Toon posts:

Beeld bevriest (vastloper)

Pagina: 1
Acties:
  • 3.020 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Mijn pc loopt de laatste tijd constant vast. Het beeld bevriest, ik kan mijn muis niet meer bewegen en de knoppen capslock/numlock etc. werken ook niet meer (de lampjes). Ik moet de computer opnieuw opstarten met een harde reset.

Het gebeurt bijv. als je bij msn op het 'Emoticons' of 'Winks'-knopje drukt, dan loopt ie elke keer spontaan helemaal vast. Ctrl+alt+dlt werkt dan ook niet.

Ook bij sommige links die ik aanklik bij bijv. Google loopt ie op die manier vast. De hoofdpagina van Hyves trekt ie ook niet.

Wat is nou het probleem, want ik word er helemaal gek van! Ik heb de nieuwste drivers van mijn videokaart geinstalleerd. Ik heb het idee dat het een hardwareprobleem is...

Iemand die dit herkent of de oplossing weet? :?

Groet

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 12:33

Krizzie

Progressive Music \o/

Wat meer info van je systeem en OS is misschien handig om te vermelden. :)

Geluidswolk

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Test je geheugen eens met memtest of je harde schijf met het desbetreffende tooltje van de fabrikant :) Daarnaast kan het ook virussen zijn die je PC een beetje in de war schoppen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:03
Als je het op vaste punten kunt oproepen is de kans zeer groot dat gewoon je windows brak is en je moet herinstalleren. Je zou nog kunnen proberen te kijken of het probleem verholpen kan worden door het herinstalleren van windowsonderdelen. Als de sites waarop je PC vastloopt en MSN bijvoorbeeld (ik noem maar wat) activeX gebruiken dan zou dat stuk kunnen zijn.

Hardwarefouten zijn meestal wat vreemder, dus bijvoorbeeld de ene keer na 5 minuten vastlopen. De andere keer weer na 15 minuten. Bij intensieve harde schijf acties of het vollopen van het geheugen (tot het punt waarde error zit).

UNOX: The worst operating system

Verwijderd

Topicstarter
Systeem:

Pentium 4 3.0 gHz
512 MB RAM
ATI Radeon HD2600 Pro (laatst ingezet)
Windows XP Home Edition
150 GB schijfruimte
Voeding 350W

Het rare is dat ik 2 maanden geleden mijn pc geformatteerd heb en F-Secure er gelijk op heb gezet. Dus de pc verkeert absoluut niet in een brakke toestand. Hij is verder ook best snel. Hij loopt ook niet vast als ik verder niks raars doe. Alleen bij dat MSN-gedoe dan, hyves en sommige andere links. Maar dan nog, dat wil je gewoon niet..

Bij MemTest heb ik bij 'All unused RAM' 0 errors..?

Mijn pc staat nu al weer de hele dag aan en niks aan de hand. Maar ik weet dat als ik nu bij MSN op winks of emoticons druk, hij sowieso weer bevriest.. :'(

Hoor het wel, ltrz

• Korvaag
Ik blijf het bij brakke software houden hoor :) Zeker als de PC de hele dag zonder problemen aanstaat en dan 1 klikje voldoende is het ding te laten crashen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm oke... maar?

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02 08:41

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

MSN opnieuw installeren? Je browser opnieuw installeren? (welke gebruik je trouwens? ook al eens in een andere browser geprobeerd de pagina's die problemen geven te openen?) Aangezien MSN ook IE gebruikt, is er een grote kans dat je je die even opnieuw moet installeren (ik ga er voor het gemak maar even van uit dat je IE gebruikt).

Rail Away!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Sowieso ook even scannen op zooi. Vooal als sites niet meer goed werken, heb ik de ervaring, zijn er rottige progjes die op de achtergrond meelopen.

Verwijderd

Topicstarter
Is opgelost. Heb Firefox geinstalleerd ipv IE en MSN Live opnieuw geinstalleerd. Alles werkt nu prima. Bedankt!

Ltrs

• Korvaag
Okee.. Dat had je nog niet geprobeerd.... ?? Apart..dat lijkt me toch het eerste wat je doet als programma's problemen geven. Naja.... zal wel aan mij liggen.... :P

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, hij loopt nog steeds vast, alleen minder. Bij Hyves gebeurde het net weer (heb dus inmiddels Firekox hè) en bij msn doet ie vaak wel goed bij de emoticons, maar 1x ging het weer fout.. Ik zal opletten welke programma's ik draai op het moment dat dat gebeurt..

