Mini-PCI wifi-kaartje inbouwen in oude laptop -> antenne

Pagina: 1
Acties:
  • 1.898 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een oudere laptop (toshiba 1800) met een pcmcia wifi-kaartje. Werkt op zich wel, maar zo'n uitstekend ding is soms best lastig. Laatst kwam ik toevallig een mini-pci wifi kaartje tegen voor maar 11 euro. Geen geld natuurlijk en aangezien mijn laptop ook een mini-pci slot heeft leek het me wel mooi/handig om zo'n ding in te bouwen.

Enige waar ik dan tegenaan ga lopen is dat mn laptop geen ingebouwde antenne heeft. Ik zie zulke antennes nergens los te koop, maar zou ik niet zelf van wat dunne electriciteitsdraadjes een antenne kunnen maken die ik dan onder het toetsenbord e.d. wegwerk? Of is zo'n antenne heel speciaal materiaal oid? :? En zijn er nog meer dingen waar ik rekening mee moet houden?

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Een antenne moet een bepaalde lengte hebben. Dit is denk ik wel op internet te vinden.

Het heeft te maken met golflentes enzo.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

Een antenne moet een bepaalde lengte hebben, voor optimale ontvangst. als je niet de goede lengte neemt werkt het wel maar is de ntvangst gewoon wat minder...
antennelengte moet 1/2e of 1 of 2, etc, golflengtes zijn, mits er geen "verlengspoel" is geinstalleerd op de kaart. als er wel zo'n spoel is is het wat lastiger, maar dan is er op internet wel in de documentatie van de kaart te vinden welke waarde de spoel heeft en welke lengte de antenne dus moet hebben... (daarbij is met trial/error methode of met scope wel te bepalen welke lengte antennemoet hebben...)
(heb je toevallig een foto van de kaart? dat helpt)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het gaat om de kaart uit de ts:
http://www.complus.nl/red...d=&d_catg=&d_word=E080480

http://images.google.nl/i...um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

Van wat voor soort materiaal moet het verder zijn? Kan dat gewoon bijv. koperdraad zijn of iets anders? Het moet eigenlijk niet teveel gekloot worden :P Ik kan nog wel de laptop openschroeven en bijv. wat draad onder en langs het toetsenbord doen, maar als jullie bij voorbaat al zeggen dat het dan nog een heel ge-trial-and-error wordt waar veel werk in gaat zitten qua op goede lengte krijgen etc. dan hou ik het wel bij een pcmcia-kaartje (waar overigens praktisch geen antenne op zit :?).

[ Voor 36% gewijzigd door Palomar op 15-10-2007 20:15 ]

Verwijderd

Ik heb wel eens antenne's gezien voor laptops zonder antenne, dat was gewoon een stukje pcb met een antenne erop geetst.
Zelf maken kan wel, maar je zit met de connector. Dat ding is extreem klein en breekbaar. Ook de antenne zelf moet nogal nauwkeurig zijn, anders heb je nauwelijks bereik.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Palomar schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 20:10:
Het gaat om de kaart uit de ts:
http://www.complus.nl/red...d=&d_catg=&d_word=E080480

http://images.google.nl/i...um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

Van wat voor soort materiaal moet het verder zijn? Kan dat gewoon bijv. koperdraad zijn of iets anders? Het moet eigenlijk niet teveel gekloot worden :P Ik kan nog wel de laptop openschroeven en bijv. wat draad onder en langs het toetsenbord doen, maar als jullie bij voorbaat al zeggen dat het dan nog een heel ge-trial-and-error wordt waar veel werk in gaat zitten qua op goede lengte krijgen etc. dan hou ik het wel bij een pcmcia-kaartje (waar overigens praktisch geen antenne op zit :?).
Alles heeft een antenne. Soms zijn gewoon geetst op ene pdb of gewikkeld op een stuk pvc etc.

Het gaat om de lente van het stuk koper draat. Dit moet tot op de mm nauwkeurig om een goed signaal te ontvangen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:41
FF een tip....
heb je toevallig nog een oude KPN Experiabox liggen? (SX551)

Daar zit namelijk ook een mini PCI kaartje in. Ik kwam laatst zo'n Experiabox tegen voor €1 euro bij onze kringloop winkel. Ik kwam thuis en was toen blij verrast toen bleek dat er een 108Mbps WiFi kaartje in zat. Helaas zaten er geen antenne aansluitingen op, dus moest ik solderen, maar het werkt prima nu!
Foto van een open Experiabox

Linksonderin is de mini pci, ik geloof een Atheros 5212 (weet het zo niet uit m'n hoofd)

Aha zie marktplaats, zo'n ding kost maar €10 / €15 euro:

€15,00 in Groningen
€10,00 in Groningen.

Dat is een veel goedkoper alternatief, aangezien die kaartjes ook 108Mbps doen 8)

Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 20:21:
Ik heb wel eens antenne's gezien voor laptops zonder antenne, dat was gewoon een stukje pcb met een antenne erop geetst.
Zelf maken kan wel, maar je zit met de connector. Dat ding is extreem klein en breekbaar. Ook de antenne zelf moet nogal nauwkeurig zijn, anders heb je nauwelijks bereik.
Die antennes heb ik ook eens gezien op een nederlandse site, maar kan die site helaas niet meer terugvinden.

En die aansluitingen valt ook wel weer mee, je kunt ze er ook afknippen en dan gewoon solderen.

[ Voor 53% gewijzigd door ThinkPad op 15-10-2007 21:51 ]

Verwijderd

D'r zijn wel meer routers die zo'n constructie hebben :) Sweex lc000060 bijvoorbeeld.
Dat kaartje van Palomar heeft gewoon een ufl connector, daar zijn diverse kabeltjes voor te krijgen om een standaard antenne aan te sluiten.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

antenne draad gewoon koperdraad met isolatie nemen... als het op de mm preies moet wordt et dan toch een lengte eraan solderen en telkens een mm eraf knipen totdat het signaal goed genoeg is...

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 20:21:
zo'n antenne heb ik ergens liggen met connector, mag je gratiz hebben (moet je wel mailen...)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:41
Ik heb eindelijk de antenne gevonden die ik bedoelde

een Mini pci card Patch antenne

Nou moet je alleen nog zo'n ding zien te vinden....
Pagina: 1