Extra monitor op laptop zorgt voor ruis op stereo

Pagina: 1
Acties:
  • 454 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CvDongen
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-02 13:12
Ik heb mijn lenovo thinkpad op mijn stereoinstallatie aangesloten doormiddel van een 3,5 jack to cinch kabeltje op de aux ingang van mijn stereo. Als ik nu een crt 19" aansluit op mijn laptop als extra monitor geeft mijn stereo een ruisend geluid. Wanneer ik alleen de monitor aansluit en het kabeltje naar mijn stereo er even uit haal hoor ik geen ruis door de speakers van mijn laptop. Als ik mijn extra monitor er niet aan heb zitten en mijn laptop gewoon aansluit op mijn stereo hoor ik ook geen ruis door de stereo.
Bij het verhogen van het volume neemt het volume van de ruis maar amper toe, dat vond ik ook vreemd.

Iemand die weet hoe ik dit oplos? :)

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:20
Staan de stereo en het scherm in elkaars buurt opgesteld? Zijn ze toevallig aangesloten op eenzelfde reeks stopcontacten?

Een CRT kan een nogal sterk magnetisch veld ontwikkelen, en dat kan zich dan wel eens weerspiegelen in het storen van bijv. een stereo-installatie..

• CvDongen
uh ja ze staan allebei op mijn kamer natuurlijk, maar of ze tot dezelfde reeks behoren weet ik niet. De monitor zit vlak bij mijn deur op een stopcontact (via een verstekdoos en daar zit dan nog een verstekdoos aan, en die zit dan in et echte stopcontact (ik kom een beetje stopcontacten tekort, vandaar :P)). Mijn stereo zit echter op een stopcontact 3 meter verder in mijn kamer.

Wat bedoel je precies met reeks stopcontacten? :) Ik ben niet echt zon electricien ;)

• CvDongen
oke ik heb het nu wat verder uit lopen zoeken...

als ik een tft aansluit gebeurt er precies hetzelfde met de ruis als bij de crt, dus hier kan het niet aan liggen lijkt me.
Nu denk ik toch dat je wel ergens gelijk hebt. Ik heb toenet even met verlengkabels liggen kloten en nu krijg ik geen ruis wanneer ik de monitor aansluit (via de verlengkabel) op een stopcontact op de verdieping beneden mij. Alle andere stopcontacten, inclusief die op de kamer naast mij, zorgen wel voor een ruisend geluid. Waar ik de stereo aansluit maakt geen verschil, (monitor op mijn kamer en stereo op verdieping beneden mij geeft ook ruis (dus dat van die reeksen klopt ook niet helemaal denk ik?))

ff overzichtelijk (dit gaat alleen over waar ik ze aansluit, niet waar ze zich bevinden):

monitor op kamer, stereo op kamer = ruis
monitor op kamer, stereo op andere verdieping = ruis
monitor op andere verdieping, stereo op kamer = geen ruis
monitor op andere verdieping, stereo op andere verdieping = geen ruis

het komt er dus op neer dat er alleen geen ruis ontstaat wanneer ik mijn monitor op een stopcontact aansluit op een andere verdieping. Nou heb ik eigenlijk niet veel zin om die verlengkabel van 20m altijd door mijn huis te hebbe ligge.

Iemand een idee hoe ik mijn monitor gewoon op mijn kamer kan aansluiten zonder dat er ruis ontstaat? :)

Of een idee over wat er nu eigenlijk mis gaat want ik vind het echt heel vreemd.

Alvast bedankt! _/-\o_

Edit: Als ik computerboxen aansluit op mijn laptop en dan de stroom van mijn monitor en mijn computerboxen op mijn kamer aansluit hoor ik ook geen ruis. Die ruis komt dus alleen maar op mijn stereo ofzo lijkt het wel...

@ modjes:
misschien dit topic verplaatsen naar het Audio en HiFi subforum, miss dat ze het daar weten? :)

[ Voor 10% gewijzigd door CvDongen op 16-10-2007 03:08 ]

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-05 13:40

Mojo

The Power Within

Lijkt me dat alle stopcontacten van de slaapkamers op een groep zitten. Dat verklaard meteen waarom het niet uitmaakt dat je het daar aansluit.

Verder geen idee waarom je nou écht die storing krijgt :P Al eens andere (shielded) kabels gebruikt ofzo?

Edit:

Nou ik even zit te denken, er is misschien een potentiaalverschil tussen de twee apparaten ofzo.. Dat vertaalt zich in een ruis. Heb je geaarde stopcontacten?

[ Voor 25% gewijzigd door Mojo op 16-10-2007 11:30 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• CvDongen
Nee niet met andere kabels. Maar men tft geeft precies dezelfde storing, en die heeft een andere kabel.

shielded kabels heb ik thuis niet volgens mij...

[ Voor 20% gewijzigd door CvDongen op 16-10-2007 11:17 ]

• CvDongen
Misschien een beetje laat om dit nog te posten, maar ik ben eindelijk van mijn ruis af. Dit door een ongeaard stopcontact te gebruiken ipv een geaard. :)
Pagina: 1