[aanschaf] gebruiksvriendelijk surround systeem/dvd speler

Pagina: 1
Acties:
  • 966 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 07:04
Hallo,

Voor mijn ouders ben ik op zoek naar een gebruiksvriendelijk surround systeem(5.1) / DVD speler.

Mijn probleem met de zoektocht nar het beste systeem voor mijn ouders is dat er zeer veel keus is op dit gebied en weinig modellen ter demonstratie beschikbaar zijn. (ze kunnen wel een audio CD afspelen maar als er een TV aan te pas moet komen weten ze het niet meer/kan het niet)

Wat ik zoek in dit systeem:
  1. gebruiksvriendelijk het belangrijkste
  2. De versterker moet overweg kunnen met de volgende dingen
    • DVD
    • CD
    • Radio (FM)
    • TV (het geluid van de TV in "verbeterd stereo" weergeven)
  3. prijs maximaal 1500 euro (richtlijn) maar goedkoper is altijd beter
De apparaten waar ik zelf al naar heb gekeken:
Merk/typepluspuntenminpunten
Bose 3-2-1Eenvoudige bediening en makkelijk te plaatsenhet geluid is stereo+ en mijn ouders missen de achterboxen
Philips hts9800Makkelijke bediening en overzichtelijke bediening op het apparaat zelf (afstandbediening was helaas niet aanwezig)Reageert zeer traag op de knoppen (op het apparaat zelf) en de achter speakers willen moeilijk gaan doen
Verschillende Sony met losse versterker en spelerOok redelijk overzichtelijk en als er iets kapot gaat hoef je maar 1 ding te vervangenDe mogelijke verwarring die kan ontstaan om een CD af te spelen (eerst speler aan, dan DVD kiezen op de versterker (en je niet per ongeluk op SACD/CD zetten) en dan pas af kunnen spelen)

Het gaat mij dus niet zo zeer om de geluidskwaliteit (ok, het moet wel om aan te horen zijn) maar meer om de gebruiksvriendelijkheid. Ook het beoordelen hiervan is in de winkel lastig omdat je nooit de apparaten volledig kan testen (vergelijking van mijn pa: je koopt een auto zonder een proefrit gemaakt te hebben). Bij deze dus ook een oproep voor screenshots waaraan de gebruiksvriendelijkheid te zien is

Waar ik op hoop is dat ik straks met en wat korter lijstje naar de winkel kan gaan en daar dan niet meer overspoeld worden door de grote keuze maar wat gerichter kan zoeken.

Mocht ik in de tussentijd nog meer systemen vinden laat ik het zeker weten.

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:32

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Tsja, wat ik gebruiksvriendelijk vind, vinden jouw ouders misschien wel verschrikkelijk moeilijk te bedienen.
Als voorbeeld mijn Yamaha RX-V440. Geleverd met multifunctionele afstandsbediening. Echt da bom wat mij betreft, nog nooit zo makkelijk alles kunnen bedienen, ik denk echter dat mijn moeder echt niet weet hoe het werkt allemaal.
Het is dus meer een kwestie dat jouw ouders de winkel in moeten om het zelf te beoordelen. Ik denk namelijk dat je hiervoor op tweakers niet echt goed zit.

Wat betreft budget: beetje overkill voor mijn gevoel. Als het niet om geluidskwaliteit gaat moet je volgens mij in de 500,- klasse ook wel kunnen slagen.

Life is not about specs, it is about joy!

• Pieler
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-12 11:19
Moet zeggen dat philips altijd wel makkelijk te bedienen apparaten uitbrengen.

En als je dan iets moet hebben denk ik dat deze wel redelijk voldoet aan de eisen:
Klik

Me ouders hebben dan een philips apparaat van een aantal jaar oud maar het geluid wat eruit komt is netjes, denk dat ze er tevreden mee zullen zijn.

