Hoe belangrijk is de chipset?

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008

• SamuraiP1zzaCat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:04
Hoi,

Ik heb diverse stukjes zitten lezen en benchmarks bekeken van diverse moederboarden. Ik wil graag een AM2 mobo'tje kopen. Maar hoe belangrijk is de chipset ? Ik hoef geen SLI bijvoorbeeld maar betaal je daar meer voor alleen voor de SLI optie of is de chipset ook echt beter/sneller ? Verder heb ik geen idee wat nou sneller is. Is bijv. een 6 serie chipset van nvidia altijd sneller dan de 5 serie ?

Kan iemand mij iets meer vertellen over de voordelen van bepaalde chipsets?

Verwijderd

Chipsets zijn er niet alleen ter verbinding van de rest van de apparaten, ze komen vaak ook met onboard lan, sound, video, Firewire, USB vanzelfsprekend en de rest van de onderdeeltjes, waarbij je belang hebt ofniet. Als je niet kiest voor crossfire of sli, dan heeft een Sli/Crossfire moederbord dus weinig zin, behalve dat het een patsfactor heeft :P

Ik heb zelf nog een Nforce 5 series moederbord en deze is stock sneller als de meeste. Als je benchmarks opzoekt, komt de nforce chipset er vaak beter uit. Eerlijk is eerlijk, Nvidia maakt goede Chipsets :)

En / of een nieuwere lijn/reeks sneller per definitie moet je toch echt even opzoeken met benchmarks op bijv www.tomshardware.com :)

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
AMD chipsets zijn dan weer zuiniger (de nVidia chipset van de M2N-E heeft bijv. een heatpipe nodig, de M2A-VM heeft een AMD chipset en is gewoon passief gekoeld).

SIS en VIA chipsets kies ik niet meer, voor mij zijn dat budget chipsets, hoewel ze best goed kunnen zijn. Te slechte ervaringen in het verleden, en dat is voor mij de reden een dergelijk merk nooit meer te kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door pinockio op 14-10-2007 23:26 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Sneller? Mwa hooguit een paar procenten. Maar.. er zit wel degelijk verschil in kwaliteit en ondersteuning, maar dat kan je prima zelf op zoeken :)

• SamuraiP1zzaCat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:04
ok thnx, ik ga denk ik dan voor de MSI K9N Neo-F V2 met de NVIDIA nForce 520, lijkt me een prima boardje. Die intel chips leken mij ook al nix idd..

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
SamuraiP1zzaCat schreef op zondag 14 oktober 2007 @ 23:26:
(...) Die intel chips leken mij ook al nix idd..
Bij mijn weten zijn er geen AM2 chipsets van Intel 8)

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Over het relatieve belang van chipsets kun je een interessante discussie voeren, maar dan moet je wel een beter begin maken dan dit. Zo is meer dan genoeg te vinden over de relatieve merites van chipsets. Heel kort door de bocht is of ze een geheugencontroller hebben of niet relevant. Bij chipsets met geheugencontroller zijn ze zeer bepalend voor prestaties, bij SoA scheelde het bijna 40% tussen snelste en traagste chipset bij gelijke CPU en RAM, ik heb zelf bij So7 een factor drie verschil gezien :o
Bij platforms waar de CPU de geheugencontroller bevat is de chipset van minder belang voor performance. Maarja, dit had je ook makkelijk zelf kunnen opzoeken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.