Toon posts:

HD dupliceren

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,
ik heb blijkbaar een paar weekjes terug een defecte HD gekocht(seagate bar. 7200.10 320GB), hij is nog niet echt kaduk maar hij begint steeds meet te tikken en piepen dus het zal wel niet heel lang meer duren.
Nu heb ik niet echt trek om alles wat ik net heb geïnstalleerd opnieuw te gaan installeren, dus ik dacht: ik kopieer gewoon heel de schijf! Ik had namelijk al eerder precies zo'n schijf gekocht en deze heb ik toen maar geformateerd. Vervolgens heb ik op een derde HD een backup gemaakt (van de HD die waarschijnlijk kaput gaat) en die wou ik dan met Vista(complete PC restore) op de 2e HD "restoreren". Hierbij gaf hij echter telkens de error dat er te weinig HD's beschikbaar waren (of ruimte op de HD's)

Op zich zou het al een hele help zijn als iemand weet of dit misschien eenvoudig te verhelpen is maar mijn eigenlijke vraag was eigenlijk: is er een manier om een (of meerdere) HD in zijn geheel te kopieren/dupliceren en een werkende OS te behouden?

Al het kommentaar is welkom!

P.S. excuses voor mijn dyslexieuse spelling

Verwijderd

ja dit is mogelijk. Wanneer ik dit probleem zelf heb, dan maak ik meestal een een 1:1 kopie met behulp van Norton Ghost.

Heeft mij tot nu toe nog nooit in de steek gelaten

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Tsja, ik gebruik vaak 'dd' om harde schijven te dupliceren.

dd of=/dev/sda of=/dev/sdb bs=1M

wacht een tijdje en klaar.

Echter, hier is Linux voor nodig en ik weet niet of jij dan gebruikt/kan gebruiken.

Copy.com

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:12

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Kwestie van een LiveCD er in rammen en met dd een duplicaat maken.
Het enige wat je echt 100% zeker wilt weten is de if= en of=, dar zijn namelijk de input en output devices en die wil je dus niet omdraaien ;)

Geen idee hoe je Unix kennis er bij ligt, maar met een snelle cursus zou dat best goed kunnen komen.
'dd' is hier in ieder geval erg chill bij. Vrijdag ga ik er ook weer een diskje mee clonen zodat ik een zoemschijf in mijn servertje kan vervangen...

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:28
Deze gebruiken!

http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html

Werkt via een bootdisk, zelf meerdere keren gebruikt. Ideaal en geen gekloot met live CD's (tenzij je verstand van linux heb)

Verwijderd

Topicstarter
dank voor alle replies!

ik heb inderdaad geen verstand van linux, en hoewel ik hier ooit wel kennis over wil opdoen doe ik dit liever nog even the easy way: HDclone lijkt mij erg geschikt!
nogmaals dankjewel!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb meerdere malen met HD Clone (gratis versie) geprobeerd de hd te kopieren maar dit is telkens mislukt. dit komt omdat de hd die als kopie moet dienen nét 1 mb kleiner wordt geregistreerd. de gratis versie van hdclone kan hierdoor niks doen. het is echter EXACT dezelfde harde schijf als de orginele schijf (zelfde merk, type, ..alles).

weet iemand hoe dit verschil van schijfgrootte te verklaren is en misschien ook hoe het op te lossen is? (of wellicht een andere oplossing)

ps. ik weet totaal niets van programeren en mijn os is vista

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:21
binnen vista eerst de partitie verkleinen. in schijfbeheer
dan past hij op de nieuwe schijf

[ Voor 8% gewijzigd door beascob op 25-10-2007 20:52 ]

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Heeft je clonetool geen optie om parameters mee te geven die dat verschil in grootte negeren?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:21
BartPE met Ghost lijkt mij slimste voor jou....

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:53
Of BartPE met DriveImageXML, is tenminste gratis. Maar je kan ook gewoon een bootdiskette met een ander gratis clone programma gebruiken, Partition Saving is wel een goede, staat ook een kant en klare bootdisktte op die site.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Ik gebruik zelf (in de mix) Ghost of True Image. Werken bijde perfect.

Verwijderd

Topicstarter
nogmaals dank voor alle replies, ik ga ze stuk voor stuk proberen :)
Pagina: 1