Anders misschien een idee om toch even de mediamarkt door te kijken naar wat leuks, kan je toch alles zien, ook de afstandsbediening.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Alle receivers zijn gebruiksvriendelijk nadat je het hele boeltje hebt ingeregeld. Tegenwoordig herkennen alle receivers wel of er een DD of DTS signaal binnenkomt en op welke source deze zich bevindt. Het enige wat je dan moet weten is hoe de volumeregelaar werkt ;)

Bose 3-2-1 raad ik keihard af. Zoals je zelf al aangeeft werkt deze set met slechts 2 speakers en dat kan nooit een volwaardig surround weergeven. Alle alles-in-een setjes raad ik ook af, gezien het formaat speakers bij dergelijke systemen. Voor muziek heb je altijd nog conus oppervlak nodig, dus ga liever voor een losse receiver, dvd speler en speakers.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Tim_bots
@bartvl: Zoals je al aangeeft is jou Yamaha RX-V440 te moeilijk voor je moeder. Omdat het hier om een setje gaat dat voor mijn ouders bestemd is ben ik op zoek naar een apparaat dat "je broertje/zusje van 5" en "je opa/oma van 80" nog kan bedienen en dat de ook nog snappen WAT ze aan het doen zijn.

@Pieler: De Philips versterker die jij beschrijft is op zichzelf een best mooi apparaat aangezien er maar 1 leverancier bekend is bij kieskeurig.nl vind ik het een wat vreemde eend in de bijt maar ik zal zeker kijken of ik hem in de winkel kan vinden en of het iets is.

@Barry: De Bose 3-2-1 zou het toch waarschijnlijk al niet worden omdat dit puur een "stereo+" geluid geeft. Het configureren van de versterker zal ik zelf wel kunnen en daarna moet de set in een "easy mode" terecht komen zodat mijn ouders het ook snappen. Verder zou ik graag willen weten wat voor combinatie jij dan in gedachten hebt (Desnoods alles los en wordt alles aan elkaar geknoopt zolang het dan maar eenvoudig te bedienen is. (vergeet dan niet de DVD recorder ;) ))

@Iedereen: Mijn ouders zijn (zoals vele met hun) opgegroeid met een platenspeler Dit apparaat was eenvoudig te bedienen omdat je direct het gevolg van je actie zag. Het enige dat de gebruiker nog extra moest doen was de versterker aanzetten en het goede kanaal kiezen (ook niet al te moeilijk met een meerstandenschakelaar en statische teksten).
Ditzelfde verhaal geld eigenlijk ook voor een cassettespeler.

Alle acties die de gebruiker uitvoerde waren direct zichtbaar/werden direct uitgevoerd

Dit is wat mijn ouders voornamelijk verstaan onder een gebruiksvriendelijk apparaat.
De gebruikersinterface was misschien niet de beste maar alle acties hadden direct resultaat. Ook had 1 knop (bijna) altijd dezelfde functie.

• bartvl

bartvl

Maar waarom moet het persé 5.1 zijn? Uit 2.0/2.1 is ook erg goed geluid te krijgen.
Over het algemeen geldt toch wel (dit is de wet van bartvl) "hoe meer speakers hoe minder gebruiksvriendelijk".

Uiteraard zijn er zoals op elke wet ook op deze wet uitzonderingen.

• Barry|IA
Eens met hierboven. Als het allemaal zo makkelijk en gebruiksvriendelijk moet zijn, omdat niemand er wat van snapt, waarom dan 5.1? Stereo is voor muziek nog steeds het beste. Daarnaast zijn er geen surround setjes onder van 1,5k die een stereoset van 1,5k evenaart. Sterker nog: een surround set zal met dit budget niet eens echt geschikt zijn voor muziekweergave.

Wat vind ik gebruiksvriendelijk en te doen als het om surround gaat? De Marantz SR-3001 receiver i.c.m 5x de Kef Cresta. Een DVD recorder mag je zelf uitzoeken, of daar helpen anderen bij. Ik heb zo'n ding niet, dus ik weet er ook niks van :)

Prijzen:
Marantz SR-3001 €270
4x Kef Cresta 2 €400 (eventueel 5x, reken dan €100 extra)

De Kef speakers zijn net op de markt en ogen alsof ze al 30 jaar bestaan. Vind ik een voordeel en misschien je ouders ook :) Daarnaast heb ik deze speakers gehoord bij Van Ingen in Purmerend en ik moet je zeggen dat je voor onder de 100 Euro bijna geen speaker treft die hier aan kan tippen!

