is niet onveilig als je een goede firewall en antivirus en spam gebruikt.
Trouwens het internet op gaan doe ik alleen met mijn laptop.
Met een virtuele PC is gamen nog altijd lastig.
De overkill is nu juist het leuke. Win98SE start op in 5 seconden op zo'n pc. Verder reageert alles naar mijn gevoel veel beter dan bij XP.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Ep1c schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 16:25:
ow en trouwens volgens mij ondersteund die chipset (k8t800) niet sata2 heb ik laatst ook ondervonden, helaas.
Geen SATA2, maar wel SATA(1) (heb zelf hier een bordje met de K8T880). Jij gaat mij niet vertellen dat op een PC voor kinderspelletjes een Atlas 15K zijn werk gaat doen 8)7 150MB/s is ruim voldoende :)

Wat betreft die kinderspelletjes, in XP/Vista (weet niet of 2000 het ook heeft) zit een Compatibiliteitsmodus in. Die stelt je in staat om een app te laten denken dat je op bijv een Win98 pc zit ;)
De overkill is nu juist het leuke. Win98SE start op in 5 seconden op zo'n pc. Verder reageert alles naar mijn gevoel veel beter dan bij XP.
Staat weer tegenover dat XP veiliger, efficienter, handiger en meer compatible is dan 98. Het is wat je prefereert. Bovendien start XP ook snel op (mijn ma's pc met een Sempron 3000+ en 512mb mem start in +/- 20 sec op).

[ Voor 5% gewijzigd door Bitage op 15-10-2007 19:28 ]

• peter123
  • Niet online
De compabiliteitsmodes werkt niet al te best. Geeft vaak 100% CPU en soms werkt het helemaal niet. 3D werkt bijv niet. Niemand die dit bord ooit heeft gestest met good old Win98SE?

• Bitage
Geeft vaak 100% CPU en soms werkt het helemaal niet.
Je bedoelt bij gamen (kinderspelletjes, alla)? Dat is normaal. Bij gewone apps zie je wel iets meer cpu activiteit in compatibiliteitsmodus, maar das niet zo veel meer.
3D werkt bijv niet.
Net even getest en 3D werkt gewoon in compatibiliteitsmodus met Win98.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

ms. dat MSI bepaalde drivers niet meer levert, maar vaak zijn ze wel uitgebracht door fabrikanten van de chipset zoals Via en Realtek. Als je weet welke chips het zijn kan je de drivers er wel bijscharrelen.

d:)b :henk d:)b

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 13:26
Je bent je er ook van bewust dat 98SE een limitatie heeft van 512MB geheugen?

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 18:34

Mojo

The Power Within

Enige rede om Windows 98SE te draaien op een dergelijke PC is dat je een 3dfx Voodoo kaart een stuk beter kan ondersteunen, omdat er betere drivers beschikbaar zijn.. :P Ik zou zeggen, pak Windows 2000, net iets beter compatible met Windows 98 software, met de voordelen van XP.

Overigens zal het wel werken, je moet alleen weten of je overal drivers van hebt. Als je geen drivers hebt van je geluidskaart zijn spelletjes een stuk minder leuk ;) Zit je meteen vast aan een losse geluidskaart.

Wat je ook kan doen is een wat ouder pctje kopen en daar Windows 98 op draaien. Alle Windows 98 spellen zullen daar op draaien en je hebt waarschijnlijk net wat meer ondersteuning qua drivers.

Desnoods kan je iets doen van Dual Boot.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• peter123
  • Niet online
De enige reden voor mij om Win98SE te draaien zijn de kinderspelletjes en andere oude troep draaien. Verder wil ik deze PC dualboot maken en de rest met Windows XP doen.
Ik ga toch nog even VMware proberen. Heb ik al eens gedaan, maar misschien werkt het nu beter.
In weet van de 512Mb limiet van 98SE, maar toch bedankt voor de opmerking.
Zal de drivers eens bij elkaar sprokkelen voor 98SE van internet.
Ik wil niet nog een PC kast erbij, vandaar deze oplossing. Staat bij mij 1 download PC, 1 kinder PC, 1 game PC en een laptop. Is wel genoeg zo.

• Ep1c
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09-2025
Bitage schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 19:20:
[...]

Geen SATA2, maar wel SATA(1) (heb zelf hier een bordje met de K8T880). Jij gaat mij niet vertellen dat op een PC voor kinderspelletjes een Atlas 15K zijn werk gaat doen 8)7 150MB/s is ruim voldoende :)
Dat zeg ik ook niet, het gaat er om dat ALS hij een nieuwe hdd er bij koopt dat hij dan SATA2 schijven moet vermeiden, meer niet.

• peter123
  • Niet online
Ik dacht dat je gewoon in je BIOS een SATA schijf in IDE mode kunt laten lopen. Deze optie zit niet in het BIOS.
Moederbord is besteld en ik ga het gewoon proberen. Heb nog wel een 30Gb IDE schijfje liggen desnoods waar Win98SE op kan. Ik was 1 van de laatsten die XP ging draaien en zal ook de laatste zijn die naar Vista gaat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vooralsnog zie ik idd geen enkele reden om op Vista over te stappen, maar dat is een totaal andere discussie. Iig zou ik sterk overwegen om voor jouw doeleinden gewoon een simpele P3 neer te zetten, dan kun je hard- en software op elkaar afstellen en hoef je niets te emuleren. Kosten zijn echt niets, vanochtend lagen er bij de milieustraat minstens tien bakken die hiervoor te gebruiken zijn.

Mijn setup:
P3-800EB
MSI MS-6323 mobo (dat wegens ACPI issues sowieso geen WinXP wil draaien)
512MB RAM
Diamond Viper II Z200 (S3 Savage 2000) AGP
2x Voodoo2-12MB in SLI
Soundblaster 64 PCI (met volledige hardwarematige SB/pro/16 compatibility)
En daar dan Win98SE op.

Draait als een trein :)

Oslik blyat! Oslik!

• peter123
  • Niet online
Mijn probleem is eigenlijk dat ik dan nog een kast erbij heb. Er staan er al 3.
Probeer wat te minderen eigenlijk. Leuke PC heb je, dat wel. Zal eens kijken...

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Ik kan je verzekeren dat xp sneller werkt dan win98 op een athlon 1700+ :) Vroeger hadden wij ook windows 98 op een athlon 1800+ met een geforce 5200, maar toen we overgingen naar xp ging dit toch echt allemaal net iets sneller dan win98. Nu zie je dit fenomeen terugkeren. Gamen op een oudere pc onder vista is veel trager dan xp. Gamen op een high end pc onder vista en xp is haast geen verschil. Een athlon 1700+ kwam geloof ik uit toen xp er net was.

http://specs.tweak.to/16567

• Bitage
Ep1c schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 10:47:
[...]

Dat zeg ik ook niet, het gaat er om dat ALS hij een nieuwe hdd er bij koopt dat hij dan SATA2 schijven moet vermeiden, meer niet.
Niet waar, SATA2 schijven hebben een leuk jumpertje die je in staat stelt om SATA1 te activeren ;)
To address interoperability problems, the largest hard drive manufacturer Seagate/Maxtor have added a user-accessible jumper-switch known as the Force 150, to switch between 150 MB/s and 300 MB/s operation.[2]

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Windows XP + Virtual PC = Windows 98SE

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Pagina: 1