[Testcase] Ladakh - India

Pagina: 1
Acties:
  • 399 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollarman
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 17:59

dollarman

Travel is my game

Topicstarter
Net bijna 6 maanden in India voor mijn werk gezeten en de laatste weken nog lekker gereisd in het noorden van India. Voorbij de Himalaya range in een gedeelte genaamd Ladakh. Hier een paar foto's waar ik zelf wel happy mee ben. Comments op alle gebieden zijn meer dan welkom!

Afbeeldingslocatie: http://www.monstertje.nl/fotos/Paardje.JPGTijdens een wandeling in de Himalaya's, misschien nog net iets van de onderkant afsnijden zodat je het touw niet ziet.

Afbeeldingslocatie: http://www.monstertje.nl/fotos/Girl1.JPG
Geweldig hoe ze er daar uit zien, verder een erg leuke gelaatsuitdrukking.

Afbeeldingslocatie: http://www.monstertje.nl/fotos/Shovel.JPG
Als echte petrol head moest dit brute geweld ook op de foto!

Afbeeldingslocatie: http://www.monstertje.nl/fotos/Homework.jpg
Meisje wat haar huiswerk deed, zelf ben ik erg tevreden over de compositie en het kalfje in de achtergrond.

Afbeeldingslocatie: http://www.monstertje.nl/fotos/Ladakhi_girl.jpg
Precies het goede moment dacht ik zo.

Afbeeldingslocatie: http://www.monstertje.nl/fotos/Umasi_la.JPG
Ik was zelf wel tevreden over de compilatie van de foto.

Afbeeldingslocatie: http://www.monstertje.nl/fotos/Women.jpg
Typische kleding van vrouwen in Rajastan

Voor meer foto's en tekst zie www.monstertje.nl

[ Voor 38% gewijzigd door dollarman op 28-10-2007 13:41 . Reden: Fototje toegevoegd en andere verwijderd en geresized naar 600 pixels. ]

Canada, Alaska, Schotland, Scandinavie, IJsland - Als het maar verlaten is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:36
mooie serie!

die foto van de marmotten.... ik zie er iets aan, maar ik weet niet precies wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:42

Sharky

Skamn Dippy!

mooie foto's, alleen de nabewerking snap ik niet helemaal. Bij die laatste bijvoorbeeld van die marmotten valt het gras helemaal weg en de marmotten hebben rare -soort van overbelichte- vacht. De foto's zelf kan ik weinig op aanmerken, ziet er goed uit :)

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollarman

dollarman

Travel is my game

Topicstarter
Ja klopt de kleuren zijn wat vazig/te warm ofzo van de marmotten. Hoe kan ik dit het beste in Photoshop aanpassen?

Hier nog 2x een andere foto van het drietal (ook weer gecropped)
Gewoon 2x3 maar misschien juist iets teveel gras/stenen
Afbeeldingslocatie: http://www.monstertje.nl/fotos/Marmots.jpg

Deze is wat meer in de breedte en meer lucht, geef ik toch meer de voorkeur aan denk ik.
Afbeeldingslocatie: http://www.monstertje.nl/fotos/Marmots2.jpg

Maar als ik er zo naar kijk mis ik nog iets in de foto's alsof er nog een bloemetje ofzo bij had gekund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m.u.v. de geit en de graafmachine vind ik het meer een showcase.
mooie portretten vooral. ze boeien mij in elk geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollarman

dollarman

Travel is my game

Topicstarter
Ik vond zelf het geel van de graafmachine goed afsteken. Zou je eerder de voorkeur geven aan bijvoorbeeld een foto van de chauffeur zoals deze?

Afbeeldingslocatie: http://www.monstertje.nl/fotos/Workman.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wou erg mooie foto's. Omdat ik nu naar bed ga wil ik alleen even wat posten over die geit: Gewoon weg een prachtige foto, die van die meisjes ook trouwens. Die geit staat er zo leuk op en die oortjes zijn ook leuk zo (soort van symetrisch)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De rest kan me niet zo boeien, maar #1 is prima. Hij was helemaal af geweest als je hem wat ruimer had gekaderd imo, dan kwam het vervreemdende veel sterker uit. Hoe dan ook, erg leuke plaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Ik mis het "huiswerk makende meisje"? Die steekt er imo met kop en schouders bovenuit en deze zijn ook al bovengemiddeld! Geit en marmotten zijn de zwakke punten, in mijn beleving. Weglaten maakt de set sterker.

