ASUS A8M-4P017C

Pagina: 1
Acties:

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:03
Beste tweakers,

Ik heb sinds enkele dagen de ASUS A8M-4P017C in mijn bezit. Ben hier best tevreden over, alles werkt zoals het zou moeten. Echter vind ik dat het niet altijd snel genoeg werkt. Daarom zou ik dus het huidige laptop geheugen (2 * 512 MB) willen vervangen door (2 * 1 GB). Nu loop ik tegen een paar punten op waar ik graag wat advies over zou willen.

Voor alle duidelijkheid, ik heb reeds gegoogled en 'getweakerst' maar kon geen eenduidige antwoorden vinden. Tevens heb ik een mail naar Asus gestuurd, maar heb hier tot op heden nog geen reactie op gehad. Vond het versturen van de mail ook maar een rare gebeurtenis. Ook in de bijgeleverde boekjes kon ik geen antwoord vinden op mijn vragen.

1. Komt mijn garantie te vervallen wanneer ik het geheugen zelf vervang?

2. Wanneer het ram vervangen is en ik garantie wil claimen moet het originele geheugen dan terug geplaats worden. Of te wel, moet de laptop weer in originele staat zijn?

3. Momenteel draait er 2 * 512 MB 667Mhz Nanya geheugen. Zouden twee reepjes van het volgende geheugen een goede vervanger zijn (past / werkt het dus?) Kingston KVR667D2S5/1G, 1024 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz

4. Wat is de maximale frequentie van het geheugen waar dit moederbord mee overweg kan? M.a.w. zou onderstaand geheugen ook werken op zijn bedoelde snelheid of zal het terug worden geklokt. Kingston Memory 1GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL5 SODIMM

En dan nu als laatste vraag:
5. Kan ik de FN en de Ctrl functie/knop niet omwisselen? Ik ben namelijk gewend dat de Crtl aan de buiten kant zit, bij dit toetsenbord zit Fn aan de buiten kant de zit de Ctrl er rechts naast.

Hopenlijk kunnen jullie me verder helpen met mijn vragen.

Mvg,

Nox

ps. wist niet of ik in dit onderdeel moest posten of in Processors, Mobo's & Geheugen, dus wanneer het fout gepost is dan verplaats het topic aub.

[ Voor 4% gewijzigd door Card Nox op 15-10-2007 10:25 ]

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Card Nox schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 09:57:
1. Komt mijn garantie te vervallen wanneer ik het geheugen zelf vervang?
2. Wanneer het ram vervangen is en ik garantie wil claimen moet het originele geheugen dan terug geplaats worden. Of te wel, moet de laptop weer in originele staat zijn?
Zie de disclaimer die je bij je laptop gekregen hebt, dit kunnen wij ook niet raden. Dit verschilt namelijk nogal per merk laptop en garantieregeling.
edit: volgens je openingspost had je dit al doorgelezen, als het niet in de garantieregeling staat dan kun je er vanuit gaan dat hier geen beperkingen over zijn opgelegd.
3. Momenteel draait er 2 * 512 MB 667Mhz Nanya geheugen. Zou het volgende geheugen een goede vervanger zijn (past / werkt het dus?) Kingston KVR667D2S5/1G, 1024 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz
Hier passen er zelfs 2 van in, de max is 2GB bij deze laptop.
4. Wat is de maximale frequentie van het geheugen waar dit moederbord mee overweg kan? M.a.w. zou onderstaand geheugen ook werken op zijn bedoelde snelheid of zal het terug worden geklokt. Kingston Memory 1GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL5 SODIMM
Dat hangt af van de BIOS die erop draait, ik kan hier zo snel geen informatie over vinden, dit kun je het beste even zelf checken in de BIOS.
En dan nu als laatste vraag:
5. Kan ik de FN en de Ctrl functie/knop niet omwisselen? Ik ben namelijk gewend dat de Crtl aan de buiten kant zit, bij dit toetsenbord zit Fn aan de buiten kant de zit de Ctrl er rechts naast.
Ik ben nog nooit een laptop tegengekomen die dit ondersteunt maar wie weet is hier wel een Asus-tooltje voor. Veel zou ik er echter niet op hopen..

[ Voor 4% gewijzigd door Mathijs1 op 15-10-2007 10:16 ]

• Card Nox
Hoi Mathijs1, bedankt voor je snelle reactie.

Vraag 1 & 2 zal ik nog eens gaan door bladeren, kan natuurlijk dat ik er overheen heb gekeken. Ik hoop dat hier andere Asus bezitters dit er wellicht al ervaring mee hebben ;)

Vraag 3, stom van me, ik bedoelde dus ook twee reepjes aangezien 1 * 1GB niet sneller, vaak zelfs langzamer, is dan 2 * 512. Zal TS meteen aanpassen.

Vraag 4, heb gister in de BIOS gesnuffeld om te kijken of ik wellicht de DRAM:FSB ratio kon aanpassen, helaas zonder succes.