De Marantz receiver spreekt voor zich; kwaliteit, gebruiksvriendelijk en een mooi design. Ik ga nu naar de kroeg, maar als ik vanavond terug ben post ik eventuele andere modellen. Ik zal de subwoofer ook niet vergeten ;)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:38
Elke receiver is ingewikkeld te bedienen, er zitten gewoon teveel knoppen en functies op met niet intuïtive menu's. Maar Barry stelt imo terecht dat nadat alles goed is aangesloten, afgestemd en ingeregeld het simpel kan zijn. Je ouders hoeven dan alleen nog maar te weten op welke knoppen ze moeten drukken voor aan/uit, CD/TV/DVD/Tuner en volume en van alle overige knoppen afblijven. Zo gaat dat bij mijn ouders (met name moeder) ook. Neem dus een receiver met zo min mogelijk knopjes op de AB :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Marantz sr3001 is inderdaad erg fijn. Plus 4x de wharfedale 9.1 en centertje is ongeveer 700 euro. Dan nog een eenvoudige dvd speler erbij, een bijpassende marantz bijvoorbeeld. Zit je op 800 euro. Persoonlijk zou ik dan voor 750 euro er een Bk monolith subwoofer bijkopen. Ik vind de wharfedales met hun briljante middengebied en silky hoog prima mee kunnen komen in een ht opstelling met de monolith.

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:39
Verwijderd schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 22:51:
Ik vind de wharfedales met hun briljante middengebied en silky hoog prima mee kunnen komen in een ht opstelling met de monolith.
:? |:(

Ik heb zelf een Marantz en ik vind het niet bepaald ideaal qua gebruiksvriendelijkheid. De meegeleverde remote is een ramp. Wellicht dat het in combinatie met een Logitech Harmony universele afstandsbediening die jij voorprogrammeert voor je ouders wel gebruiksvriendelijk wordt, maar dan voldoet elke receiver.

Qua luidsprekers heb je aan Wharfedales voor de prijs degelijke luidsprekers, maar zodra iemand over silky hoog en nog meer van dat soort vage beschrijvingen komt draait mijn maag zich spontaan om. Laat je ouders zelf luidsprekers luisteren met hun eigen cd's. Al zullen ze denken dat ze geen verschil gaan horen, zal dat nog best meevallen. Probeer ze mee te krijgen naar een audiozaak met een leuk assoriment en een luisterruimte. Bij zaken als de BCC en Mediamarkt gaat Bose altijd beter klinken omdat ze die meestal in een aparte hoek hebben geplaatst, maar voor het geld zijn er wel betere alternatieven. Wellicht vinden ze de wharfedales te groot en hebben ze toch liever satellietjes. Dan zou je naar de eitjes van KEF kunnen kijken.

• Barry|IA
Kef eitjes en andere sattalieten lijken mij kansloos in deze situatie. Tim, kun je ons even duidelijk aangeven wat je ouders precies zoeken, wat ze nu hebben staan en hoeveel muziek er wordt geluisterd?

Wat betreft speakers blijf ik hameren op die Kef Cresta 2. Die zou ik eens beluisteren als je een hifi winkel in de buurt hebt. Over de subwoofer kan ik weinig zinnigs kwijt, gezien ik zelf alleen met zelfbouw subwoofers heb gedraaid. Regel is wel dat je voor een goed doorlopend laag conusoppervlak en kastinhoud nodig hebt. Ik kan je wat deze keuze betreft geen waardig advies geven, maar voor minder dan 300 Euro voor een sub moet je kunnen slagen. Verder kan ik je alleen deze simpele link geven om eens even rond te kijken wat er zowel in omloop is: http://www.kieskeurig.nl/populair/speaker_subw.htm
Maar dit is slechts een kleine selectie van wat er allemaal te koop is.

Als je in plaats van de Marantz SR3001 eens de SR4001 overweegt, heb je ook HDMI aansluitingen, wat misschien wel handig is voor de (toekomstige) HD televisie.

Prijslijstje:

Receiver: Marantz SR4001 €380
DVD recorder: ??? €???
4 speakers: Kef Cresta 2: €400
Subwoofer: ??? €300

De DVD recorder zou ik kiezen aan de hand van bevindingen van anderen en afspeel/opname mogelijkheden. Daarnaast weet ik weinig van deze dingen.