Wat ik wel grappig vind is je onderschrift, in contrast met India, zo'n beetje het dichtstbevolkte land ter wereld, maar ik begrijp dat er ook brood op de plank moet komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollarman

dollarman

Travel is my game

Topicstarter
Ja toen ik van mijn werk hoorde dat ik ook naar India kon stond ik niet direct te springen want het gaat nogal tegen mijn moto in. Maar gelukkig waren de Himalaya's wel echt lekker leeg en afgelegen.

Heb de marmotten en geit verwijderd en 2 anderen van de week erna in Rajastan toegevoegd om het wat meer showcase waardig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
*Schop*

Ik zat van de week rustig Nieuwslicht te kijken op Nederland 3.
Na verloop van tijd komt er een onderwerp over het herkennen van gezichten, op de achtergrond laten ze wat foto`s voorbij komen, en wat schertst mijn verbazing?

Deze foto is gebruikt!
Afbeeldingslocatie: http://www.monstertje.nl/fotos/Ladakhi_girl.jpg
Uitzending gemist - kijken bij 16:55

Ik weet niet of je er vanaf weet, of dat je er zelf werkt oid. Ik wou het alleen ff melden.
En wat dat item betreft, dat klopt dus zeker! Anders had ik deze foto nooit herkend, zeker niet op een brakke dag als 2 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
WOW, goed gezien! Ik heb de betreffende aflevering ook gezien en deze testcase ook, maar ik had de verbinding niet gemaakt. Nu ben ik niet zo'n held in gezichtsherkenning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:22
Nou ben ik wel benieuwd; briljant dat je de serie nog terug hebt weten te vinden Trasos!

Diagnose onbekend, maar uiteindelijk komt alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Heb je die foto zelf opgestuurd of hebben ze 'em gewoon 'gejat'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow dat wordt kassa als ze geen toestemming hebben gevraagd: 1x normaal gebruik, 1x zonder toestemming 1x voor het veranderen van de foto en 1x geen naamsvermelding. dus 4x260 euro (http://www.richtprijzen.org). Leuk begin van het nieuwe jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Ik heb Dollarman gemaild over dit. Aangezien hij alweer een week geleden voor het laatst online was leek me de kans aanwezig dat hij het kicken van dit topic, en de reden ervan, zou miss. Dus we zullen wel zien wat we hebben 'ontketend'. Ik ben net zo benieuwd als jullie of het gewoon jatwerk is geweest of dat het met toestemming is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollarman

dollarman

Travel is my game

Topicstarter
Joh bedankt voor de mail! Zit op het moment in Istanbul voor het werk en had idd de post nog niet gezien. Ik zal ze eens een mail sturen en vragen hoe ze dit willen oplossen, hadden ze het gevraagd dan was het geen probleem geweest maar dit is gewoon niet netjes!

Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 22:23
dollarman schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 22:33:
Joh bedankt voor de mail! Zit op het moment in Istanbul voor het werk en had idd de post nog niet gezien. Ik zal ze eens een mail sturen en vragen hoe ze dit willen oplossen, hadden ze het gevraagd dan was het geen probleem geweest maar dit is gewoon niet netjes!

Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen!
Idd, doe dat. Wellicht dat jij je naam nog na komt? Het is niet echt heel erg netjes dat ze zomaar je foto pikken en vervolgens op TV publiceren. Je kan hier natuurlijk een bak met geld voor vragen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollarman

dollarman

Travel is my game

Topicstarter
Ik moet zeggen dat het wel erg scherp gezien was, ik ben nu een mail aan het tikken naar de vara. Zeker voor een zender met programma's als Kassa is het niet netjes.

