[Reviews] LCD-DVD tv combi's

Pagina: 1
Acties:
  • 3.828 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Hopelijk mag ik hier algemene topic maken voor alle LCD-DVD tv combi's.
Het gaat dus alleen om complete multimedia kasten met ingebouwde DVD speler, en het moet over LCD scherm beschikken.

Er dient aan aantal vragen volstaan worden:
Aanschaf apparaat
- hoe kom je eraan en voor welke prijs
- is het eenmalige aanbieding of is het prijs welke je vandaag kan kopen

Apparaat zelf
- op welke voedingspanningen werkt het
- aansluitingen
- schermdiameter, resolutie
- handvat aanwezig
- Extra's (usb, kaartlezer)
- verpakking & inhoud
- bedieningsmogelijkheden

Inside apparaat (video part)
- PAL / NTSC video in (graag confirm erbij)
- Scherm kwaliteit televisie
- Tuner bediening oordeel
- Omschakelen tussen inputs
- Teletekst
- bij widescreen modellen: hoe verloopt herkenning widescreen (tv)input?

Inside apparaat (DVD part)
- mogelijkheden afspelen (dvd,divx,mp3,jpeg)
- leessnelheid
- regiovrij?
- kwaliteit output DVD speler (alle regios PAL /NTSC)
- bij widescreen modellen: hoe verloopt herkenning widescreen dvd films?

Inside apparaat (PC part)
- resolutie en instellen beeld

Conclusie/oordeel over apparaat
- zijn er problemen ontdekt tijdens gebruik, laat dan zien
- Je oordeel/eindconclusie over het apparaat

En natuurlijk zijn foto's welkom! Thumbnails aub maken!
Linken van andere site is toegestaan als dat geen protest maakt, maar eigen foto's laten meer zien.
Maak maar een leuk topic van, review je bestaande lcd combi's ook aan ons zodat we zelf zien of het goed is en we misschien ook eentje kopen zoals jouwe!
==============
Ik begin eerst met Denver TFD-1901
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/denver/denver01-tn.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/denver/denver02-tn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/denver/denver03-tn.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/denver/denver04-tn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/denver/denver05-tn.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/denver/denver06-tn.jpg
Verpakking, uiterlijk apparaat, aansluitingen

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/denver/denver07-tn.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/denver/denver08-tn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/denver/denver11-tn.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/denver/denver10-tn.jpg
TV beeld, verschillen in DVD beelden tijdens afspelen en eentje via PC.

Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/denver/denver09-tn.jpg Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/denver/denver12-tn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/denver/denver13-tn.jpg
PC beeld, keuzes inputs en kwaliteit beeld

Aanschaf apparaat
- hoe kom je eraan en voor welke prijs
Voor 219,99 Euro (excl 8 euro verwijdering) bij Intertoys in Zuidlaren

- is het eenmalige aanbieding of is het prijs welke je vandaag kan kopen
Ja, 13 oktober eenmalige aanbieding ivm Zuidlaardermarkt. Normaal rond 399 Euro bij Mediamarkt.

Apparaat zelf
- op welke voedingspanningen werkt het
220V en 12 V. Het gaat via de adapter van 220V -> 12V dus het kan aangesloten worden op 12V net zoals in caravan/camper.

- aansluitingen
VGA, Scart, S-Video, Compositie video, L/R geluid en antenne ingang

- schermdiameter, resolutie
1440x900 pixels, 19 inch breedbeeld

- handvat aanwezig
Ja, afschroefbaar. Kan opgehangen worden met universele LCD standaard.

- Extra's (usb, kaartlezer)
Alleen koptelefoon aansluiting aan voorkant.

- verpakking & inhoud
Het wordt geleverd in een doos met handvat, zie foto. Een afstandbediening met batterij, een video/audio aansluitkabel (compositie video stekker, geen scartkabel) en 12V adapter zijn in de verpakking meegeleverd. (het is 78Watt adapter - dus 12V, 5A)

Inside apparaat (video part)
- PAL / NTSC video in (graag confirm erbij)
Getest met Japanse videocamera zijn de beelden mogelijk. Het weergeeft zowel PAL als NTSC zonder problemen.