Waarom 4 speakers? Tja, het mogen er ook 5 zijn, maar da's vaak niet nodig. Zie daarvoor ook:
[Surround] Waar en hoe stel ik mijn speakers op

Verwijderd

PHiXioN schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 01:28:
[...]

:? |:(

Ik heb zelf een Marantz en ik vind het niet bepaald ideaal qua gebruiksvriendelijkheid. De meegeleverde remote is een ramp. Wellicht dat het in combinatie met een Logitech Harmony universele afstandsbediening die jij voorprogrammeert voor je ouders wel gebruiksvriendelijk wordt, maar dan voldoet elke receiver.

Qua luidsprekers heb je aan Wharfedales voor de prijs degelijke luidsprekers, maar zodra iemand over silky hoog en nog meer van dat soort vage beschrijvingen komt draait mijn maag zich spontaan om. Laat je ouders zelf luidsprekers luisteren met hun eigen cd's. Al zullen ze denken dat ze geen verschil gaan horen, zal dat nog best meevallen. Probeer ze mee te krijgen naar een audiozaak met een leuk assoriment en een luisterruimte. Bij zaken als de BCC en Mediamarkt gaat Bose altijd beter klinken omdat ze die meestal in een aparte hoek hebben geplaatst, maar voor het geld zijn er wel betere alternatieven. Wellicht vinden ze de wharfedales te groot en hebben ze toch liever satellietjes. Dan zou je naar de eitjes van KEF kunnen kijken.
Wat is er mis met mijn beschrijving? Ik bedoel met silky dat het niet scherp klinkt maar eerder vriendelijk, en het middengebied vind ik gewoon erg goed. Dit alles natuurlijk wel gerelativeerd naar de prijs.

Verwijderd

Als je geheel compleet wilt hebben (dus incl. speakers):
Kijk eens naar bijv. Denon S-301. Voorzijde AB: voor simpele zielen. Achterzijde: voor de tweakers :) Toch is het verstandigst om het apparaat in de winkel uit te proberen. De voorkeuze instellingen voor tuner is nou eenmaal wat lastiger (mn de volgorde van auto-seek is vaak ongelukkig).
En ja, het is 2.1. Maar wel stukken beter dan Buy Other Sound Equipment (jaja... die mop heeft zo'n baard).

• Tim_bots
Om weer even alles 100% on topic te krijgen hierbij wat reacties op de posts.

@bartvl: Mijn ouders hebben het verschil gehoord tussen een 5.1 en een 2.1 systeem (Bose 3-2-1). Nadat ze dit gehoord hadden wouden ze toch voor een 5.1 systeem.

@Barry: Ik heb de Marantz SR3001 en SR4001 eens bekeken en de SR4001 ziet er aardig uit ook met het oog op de toekomst. Ik moet de gebruiksaanwijzing nog doorkijken maar op het 1e gezicht ziet het er mooi en degelijk uit. (alleen hoe is het met de gebruiksvriendelijkheid (snapt je moeder de afstandbediening ook ;) ?)

@PHiXioN: Een Logitech Harmony afstandsbediening is misschien een idee om er nog extra bij te kopen. Het is natuurlijk wel even de vraag of ik mijn ouders zo ver krijg

@cyberjobe: Zoals al eerder aangegeven zijn mijn ouders op zoek naar een 5.1 set. Ik verwacht niet dat ik ze kan overtuigen een 2.1 systeem van €1195 aan te schaffen. Op zich heb je wel een punt: hij ziet er simpel uit.

@iedereen: De speakers/boxen waar ik naar op zoek ben zijn moeten voornamelijk klein zijn (op de bass versie na dan). Aangezien mijn ouders geen audiofielen zijn no offence zullen ze het verschil niet horen/merken zonder referentie.

De gehele set zal voonamelijk voor de volgende dingen gebruikt worden (in volgorde van hoeveelheid)
  1. Radio luisteren
  2. CD luisteren
  3. Geluid van de TV doorgeven
  4. DVD kijken (met 5.1)
  5. DVD kijken met stereo geluid (van de TV)
Hiermee hoop ik ook een einde te maken aan de gehele discussie over welke speakers het beste zijn. Liever zou ik een discussie zien over de gebruiksvriendelijkheid.