Het idee en de vermeldingen van rcsmit staan mij wel aan, maar dan gaat wel de 1/2 van het bedrag richting kinderen in India. Ik weet dat mijn werkgever in samenwerking met unicef kinderen in India naar school laat gaan. Dat is het minste wat ik voor het foto model kan terug doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me een topactie d:)b
Laat in ieder geval niet over je heen lopen door de Vara inderdaad, het is niet alleen 'niet netjes', ze hebben gewoon de wet overtreden. Wees er wel op voorbereid dat richtprijzen.org vaak erg hoog zit, en dat de Vara niet bereid is dat bedrag te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Ik vraag me af of deze foto een toevalstreffer is geweest of dat de Vara, en/of andere zenders, dit stelselmatig doen. Voor de hand ligt dat dit niet de eerste keer is en dat ze vaker doen. In ieder geval krijgt maandag flink op z`n flikker! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Ach, laat me raden: "Een van onze redacteuren vond deze foto op het internet en er stond niet expiciet © bij, dus waar heeft u het over? Uit uw toonzetting maak ik op, dat u op geld uit bent. Ons standaardtarief voor gebruik van dit soort foto's is € 25,=. Uw factuur t.a.v. onze hoofdredactie zien we tegemoet." Tenminste, dit is de samenvatting van een soortgelijke er/aanvaring die ik ooit had met ons plaatselijke Suffertje en dan laat ik de dreigementen m.b.t. de sportvereniging in kwestie nog maar buiten beschouwing. Kwam de voorzitter van die vereniging (waar ik geen lid van ben) ook nog eens tegen me aan zeuren, dat hij "geen gedonder" wilde... Ik wilde alleen maar weten, hoe een foto van mij, die ik om niet ter beschikking van de website van die vereniging had gesteld, zonder mijn medeweten in het plaatselijke advertentieblaadje terecht was gekomen...
Kortom, bereid je voor op een emmer stront die men over jou zal willen uitgieten en in het beste geval op een slap excuusje van de verantwoordelijke onderknuppel. Openbare verontschuldiging en een beetje pegels voor het goede doel is wel het minste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
Er is een verschil tussen plaatselijk suffertje en de vara he Toff, de vara heeft hier speciaal een redactie voor... die moeten dit normalitair 'braaf' doen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Toff schreef op zondag 06 januari 2008 @ 01:05:
Ach, laat me raden: "Een van onze redacteuren vond deze foto op het internet en er stond niet expiciet © bij, dus waar heeft u het over? Uit uw toonzetting maak ik op, dat u op geld uit bent. Ons standaardtarief voor gebruik van dit soort foto's is € 25,=. Uw factuur t.a.v. onze hoofdredactie zien we tegemoet." Tenminste, dit is de samenvatting van een soortgelijke er/aanvaring die ik ooit had met ons plaatselijke Suffertje en dan laat ik de dreigementen m.b.t. de sportvereniging in kwestie nog maar buiten beschouwing. Kwam de voorzitter van die vereniging (waar ik geen lid van ben) ook nog eens tegen me aan zeuren, dat hij "geen gedonder" wilde... Ik wilde alleen maar weten, hoe een foto van mij, die ik om niet ter beschikking van de website van die vereniging had gesteld, zonder mijn medeweten in het plaatselijke advertentieblaadje terecht was gekomen...
Kortom, bereid je voor op een emmer stront die men over jou zal willen uitgieten en in het beste geval op een slap excuusje van de verantwoordelijke onderknuppel. Openbare verontschuldiging en een beetje pegels voor het goede doel is wel het minste!
Tja, als je 't goed wilt doen laat je de brief ff checken of schrijven door een bekende die wat met wetten doet, jurist ofzo. Meteen de bijbehorende wetsartikelen erbij halen, nette advocaat-achtige brief schrijven. Maar niet te overdreven, door van die erge wanabe-advocaat-brieven prik je zo doorheen, dat staat ook zo stom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Osiris schreef op zondag 06 januari 2008 @ 01:25:
[...]

Tja, als je 't goed wilt doen laat je de brief ff checken of schrijven door een bekende die wat met wetten doet, jurist ofzo. Meteen de bijbehorende wetsartikelen erbij halen, nette advocaat-achtige brief schrijven. Maar niet te overdreven, door van die erge wanabe-advocaat-brieven prik je zo doorheen, dat staat ook zo stom :P
Ja, ach, wat zal ik zeggen, ik ben zeer bewust amateurfotograaf en verdien op een andere nette manier ruim voldoende geld. Zat aanbiedingen gehad voor betaald fotowerk, maar ik geef liever wat afdrukken weg dan dat ik er geld voor vraag en ik "doe" dus geen bruiloften of andere opdrachten. Hoe meer mijn foto's privé gebruikt worden op MSN, Hyves etc, hoe leuker ik het vind en meerdere foto's van mij hebben in de loop der jaren krantenpagina's gesierd, op mijn verzoek zonder enige bronvermelding. Ik wil er dus absoluut geen geld voor en ik wil ook absoluut niet met mijn naam in de krant, maar ik wil wel dat men toestemming vraagt, voor men foto's van mij commercieel gebruikt. Op een normaal e-mailtje met de vraag hoe men aan een foto van mij komt en wie het recht verleend heeft om deze foto te publiceren, mag ik toch een fatsoenlijk antwoord verwachten, zou je zeggen? Ik heb een prima rechtsbijstandsverzekering trouwens, die waarschijnlijk om van verdere procedures af te zijn graag een paarhonderd euro zou betalen, maar daar ging het mij niet om, ik wilde gewoon weten hoe het zat en kreeg vervolgens "de emmer stront" uitgekeerd, in plaats van een fatsoenlijk antwoord. Hopelijk pakt de Vara het wat professioneler op dan mijn plaatselijke Suffertje (80.000 ex).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
Vara is een publieke omroep, geen commerciele op winst gerichte omroep. dat kan nogal wat uitmaken, lijkt me.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Korras schreef op zondag 06 januari 2008 @ 09:06:
Vara is een publieke omroep, geen commerciele op winst gerichte omroep. dat kan nogal wat uitmaken, lijkt me.
nee, eigenlijk niet, voor iedere partij in een dergelijk conflict gelden dezelfde regels, telegraaf, vara, het lokale suffertje, je tante die zomaar je fotos op haar site jat. Het enige verschil is dat je bij je tante d'r waarschijnlijk niet moeilijk over zult doen.. En voor non-profit organisaties (goede doelen) hebben sommige fotografen een coulance regeling, die willen wels wat weggeven.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
Simon schreef op zondag 06 januari 2008 @ 09:47:
[...]