- Scherm kwaliteit televisie
Zie laatste foto. Waar aantal LCD televisies vaak kampen met een zogenaamde kam-effect (je ziet aan ruwere ondertiteling tekst bij speelfilms) als gevolg van simpelere linedoubler in het apparaat, heeft het apparaat hier geen effect. Het is heel smooth als een toestel met echte linedoubler. Het geeft dus rustig beeld zeker als je dichtbij komt te staan. Heel goed. Samen met hoge resolutie 1440x900 is het een genot om naar te kijken.

- Tuner bediening oordeel
Het instellen van tuner gaat via de visuele voortgangbalk. Dat maakt exact instellen op frequentie of kanaalnummer niet mogelijk. Je zult dus lijst moeten maken van internet met zenders op frequentie volgorde zodat je weet waar het is. Herkennen gaat goed en alle verwachte zenders zijn gevonden. Het scant goed, maar het is lastig opzoeken en zonder lijst ben je lang mee bezig. Voor beginners dus eerst voorbereiden.

- Omschakelen tussen inputs
Dat kan op het toestel zelf, met de knoppen boven. Op TV/AV knop kan men switchen tussen 6 mogelijke inputs, incl. DVD player). Op de AB gebeurt dat hetzelfde.

- Teletekst
Op toestel is teletekst aanwezig dat ingeschakeld wordt via AB. Maar het vergeet laatste pagina weer als teletekst uit is. Vreemd genoeg is "transparante" teletekst pagina mode niet correct, dat gaat pas via nogmaals indrukken op teletekst knop. De teletekst blijft in 4:3 mode. Het bouwt wel langzamer op dan analoge TV met teletekst, maar het is te doen bij o.a. 888 ondertiteling. Onthoudt 10 pagina's.

- bij widescreen modellen: hoe verloopt herkenning widescreen (tv)input?
Hier komen de vreemde dingen naar boven. De electronica/firmware lijkt niet gerekend op de widescreen part. Ondanks dat apparaat zelf widescreen is, zijn de verhoudingen wat verkeerd in widescreen mode. Alleen in 4:3 stand klopt alles weer volgens de verhoudigen. Zelfs PALplus gaat niet vanzelf over in widescreen mode. Een kleine teleurstelling.

- bedieningsmogelijkheden
Boven zijn 7 knoppen aanwezig voor menu bediening, programma, geluid, TV/AV mode select en power knop. Bij DVD player deel links alleen Play/pause, stop en eject. Voldoende voor standaard gebruik, maar AB heeft meer in huis. Het bedienen van TV deel en DVD deel is even wennen met 1 AB, maar ik heb snel door.

Inside apparaat (DVD part)
- mogelijkheden afspelen (dvd,divx,mp3,jpeg)
Apparaat kan DivX, MPEG2, MPEG4 en MP3 lezen. JPEG nog niet getest, maar toont wel bijzonder still picture op sommige dvd's als speler is gestopt, als die aanwezig is op DVD zelf.
Speelt DVD vrij vlot af, laat grafische laadicoon zien. DivX/Xvid afspelen gaat zelfs snel, vreemde tekens zoals ^ en [] worden wel getoond in filenamen.
HQ 720p xvid bestanden zijn niet afspeelbaar. SRT subs worden wel ingelezen, maar jammer zullen subs niet altijd leesbaar zijn (witte letters zonder zwarte rand), en is uitschakelbaar.
Jammer dat directoryview niet lange filenamen kan tonen, er gaan max 14 tekens in... dus moet je maar raden wat je selecteert.

- leessnelheid
De slot-in dvd speler laadt zich in aan de linkerkant. Inlezen zowel DVDs als gebrande DVD+R met mediabestanden worden herkend, je hoeft niet lang op wachten. Goed.

- regiovrij?
Het is al standaard regiovrij. R1/R2 lust het zonder protesten. Altijd goed.