5. Agja, dacht kan het altijd vragen, anders zal ik er gewoon aan moeten wennen he ;)

EDIT:
Notebook Warrenty Card
Garantievoorwaarden:
1 Algemeen
1.2 De koper draagt de verantwoordelijkheid dat er geen veranderingen, aanpassingen, reparatie en/of onderhoudswerkzaamheden worden verricht door andere partijen dan door ASUS of haar servicepartners.

Verder ook nog dit gevonden:
Notebook Warrenty Card
Garantievoorwaarden:
7 Uitsluitingen
7.2 Het inwendige deel te openen van een notebook door andere dan ASUS of haar servicepartners.

Of te wel, door het zelf vervangen van het RAM zal de garantie komen te vervallen. Bij iComputers (waarschijnlijk service partner) gaven ze wel aan dat hun het RAM konden vervangen en hier garantie op kunnen bieden.

Vraag 1 - Garantie komt te vervallen
Vraag 2 - Nee hoeft niet terug naar originele staat zolang de aanpassingen zijn uitgevoerd door Asus of een van haar servicepartners.

[ Voor 42% gewijzigd door Card Nox op 15-10-2007 10:35 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:25
Naar mijn weten komt de garantie ook neit te vervallen wanneer je het zelf vervangt. Echter zul je de reepjes wel moeten bewaren want voor garantie zul je ze weer terug meoten plaatsen aangezien ze geen garantie op de neiuwe reepjes geven.

• Card Nox
Maar dan breek je toch regel 1,2 en 7,2 ?

Waar maak jij dan uit op dat de garantie blijft??

• PCMedic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-01 20:29
De garantie vervalt niet, sterker nog, in het Asus boekje staat volgens mij zelfs hoe je het geheugen kan vervangen.

wat betreft:
Het is niet nodig om 800 MHz geheugen aan te schaffen, aangezien je laptop maar max 667 MHz ondersteund.

zie: http://www.asus.com/produ...13&model=1330&modelmenu=2

• Card Nox
Met het Asus boekje bedoel je de User Manual neem ik aan?
Zal dat deel eens gaan zoeken.

Thanks voor die link, stom dat ik die over het hoofd heb gezien zeg :S

EDIT: 2 Kennismaken met de onderdelen
Schroeven paneel onderaan
Onder het deksel op de onderkant van de ASUS-notebook bevinden zich componenten die gemakkelijk kunnen worden geinstalleerd / geupgraded. U moet verschillende schroeven verwijderen om het paneel op de onderkant te openen. Eén schroef bevindt zich op de achterzijde.

EDIT: Wel wordt er aangegeven dat wanneer je de harde schijf zelf vervangt je garantie komt te vervallen.

EDIT: blablabla. Neem contact op met een erkend onderhoudscentrum of verkoper voor informatie over de geheugenupgrade van uw ASUS-notebook. Koop de uitbredingsmodules uitsluitend bij erkende verkopers van deze ASUS-notebook zodat u zeker bent van een maximale compabiliteit en betrouwbaarheid.

[ Voor 95% gewijzigd door Card Nox op 15-10-2007 12:28 ]

• Card Nox
Even een update:

Inmiddels twee maal contact gehad met ASUS service

Eerste contact:
Vraag 1:
quote: Nox mail 1 naar Asus
Beste Asus,

Deze laptop beschikt over 1 GB werkgeheugen.

Kan ik hier 1 GB werkgeheugen bij laten plaatsen zonder dat de garantie verloopt?

Met vriendelijke groet,
Antwoord 1:
quote: ASUS mail 1
geachtte:
nee dit kunt u gewoon doen zonder dat de garantie verloopt
Nou, mooi meegenomen dacht ik zo :-). Antwoord na 14 werkuren.
Echter schoot mij een nieuwe vraag te binnen, dus maar weer even contact opgenomen met ASUS.

Tweedde contact:
Vraag 2:
quote: Nox mail 2 naar ASUS
Beste Asus,

Recentelijk heb ik contact opgenomen met U mbt het zelf vervangen van het laptop geheugen en
het behouden van de garantie hierbij. In uw reactie op mijn vraag is mij duidelijk geworden dat de
garantie behouden blijft.

Dit roept een andere vraag bij mij op namelijk;

Bij het aanvragen van een RMA of eventuele reparatie, is het dan noodzakelijk dat het originele
laptop geheugen weer in de laptop gepaatst moet zijn?

Met vriendelijke groet,
Antwoord 2:
quote: Asus mail 2
Geachte,

Ja in principe wel maar wij weten hier ook wel dat klanten geheugen uit bereiden dit is geen probleem.
Ditmaal had ik al een antwoord binnen 7 werkuren.

Kort samengevat; ik kan lekker zelf mijn geheugen vervangen en mij oude geheugen verkopen zonder dat ik hier problemen mee krijgt mbt garantie claimen.

Wat mij betreft kan hier een slotje op.

Thanks alle voor de feedback.
Pagina: 1