[Bash] Met mutt html mail verzenden

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• doak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik ben bezig met een bashscript en dat moet een mail als html verzenden. Heeft hier iemand ervaring mee? Ik krijg het niet voor elkaar. Ik heb hier http://www.mutt.org/doc/manual/manual-5.html wel wat informatie gevonden over mime-types maar denk niet dat ik die kan gebruiken van command-line. Dit is wat ik momenteel heb: mutt -s "$subject" $attachments $emailtarget < $bericht

In het bericht <html> etc zetten heeft geen zin.
Wie kan me helpen

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:50
Hmmm.... ik heb het idee dat je mutt sowieso niet kan gebruiken om vanaf een script in batch-mode mail te versturen. Zelf gebruik ik voor dat soort dingen mime-construct - misschien daar eens naar kijken?

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Waarom precies mutt? Je hebt ook "mail", welke antiek is, maar het prima doet, of je maakt een simpel SMTP scriptje in je favoriete taal..

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45

deadinspace

The what goes where now?

doak schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 01:53:
Ik ben bezig met een bashscript en dat moet een mail als html verzenden. Heeft hier iemand ervaring mee? Ik krijg het niet voor elkaar. Ik heb hier
Als ik google op mutt send html "command line" dan krijg ik als tweede hit deze pagina waar staat hoe je dat doet met mail (zoals GX al suggereerde). Waarop heb je zelf gezocht eigenlijk?
GX schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 09:48:
[...] of je maakt een simpel SMTP scriptje in je favoriete taal..
Dat is een heel slecht idee, want zulke vlug in elkaar gedraaide scriptjes zijn vaak hele brakke SMTP implementaties die niet goed werken onder een hoop omstandigheden.

• GX

GX

Nee.

deadinspace schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 10:35:
[...]
Dat is een heel slecht idee, want zulke vlug in elkaar gedraaide scriptjes zijn vaak hele brakke SMTP implementaties die niet goed werken onder een hoop omstandigheden.
Volgens mij valt dat wel mee. In Python heb je zoiets vrij snel rigide in elkaar en in PHP hoef je alleen maar mail() aan te roepen.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45

deadinspace

The what goes where now?

GX schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 11:48:
Volgens mij valt dat wel mee. In Python heb je zoiets vrij snel rigide in elkaar en in PHP hoef je alleen maar mail() aan te roepen.
Ahja, als je fatsoenlijke library functies gebruikt zal het inderdaad wel meevallen, ik dacht dat je het had over zelf het SMTP protocol te praten. Dat kan natuurlijk ook, maar de ervaring leert dat dat negen van de tien keer geen erg degelijke implementatie is, die daardoor niet met alle servers of in alle omstandigheden betrouwbaar werkt.

• doak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
GX schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 09:48:
Waarom precies mutt? Je hebt ook "mail", welke antiek is, maar het prima doet, of je maakt een simpel SMTP scriptje in je favoriete taal..
Sorry dat ik zo laat reageer, maar mutt omdat mail geen attachments mee kan sturen. En ik weet geen ander command dan mutt die dit wel kan. Bedankt voor de reacties !

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:50
doak schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 01:32:
Sorry dat ik zo laat reageer, maar mutt omdat mail geen attachments mee kan sturen. En ik weet geen ander command dan mutt die dit wel kan.
Al eens gekeken naar mime-construct?

• GX

GX

Nee.

[...]

Sorry dat ik zo laat reageer, maar mutt omdat mail geen attachments mee kan sturen. En ik weet geen ander command dan mutt die dit wel kan. Bedankt voor de reacties !
Nou ja, dan een eigen scriptje schrijven in Python, Ruby, PHP, Perl, iets? Dan heb je dat zo voor elkaar. Tenzij je het echt per sé met mutt wilt doen.

Een attachment in een mail is toch enkel een stuk code geencrypt (ik gebruik altijd base64) in je plain/text mailtje. Even kijken hoe je huidig mailclient het doet en je flanst 't in minder dan een half uur in elkaar.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
[...]

mailx kan het wel en is simpel vanaf de commandline uit te voeren

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Pagina: 1