- kwaliteit output DVD speler (alle regios PAL /NTSC)
Omdat TV part al NTSC/PAL kan weergeven, is het verstandig DVD speler deel in Multi mode te zetten. Standaard is het in PAL. Multimode zal beste beeldkwaliteit geven. Bij NTSC R1 dvds wordt het dus in NTSC mode getoond. Zou je R1 dvds in PAL mode doen, levert dat gerimpelde en dus ruwe lijnen op in anime en cartoons. Dat is niet mooi om naar te kijken. Beeld is goed stabiel en weinig lamelleneffect bij snelle NTSC motions. Prima beelden op scherpe 1440x900 scherm.

- bij widescreen modellen: hoe verloopt herkenning widescreen dvd films?
Juist hier rijst er weer onvoorstelbare probleem op. Electronica of firmware is niet ontworpen voor widescreen mode. Met widescreen dvds gaat het niet goed. En dat is jammer. Het is steeds met verkeerde verhouding. Zelfs widescreen stand van TV deel is niet goed genoeg, al merk je als kijker niet zo erg van. Pas in 4:3 mode is alles goed weergegeven, maar dan is het wel kleiner beeld bij widescreen dvds met zwarte rand omheen. Jammer.

Inside apparaat (PC part)
- resolutie en instellen beeld
Omdat het 1440x900 pixels heeft, wordt bij PC mode gelukkig wel volledig benut. Dit is 19 inch scherm, en dat is gelukkig standaard juiste resolutie. Bij andere apparaten had je anders afwijkende 1388x768 pixels kunnen verwachten, of 1280x768, wat kleiner dus. De helderheid en contrast staat standaard op 50, en dat is al genoeg licht. Het is geheel instelbaar als andere PC monitor via menu, maar automatische instelling gaat goed na paar keer instellen (het pakt niet meteen op)
Voor PC mode gaat het eenvoudig via TV/AV menu.

Conclusie/oordeel over apparaat
- zijn er problemen ontdekt tijdens gebruik, laat dan zien
Tijdens afstemmen zenders maak ik zelfs mee dat ie even compleet crasht, zelfs powerknop doet het niet. Stroom eraf en erop en ik kan weer verder.
De falende widescreen mode is geen goede punt voor deze apparaat. De firmware is teveel gemaakt voor 4:3 mode. Het is altijd weer die opgerekte 4:3 beelden. En als het in widescreen mode + DVD player in widescreen mode tegelijk, is het nog steeds geen goed beeld. Het maakt wel schermvullend beeld zonder zwarte balken, maar dat is geen goede verhouding omdat DVD niet 16:9, maar in 1.78:1 verhouding is. Dat is eigenlijk langer dan 1440x900. De firmware is dus niet correct geschreven.

- Je oordeel/eindconclusie over de apparaat
Voor de prijs van 219,99 Euro heel goed prijs voor een LCD combi. Ten eerste de 12V mogelijkheid, dus je kan kijken zonder 220V aan boord. Ten tweede echt widescreen met 1440x900, wat met PC gebruik weer mooi uitkomt. Ook in TV en DVD mode kan je beeldvullend kijken, maar wel met verkeerde verhoudingen. Er is geen klein zwarte rand te zien in alle inputs, het vult zich echt volledig op. Beeld is rustig en leek als het ware uit echte linedoubler te komen, want er is geen kameffect te zien. (dat is misschien wel te verwachten van 399 Euro kostende scherm)
Een regiovrije DVD speler deel die alles lust, Xvid speelt goed af, hij is compact en bijna draagbaar.
Ik mis eigenlijk wel spdif of dvd digital audio uitgang, om te kunnen aansluiten op de externe receiver als men dvds met 5.1 geluid optimaal wil horen...
Zou dat waardig zijn voor 399 Euro? Misschien als widescreen mogelijkheden goed aagepakt wordt in TV en DVD deel. Maar voor PAL/NTSC en regiovrije probleemloze weergave is het wel waardig, samen met widescreen 19 inch 1440x900 voor je computer! Ja, je kan gewoon als monitor gebruiken, maar wel alleen over VGA. Ik kan niet zeggen of er betere modellen voor 399 Euro, maar dit is wel de widescreen versie.
Oh ja, kleurtemperatuur en RGB zijn in te stellen naar je smaak. Dat is leuk feature.

