Scherm omdraaien in Xfree86?

Pagina: 1
Acties:
  • 544 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-01 00:41
hey all,

ik ben voor mijn vader een htpc aan het installen icm met knoppmyth.
deze maakt gebruikt van xfree86 en fluxbox, nu is het de bedoeling om via een projector op de slaapkamer muur te projecteren, maar deze projector hangt ondersteboven, in windows was dat geen probleem, even naar de nvidia drivers, rotate screen 180 degree's en klaar. ik dacht dat dit onder linux ook wel kon, maar dat valt me even vies tegen 8)7 ik ben nu al een aardige tijd aan het zoeken en googlen heb onder andere al gevonden dat ik in de config file van xfree moet zijn en dat ik door (blijkbaar :? ) dit regeltje moet toevoegen :

code:
1
Option "Rotate" "cw - 180"

maar in die config file staan meerdere kopjes met monitor, videokaart enz, en ik heb geen id onder welk kopje ik het moet pasten, en of dit zo wel goed is. ik ben aardig lang bezig geweest alles in te stellen en ik zou het jammer vinden als ik door een foutje in X overnieuw zou moeten beginnen ;)

daarom zou ik graag weten of ik op de goede weg zit ;)

Verwijderd

Echt antwoord op je specifieke vraag zou ik niet weten. Wel weet ik dat dat veel beamers zelf de mogelijkheid hebben het beeld om te keren, juist vanwege dit soort opstellingen.

• !GN!T!ON
dat klopt, maar deze helaas dus niet :(

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Enige wat ik tegenkom over die Rotate option is dat het probleem is dat het behoorlijk langzaam zou zijn.

Wat ik wel tegenkom is de readme van nvidia is dat je gebruik kunt maken van het xrandr commando.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• !GN!T!ON
hier had ik ook wat over gelezen, heb je mischien een link naar die readme?

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
code:
1
xrandr --output VGA --rotate inverted

moet je hebben volgens mij...

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• !GN!T!ON
hmm ,als ik dat doe dan, gebreurd er niets, hij laat dan gewoon nog eens de options zien.

maar als ik dit doe:

code:
1
xrandr --orientation inverted

dan krijg ik dit:

code:
1
2
3
4
 X error of failed request: bad match (invalid parameter)
major opcode of failed request: 156 (randr)
minor opcode of failed request: 2 (rrest screen config)
serial number of failed request: 112

:S

edit:

code:
1
 xrandr -o inverted

geeft het zelfde resultaat :(

[ Voor 8% gewijzigd door !GN!T!ON op 15-10-2007 16:10 ]

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
http://us.download.nvidia...0.14.19/README/index.html voor nvidia's documentatie. Appendix B bevat de X-configuratie-opties. Ze mogen zowel in de "screen" als in de "device"-sectie.
Als je xrandr wilt gebruiken moet je RandRRotation aanzetten ( Option "RandRRotation" "On" ), en dan het bovenstaande commando bij elke login opnieuw laten uitvoeren.
Of je gebruikt de Rotate-optie, voor permanente rotatie. Dat wordt dan: Option "Rotate" "inverted".
Bij beide opties staat echter wel dat hardware-overlays niet meer werken/geemuleerd gaan worden...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• !GN!T!ON
ok daar kan ik al wat mee, maar hoe kan ik Xfree86.in (in /etc/X11/) nu editen? als ik vi Xfree86.in doe kan krijg ik een of andere MAN-page :S

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Moet je niet /etc/X11/xfree86.conf hebben? :?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• !GN!T!ON
het is me gelukt, bedankt iedereen :)

ik heb nu het hele scherm gedraait staan, alleen wanneer ik nu tv ga kijken met myth dan staat de TV weer op de kop! :S

ik snap hier werkelijk niets van.... 8)7

als ik dan weer terug ga naar de gewoone myth tv interface dan staat het weer goed :X

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Dit komt waarschijnlijk door het feit dat de overlay op de een of andere manier niet wordt omgedraaid. Misschien kan dat als optie ergens aan mythtv worden gegeven?

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• !GN!T!ON
ik heb er op gezocht maar in myth is er volgens mij geen optie voor, bij het kijken van dvd's zet hij het beeld ook weer recht. als dit niet mogelijk is zal ik weer terug moeten naar windows mce 8)7

• !GN!T!ON
kickje,

ik ben maar overnieuw begonnen, en ik heb knoppmyth laten vallen, ik heb ubuntu 7.04 geinstalleerd en daarna mythtv. bijna alles werkt, maar als ik nu in xorg.conf toevoeg
code:
1
Option "rotate" "inverted"

dan wil mythtv niet meer starten en geeft hij de melding:

code:
1
Segmentation fault (core dumped)

als ik een dvdtje ga kijken met VLC dan staat die wel goed, itt knoppmyth waarbij het weer verkeerd omstond. dus ik dacht dat ik heel dichtbij was en dat ik bijna klaar was, maar nu blijkt myth dus gewoon niet op te willen starten :/

iemand enig idee wat ik nog kan doen? want ik begin een beetje moedeloos te worden :X
Pagina: 1