• bartvl

bartvl

Heb je al gekeken naar opstelling?
Het nadeel van 5.1 is namelijk ook de 28 kabels die nodig zijn voor het aansluiten en de juiste positionering van de speakertjes. Veelal komt men daar achteraf pas achter volgens mij.
(dit valt wat mij betreft ook allemaal onder gebruiksvriendelijkheid)

• Barry|IA
Als nadeel van losse componenten noemde jij:
De mogelijke verwarring die kan ontstaan om een CD af te spelen (eerst speler aan, dan DVD kiezen op de versterker (en je niet per ongeluk op SACD/CD zetten) en dan pas af kunnen spelen)
Maar zollang je alles via 1 speler afspeelt zal de receiver zelf herkennen of 'ie een SACD, DVD, of CD moet decoderen. Je hoeft hier dus helemaal geen knop voor in te drukken.

Ik heb trouwens een afbeelding gevonden van de remote van de Marantz SR4001 receiver.

Afbeeldingslocatie: http://us.marantz.com/RC5001SR_SR4001_Large.jpg

Laat je ouders zelf oordelen of dit gebruiksvriendelijk genoeg is. Alle instellingen van de receiver kun je on-screen regelen (via je tv!), met de cursor toetsen van de remote. Als je dat eenmaal hebt gedaan, gebruik je in jouw ouders geval alleen nog de aan/uit knop, de volumeregeling, de inputseletie en het switchen van radiozenders. Ik hoef het mijn oma maar 1 keer uit te leggen :)

Of vraag ze of hen deze Denon AVR-1907 makkelijker lijkt:
http://www.electro.cz/obrazky/denon/denon_AVR1907S.jpg
(Deze zit op €370)

Maar je kunt natuurlijk ook voor een vergelijkbare Sony, Pioneer of JVC gaan. Het voordeel is dat zij ook DVD recorders hebben. Neem je een receiver en DVD recorder van een van die merken, dan kun je beide apparaten met 1 remote bedienen :)

• bartvl

bartvl

Wow, als die marantz A/B werkt zoals mijn yamaha is dat de perfect A/B!

Verwijderd

Tim_bots schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 20:48:
@bartvl: Mijn ouders hebben het verschil gehoord tussen een 5.1 en een 2.1 systeem (Bose 3-2-1). Nadat ze dit gehoord hadden wouden ze toch voor een 5.1 systeem.

@cyberjobe: Zoals al eerder aangegeven zijn mijn ouders op zoek naar een 5.1 set. Ik verwacht niet dat ik ze kan overtuigen een 2.1 systeem van €1195 aan te schaffen. Op zich heb je wel een punt: hij ziet er simpel uit.
Het spijt me ernstig. Je zegt zelf dat ze het verschil tussen een 5.1 (welk merk/referentie?) en een Bose hebben gehoord. Je zou je ouders toch eens moeten laten beluisteren tussen een matige 5.1 en een goede 2.1 set moeten laten horen. Imho: je hebt meer aan een goede stereo dan een 'slechte' surround.
Maar aangezien je over gebruiksgemak hebt is een 2.1 (liever 2.0) het meest simpele oplossing. 5.1 vereist heel veel afstelling (en eigenlijk her-indeling van de woonkamer) om het meeste uit de 5.1 te halen. Daarnaast zijn lange kabeltjes echt niet gebruiksvriendelijk. Vraag je moeder maar eens of ze zin heeft om die kabeltjes op te tillen om eronder te kunnen stofzuigen, en dat iedere week.

