Toon posts:

Dual-boot XP - Fedora 7

Pagina: 1
Acties:
  • 622 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers,

Allereerst zal ik aankondingen vele topics op tweakers.net, en andere fora (+google), te hebben gelezen. Ook heb ik de 'docs' op fedoraprojects (en andere distributies) doorgenomen. Ik heb dus al enige basiskennis vergaard. Daarnaast ook een goede vriend die al ervaring betreft enkele distributies (en Fedora) heeft.

Ik weet dan ook dat het mogelijk is een Dual-boot te creeren met WinXP & Fed7. Dit dmv. Partition Magic e.d.

Ik heb momenteel 120gig aan HD in mijn bakkie hangen. (enkele schijf) Dit als volgt opgedeeld in partities:

C:/ 20gig (just WinXP)
D:/ 70 gig (just files, muziek e.d.)
E:/ 30 gig (games)

Nu wil mij wat verdiepen in linux dit dmv. uitproberen van Fedora7 (de grafische stijl bevalt me)

Is het mogelijk om dmv Partition Magic (of een andere tool) 10/15gig van mijn E:/ te happen om daar Fed7 op te instaleren? Of is dit alleen mogelijk op de C:/ schijf zoals vaak beschreven (naast WinXP)?

Nu we toch bezig zijn? Nog tips om aan te denken? (en waarschijnlijk niet gemeldt in andere topics e.d.)

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 19:09
Bij installatie van Fedora zal deze een bootloader maken (grub) waaruit je kan kiezen tussen windows en linux. (deze optie kom je vanzelf tegen)

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-01 06:05
Het is idd mogelijk om met partition magic een partitie te resizen en om dus wat ruimte vrij te maken voor Linux.

Als linux beginner zou ik je Ubuntu aanraden. Het is ook een live cd, dus die kan je proberen zonder te installeren. Let wel dat een live cd natuurlijk langzamer is omdat het van cd geladen worden ipv HD.

Coïtus ergo sum

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 19:09
Waarom promoten van een LIVE-CD van een andere distributie terwijl Fedora dat zelf ook heeft !!??

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04-2025
Een linux distro kiezen is iets persoonlijk, hij koos Fedora, so be it, it's all linux. Verder heeft Fedora ook prima ondersteuning en kan hij waarschijnlijk zijn vriend om eerste hulp vragen bij problemen. Rest nog een goed advies: maak een backup van je systeem voor je begint. En probeer het gewoon.

"That was left handed..." - JJH

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:27
Weet even niet exact hoe het zit met primaire en logische drives. Persoonlijk installeer ik besturingssystemen altijd op primaire partities. Kortom.

Primair
C: Windows
/ Linux

Logische partitie
D:
E:
swap

Met partition magic kan je dat vanuit je huidige opzet halen door:
E verkleinen
swap creeëren
Logische partitie verkleinen
Logische partitie opschuiven naar einde
primaire partitie / maken tussen c en logische partitie in.

Over hoe je late XP / Linux moet opstarten hoef je je niet druk te maken. Fedora zal een bootloader instaleren waarmee je kan kiezen tussen Linux en windows. Puntjes om op te letten: Maak een backup voor je gaat resizen met PM. Heb het weleens fout zien gaan. Let op dat je bij installen van fedora geen windowspartities formatteerd (advanced install doen dus)

[ Voor 29% gewijzigd door Terror op 15-10-2007 10:30 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Pagina: 1