HDMI Omzetting en afstand

Pagina: 1
Acties:
  • 454 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-07 13:57

Masselink

Voor de dorst

Topicstarter
Om geld binnen te halen voor de vereniging hebben we een scherm in de kantine gehangen met daarop nieuws en advertenties. Momenteel werkt dit goed met een laptop onder het scherm.

Het scherm (plasma TV) heeft een resolutie van 1024x768 en is aan te sturen via HDMI en D-Sub.
De PC die het aan moet gaan sturen staat 15 meter verderop (niet hemelsbreed, maar verwachte kabelafstand). Er zit een dual-videokaart in het systeem. (DVI uitgang)

Een leiding voor de monitor kabel is gelegd.

Ik heb nu 2 verschillende opties, maar weet niet voor welke te kiezen.

1. D-Sub kabel trekken (connector solderen, want past niet door de buis). DVI - D-Sub convertor.
2. HDMI kabel trekken en DVI-HDMI convertor plaatsen. (past door een PVC buis?)

Over afstanden versus kwaliteit lees ik verschillende dingen. Welke optie is echter de meest zekere keuze?

Wireguard VPN Client: https://github.com/masselink/MasselGUARD

• cyrus26
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-06 09:10
Ik zou kiezen voor d sub.Heb nl ook een hd ready scherm en de hd resolutie zoals 720 p word nt goed ondersteund.Door een hdmi kabel te gebruiken worden de resoluties nt goed toegepast met uitgerekt beeld tot gevolg.D sub heeft hier geen last van.Of het moet mogelijk zijn dat je je beeld kan aanpassen.Dit is nt mogelijk bij mij.Met d sub ben je zeker.Anders zou ik zeggen probeer eens een hdmi kabel uit van een vriend en bekijk het eens. Ik zou nog altijd d sub aan raden.De kwaliteit tussen beiden is te verwaarlozen althans dat vind ik.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-07 20:46

Mojo

The Power Within

Dat is echt compleet afhankelijk van je TV. Ik zou zeggen, probeer eerst even vantevoren met beide kabels hoe het signaal eruit komt te zien.

Ik zou zelf zeggen, ga voor HDMI, dat is een stuk minder gevoelig voor lange afstanden met een kabel. 15 meter is wel haalbaar. Voor VGA is dat érg lang. Overigens zou ik geen connectoren gaan solderen aan kabels.. dat is onbegonnen werk en moet je erg secuur en lang bezig zijn. Ik ben bang dat er niet veel van je signaal over gaat blijven als je gaat solderen. Laat staan je pinout die moet kloppen.. :p Wat ik dan zou doen is de bestaande kabel doorknippen en hem daar solderen, lijkt me iets gemakkelijker.

Hoe je TV omgaat met je signaal heeft te maken met je input. Een goede 720p bron ziet er prima uit op een HDTV. Hangt van je 1:1 pixelmapping af (sommige tv's hebben dat alleen op VGA). Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je resolutie van een plasma TV 16:9 is, terwijl 1024x768 dat niet is. Dat betekend dat je pixels niet vierkant zijn, maar rechthoekig!

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:50

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik heb zelf een HMDI-kabel vanaf mijn pc naar de tv lopen van een meter of 5. HDMI is volgens mij ook stukken minder gevoelig voor afstanden enzZelf kijk ik ook regelmatig gedownloade HDDVD/Blueray dvd's en dat ziet er echt kicke uit ! haarscherpe beeld en altijd vol beeld zonder dat het uitgerekt is of wat dan ook.

Je moet de instellingen gewoon goed zetten

[ Voor 10% gewijzigd door AndereKoekoek op 15-10-2007 11:26 ]

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:53

Xof

15 meter is voor HDMI echt een schietafstandje..
Zelfs 25 meter gaat gewoon goed. :)

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-07 21:55
Ik had een jaar een D-sub kabel van mijn Vista htpc naar mijn lcd-tv. Ik kreeg het niet voor elkaar om DVI-to-HDMI werkend te krijgen. 800x600 Was de grootste resolutie waarbij het beeld nog leesbaar was. Werkt niet echt prettig als je even wilt surfen e.d.

Vorige week een ATI 2600XT geplaatst (mét hdcp) en mijn DVI-to-HDMI cable naar de lcd-tv gelegd en ik kan nu prima in 1280x720 werken. Ik wil nog via HDMI proberen 1360x768 te renderen, maar dat krijg ik niet voor elkaar (kan nergens die resolutie vinden...).

De lengte lijkt me voor hdmi niet zo bezwaarlijk, maar mijn ervaring gaat maar tot 2,5 meter.

[ Voor 8% gewijzigd door coyote1980 op 15-10-2007 11:32 ]

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Resolutie kan je met Powerstrip aanpassen! Zeer fijn programmaatje ;)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

Topicstarter
Ik denk dat ik inderdaad voor HDMI moet gaan, ik ben al geen held in solderen. In het ergste geval moet er dan maar een videokaart komen die een HDMI uitgang heeft. De lengte van de kabel is dan weer geen probleem, dus dat is fijn.

Kan de connector van HDMI wel door een PVC buis?

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Masselink schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 13:18:
Ik denk dat ik inderdaad voor HDMI moet gaan, ik ben al geen held in solderen. In het ergste geval moet er dan maar een videokaart komen die een HDMI uitgang heeft. De lengte van de kabel is dan weer geen probleem, dus dat is fijn.

Je hebt ook kabels met aan het ene uiteinde een HDMI aansluiting en aan de andere zijde een DVI aansluiting ;)

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:53

Xof

Masselink schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 13:18:
Ligt natuurlijk aan de PVC buis en soms ook aan de connector van de kabel (kan soms ook wat dikker zijn).
Door zo'n standaard afmeting PVC die ik overal zie liggen zou het misschien wel kunnen.. kans van 50/50.

• Masselink

Masselink

Voor de dorst

Topicstarter
Ricardo87 schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 13:20:
[...]

Je hebt ook kabels met aan het ene uiteinde een HDMI aansluiting en aan de andere zijde een DVI aansluiting ;)
ja, maar dan moeten we in de toekomst (als er een HDMI kaart in zit) weer een HDMI --> DVI connector op zetten. ;)

• Mojo

Mojo

The Power Within

Dat is toch niet erg? DVI + Geluid = HDMI (kort door de bocht) voor de rest vrijwel dezelfde specs. En aangezien alles digitaal is maakt zo'n converter ook niet zoveel uit.

Pagina: 1