Om verder off-topic te gaan: ikzelf heb een 5.1 set (met Denon AVC-A11SR). Dat vond mijn moeder (als a-audiofiel) geweldig (als ze op bezoek kwam). Totdat ik een dedicated stereo-amp ging kopen (Bow ZZ-one). Mijn moeder kon het niet geloven dat het geluid uit 'dat kleine kastje' veel natuurgetrouwer klonk dan de Denon. Ik moest d'r overtuigen dmv stekker van de surround uit de stekkerblok te gooien :o (en dat voor een a-audiofiel). Nu wil ze toch liever een goeie stereo ;) (Echter behoud ik mijn surround voor de films uiteraard) :9

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-11 16:16
Op zich bestaat er al tijden zoiets als 'kabelgootjes' zodat je geen kabels hoeft op te tillen bij het schoonmaken ;). En hoewel ik het met je eens ben dat een gelijkgeprijsde surroundset zich met muziekweergave nooit kan meten met een stereoset, zal die stereoset zich met films nooit kunnen meten met de surroundset. Het hangt dus van je eigen voorkeur af wat de beste oplossing is.
En wat betreft de gebruiksvriendelijkheid: het installeren van een stereoset is inderdaad 100x zo makkelijk als dat van een surroundset, maar met een beetje hulp van familie/vrienden mag dat geen rol spelen bij de keuze van de aanschaf. Het is immers een eenmalig probleem dat na de installatie geen rol meer speelt.

• Barry|IA
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 12:30:
[...]

Het spijt me ernstig. Je zegt zelf dat ze het verschil tussen een 5.1 (welk merk/referentie?) en een Bose hebben gehoord. Je zou je ouders toch eens moeten laten beluisteren tussen een matige 5.1 en een goede 2.1 set moeten laten horen. Imho: je hebt meer aan een goede stereo dan een 'slechte' surround.
Maar aangezien je over gebruiksgemak hebt is een 2.1 (liever 2.0) het meest simpele oplossing. 5.1 vereist heel veel afstelling (en eigenlijk her-indeling van de woonkamer) om het meeste uit de 5.1 te halen. Daarnaast zijn lange kabeltjes echt niet gebruiksvriendelijk. Vraag je moeder maar eens of ze zin heeft om die kabeltjes op te tillen om eronder te kunnen stofzuigen, en dat iedere week.

Om verder off-topic te gaan: ikzelf heb een 5.1 set (met Denon AVC-A11SR). Dat vond mijn moeder (als a-audiofiel) geweldig (als ze op bezoek kwam). Totdat ik een dedicated stereo-amp ging kopen (Bow ZZ-one). Mijn moeder kon het niet geloven dat het geluid uit 'dat kleine kastje' veel natuurgetrouwer klonk dan de Denon. Ik moest d'r overtuigen dmv stekker van de surround uit de stekkerblok te gooien :o (en dat voor een a-audiofiel). Nu wil ze toch liever een goeie stereo ;) (Echter behoud ik mijn surround voor de films uiteraard) :9
Je beschrijft het verschil tussen een degelijke receiver en een goede stereo amp alsof het ontzettend veel verschil maakt. Verschillen zijn minimaal en zeker op een stel goed aan te sturen speakers. Daarnaast is 'natuurgetrouwer' een zinloze kreet als je geen referentie hebt om aan te meten.

In dit segment, dus onder de 1,5k, zou ik me niet druk maken om deticated stereo of niet. Je hebt voor dit bedrag misschien geen top stereo weergave, maar ook met een stereo versterker niet, gezien het budget voor de speakers.

Verwijderd

Barry|IA schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 16:37:
Je beschrijft het verschil tussen een degelijke receiver en een goede stereo amp alsof het ontzettend veel verschil maakt. Verschillen zijn minimaal en zeker op een stel goed aan te sturen speakers. Daarnaast is 'natuurgetrouwer' een zinloze kreet als je geen referentie hebt om aan te meten.

In dit segment, dus onder de 1,5k, zou ik me niet druk maken om deticated stereo of niet. Je hebt voor dit bedrag misschien geen top stereo weergave, maar ook met een stereo versterker niet, gezien het budget voor de speakers.
Nou... voor het geld dat je spendeert aan 5.1 speakers of 2 speakers zal je zeker verschil in kwaliteit hebben. Ook in het lage segment waar we nu over hebben. Ik ben ervan overtuigd dat een receiver of een stereo amp voor hetzelfde geld (nu dus €'s) wel degelijk verschil zal in geluid zal geven. Niet dramatisch, maar toch... En kwa gebruikersvriendelijkheid kijk ik toch maar naar # knoppen ;)

• Barry|IA
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 17:32:
[...]

