PIII of AMD?, stroomverbruik, lawaai, snelheid..

Pagina: 1
Acties:

• MDA
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-10-2023
Hallo Tweakers,

Binnenkort is het zo ver, een nieuwe PC mag weer besteld worden. Nu zit ik te twijfelen tussen een PIII-800 of een thunderbird-1000 die schelen bij norrod maar 10 gulden in prijs. Nu zit ik te denken om de pIII te kopen en wel om de volgende redenen.

- Voor de snelheid maakt het niet zo veel uit de AMD is slechts 10% sneller voor de meeste applicaties.

- De AMD trekt meer stroom en als mijn pc de hele dag aanstaat kost me dat meer geld en is dat slecht voor het milieu.

-De AMD wordt warmer en heeft dus meer koeling nodig wat weer meer lawaai maakt.

-Het standaard moederbord voor een AMD is duurder.

En toch zie ik zoveel tweakers met een AMD processor, waarom? Daar moet toch een goede reden voor zijn, kan iemand mij dat uitleggen.

MDA

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 23:09
denk je dat het verschil in stroomverbruik tussen de processors significant is op het gehele stroomverbruik van de pc?

ik weet niet of de TB1000 'maar' 10% sneller is dan de PIII800.

geluidsoverlast: hangt helemaal van je ven.s e.d. af (als je het mij vraagt). de case ven. en de hd's maken ook herrie.

ps. kan iemand mij uitleggen waarom de ventilators als 'fan' worden afgekort en niet als 'ven', wat mij logischer lijkt.

- Mo -

Verwijderd

10% >:) dream on !!
teveel de computeridee gelezen zeker

• MDA
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-10-2023
nederlands: ventilator(s)
engels: fan(s)

Geen afkorting maar gewoon een engelse term.

Verwijderd

Op maandag 12 februari 2001 15:53 schreef Molybdenum het volgende:

ps. kan iemand mij uitleggen waarom de ventilators als 'fan' worden afgekort en niet als 'ven', wat mij logischer lijkt.

- Mo -
Pak je EN-NL woordenboek er eens bij en zoek maar eens op wat FAN betekent :z

Een AMD 1000 is natuurlijk sneller dan een Intel 800. Die 10% slaat waarschijnlijk op het verschil bij dezelfde frequentie. Maar of het dan echt 10% is... :?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
- Een AMD 1GHz is echt wel meer dan 10% sneller dan een P3-800
- Zoals hierboven al werd gezegd, de processor verbruikt een paar watt meer, maar dat is maar op <2 volt.
- Een Orb maakt natuurlijk lang niet zoveel herrie als een Alpha-Delta combo en verder gebruik je voor een hoge snelheid P3 dezelfde Coolermaster als voor een Athlon, dus dat maakt ook niet uit.
- Een fatsoenlijk Intel moederbord is net zo duur als een AMD moederbord. De MSI K7T Turbo kost ~350 piek en dat moet je voor een Asus CUV4 ook neerleggen, en het is goedkoper dan een Abit SE6 of Asus CUSL-2.

En dan nog een extra punt:
- AMD ROCKS >:)

en tis trouwens ventilatoren :P

Verwijderd

AMD 1000 maar 10% sneller als een P3 800 :?
Nou, ik denk dat de AMD wel wat sneller is... zelfs ZONDER te oc'en trek ik er in de SiSoft SANDRA bench een P4 1.5GHz nog uit :9 (natuurlijk zegt dat ook niet alles...)
Een p3-800 eet mijn stof helemaal! Daarbij is een Athlon TB1000 nog maar 550 piek in de winkel.

Maar... the choice is yours!

Groeten en success

• Cheese_man
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Ach ja...de vraag AMD of Intel!

Die AMD is inderdaad meer een heet hoofd en een klein beetje sneller. Met goede andere onderdelen zal het in spellen en zo niet echt 10tallen fps uitmaken!

Verder lijkt het erop dat met een AMD systeem meer gerommeld moet worden met drivers en BIOS instellingen om de gewenste resultaten te krijgen dan bij een intel chipsetje!

Ik heb zelf een CUSL2 met een PIII800EB en het bevalt me goed. Die CUSL2-C is een stukje goedkoper en doet het net zo goed. Koeling kan inderdaad een beetje minder op een PIII scheelt een dikke 20W warmte dissipatie!! Maar een stille koeler als een Orb moet niet veel uitmaken...

Succes met je keuze!

reserveringshouder Tesla Model 3

Verwijderd

Het gaat erom hoeveel tijd je aan je computer wilt besteden. Voor gewoon gebruik zou ik zeggen:neem een pentium III en met een beetje mazzel loopt alles stabiel en vlot. Wil je meer tijd achter of in je computer zitten neem dat een TB 1000 op een asus mobootje, met een beetje mazzel ben je dan tot in de late uurtjes bezig het forum af te speuren naar de juiste info om je systeem stabiel (en snel) te krijgen. Dit noemt men tweaken. It's up to you !

Verwijderd

Juist Boz, dat is nu het leuke aan AMD systemen, weer een nieuwe via driver installeren en proberen het systeem zo snel en stabiel mogelijk te maken! :9

• Bigs
  • Niet online
Laatste keer dat ik mijn AMD installeerde:

- Windows 98se geinstalleerd
- Willekeurige VIA driver geinstalleerd
- Video drivers geinstalleerd

en klaar, werkt als een zonnetje.
De mensen die hier zeuren over instabiel en lang bezig zijn met tweaken hebben volgens mij nog nooit een AMD aangeraakt.
Pagina: 1