Toon posts:

erg vreemd probleem met een CPU

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Vanmiddag viel mn computer ineens uit vanwege een oververhitte processor door een met stof gevulde koelventilator ( komt wel vaker voor) dus toen heb ik deze even uitgezogen. Maar toen ik de ventialtor er terug op zetten (het koelblok zelf was dus niet van de processor geweest) en ik de computer opnieuw aanzette kapte hij er 2 seconden na het booten mee, en dit elke keer opnieuw. Ik heb toen de ventialtor opnieuw gemonteerd, daarna geprobeerd of het zou helpen als ik het koelblok opnieuw zou bevestigen, of de processor opnieuw in het moederboard zou doen. Hielp allemaal niets. Toen heb ik de bios maar gereset. Dat hielp een klein beetje, het werd nu mogelijk om de bios te komen (als ik probeerde verder dan de bios te geraken sloeg de pc af zoals eerst ook het geval was). In de bios stond vermeld dat de instellingen van de processor niet zouden kloppen. Deze klopten echter wel degelijk (2200 mhz en een frequentie van 11.0x bij een amd athlon xp 3100+). Ook bij uiteenlopende instellingen van de cpu in de bios bleef hetzelfde probleem. Het lukte me uiteindelijk de cpu met 1100 mhz aan de praat te krijgen en windows te starten. Maar als in windows de desktop geladen wordt crasht de computer elke keer en slaat weer af. Ik zit hier nu dus te werken in windows veilige modus die wel werkt (maar ook verre van stabiel is). Mijn vraag aan jullie is dus: hoe kan dit en hoe kan ik het probleem oplossen? Hoe kan ik door het uitzuigen van een ventilator (ik heb het koelblok nieteens verwijderd!) de computer zo in de war schoppen en waar ligt dit nu aan? de processor? de bios? het moederboard?

alvast bedankt voor jullie tips.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Neem om te beginnen eens een kijkje in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Zeer onduidelijke topicstart helaas, maar ik denk dat "iets met het koelblok" en "Athlon XP" me al doen vermoeden dat je je CPU core hebt gecrushed. Eventueel geheugen gemold met statische electriciteit kan ook, als dat gelinked stond draait dat nu ook langzamer natuurlijk. En ook je mobo kan op deze manier kapot zijn gegaan, of gewoon fysiek beschadigd.

Duidelijke specs en instellingen in de topicstart gaan je een stuk verder helpen. Temperatuurmetingen zijn wellicht ook nuttig.

[ Voor 0% gewijzigd door Cio op 15-10-2007 03:45 . Reden: tis laat, negeer de slechte spelling even svp ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• EvilMeBe
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-04 19:10
Als je met een stofzuiger in je pc bezig gaat is er altijd een risico van statische elektriciteit. Dit kan dus onderdelen van je computer vernield hebben. Probeer eens met een ultimate boot cd of iets dergelijks memtest te draaien.

Verder weet ik dat het erg leuk is om een ventilator superhard te laten draaien met een stofzuiger ;).. Maar dit is niet alleen heel erg slecht voor de ventilator zelf, het zorgt ook voor een kleine opgewekte spanning (op dezelfde manier als een fiets-dynamo). Als het stekkertje dan nog in het moederbord zit, kan deze spanning doorgegeven worden aan de componenten die dan opgeblazen kunnen worden. Dus als je met een stofzuiger een ventilator gaat uitzuigen, hou dan altijd met je vinger de ventilatopr tegen dat hij niet hard gaat draaien.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Verder is de topicstart zo goed als onleesbaar en ontbreken duidelijke specs. We hebben geen glazen bol, je zult zelf (mbt de troubleshooter) dingen moeten uitsluiten. Kom je er niet uit, dan mag je een topic starten, mits je duidelijke specs erin zet, duidelijk verwijst naar wat je in de troubleshooter gedaan hebt en wat er toen gebeurde. En sowieso duidelijk schrijft op een manier dat mensen het kunnen lezen (tip: af en toe een enter)

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 15-10-2007 11:23 ]

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.