nee, eigenlijk niet, voor iedere partij in een dergelijk conflict gelden dezelfde regels, telegraaf, vara, het lokale suffertje, je tante die zomaar je fotos op haar site jat. Het enige verschil is dat je bij je tante d'r waarschijnlijk niet moeilijk over zult doen.. En voor non-profit organisaties (goede doelen) hebben sommige fotografen een coulance regeling, die willen wels wat weggeven.
ik bedoelde andersom: dat de Vara minder moeilijk zal doen als hij om z'n geld vraagt, dan een commerciele omroep.

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:03
Toch raar dat ze het niet even vragen. 9/10 keer zal iemand voor een kleine vergoeding zijn foto zeker tot beschikking stellen (ik in iedergeval wel).
Sowieso raar dat ze tussen alle foto keuzes die ze hebben zonder rechten/stock deze 'privé-foto' gaan kiezen. Het is een voorfilmpje waar bijna niemand echt goed naar kijkt wat er langs komt, er had net zo goed een hoofd van de redactie daar kunnen staan :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trasos schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 23:53:
Ik vraag me af of deze foto een toevalstreffer is geweest of dat de Vara, en/of andere zenders, dit stelselmatig doen. Voor de hand ligt dat dit niet de eerste keer is en dat ze vaker doen. In ieder geval krijgt maandag flink op z`n flikker! >:)
Komt vaker voor. Vooral de Telegraaf heeft er een handje van... Op dutchphotozone hebben ze een speciaal forum voor mensen wiens foto's zonder toestemming gebruikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Speciaal topic, geen forum :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollarman

dollarman

Travel is my game

Topicstarter
De mail is verstuurd en ik ben benieuwd naar de reactie. Ik ben altijd wel van het doorzettende type en vind het niet erg even de juiste wets artikelen erop na te slaan. Ik heb voor de zekerheid ook maar even Kassa op de CC gezet.

Heb tijdens mijn studententijd op die manier mooi 20 euro van de huur per maand voor mij en al mijn huisgenoten weten af te halen :).

Maar goed nogmaals het gaat mij er meer om dat ze leren in het vervolg eerst toestemming te vragen. Ik heb wel vaker gehad dat iemand mijn foto ergens voor wou gebruiken en dit gewoon netjes aan mij vroeg. Ik vind het dan geen probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Hou ons allemaal maar op de hoogte zou ik zeggen!
Succes en :Y) op de goeie afloop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
We zijn ondertussen een week verder; heb je nog iets gehoord van de redactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dollarman

dollarman

Travel is my game

Topicstarter
Ik heb het gisteren netjes met de producer van nieuwslicht opgelost. We hebben na wat onderhandelingen 500 euro als vergoeding afgesproken en ik kan ze daarvoor een factuur opsturen. Vriendelijke dame, het was zeker niet hun manier van werken en ze gaf hun fout dus ook toe.

Ik zou zeggen goed de ogen open houden naar zulk soort gebeurtenissen en nog bedankt voor het melden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35
Nou, 500€, da's een heel mooi bedrag zeg! _o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Enig tipgeld voor Trasos lijkt me op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBOB101
Goed bezig geweest dus!
Wel goed dat ze niet te moeilijk doen, en 't netjes afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Niet online
Valt me niet tegen dat ze het zo netjes afgehandeld hebben.
Ik had een hoop gezeik verwacht eigenlijk. Maar iig feli met het mooie bedrag! :)
Pagina: 1