Nou... voor het geld dat je spendeert aan 5.1 speakers of 2 speakers zal je zeker verschil in kwaliteit hebben. Ook in het lage segment waar we nu over hebben. Ik ben ervan overtuigd dat een receiver of een stereo amp voor hetzelfde geld (nu dus €'s) wel degelijk verschil zal in geluid zal geven. Niet dramatisch, maar toch... En kwa gebruikersvriendelijkheid kijk ik toch maar naar # knoppen ;)
Ik ben het met je eens dat je voor hetzelfde bedrag een mooiere stereoset kunt halen. Maar of zijn ouders dat verschil belangrijk vinden betwijfel ik, laat staan dat je dat hoort op je 60+... Mijn ouders zitten tussen de 45 en de 50 in en die horen het al niet.

Het is gewoon lastig dat zijn ouders surround EN gebruiksvriendelijkheid willen hebben. Terwijl iedere willekeurige (normale) receiver dat is nadat je alles hebt ingeregeld. Wil je het nog makkelijker, dan kom je al snel in de buurt van setjes die zichzelf ''optimaal instellen'', zonder dat je daar zelf wat voor moet doen. Mijn ervaring is dat deze setjes slecht presteren.

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12 21:14
ik vraag me af of je ouders niet het beste af zijn met een alles in een apparaat. Ik werd getriggerd door een foldertje dat ik thuis kreeg (Samsung setje) maar er zijn natuurlijk meer opties. Je hebt dan DVD, harddiskrecorder, radio en versterker in een. Dat bespaart de fabrikant een hoop geld.
Zoveel zelfs dat de prijs (rond de 500 euro) zo laag is dat je bijna bang bent dat het niet meer goed klinkt. En dan bedoel ik dus met name de speakers , maar dat kun je gaan beluisteren.

• Tim_bots
Net nog eens even mijn vader allerlei dingen uit dit topic laten zien.

Toen hij de afstandbediening van de Marantz SR4001 zag vond hij deze er simpel uitzien. Ik ben van plan morgen naar de winkel te gaan en daar te kijken naar de Marantz SR4001 en bijpassende speakers (en nu geen eindeloze discussie welke het beste zijn, het gaat toch om smaak, het gaat ons om geluid en niet om de perfecte installatie). Morgen avond laat ik zeker de resultaten weten.

Ter referentie: de 5.1 set was een Sony versterker (met losse DVD speler) met bose speakers (in mijn optiek een vreemde combinatie.
bartvl schreef op dinsdag 16 oktober 2007 @ 21:03:
Heb je al gekeken naar opstelling?
Het nadeel van 5.1 is namelijk ook de 28 kabels die nodig zijn voor het aansluiten en de juiste positionering van de speakertjes. Veelal komt men daar achteraf pas achter volgens mij.
(dit valt wat mij betreft ook allemaal onder gebruiksvriendelijkheid)
Omdat wij geen perfecte kwaliteit willen (een "sweet spot" is niet direct noodzakelijk) zal de afregeling wel loslopen. Ik snap alleen niet waar jij 28 kabels vandaan weet te toveren, zelfs met een 7.1 systeem kom ik aan 16 ader paren = 8 kabels waarvan er maar 3/4 naar achter moeten lopen.
maxtrash schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 20:45:
ik vraag me af of je ouders niet het beste af zijn met een alles in een apparaat. Ik werd getriggerd door een foldertje dat ik thuis kreeg (Samsung setje) maar er zijn natuurlijk meer opties. Je hebt dan DVD, harddiskrecorder, radio en versterker in een. Dat bespaart de fabrikant een hoop geld.
Zoveel zelfs dat de prijs (rond de 500 euro) zo laag is dat je bijna bang bent dat het niet meer goed klinkt. En dan bedoel ik dus met name de speakers , maar dat kun je gaan beluisteren.
Toevallig hebben wij ook net zo'n een foldertje ontvangen. Deze is ook bijna all-in one maar hier komt weer het oude probleem om de hoek zetten: is dit geheel wel gemakkelijk te bedienen.