Iemand nog een idee?

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-02 00:40
Wat voor merk voeding zit er in de PC? Het zou heel goed de voeding kunnen zijn. Waarschijnlijk trekt hij het niet echt meer nadat de radeon 2600 erin is gezet.

• Korvaag
Dat lijkt me niet het probleem. De computer kan de hele dag draaien volgens de TS en loopt vast bij specifieke acties namelijk de winks van MSN of bepaalde links. Uiteraard kan het geen kwaad om het te testen gezien het feit dat het maar een 350 watt voeding is maar dit lijkt mij geen voedingsprobleem. Zeker niet aangezien het na herinstallatie van MSN en FF minder is geworden.

TS: Probeer 3Dmark eens te draaien. Als die direct vastslaat zou het wel de voeding kunnen zijn of iig 'een' probleem mogelijk gerelateerd aan de videokaart. Draait 3Dmark probleemloos dan kan je uitsluiten dat het een voedingsprobleem is. Een videokaart trekt bij het aanklikken van een hyves icoontje namelijk niet meer stroom dan bij 3Dmark ;) Daarnaast kan je ook PCmark eens draaien om te kijken wat dit oplevert.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 3DMark geprobeerd te draaien, maar hij loopt bij het laadscherm al vast. Na 3 uur gebeurde er nog steeds niets.. Dit betekent dus dat het een voedingprobleem is?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?

Verwijderd

Hoi

Naar mij idee is het je publishers die niet goed staat,het heeft te doen met de laatste windows update (ik dacht dat vista het alleen had) dan veranderen er wat settings hier van.
Configurarie/internet opt/content/certificates-publishers/geavanceerd.
Zet alles uit en kijk wat i doet,moet wel weer aan .

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Blijft hetzelfde.. Heb btw ook geen Vista, maar XP. Ik heb het idee dat hij vastloopt op het moment dat ik iets meer programma's aan heb staan. Sjoko, heb jij nog een advies? 3Dmark trekt ie niet, betekent dit dus dat het een voedingsprobleem is?

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:39
Er staat me iets voor de geest dat er een patch zou zijn voor deze test. Kan iemand anders wat nader uitweiden die er meer ervaring mee heeft?

• Korvaag
Ik weet niet welke 3Dmark je gepakt hebt, maar je zou ze de andere ook even kunnen proberen. Mocht dat ook niet werken dan kan je met bijvoorbeeld atitool een 'scan for artifacts' kunnen doen (of gewoon alleen de 'show 3D view')

Als atitool ook direct vastslaat dan heb je 2 opties (grofweg):
1. videokaart is brak
2. de voeding is ontoereikend/brak

Je kan om punt 1 uit te sluiten nog even een bios update doen. Ik heb afgelopen week ook een computer gefixed met random crashes (daar bluescreens) door een bios update. Haalt ook een bios update niks uit dan zou ik eerst even zoeken naar een kennis met een andere videokaart (dit is nl. makkelijker te vervangen dan een voeding). Verwijder de oude drivers grondig (mbv cleaners), installeer de drivers voor deze videokaart en probeer weer de 3dmark benches te draaien (weer zowel 2003 als 2006).

Mocht dit ook niet werken dan zou je een andere voeding kunnen halen om het te proberen. Gezien je specs is de 350 watt niet te weinig, maar je voeding kan natuurlijk ook gewoon gaar zijn.

edit: ik verwacht trouwens niet veel van de bios update gezien het feit dat ie na software herinstalls het beter doet, maar goed, je weet het nooit.

[ Voor 8% gewijzigd door Korvaag op 07-01-2008 18:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 3Dmark 2006 gepakt, v110. Die videokaart is behoorlijk nieuw, dus dat die brak is lijkt me sterk.. Ik kan me niet herinneren dat ik mijn oude 3D-kaart (Geforce PCX 5300) problemen had met vastlopers enzo.. Dus je zou kunnen zeggen dat het mis ging vanaf het moment dat de ATI HD2600 erin zat. Ik heb ook even op de doos gekeken en daar staat dat je minimaal 400W voeding moet hebben..oops. Ik ga dat atitool wel even proberen!

Verwijderd

Topicstarter
ATITool opstarten trekt ie heel moeilijk en als ik op 'scan for artifacts' druk, dan loopt het programma vast.. ctrl+alt-delete'tje dus.. Ik heb heel sterk het vermoeden dat de voeding het gewoon niet trekt, aangezien ook een 400W minimaal vereist is..