Je mag je mening geven over de reviewde model. Of anders post je je eigen toestel neer voor anderen. Hou de mening on topic en google zoveel mogelijk waar je nu nog kan kopen...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

AUD > VID

Wise enough to play the fool

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Iemand vraagt om extra specificaties voor Denver TFD-1901:
Zou inderdaad eigenlijk boven erbij moeten...
Contrast ratio: 850:1
Brightness minimaal 300 cd/m3
View angle: h170/v160
Response time: 5ms (dat is niet slecht)
Colors: 16,2 M
Channels: 200
Banden: S1-S41ch, Hyperband
De tuner is PAL/SECAM, maar videogedeelte en DVD speler hebben NTSC ondersteuning.

Ben nog steeds benieuwd wat de concurrenten zijn in de prijsklasse van 399 Euro voor leuke Denver LCD-DVD combi.

Bij Gamma is nu nog LCD-DVD combi te koop van merk TVE voor 275 Euro en die heeft HDMI ingang, maar ik ga niet kopen. Maar wie het heeft gekocht (of je ouders hebben het gekocht) mag een review schrijven. Want over zulke toestellen zijn er weinig uitgebreide reviews van gemaakt. Hooguit korte beoordelingen op Kieskeurig site die niet diep genoeg gaan. Heeft Gamma leuk ding uitgekozen of toch maar even een boogje omheen lopen?

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Kennelijk kopen maar weinig mensen LCD combi tv's... Hoe komt dat eigenlijk?
Ik zie nog geen posts van anderen die andere model lcd combi in huis hebben.
Ze gaan dus liever lcd-tv en dvdspeler apart kopen. Maar dan krijg je wel meer bedrading en voor b.v. slaapkamer tv is dat wel beetje veel.
Een andere mogelijke reden is dat men zorgen maakt om de kwaliteit van geheel. Net als gewone TV combi heeft dvd speler deel geen goede kwaliteit bij goedkope merken en zou snel stuk gaan...

Als men niet over lcd combi's wil praten... prima.

Verwijderd

Nou ik wil best praten over lcd/dvd combi's.

Ik heb afgelopen vrijdag een MTLogic gekocht bij de Aldi.
Het was een speciale aanbieding voor € 329 incl € 8 verw.bijdrage.
Een 20" (51 cm) breedbeeld met ingebouwde dvd speler.
De hele specs heb ik niet bij de hand.

Ik was wel tevreden over het apparaat. Mooi beeld. Minder geluid, maar dat is vaker bij LCD tv's.
Kheb zelf een Samsung Le32M51 voor in de huiskamer (zie andere topics hier). En dat geluid is ook "slecht". Alleen zaten er in de MTLogic 2 kapotte pixels. Dus heb ik hem terug gebracht.
En geld terug gekregen. Dus nu ben ik op zoek naat een LCD/DVD combi. Iets van 20" voor ongeveer dezelfde prijs.
1440 x 960 pixels. En een kijkhoek van 170 graden. Dus hoop ik dat er meerdere mensen dit topic in de gaten gaan krijgen.

Ik heb rondgekeken, maar de Budget merken (zoals bv Denver), komen toch goed uit de bus.
Dus kom met ideeen en ervaringen. Ik hoor het graag !

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:41
Ben ook op zoek naar eenzelfde combi tv voor in de slaapkamer.. Ik ga het topique volgen! :)

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

• EvdB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-02 19:06
Ik ben ook op zoek naar een LCD/DVD combi TV voor in mijn keuken. Welke zijn er en welke ervaringen heeft een ieder hiermee?
Ik was de volgende tegen gekomen:Ik ben niet met de merken Lenco en Prestigio, dus nog huiverig voordat ik tot aanschaf over ga. Komt ook nog bij dat deze schermen bijna uitsluitend via een webwinkel te kopen zijn. Ik zou deze graag eens in een winkel willen bekijken. Ik zoek nog eventjes verder, maar houdt dit topic in de gaten. :)
Pagina: 1