Voor iedereen die nog geïnteresseerd is wat we nu hebben staan: een Medion 5.1 setje voor de pc waarbij middels het betere knutselwerk de front en de rear speakers aan elkaar zijn geknoopt en de bass en center het linker en rechter kanaal gebruiken (links = center, rechts is bass). Hoe dit geheel zonder TV klikt: Alsof je onder water zit. Met TV best aardig.

• bartvl

bartvl

Uiteraard was 28 overdreven, dat leek me inderdaad wel duidelijk. Maar vergeet dus ook niet de kabels die naar de sub gaan en die weer naar het stopcontact moeten en de kabel en de scart kabel enz. Uiteraard heb je een groot deel van deze kabels ook als je voor stereo gaat hoor, maar in ieder geval beduidend minder. Kijk ook goed hoe de kabels aangesloten worden. Een deel van de All-in-ones heeft de neiging om via de sub de satellietjes aan te sluiten. Dit heeft in sommige situaties voordelen maar in sommige situaties is het ook gewoon onmogelijk. Afhankelijk van de thuis/inrichtsituatie kun je dus ook daar je keuze op baseren.

En over die marantz a/b: veel knopjes, maar wel duidelijke knopjes. de meeste goedkopere sets hebben vaak wel beknopte (;)) afstandsbediening maar zijn de knopjes niet heel duidelijk in gebruik en functie.

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Als iets oudere tweaker heb ik toch wel wat bedenkingen bij deze afstandsbediening hoor. Bij het verstrijken van de jaren worden de ogen langzaam maar zeker minder. Ik merk zelf dat ik steeds meer licht nodig heb om kleine letters te lezen. Ook het contrast tussen achtergrond van de tekst en de tekst zelf moet liefst zo groot mogelijk zijn. Ik ben bang dat je met die Marantz afstandsbediening door de bomen het bos niet ziet met al die kleine rotknopjes met al die dubbele functies. Vooral het aflezen van de teksten op het aluminium zal bij matig licht erg moeilijk worden vrees ik.

In verband met de slechte afleesbarheid heb ik de Harmony 555 remote snel weer doorverkocht. Ik ben niet meer in staat om de zwarte tekst af te lezen van het oranje display. De HK30 is wel goed bruikbaar, mits gebruik wordt gemaakt van een ander zeer donkerblauw effen achtergrondje.

En trouwens wat gebruiksvriendelijkheid van zo'n setje betreft: als de apperatuur eenmaal goed is ingesteld is ieder setje geschikt. Misschien kun je je ouders hierin ontlasten. Als verder een taakgerichte afstandsbediening koopt (goed afleesbare Harmony of kloon) ed die goed inprogrammeert met alleen die functies die regelmatig worden gebruikt, zal ook de bediening van ingewikkelde apperatuur een eitje zijn.

Dus Tim_bots: er is werk aan de winkel voor jou. 8)7 O-)

[ Voor 21% gewijzigd door EdGnoj op 18-10-2007 11:06 ]

• Tim_bots
Helaas, ik ben vanavond langs een van de dealers van denon geweest maar daar aangekomen bleek dat deze geen koopavond had. Ik zal dus op een later moment terug moeten gaan.

Zit ik me nu te bedenken dat ik ook langs de mediamarkt misschien ook maar beter van niet, het advies is hier waarschijnlijk weer slechter had kunnen gaan maar daar was ook de tijd te kort voor. Nu zit ik te wachten op het weekeind om dan maar eens langs te gaan.

@EdGnoj: Ik had toch al verwacht dat ik ook een groot gedeelte van de instellingen mocht gaan doen. Toch verwacht ik niet dat ik direct een extra afstandbediening nodig zal hebben. Mocht dit wel het geval zijn dan zal ik me daar eens in gaan verdiepen. Van welk merk ik overigens de HK30 afstandbediening, ik kan hen niet zo snel vinden met Google.

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Tim_bots schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 21:20:
Van welk merk ik overigens de HK30 afstandbediening, ik kan hen niet zo snel vinden met Google.
Sorry, het merk is Harmon Kardon en het type is TC 30. |:(
Is o.a. te koop bij www.raf.nl
Meer info hierover is te vinden in het Logitech Harmony Remote Topic
Pagina: 1