• Korvaag
daar moet je je niet blind op staren. Die 400 watt is heel ruim genomen om te zorgen dat zelfs de meest goedkope voeding de VGA kaart zal trekken. Blijkbaar is jouw 350 watt voeding van een dusdanig lage kwaliteit (of inmiddels dusdanig ver versleten) dat ie het idd niet trekt.

Ga ns op zoek naar een 400-500 watt A-merk voeding (is een apart topic over). Succes !

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een beetje gezocht op het forum naar A-merk voedingen en heb nu wel een beeld van wat je wel en niet moet kopen. Maar jij denkt dus dat het de voeding is? Want ik kan bijvoorbeeld Call of Duty 4 gewoon normaal spelen en dan loopt ie niet vast.. Toch raar dat het bij bepaalde klikjes op links dan wel gebeurt.. :/ Ik heb trouwens ook een externe harde schijf aan mn pc hangen, weet niet of dat heel veel uitmaakt?

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:39
Als je lange tijd CoD kunt spelen is dat een serieuze aanwijzing dat het de voeding niet is. Sluiten we de voeding voor nu even uit dan komen drivers en andere hardware in aanmerking. Kijk eens wat er gebeurt als je de externe HD afkoppelt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die externe harde schijf al langere tijd en dat ging altijd wel goed. Ik denk niet dat het heel veel uitmaakt, maar kan het proberen. Mijn voeding is dus 350W en erop staat:

FSP GROUP INC.
FORTRON / SOURCE

Is dit dan het merk? Of is het een noname?

• Korvaag
omg.. je vermeldt nu pas dat je lange tijd CoD kan spelen zonder vastlopers????..

dat was wel ff handig geweest om te vermelden... :S Dan gaat de voeding zeer waarschijnlijk niet meer op nee, maar dat was vanaf het begin ook niet mijn gok..... toen kwam je met info dat ie bij 3dmark enz. direct vastloopt.. en nu ineens dat CoD wel normaal loopt...

We zijn dus nu weer terug bij af.. en het kan alles weer zijn.... :S

• Korvaag
Dan gaan we maar weer vanaf het begin beginnen:

1) trek alles van en uit je PC wat je niet nodig hebt... het enige wat je overhoudt is:
moederbord, CPU, geheugen, voeding, VGA kaart, schijf toetsenbord, muis en monitor
2) run memtest (een dag lang)
3) run HD check tool (met low level check)
4) boot windows
5) herinstalleer moederbord drivers, VGA drivers en 3Dmark
6) run 3D mark

en kom daarna ns terug :P

[ Voor 4% gewijzigd door Korvaag op 11-01-2008 18:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Paar vraagjes:

- bij memtest 'all unused ram' doen of 512 MB intypen?
- ik heb als HD check tool het programma HD Tune 2.54, is dat oke? of weet je een goede?
- hoe vind ik de juiste moederbord drivers? en met VGA driver bedoel je gewoon de nieuwste driver voor mn ATI-kaart?

Hoor het wel!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2008 17:20 ]

Verwijderd

Je kan de volgende doen scannen met antivirus als er virus op je computer zit waarschijnlijk wel ! Trojan horse kan er wel op je computer beland zijn want computer wat je hebt moet wel goed werken. Als je windows xp hebt dan moet totaal geen probleem zijn maar als je vista hebt dan kan je beter nog 1gb/2gb ram geheugen bij kopen.

Als het niet werkt, formateer al het boel en alle informatie wat je op je pc hebt belangrijke tenminste kan je beste op usb zetten of externe hardeschijf.

• Korvaag
Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 17:03:
Paar vraagjes:

- bij memtest 'all unused ram' doen of 512 MB intypen?
- ik heb als HD check tool het programma HD Tune 2.54, is dat oke? of weet je een goede?
- hoe vind ik de juiste moederbord drivers? en met VGA driver bedoel je gewoon de nieuwste driver voor mn ATI-kaart?

Hoor het wel!
Je hebt de verkeerde memtest. Deze moet je hebben http://www.memtest86.com/
HDtune is geen checktool maar een benchtool (wellicht dat de huidige versie ook wat kan checken maargoed). Download de checktool van de website van de fabrikant van de schijf.
Juist moederborddrivers lijkt me niet zo lastig. Ga naar de site van de fabrikant en klik op download. Met VGA driver bedoel ik inderdaad de videokaart.

Pagina: 1